Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  145 eller 150 dagar?  (läst 9211 gånger)

Haglund

  • Inlägg: 144
    • Värmland
145 eller 150 dagar?
« skrivet: 21 mar-11 kl 12:45 »
Hej !!

Hur är det med Värmlandsfår, ska man räkna 145 eller 150 dagar dräktighetstid?  Några av mina tackor har nu passerat 145 dagar i Fredags, så man börjar fundera på om det snart inte är dags. Det syns att det börjar närma sig, men de har inte fyllt upp juvren ännu. De har dock börjat bli lite röda och svullna i "baken"...
Katt, för många Värmlandsfår och en skock höns av okänt fabrikat...

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: 145 eller 150 dagar?
« Svar #1 skrivet: 21 mar-11 kl 17:34 »
Har du sett betäckningen? Jag hade en tacka som lammade på dag 141 i år. Hon lammade på dag 142 förra året (såg betäckning ske förra året). De är duktiga på att luras. Jag kollade läget för två timmar sen, och inga tecken alls då på någon, och nu ligger en och föder..
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: 145 eller 150 dagar?
« Svar #2 skrivet: 21 mar-11 kl 18:27 »

  Några av mina tackor har nu passerat 145 dagar i Fredags, så man börjar fundera på om det snart inte är dags.

Precis min tanke: 145 dagar sedan när? Det beror på när du börjar att räkna.
En brunstperiod är ca 17 dagar, och det tar 21 dagar för dom att komma i brunst första gången... Så om du räknar från dagen du släppte baggen, så får du nog räkna på dom dagarna (om inte tackorna var igång och brunstade redan då baggen släpptes... då kan du räkna bort de första 21 dagarna och börja direkt på dom 17 dagarna :o :o

Blev det snurrigt?  ;D ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: 145 eller 150 dagar?
« Svar #3 skrivet: 21 mar-11 kl 18:51 »
Inser att jag var lite otydlig :-[: Tackor har 17 dagar mellan brunstarna... Brunsten varar i 3 dagar. Om baggen tar dom på första brunsten så har du 21 dagars väntan från det du släppte baggen. Sen kan ju tackorna ha börjat brunsta av sig själva innan du släppte baggen, då har du kortare tid att vänta :)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Haglund

  • Inlägg: 144
    • Värmland
SV: 145 eller 150 dagar?
« Svar #4 skrivet: 21 mar-11 kl 19:24 »
Hej alla!!

Har använt en krita på baggen så jag noterade datumen då de blev målade, sedan har jag kollat i vår fina kanlender från allmogefårföreningen där de har en tabell för att se "lammningsdatumet". Tyvärr så tyckte en av ungtackorna att kritan smakade gott ;D så hon var där och knaprade på den så den tog slut snabbt.  (men hon blev snygg med orange läppstift runt munnen). Jag har läst nån stans att man räknar med en dräktighetstid 150 dagar... kan det bero på vilken ras man har?  Vill ju att lammen skall komma nu - det är jobbigt att vänta  :-\
Katt, för många Värmlandsfår och en skock höns av okänt fabrikat...

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: 145 eller 150 dagar?
« Svar #5 skrivet: 21 mar-11 kl 22:22 »
Jag har värmlänningar och de 3 år vi fått lamm har de i snitt legat på 145 dagar, nu kan jag inte säga med säkerhet eftersom vi inte använder krita,  men i efterhand när jag kollar när jag släppt baggen så brukar det slå på 14-17 dagar. Denna gången nedkom första tackan med 9 dagar "över tiden" Misstänker att de var mitt i en brunstperiod när baggen släpptes.

Hur är det egentligen, brunstar alla tackor i en flock samtidigt eller är det beroende på ålder/födelsedatum? Nån som vet?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: 145 eller 150 dagar?
« Svar #6 skrivet: 21 mar-11 kl 23:28 »
Jag tror inte de brunstar samtidigt för då skulle baggen få ett himla jobb men när vi hade ganska kontrollerad lamning förut så visade det sig att väldigt många tackor lammade på samma datum år efter år! Åldersmässigt fanns ingen skillnad. Vi använde något år stämpeldyna men det fungerade inte som "datumhjälp",däremot så skrev vi upp öronnummer på brunstiga tackor morgon och kväll vid utfodringen. Det var på "den gamla goda tiden" med utfodring 2ggr/dag inomhus. Numera ser jag sällan ngn. betäckning när vi har Gutar och hoppas att de håller ut 1 mån. till. Vi har för mycket snö i hagarna.

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: 145 eller 150 dagar?
« Svar #7 skrivet: 22 mar-11 kl 10:18 »
Hej. Har 8 tackor och de betäckningar som jag lyckats "se" har tackan lammat 145 dar senare. Under de senaste 4 åren har tackan med högst rang lammat först och den med lägst rang sist...
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Haglund

  • Inlägg: 144
    • Värmland
SV: 145 eller 150 dagar?
« Svar #8 skrivet: 22 mar-11 kl 11:00 »
Aha, det här blir nog intressant, har datum på de andratackor med. Blir kul efteråt att se hur de stämmer. Iom att jag använt en ungbagge så kom kom han inte så långt upp på ryggen på tackorna med kritan, så de färgmarkeringar jag sett har suttit bak på rumpan.. Bytte kritan efter ett tag så en del tackor fick 2 färgkluttar på sig. 

Hittade en Dräktighetskalender från "Skandinaviska Kreatursförsäkringsbolaget" i en låda som säkert är sedan 50-talet? .. Är 2 skivor varav den ena är roterbar där man väljer djur ex får, gris häst nöt osv. man ställer en `pil på betäckningsdatumet och vips så ser man när de skall Lamma, kalva osv. på den snurran står det "Får och Get 150 dagar" kanske där jag fått det ifrån?!?
Katt, för många Värmlandsfår och en skock höns av okänt fabrikat...

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: 145 eller 150 dagar?
« Svar #9 skrivet: 22 mar-11 kl 16:12 »
Hur är det egentligen, brunstar alla tackor i en flock samtidigt eller är det beroende på ålder/födelsedatum?

Menar du tacklammens första brunst? så beror den på deras vikt.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

samaka

  • Inlägg: 501
    • Dalarna
SV: 145 eller 150 dagar?
« Svar #10 skrivet: 22 mar-11 kl 20:11 »
Mina lammar, när allt är som det ska, alltid mellan 142-148 dgr. Passerar det 148 så har tackan (hittills) blivit ombetäckt och man får vänta ytterligare ca 2veckor. Vet dock att jag läst nånstanns att det är någon av köttraserna som har lite längre dräktighetsperiod... men jag kommer inte ihåg mer exakt.

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: 145 eller 150 dagar?
« Svar #11 skrivet: 22 mar-11 kl 21:58 »
När det gäller exakta dagar så är jag tveksam.Själv "gick jag över" ca. 2 veckor,vår häst lika länge men efter ett "stilla väder" med efterföljande lågtryck så blev det fart. Jag ser liknande tendenser fortfarande på tackorna. Högtryck-lugnt, lågtryck-aktivitet. Har jag helt fel????

MonaW

  • Inlägg: 978
    • Västmanland
    • Monas sida
SV: 145 eller 150 dagar?
« Svar #12 skrivet: 22 mar-11 kl 22:28 »
Det där med lufttrycket tänkte jag aldrig på med mig själv men jag har däremot lagt märke till att det stämmer när det gäller tackorna. Däremot har jag aldrig räknat dagar.
Åsenfår, hundar och katter

samaka

  • Inlägg: 501
    • Dalarna
SV: 145 eller 150 dagar?
« Svar #13 skrivet: 23 mar-11 kl 07:00 »
På de lammningar jag har haft med dyna, 51 st, så har 47 st lammat inom 142-148 dgr och 4 har blivit ca 2-3 v senare (varav jag sett att 2 blivit ombetäckt). Tycker den "statistiken" tyder på att får är ganska exakta i sin dräktighetsperiod.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: 145 eller 150 dagar?
« Svar #14 skrivet: 23 mar-11 kl 10:11 »
Menar du tacklammens första brunst? så beror den på deras vikt.
Både ja och nä, nu har vi bådadera, men jag tänkte mest på en vuxen tackflock. Vi människor har ju en tendens att menstruera samtidigt när vi bor i flock, funderade på om tackor var likadana.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Lorita

  • Inlägg: 1136
    • Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: 145 eller 150 dagar?
« Svar #15 skrivet: 23 mar-11 kl 10:28 »
Kimma vi styrs av månen, det är ingen tillfällighet att all reklam för bindor kommer just en viss vecka i månaden  8)
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: 145 eller 150 dagar?
« Svar #16 skrivet: 23 mar-11 kl 10:31 »
En tacka som brunstar drar igång de andra tackorna till att brunsta oxå. Man kan synkronisera tackorna till att brunsta samtidigt, genom att släppa in en bagge innan deras naturliga brunst kommit igång. Då brunstar alla samtidigt... och lammar samtidigt... :o Man brukar säga att de alla lammar inom 10 dagar, då.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: 145 eller 150 dagar?
« Svar #17 skrivet: 23 mar-11 kl 11:35 »
Kimma vi styrs av månen, det är ingen tillfällighet att all reklam för bindor kommer just en viss vecka i månaden  8)
Har jag aldrig tänkt på  8)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: 145 eller 150 dagar?
« Svar #18 skrivet: 23 mar-11 kl 11:35 »
En tacka som brunstar drar igång de andra tackorna till att brunsta oxå. Man kan synkronisera tackorna till att brunsta samtidigt, genom att släppa in en bagge innan deras naturliga brunst kommit igång. Då brunstar alla samtidigt... och lammar samtidigt... :o Man brukar säga att de alla lammar inom 10 dagar, då.
Ah, smidigt, men då måste man stänga in dom i mörker ett antal dagar antar jag?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: 145 eller 150 dagar?
« Svar #19 skrivet: 23 mar-11 kl 11:47 »
Ah, smidigt, men då måste man stänga in dom i mörker ett antal dagar antar jag?

Här finns en länk som beskriver brunstsynkronisering:
http://www.svdhv.org/nyhemsida/Artiklar/071105_far_checklista_semin.pdf
 I den står det inget artificiellt ljus? Men jag har haft mina precis som vanligt med ljust utomhus på dagarna och de senaste åren har jag haft en ganska koncentrerad lammning, perfekt när man jobbar så man vet när man ska ta ut semester/leja fårvakt, enda nackdelen är väl att det behövs måååånga grindar till lammningsboxar.
 Här har Henning skrivit om brunstsynkronisering:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=20041.msg143003#msg143003
 Jag har fårbekanta som jobbar som lärare som lyckas pricka in så att tackorna lammar på påsklovet varje år :)
                                           Mvh
                                         Charlotte
« Senast ändrad: 23 mar-11 kl 11:56 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

347 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Tiomilaskogen, von tratt, Ekis

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser