Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Korn - ge helt eller hur krossa.  (läst 6077 gånger)

albinh

  • Inlägg: 241
    • Västerbotten
    • albinholmgren.se
Korn - ge helt eller hur krossa.
« skrivet: 02 jun-13 kl 15:35 »
Vi har två slaktgrisar. Från en grannbonde kan vi köpa korn till ta pris. Finns det något (billigt) sätt för oss att krossa det själva? Är det rimligt att använda en hushållskvarn?

Alternativt:kan man ge kornet helt? Uppblött?

Blekslättens Gård

  • Inlägg: 486
  • Blekslatten gard.se
    • Dalsland
SV: Korn - ge helt eller hur krossa.
« Svar #1 skrivet: 02 jun-13 kl 22:12 »
Bäst är nog om du kan få någon att mala kornet fint,Mvh
Ekologisk pärlhöns uppfödning

Ek

  • Inlägg: 521
    • Västergötland
SV: Korn - ge helt eller hur krossa.
« Svar #2 skrivet: 02 jun-13 kl 22:25 »
Till grisar brukar man lämpligtvis mala men det går väl med krossa med. Men finns det verkligen inga kvarnar där det uppe . Finns det någon kvarn i närheten åker du dit och maler och blandar in koncentrat med .Då kanske det blir lite tillväxt med.Vad det är för hushållskvarn du har vet jag ej men det låter lite jobbigt.Det borde väl gå att hitta någon remmdriven gammal gröpekvarn som ett alternativ .Det borde finns gott om gröpekvarnar fanns ju på varenda gård förr.Här nere har jag två kvarnar på nära håll som både maler och krossar om man vill det.

albinh

  • Inlägg: 241
    • Västerbotten
    • albinholmgren.se
SV: Korn - ge helt eller hur krossa.
« Svar #3 skrivet: 02 jun-13 kl 22:54 »
Någon kvarn känner jag inte till och det blir ju ganska små mängder. Två hundra kilo åt gången, ungefär. Då tror jag mer på att fjäska med någon grannbonde.

granis

  • Inlägg: 19
SV: Korn - ge helt eller hur krossa.
« Svar #4 skrivet: 19 jun-13 kl 07:56 »
Vi har en Billy 2 hushållskvarn från Hawo i vilken vi maler ganska fint mjöl till vår två grisar.
Fungerar utmärkt.

hånung

  • Gäst
SV: Korn - ge helt eller hur krossa.
« Svar #5 skrivet: 19 jun-13 kl 08:32 »
En gammal gröpekvarn en sån där i trä gröna brukar dom vara ena tunga rakare är det dom kan man ju få för inget i princip  en sådan borde passa .

TurbogrisarnaVG

  • Inlägg: 233
    • Västergötland
SV: Korn - ge helt eller hur krossa.
« Svar #6 skrivet: 27 jun-13 kl 18:59 »
Fråga alla bönder om de har en kross ståendes som de inte använder.
Det finns massa som står o skräpar överallt. 500kr-1500kr är inte omöjligt att få en för
Hej alla Alternativa!!
Vi är ett ungt par på 35 o 30 som bor  på gård i VG.
På väg mot äventyret och självförsörjandet!!

albinh

  • Inlägg: 241
    • Västerbotten
    • albinholmgren.se
SV: Korn - ge helt eller hur krossa.
« Svar #7 skrivet: 27 jun-13 kl 20:27 »
Jag har erbjudande om att köpa en kross -ett stort tungt elände - av en äldra bonde i byn men han tyckte jag skulle vänta lite och se om jag fick tag på en kvarn. Det verkar dock lättare sagt än gjort om man ska få dom till rimligt pris. Ska det löna sig att krossa själv får det inte bli mer än någon tusenlapp. Att det inte ska vara helt är ganska säker på men skillnaden krossat/malet har jag inte begripit riktigt än. Tills vidare ger vi dem granngårdens färdigkrossade.


Existens

  • Gäst
SV: Korn - ge helt eller hur krossa.
« Svar #8 skrivet: 27 jun-13 kl 22:28 »
Krossat är bara tillplattat mellan två järnvalsar, medan malt är just 'malt' mellan stenar, till mjöl.

Förr sa man alltid att man måste ha malt till grisar, men numer har man insett att risken för magsår ökar om fodret är finmalt. Dessutom dammar det väldigt.
Så nuförtiden kör 90% av grisbönderna med en hammarkvarn, som med slagor slår sönder säden och tvingar den genom ett såll. Ju finare såll man sätter dit, ju mer finmalt blir det ju då, så då kan man välja såll efter eget tycke.
Krossat funkar också bra om man utfodrar manuellt, det är däremot inte så bra i automatiska foderanläggningar eftersom det lätt separerar.  Ena dagen får grisarna finfina havregryn, och nästa får dom bara skal. Inte så bra.

aston_sol

  • Inlägg: 237
    • Småland
SV: Korn - ge helt eller hur krossa.
« Svar #9 skrivet: 24 jul-13 kl 11:17 »
Vi har två slaktgrisar. Från en grannbonde kan vi köpa korn till ta pris. Finns det något (billigt) sätt för oss att krossa det själva? Är det rimligt att använda en hushållskvarn?

Alternativt:kan man ge kornet helt? Uppblött?
Kan man ge det uppblött?

hånung

  • Gäst
SV: Korn - ge helt eller hur krossa.
« Svar #10 skrivet: 24 jul-13 kl 11:22 »
Gamla görpekvarnar brukar man kunna få gratis eller i vart fall nästan så leta rätt på en sådan tycker ja .

Existens

  • Gäst
SV: Korn - ge helt eller hur krossa.
« Svar #11 skrivet: 24 jul-13 kl 11:26 »
Det måste ju ta evigheter om man ska blöta upp korn såpass så det är nån nytta med det. Och sen går det ju på ett kick att det börjar jäsa.

Så mal eller krossa istället.

albinh

  • Inlägg: 241
    • Västerbotten
    • albinholmgren.se
SV: Korn - ge helt eller hur krossa.
« Svar #12 skrivet: 07 aug-13 kl 16:14 »
Gamla görpekvarnar brukar man kunna få gratis eller i vart fall nästan så leta rätt på en sådan tycker ja .
Så där säger alla! Sen visar det sig att någon ställt en trasig traktor framför eller att den är för långt bort eller att man hittat en för en femtiolapp men att man redan har en tung byrå på släpet eller så hittar man en på en auktion men då kommer backfors-jonas och bjuder över. ;-)

Jonas från Backfors

  • Inlägg: 974
    • Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: Korn - ge helt eller hur krossa.
« Svar #13 skrivet: 07 aug-13 kl 17:03 »
Så där säger alla! Sen visar det sig att någon ställt en trasig traktor framför eller att den är för långt bort eller att man hittat en för en femtiolapp men att man redan har en tung byrå på släpet eller så hittar man en på en auktion men då kommer backfors-jonas och bjuder över. ;-)

Hehe, förlåt Albin men den var så fin så jag kunde inte låta bli. Kan tillägga att den gör väldigt bra grismjöl men den var tung som ett helt jävla elände! :)
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Ulrika K

  • Inlägg: 146
    • Västergötland
SV: Korn - ge helt eller hur krossa.
« Svar #14 skrivet: 05 dec-13 kl 08:42 »
Ger mina minigrisar hel havre, funkar fint. Om man tittar på grisars tänder och de långa käkarna/ tandraderna så kan man se att friska djur bör kunna hantera helt foder. Självklart blir foderutnyttjandet bättre om man kan krossa mala, men......gröpa = dvs hälla på hett vatten och låta det stå över natten ska oxå gå bra. Läste en forskningsrapport om detta och det gav fina reultat på om foderutnyttjandet.
Bor i Härryda strax utanför Göteborg. Har flera renrasiga Hedemorahöns, (ej genbankscert) ett par Isabar och Maran, en Brahma och 2 blandisar, 3 katter och två minigrisar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

469 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser