Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ruvning  (läst 3483 gånger)

ratjacks

  • Inlägg: 73
    • Rat Jack's kennel
ruvning
« skrivet: 22 mar-05 kl 08:43 »
Varför ruvar inte mina höns?  ??? jag har sex blommehöns o fyra dvärg höns som jag köpte för att dom skulle ruva så bra men inte  har jag sett någon höna ligga kvar på äggen! några förslag eller förklaringar ?
PS! jag har två tuppar också en blomme o en dvärg!
Gutefår,ölandsgäss,linderödsgrisar  samt Nordsvensk och uppfödare av Parson Russell Terriers

Neta

  • Gäst
Re:ruvning
« Svar #1 skrivet: 22 mar-05 kl 09:58 »
Om du köpt blommehöns för att de ruvar så bra har du nog köpt fel ras! Det är ett stort problem för många av oss som har blommehöns att de är svåra att få att ruva. Jag har på snart 10 år haft en enda blommehöna som ruvat. Trots att de värper och verkar trivas på alla sätt. Har gjort reden högt och lågt, små och stora, avskiljda och icke avskiljda osv.
Men de är jättetrevliga som höns och mycket sällskapliga och sociala. Har aldrig haft problem med någon som varit elak mot andra i flocken eller kycklingar. Så hoppas att du kommer att trivas med blommena även om de inte ruvar så mycket.

ratjacks

  • Inlägg: 73
    • Rat Jack's kennel
Re:ruvning
« Svar #2 skrivet: 22 mar-05 kl 11:51 »
 ;D nä de va inte blommehönsen jag köpte för ruvningens skull utan dvärgarna, tänkte att man kunde lägga till lite blomme ägg till dom om nu inte dom andra vill ruva,. han jag köpte dvärgarna av hade låtit en dvärg ruva fram gässlingar trott den som vill.
Gutefår,ölandsgäss,linderödsgrisar  samt Nordsvensk och uppfödare av Parson Russell Terriers

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:ruvning
« Svar #3 skrivet: 22 mar-05 kl 12:10 »
Det är så tidigt på året ännu. Ge det lite tid och stoppa sen blommeäggen under dvärgarna när dom blivit skrockor.

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
Re:ruvning
« Svar #4 skrivet: 23 mar-05 kl 00:54 »
Som gammal blommehönsägare vill jag bara tillägga att det finns en del flockar med blommehöns som ruvat riktigt bra. Det verkar som om just blommehöns vill ha mycket frihet vid val av rede, att de inte vill bli störda av andra höns som försöker värpa där de lagt sig till rättta. Då går de lätt av och återvänder inte. Det är säkert en kombination av arv och miljö. Nu till ett problem i sammanhanget. Om man tex skaffar dvärghöns som levande ruvmaskiner i stället för att som Neta gör; verkligen försöka få blommorna att ruva, ja då får man ju aldrig grepp på om man har någon höna med ruvinstinkt! Lägger man till kycklingar ur ägg som värpts av en höna med utpräglad ruvinstinkt så ökar chansen att man med tiden får fler ruvhönor i flocken. Nåt att tänka på?
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Neta

  • Gäst
Re:ruvning
« Svar #5 skrivet: 23 mar-05 kl 08:26 »
Om du Ronny eller någon annan känner till nån som har blommehöns som ruvar och som är villig att sälja kycklingar eller ev ruvhöna så be dem kontakta mig! Jag har sökt men inte lyckats få kontakt med någon som har genbanksanslutna blommehöns som ruvar och som är villig att sälja! Eftersom jag dessutom bor uppe i Västerbotten kan det vara lite trassligt att få de upp hit. Men jag är villig att åka nästan hur långt som helst!!!

Anna

  • Inlägg: 850
    • -
Re:ruvning
« Svar #6 skrivet: 23 mar-05 kl 14:30 »
Hej!
Eftersom du köpte dvärgarna för att de skulle bli ruvhönor, så antar jag att du köpt hönor av en ruvvillig ras. (Inte alla dvärghöns vill ruva.) Jag har själv bara dvärghöns, då jag inte anser att jag har plats för stora raser vintertid. Man vill ju att de ska ha tillräckliga utrymmen efter sin storlek och må bra! Två raser som jag har erfarenhet av och som är väldigt ruvvilliga är Chabo och Kochin.
De knep jag känner till för att få hönorna att bli sura är dels att ha tänt längre på dagarna. Jag vet att detta diskuterats tidigare på denna hemsida, men jag hör till dem som anser att detta inte är elakt mot hönsen, utan bara ett sätt att hjälpa våren på traven i min mörka del av Sverige. Sen kan man lämna kvar några ägg i redena som man märker upp, så att redena inte står tomma. Med ägg i redena borde chansen för att någon höna ska bli sur vara större än om de är tomma. Min erfarenhet är att höns av ruvvillig ras förr eller senare blir sur varje vår och sedan några ggr till under sommaren/hösten... Jag tror att det har mycket med ljuset att göra, för när våren är här brukar det helt plötsligt smälla till, och så är alla sur och ingen värper några ägg.
Vilken ras var förresten dina dvärgar?
Lycka till!  
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

ratjacks

  • Inlägg: 73
    • Rat Jack's kennel
Re:ruvning
« Svar #7 skrivet: 23 mar-05 kl 14:52 »
tack för tipsen, dvärgarna är Kochin . Dom små djäklarna flyger som kanonkulor och ibland när man titta upp i popplarna så sitter det ett par höns där, han som jag köpte dom av bodde mitt i skogen och hade finspetsar som gick i lina o bode i ladan och mitt i smällkalla vintern i fjor så kom en höna ut från en av hundarnas koja med en hel drös ungar, häftiga små hönor men lite stiriga.

ha de,  Göran
Gutefår,ölandsgäss,linderödsgrisar  samt Nordsvensk och uppfödare av Parson Russell Terriers

Hönsmor

  • Gäst
Re:ruvning
« Svar #8 skrivet: 23 mar-05 kl 18:06 »
Glad påsk:-)
Om dina smågummor har det hyfsat varmt/ljust och mysiga värpreden och allt för att de ska trivas, så kommer de nog alldeles säkert att lägga sig snart:-)
Kanske beror lite på hur gamla de är ,och om dom nyss börjat värpa?
Jag har för mig att efter att de värpt ca20 ägg så börjar de bli mamma sugna.
Jag själv en dvärghöna som ligger och ruvar nu på 4 dvärgägg och 3 hedemora.
MVH
Johanna


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

788 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, alternaiv, Oskari, Tur-Johan, per.martinsson, Stybben

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser