Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mkt ved bör jag beställa? Och lite andra funderingar [emoji848]  (läst 6848 gånger)

Gurkmeja

  • Gäst
Blir första vintern i torpet.
Börjar bli dags att ordna ved.
70 kvm. 2 plan med vind.
Kommer ju rimligtvis enbart värma & använda nedre planet, dvs kök med vedspis, samt vardagsrum med kakelugn.
12-15 kubik...kan det räcka måntro? Gör mig inget att ha köpt för mkt, istället för det omvända...tuvärr har jag inte tillgång till egen skog i dagsläget. Jag antar att det inte ligger ngn direkt ekonomi i att köpa in ved för eldning. Dock är väl även min tanke att torpet bör brukas med de förutsättningar som var menat. Dvs att grunden ska hållas torr på det viset.

I torpet finns idag även en hel mängd oerhört anskrämliga radiatorer av varierande slag. Dock är elen urgammal & behövs bytas ut. Jag funderar då kring dessa kompletterande värmekällor. Är det rimligt att helt sonika byta ut dessa ful-radiatorer mot nyare effektivare. Eller bör jag fundera på några andra alternativ?

Och så det här med luftsolfångare...Jag kommer att behöva lägga om taken på samtliga byggnader. Är luftsolfångare så pass effektiva att jag skulle "vinna" ngt på att installera sådana i samband med en takomläggning? Jag funderar hela tiden i banor kring rätt "klimat" för byggnaderna. För att undvika framtida problem med fukt & dylikt.

Helst skulle jag ju bara vilja vara självförsörjande på solenergi, men det är kanske en väldigt dum ide' när el ändå redan finns ut till stugan. Sommartid verkar kostnad för faktisk elförbrukning väga jämnt med kostnaden för de fasta avgifterna vintertid lär iofs bli en annan historia...Är det ngn som har några tankar att dela med sig av kring detta?

Postat med Alternativ.nu´s app


ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
Luftsolfångare är väll sånt där som sitter på väggen och cirkulerar inneluften, men det kanske finns för tak med?

På taket brukar man ha solfångare för att få varmvatten i kran eller för att värma huset.

Gurkmeja

  • Gäst
Jag tror att luftsolfångare kan sitta både på vägg eller tak.
Vatten är inte indraget, så jag tänker mest ang bostadsuppvärmning. Ngn slags panna el tank lär en solfångare behöva ledas genom. Kanske kan man forska på om en sådan skulle kunna stå i ett uthus då ingen lämplig plats finns i torpet...och hur fattig man isf skulle bli då  ; )

Postat med Alternativ.nu´s app


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
Det är bra att du har kommit att tänka på vedaffärer redan nu. Köp veden så tidigt som möjligt, så kan du bedöma vad du får för kvalitet och hur torr den är från olika vedsäljare innan du slår till. Dessutom har du sensommaren och hösten på dig för att låta eventuell fuktig ved torka efter köpet. Köp inte hem mer ved än du har möjlighet att förvara på torrt och bra sätt, det är inte roligt att ha vedtravar utomhus om det blir en regnig höst.

Gamla anskrämliga elradiatorer är inte mindre energieffektiva än moderna, all energi som radiatorn förbrukar från elnätet blir ju ändå värme som kommer huset tillgodo. Men de kan ju vara irriterande på andra sätt, t ex genom dåliga termostater som gör det svårt att få lagom temperatur. Det kan vara mer lönsamt att sätta upp en eller två billiga luftvärmepumpar än att modernisera elradiatorerna.

När det gäller elkostnader så brukar det kunna löna sig att fundera på vilken elhandlare man ska köpa energin av och på vilka villkor (om man ska välja rörligt pris eller binda elpriset på kortare eller längre tid). Just nu när det verkar bli ett torrår så ligger alla priser högt, så förmodligen är det en dålig idé att binda på lång tid just nu.
Och vilken elhandlare man än köper av så kommer man inte undan nätbolagets avgifter.

Hos vissa nätbolag beror de fasta avgifterna kraftigt på vad man har för huvudsäkringar.  Det kan vara värt att se över om det är möjligt (och lönsamt) att säkra ner från t ex 25 till 16 A. Dock gör ju klenare huvudsäkringar att man måste vara mer medveten som elförbrukare, veta vilka prylar som matas från vilken fas och hur mycket vilken drar, för att inte förbruka säkringar i onödan. Ska man ha klena huvudsäkringar lönar det sig att se till att större elförbrukare belastar alla faser så jämnt som möjligt.  Elradiatorer, elspisar mm bör t ex ha 400 V elementspänning så de belastar minst två faser åt gången (men med mindre ström än motsvarande 230 V-utrustning). Större varmvattenberedare och elmotorer (t ex vattenpump) bör vara för trefas. Se till att t ex eluttag vid köksbänken inte går på samma fas som den spisplatta som används mest.

Alla luftsolfångare jag har sett, har varit för väggmontering. De tycks kunna göra bra nytta vår och höst.
Vattenburna solfångare på taket är nog bara aktuellt om man antingen redan har vattenburet värmesystem eller om man har stor familj som gör av med mycket tappvarmvatten.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16883
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Ta gärna hem jäkligt mycket mer än du tror dig behöva.
Då slipper du vara ledsen.

Postat med Alternativ.nu´s app

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Gurkmeja

  • Gäst
Tack för all info. Har tänkt att köpa torr ved. Finns ett mindre magasin jag kan fylla. Kanske är radiatorer inte så tokiga ändå, fast de är otroligt fula i ett 1700 tals torp...Ska kolla upp det där med säkringarna. Nyare el är indraget till magasinet, då också för vattenpumpen. En ny spis står i köket & väntar på att bli inkopplad. Dock tvekar jag att installera den överhuvudtaget, då den känns anskrämlig i samanhanget (blev tydligen ett tema nu, haha) väntar nog ett tag & ser hur det går att laga mat på vedspisen.

Postat med Alternativ.nu´s app


Gurkmeja

  • Gäst
Ta gärna hem jäkligt mycket mer än du tror dig behöva.
Då slipper du vara ledsen.

Postat med Alternativ.nu´s app
Sant. Har man bara någonstans att stapla in den, är det ju bara bra att ha kvar...

Postat med Alternativ.nu´s app


Skogsvilde

  • Inlägg: 16883
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
När vi flyttade ut så byggde jag snabbt ett vedförråd på 20 kbm.
Ett alternativ är att stapla på pallar och täcka med pressening.


Postat med Alternativ.nu´s app

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Gurkmeja

  • Gäst
När vi flyttade ut så byggde jag snabbt ett vedförråd på 20 kbm.
Ett alternativ är att stapla på pallar och täcka med pressening.


Postat med Alternativ.nu´s app
Jag har ett vedförråd i timmer som behöver renoveras, det får stå orört ett tag till. Däremot har jag ett gammalt spannmålsmagasin som (om jag bara slänger ut en del skräp) borde kunna fylla med en hel del ved (känns som ved är vettigare att förvara än skräp & bråte ändå ; ) några pallkragar i botten även där inne för lite luft tänkte jag. Måste även ta ner en hel del träd på den vildvuxna tomten, så blir väl lite mer in sen, för att förvara till kommande år. Blir det enorma mängder kör jag pall & press på resten. Ved tar slut rasande fort, så man kan aldrig få för mkt ; ) ser fram emot eldningssäsongen. Bodde utan eldstad förra vintern! och hade eldningsabstinens.

Postat med Alternativ.nu´s app


Skogsvilde

  • Inlägg: 16883
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Jag har ett vedförråd i timmer som behöver renoveras, det får stå orört ett tag till. Däremot har jag ett gammalt spannmålsmagasin som (om jag bara slänger ut en del skräp) borde kunna fylla med en hel del ved (känns som ved är vettigare att förvara än skräp & bråte ändå ; ) några pallkragar i botten även där inne för lite luft tänkte jag. Måste även ta ner en hel del träd på den vildvuxna tomten, så blir väl lite mer in sen, för att förvara till kommande år. Blir det enorma mängder kör jag pall & press på resten. Ved tar slut rasande fort, så man kan aldrig få för mkt ; ) ser fram emot eldningssäsongen. Bodde utan eldstad förra vintern! och hade eldningsabstinens.

Postat med Alternativ.nu´s app


Vilket fint magasin..   :)

Man kan inte göra allt på en gång och ett steg i taget är bäst.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Gurkmeja

  • Gäst
Vilket fint magasin..   :)

Man kan inte göra allt på en gång och ett steg i taget är bäst.
Tack Jo, hihi..det är ju lite dilemmat. Jag vill allt, på en gång. Dock sviktar fysiken på både mig & djuren just nu. Så det blir till att skala av & börja med tak, värme, vatten & liknande...

Postat med Alternativ.nu´s app


Lingonberry

  • Gäst
En ny spis står i köket & väntar på att bli inkopplad. Dock tvekar jag att installera den överhuvudtaget, då den känns anskrämlig i samanhanget (blev tydligen ett tema nu, haha) väntar nog ett tag & ser hur det går att laga mat på vedspisen.

Du, den där vedspisen hör inte heller hemma på ett 1700-talstorp, det var öppen eld och trebenta kittlar som gällde. Vedspisen kom först på mitten av 1800-talet.

Jag bor i ett äldre torp än du, jag har en elspis. Grymt skönt sommartid att slippa elda inomhus. Kunde tidigare boende förenkla livet, så kan vi det med, börja bara inte smälla upp gipsskivor.  ;)

Gurkmeja

  • Gäst
Du, den där vedspisen hör inte heller hemma på ett 1700-talstorp, det var öppen eld och trebenta kittlar som gällde. Vedspisen kom först på mitten av 1800-talet.

Jag bor i ett äldre torp än du, jag har en elspis. Grymt skönt sommartid att slippa elda inomhus. Kunde tidigare boende förenkla livet, så kan vi det med, börja bara inte smälla upp gipsskivor.  ;)
Haha..förvisso men elspisen är ändå ful men jag kanske omvärderar den. Den får stå still där ett tag Och nix, inga gipsskivor blir det här inte

Postat med Alternativ.nu´s app


Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
Jag googlade och hittade den här lilla tabellen. Den visar de olika träslagens eldningsvärde i jämförelse med björk helt enkelt för att björkved är vanligast. Men björkved kostar ofta ca 50 % mer än blandved utan björk. Om man ska elda i en järnspis så tycker jag ändå att det är värt att elda med björk och andra tunga träslag därför att eldkammaren är så liten att annars måste man ju lägga in hemskt ofta och så blir det lite mer värme av björk och sånt och det är ju värdefullt om man ska koka något på den eller baka. Du vet väl hur man eldar i en kakelugn? Att den lätt spricker om man eldar på för hårt. Kakelugnar och liknande är tålamodsprövande för det tar ett bra tag innan de blir genomvarma men sedan håller de ju värmen hela dagen utan att man eldar igen, det är det som är meningen med dom och det vet du säkert. Jag har levt med luftvärmepump i sex år och jag tycker den är otrivsam att ha på då man är hemma, dels surret och dels oron i luften - den är ju en slags värmefläkt. Krukväxterna trivs inte om det blåser i deras riktning men annars går det bra. Jag lever ensam och jag har kommit på att det är mer ekonomiskt att sätta en 2000 W värmefläkt vid fötterna i väntan på att eldningen ska ge önskad värme än att sätta på alla tre radiatorerna i rummet. Att ha timer till någon / några radiatorer är också smart, för vem har glädje av värmen mitt i natten eller när du är på jobbet? Katterna möjligen...


Rönn        + 24
Bok           + 17
Ask            + 12
Ek            + 12
Alm            + 12
Lönn          +- 0
Lärk          - 6
Tall            - 16
Sälg            - 16
Al            - 16
Asp            - 23
Lind       - 25
Gran         - 26

Gurkmeja

  • Gäst
Jag googlade och hittade den här lilla tabellen. Den visar de olika träslagens eldningsvärde i jämförelse med björk helt enkelt för att björkved är vanligast. Men björkved kostar ofta ca 50 % mer än blandved utan björk. Om man ska elda i en järnspis så tycker jag ändå att det är värt att elda med björk och andra tunga träslag därför att eldkammaren är så liten att annars måste man ju lägga in hemskt ofta och så blir det lite mer värme av björk och sånt och det är ju värdefullt om man ska koka något på den eller baka. Du vet väl hur man eldar i en kakelugn? Att den lätt spricker om man eldar på för hårt. Kakelugnar och liknande är tålamodsprövande för det tar ett bra tag innan de blir genomvarma men sedan håller de ju värmen hela dagen utan att man eldar igen, det är det som är meningen med dom och det vet du säkert. Jag har levt med luftvärmepump i sex år och jag tycker den är otrivsam att ha på då man är hemma, dels surret och dels oron i luften - den är ju en slags värmefläkt. Krukväxterna trivs inte om det blåser i deras riktning men annars går det bra. Jag lever ensam och jag har kommit på att det är mer ekonomiskt att sätta en 2000 W värmefläkt vid fötterna i väntan på att eldningen ska ge önskad värme än att sätta på alla tre radiatorerna i rummet. Att ha timer till någon / några radiatorer är också smart, för vem har glädje av värmen mitt i natten eller när du är på jobbet? Katterna möjligen...


Rönn        + 24
Bok           + 17
Ask            + 12
Ek            + 12
Alm            + 12
Lönn          +- 0
Lärk          - 6
Tall            - 16
Sälg            - 16
Al            - 16
Asp            - 23
Lind       - 25
Gran         - 26
Aha, den där tabellen får man nog ta och spara problemet med att köpa färdig blandved utifrån är väl att man inte riktigt vet hur mkt av de olika trädslagen blandveden innehåller. Jag ska öva tappert på både vedspis & kakelugnseldningen sotaren var vänlig nog att visa mig tips & trix

Postat med Alternativ.nu´s app


Lingonberry

  • Gäst
Haha..förvisso men elspisen är ändå ful men jag kanske omvärderar den. Den får stå still där ett tag Och nix, inga gipsskivor blir det här inte

Postat med Alternativ.nu´s app


Det är verkligen konstigt att ingen tillverkare snappat upp på att en hel del folk i äldre hus skulle vilja ha ett annat utseende på elspisarna, typ att de ser lite ut som gjutjärnsspisar. Finns lite äldre stil när det gäller gasspisar, men gasugnar är så värdelösa.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
Strunt i presenning. Luft är A och O när det gäller vet. Bättre med begagnad takplåt. Finns även billiga nya plåtar att köpa. Ekonomi plåt eller andra hands sortering. Veden bryr sig inte om repor eller veck.
Lägg även 2 pallar på höjd i botten för med ventilation.
När du köper veden så kan du kolla om den är torr genom att spotta i ena änden och blåsa i den andra. Bubblar det inte så är den inte torr.

Kolla vid ett fönster hur tjock väggen är. Det troliga är ju spån i väggen. Den sjunker ihop med tiden. Har du tur så finns det på vinden lösa brädor precis ovanför väggarna så du kan fylla på.
Men ju smalare vägg desto mer ved behöver du. Allt beror ju på om du vill ha kalsong temperatur inne eller ulltröja.

En bild på vedförrådet i timmer vore skoj?
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
Jag googlade och hittade den här lilla tabellen. Den visar de olika träslagens eldningsvärde i jämförelse med björk helt enkelt för att björkved är vanligast. Men björkved kostar ofta ca 50 % mer än blandved utan björk. Om man ska elda i en järnspis så tycker jag ändå att det är värt att elda med björk och andra tunga träslag därför att eldkammaren är så liten att annars måste man ju lägga in hemskt ofta och så blir det lite mer värme av björk och sånt och det är ju värdefullt om man ska koka något på den eller baka. Du vet väl hur man eldar i en kakelugn? Att den lätt spricker om man eldar på för hårt. Kakelugnar och liknande är tålamodsprövande för det tar ett bra tag innan de blir genomvarma men sedan håller de ju värmen hela dagen utan att man eldar igen, det är det som är meningen med dom och det vet du säkert. Jag har levt med luftvärmepump i sex år och jag tycker den är otrivsam att ha på då man är hemma, dels surret och dels oron i luften - den är ju en slags värmefläkt. Krukväxterna trivs inte om det blåser i deras riktning men annars går det bra. Jag lever ensam och jag har kommit på att det är mer ekonomiskt att sätta en 2000 W värmefläkt vid fötterna i väntan på att eldningen ska ge önskad värme än att sätta på alla tre radiatorerna i rummet. Att ha timer till någon / några radiatorer är också smart, för vem har glädje av värmen mitt i natten eller när du är på jobbet? Katterna möjligen...


Rönn        + 24
Bok           + 17
Ask            + 12
Ek            + 12
Alm            + 12
Lönn          +- 0
Lärk          - 6
Tall            - 16
Sälg            - 16
Al            - 16
Asp            - 23
Lind       - 25
Gran         - 26

Tabellen ska man nog ta med en mycket stor nypa salt. Värmevärdet per enhet vikt är i stort sett samma för all ved, sen beror det på hur kompakt och tung veden är, hur stort värmevärdet per volym blir. Snabbvuxna porösa träd får sämre värmevärde (men brinner fortare och ger tillfälligt högre effekt) än senvuxna träd av samma slag.  Ved från grenar är ofta mer kompakt än ved från stammen.
Olika träslag har ju också diverse andra egenheter, som finns väl beskrivna i tidigare trådar här på forumet, som man bör ta hänsyn till.

En stor fördel med de lätta träslagen är att de brukar vara lätta att tända och elden tar sig fort. De är alltså bra att ha om man snabbt ska få varmt i ett utkylt hus eller som kaffeved på morgonen. Men tyngre ved är enklare att få att brinna länge utan att man behöver "surelda", så om det gäller att hålla värmen uppe i ett hus som redan är uppvärmt, och inte lägga alltför mycket arbete på eldningen, så kan de vara att föredra då.

I varje fall så krävs det att man lär känna sina eldstäder och hur de fungerar med olika slags ved, för att kunna elda optimalt. Räkna med att skaffa erfarenheter under den första vintern i torpet och använd dem vid nästa års vedaffärer! En annan viktig sak är att komma fram till hur grov- eller finkluven ved som fungerar bäst på respektive ställe, och se till att man får veden kapad i lagom längd för respektive eldstad.

Gurkmeja

  • Gäst
Det är verkligen konstigt att ingen tillverkare snappat upp på att en hel del folk i äldre hus skulle vilja ha ett annat utseende på elspisarna, typ att de ser lite ut som gjutjärnsspisar. Finns lite äldre stil när det gäller gasspisar, men gasugnar är så värdelösa.
Sant. En affärside' verkligen!

Postat med Alternativ.nu´s app


Gurkmeja

  • Gäst
Strunt i presenning. Luft är A och O när det gäller vet. Bättre med begagnad takplåt. Finns även billiga nya plåtar att köpa. Ekonomi plåt eller andra hands sortering. Veden bryr sig inte om repor eller veck.
Lägg även 2 pallar på höjd i botten för med ventilation.
När du köper veden så kan du kolla om den är torr genom att spotta i ena änden och blåsa i den andra. Bubblar det inte så är den inte torr.

Kolla vid ett fönster hur tjock väggen är. Det troliga är ju spån i väggen. Den sjunker ihop med tiden. Har du tur så finns det på vinden lösa brädor precis ovanför väggarna så du kan fylla på.
Men ju smalare vägg desto mer ved behöver du. Allt beror ju på om du vill ha kalsong temperatur inne eller ulltröja.

En bild på vedförrådet i timmer vore skoj?
Torpet är av timmer med en utvändig panel. Då finns nog inga spån emellan? Timmerväggarna under lär vara lerklinade. Iaf är en "mellanvägg" på övervåningen blottad. Den är huggen i för lerklining.
Det finns en bild på vedbon. Den har inte blivit förevigad så mkt av ngn anledning

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

531 gäster, 10 användare (2 dolda)
xaelanar, Tur-Johan, sayerbýr, von tratt, Palle500, alternaiv, Be, Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser