Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Funderingar runt hemmabygd elbil?  (läst 4373 gånger)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
Funderingar runt hemmabygd elbil?
« skrivet: 11 feb-19 kl 20:24 »
Om man skulle få för sig att bygga elbil av lite skrot man har och bygger en pickup.
Inte nån liten bäbisbil utan typ en sån här.

Om man ska åka långt, kan man ställa ett 3-fas elverk på flaket, men hur stort elverk måste man ha på ett ungefär för att kunna köra vidare om strömmen börjar ta slut?

Hur får man värme i en elbil?
Dieselvärmare är ju ett sätt, men finns det andra sätt?


Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Funderingar runt hemmabygd elbil?
« Svar #1 skrivet: 11 feb-19 kl 20:49 »
Du kan ju räkna lite på hur stort elverk du behöver för att få ut tex. 20 eller 30 hästkrafter till bilens elmotor. Blir rejäla doningar. Bättre då med en hybridlösning där en liten förbränningsmotor kan driva bilen vid sidan av eldriften, så slipper du åtminstone spillet i omvandlingen av kraften till först ström och sedan tillbaka till vrid

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Funderingar runt hemmabygd elbil?
« Svar #2 skrivet: 11 feb-19 kl 21:05 »
Du kan ju räkna lite på hur stort elverk du behöver för att få ut tex. 20 eller 30 hästkrafter till bilens elmotor. Blir rejäla doningar. Bättre då med en hybridlösning där en liten förbränningsmotor kan driva bilen vid sidan av eldriften, så slipper du åtminstone spillet i omvandlingen av kraften till först ström och sedan tillbaka till vrid

Tänkte på elverk, för att jag ändå ska ha ett till en skyliftbil jag har och sen är det bra att ha ett vid strömavbrott mm.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Funderingar runt hemmabygd elbil?
« Svar #3 skrivet: 12 feb-19 kl 00:51 »
När man räknar på de vanliga elbilarna som går att köpa, brukar man prata om knappa 2 kWh per mil i förbrukning. Säg att en hemmaombyggd cheva drar det dubbla för att vara på den säkra sidan. 100 km/timme ger då ett effektbehov av 40 kW, och 50 km/h kräver 20 kW.

Men ett litet nätt verk på 10 kW fungerar säkert hjälpligt.

En dieselbrännare är väl det enklaste, men kör du med el-vindruta och sätesvärme kan du säkert klara dig med spillvärmen från motor och fartkontroll. Ett par kilowatt värme blir det ju i spill.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Funderingar runt hemmabygd elbil?
« Svar #4 skrivet: 12 feb-19 kl 09:10 »
Elruta går bort för det finns inte och varmt i arslet gör ingen nytta och el vill man inte slösa med, den behövs ju till drivningen.

Några kW spillvärme räcker ingen vart, kör man en kupevärmare på 2 000 W i en bil som står still, tar det halva dan för att få lite värme och kör man så kyls ju kupen ner.
Elmotorn borde också kylas av fartvinden, så spillvärmen minskar.

Hörde någon dåre påstå att man värmer upp kupen innan man åker iväg och att det räcker ett tag.
Testade att värma upp kupen med 10 kW byggfläkt och stängde av värmen i bilen och for iväg, innan jag var uppe i 70 var det kallt i bilen.

Finns det något sätt att värma med alkohol, den är snart billigare att tillverka än att köpa diesel?

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Funderingar runt hemmabygd elbil?
« Svar #5 skrivet: 12 feb-19 kl 09:19 »
Bensinvärmare kan man köra på etanol. Efter lite modifiering

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Funderingar runt hemmabygd elbil?
« Svar #6 skrivet: 12 feb-19 kl 09:44 »
Skall elbilen bli populär i Norrland så får man nog tänka om. Det gäller att ha en välisolerad bil. Heltokigt att en bil med så liten hytt kräver lika mycket värme som ett litet hus. Men så länge man åker omkring med en motor som behöver kyla bort 10-100 kW så spelar det ju ingen roll.

Skumisolering, dubbla fönsterglas med elvärme och kapslad motor.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Funderingar runt hemmabygd elbil?
« Svar #7 skrivet: 12 feb-19 kl 10:07 »
Skall elbilen bli populär i Norrland så får man nog tänka om. Det gäller att ha en välisolerad bil. Heltokigt att en bil med så liten hytt kräver lika mycket värme som ett litet hus. Men så länge man åker omkring med en motor som behöver kyla bort 10-100 kW så spelar det ju ingen roll.

Skumisolering, dubbla fönsterglas med elvärme och kapslad motor.

Ja det går mycket värme för att värma upp en bil jämfört med ett hus, men det är ju mer ventilation i en bil och tar man bort den så blir det fuktigt och dålig luft i bilen.

Har haft MB compakt diesel och då kan man ta bort fläkten på motorn och packa isolering och en skiva för kylaren och bara ha värmepaketet till kupen som kylare, funkar om det är ca -10 och kallare.
Står bilen på tomgång och fläkten på halvfart så ser man tempen på motorn sjunka.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Funderingar runt hemmabygd elbil?
« Svar #8 skrivet: 12 feb-19 kl 10:19 »
Tror inte det är mer ventilation i en bil egentligen, bara att man märker av den mer eftersom man sitter i draget. Och där har du en till grej som behöver fixas för värmehållningen i en elbil, man bör värmeväxla ventilationen.

Det här med att faktiskt kyla motorn med kupéfläkten ger förståelse för vilka mängder värme en motor utvecklar.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Funderingar runt hemmabygd elbil?
« Svar #9 skrivet: 12 feb-19 kl 10:27 »
Tror inte det är mer ventilation i en bil egentligen, bara att man märker av den mer eftersom man sitter i draget. Och där har du en till grej som behöver fixas för värmehållningen i en elbil, man bör värmeväxla ventilationen.

Det här med att faktiskt kyla motorn med kupéfläkten ger förståelse för vilka mängder värme en motor utvecklar.

Eller vilka mängder värme som går åt att värma kupen.

Har en luftvärmeväxlare so är lite större än en flyttkartong, undrar hur jag ska få in den under instrumentbrädan?
Kanske ska ställa den på flaket med?

Nä nu börjar det bli invecklat och jag vill ha det enkelt. Bra ventilation behövs för att hålla rutor imfria.
Föredrar raka enkla ventilationskanaler, så det blir lätt att hålla rent.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Funderingar runt hemmabygd elbil?
« Svar #10 skrivet: 12 feb-19 kl 10:28 »
Bensinvärmare kan man köra på etanol. Efter lite modifiering

Låter enklast.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Funderingar runt hemmabygd elbil?
« Svar #11 skrivet: 12 feb-19 kl 16:35 »
bättre att cykla och dricka spriten själv...
Fjäderfän och kaniner

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Funderingar runt hemmabygd elbil?
« Svar #12 skrivet: 12 feb-19 kl 19:21 »
Jag hade en granne som cyklade och drack sprit, han krockade med en stolpe och dog...

Om man inte är så noga med vad man jäser, och destillerar grovt, så är det bättre att köra bilen på det. Och då slipper man eldriften...

Silverhammer

  • Inlägg: 63
    • Skåne
SV: Funderingar runt hemmabygd elbil?
« Svar #13 skrivet: 12 feb-19 kl 23:22 »
Jag hade en granne som cyklade och drack sprit, han krockade med en stolpe och dog...

Om man inte är så noga med vad man jäser, och destillerar grovt, så är det bättre att köra bilen på det. Och då slipper man eldriften...
Yess

Curt Jonsson

  • Inlägg: 165
    • Jämtland
SV: Funderingar runt hemmabygd elbil?
« Svar #14 skrivet: 09 sep-19 kl 00:11 »
Snart finns det väl krockskadade elbilar som man kan använda drivlinan på och montera den på en obromsad släpvagn och lasta den med batterier. Kopplad till en bil så blir det en hybridbil.  Räcker inte batterierna hela körsträcka så startar man bilens motor och kör vidare.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Funderingar runt hemmabygd elbil?
« Svar #15 skrivet: 09 sep-19 kl 07:12 »
Snart finns det väl krockskadade elbilar som man kan använda drivlinan på och montera den på en obromsad släpvagn och lasta den med batterier. Kopplad till en bil så blir det en hybridbil.  Räcker inte batterierna hela körsträcka så startar man bilens motor och kör vidare.

Lät som en kul ide, med släpvagn.

Har fått tag på en elbil utan batterier, som jag funderar på om jag ska skrota direkt och börja bygga eller om jag ska ordna nå batterier och besiktiga för provkörning.
« Senast ändrad: 09 sep-19 kl 09:00 av ensamhet »

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Funderingar runt hemmabygd elbil?
« Svar #16 skrivet: 09 sep-19 kl 09:49 »
Vilken elbil?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Funderingar runt hemmabygd elbil?
« Svar #17 skrivet: 09 sep-19 kl 13:25 »
En Renault Express -95 som gått under 3 000 mil

lassejohansson22

  • Inlägg: 24
    • -
SV: Funderingar runt hemmabygd elbil?
« Svar #18 skrivet: 09 sep-19 kl 21:14 »
Som lite kuriosa i sammanhanget kan nämnas att.
Redan på, ca -80 talet, fanns en egenbyggd och reggad hybrid.
Drevs med el och bensin.

Tror mig minnas att det var en Renault, modell "apambulands". Hette den modellen 4, och var framhjulsdriven?

Man använde bensinmotorn fram.
Med orginalmontage och drivning fram.
Baksätet var bortplockad. Där stod batteripack och var kopplat till elmotor som drev bakaxel. Originalbakaxeln var alltså bytt, mot en med drivning.
Batterier var ett antal, i storlek med Volvo startbatteri.
Laddningen fixades med ett antal "vanliga" batteriladdare.

För "byggaren" Borde det funka även idag....

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Funderingar runt hemmabygd elbil?
« Svar #19 skrivet: 09 sep-19 kl 21:37 »
En Renault Express -95 som gått under 3 000 mil
Status på batteri?
Har den stått så ladda inte innan du vattnat dem


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

609 gäster, 12 användare (2 dolda)
xaelanar, alternaiv, kebbe, Westerbergarn, larbri, ärt, Jon.b, LimJans, William, malbo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser