Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Jojjokörning" + underdimmensionerad hjälpmotor  (läst 1174 gånger)

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
"Jojjokörning" + underdimmensionerad hjälpmotor
« skrivet: 03 maj-12 kl 15:56 »
Detta är en spinnoff på tråden om jojjokörning (spara bränsle genom upprepade cykler av växelvis acceleration och frirullning).

"Man tager vad man kadaver sade nekrofilen" är mitt motto och min sport! Tyvärr har jag ingen lagom liten trecylindrig modern turbodiesel på 30-40 hk som annars vore det perfekta till min Saab V4 så jag försöker tänka ut något sätt att åka billigare utifrån det jag faktiskt har. Det jag har är en 600cc Kubota industrimotor på ca 12hk @ 3200 rpm och en Mercedes 190D-motor på 1900cc och ca 70hk. MB-dieseln är stor, tung och behöver växlas ner ordentligt för att gå snålt. Att sätta den i saaben vore en stor utmaning oavsett val av växellåda. Den lilla 12-hästarsmotorn lär inte ge mycket mer än mopedbilsfart men räcker sannolikt till för stadstrafiken.

Då slog det mig att "jojjokörning" med en relativt överdimmensionerad standardmotor ju är en metod som tycks kunna spara en del bränsle, förutsatt att man utövar tekniken optimalt. Om man då förlänger viloperioderna för bilens originalmotor genom att knuffa på med en liten lätt dieselmotor som får jobba med full belastning borde man kunna spara mer bränsle än vid "vanlig" jojjokörning. Genom att viloperioderna blir längre ökar också vinsten av att helt stänga av huvudmotorn mellan dess arbetsperioder och besparingen ökar ännu mer.

I de fall man är nöjd med en lägre hastighet, t.ex. i stadstrafik, kan den lilla hjälpmotorn säkert klara jobbet ensam. Har man inget behov av detta blir drivningen enklare att ordna och man minskar dessutom vikt och friktionsförluster av en växellåda. Å andra sidan kan en enkel lågväxel med kilrem på hjälpmotorn vara ovärderligt den dag huvudmotorn lägger av i ösregnet...

En sådan hjälpmotor kan monteras på dragkroken/bakre stötfångaren, i ett hål i bagageutrymmets golv eller under baksätet. (min Kubota har liggande cylindrar och är väldigt platt) Drivningen för en inbyggd motor kan ske via separat hjul eller till ena bakhjulet (på framhjulsdrivna bilar) om man byter dess hjulspindel mot en drivaxel. Att testa konceptet görs ju enklast med motorn på stötfångaren och med ett kedjedrivet femte hjul. Man behöver inte ens ha någon koppling.
« Senast ändrad: 03 maj-12 kl 16:00 av JohnA »
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: "Jojjokörning" + underdimmensionerad hjälpmotor
« Svar #1 skrivet: 04 maj-12 kl 08:51 »
Du har inte tillgång till en eller ett par kraftiga DC-motorer? Bilbatterier brukar ju gå att köpa för nån hundring på skroten eller ännu billigare.

4 batterier á 60 Ah x 12V så har du 2,88 kWh, för att inte pajja dom direkt lär du inte hämta mer än 2 kWh ur dom, och det förutsätter även intermittent uttag. Men det ska räcka för en mils körning totalt, och du får det ganska enkelt att fixa regenerativ inbromsning, ibland måste man ju bromsa hur duktig man än är på att ecodriving.

 
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: "Jojjokörning" + underdimmensionerad hjälpmotor
« Svar #2 skrivet: 04 maj-12 kl 10:28 »
Jag gillar idén att bygga elhybrid i någon form och tänker ofta på en seriehybrid med toppfart på ca 50 km/h som också har en mekanisk direktkoppling mellan förbränningsmotorn och hjulen för landsvägskörning i högre fart. Man skulle då få väldigt små transmissionsförluster utan växellåda och landsvägs-/högfartsdrivningen skulle kunna ordnas med ett femte hjul som fälls ner när man nått full fart på elmotorerna.

Faktum är att jag har elmotorer med permanentmagneter på 2x1kw ungefär och de kan tillsammans bogsera en mindre bil i låg fart på grusväg. Jag tror dock inte de duger mycket till för att få rull på saaben min, definitivt inte då den är lastad med fru, tre ungar, frugans knähund och min 50-kilosdito... Att dessutom lasta ner bilen med större batterier skulle kännas kontraproduktivt.

Huvudorsaken till min ovilja att satsa på eldrift är att mina resor mestadels går på landsväg/motorväg. Jag kör mycket sällan under några mil enkel resa, oftast blir det 5-15 mil på en och samma kallstart. Ofta passerar jag Stockholm och hamnar då i köer där en 1500cc bensinmotor definitivt är overkill men för att klara alla behov och marschfarten på motorväg behövs åtminstone 20-25kw kontinuerlig effekt skulle jag tro. Sedan är det tyvärr så att de ekonomiska prioriteringarna inte tillåter några inköp av roliga prylar till mina fordon.

"Man tager vad man kadaver sade nekrofilen" som sagt... De enda effektiva motorer jag har
stående är den lilla 12-hästars kubotan och den stora MB-dieseln. Förmodligen kommer jag en dag testa att hänga den lille på släp från stötfångaren med ett litet drivhjul via kilrem eller kedja, bara för att få veta hur mycket den faktiskt orkar med. Jag misstänker att dess bidrag vid frirullandet är för litet för att det ska vara mödan värt att bygga något mer seriöst kring den motorn.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

471 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser