Detta är en spinnoff på tråden om jojjokörning (spara bränsle genom upprepade cykler av växelvis acceleration och frirullning).
"Man tager vad man kadaver sade nekrofilen" är mitt motto och min sport! Tyvärr har jag ingen lagom liten trecylindrig modern turbodiesel på 30-40 hk som annars vore det perfekta till min Saab V4 så jag försöker tänka ut något sätt att åka billigare utifrån det jag faktiskt har. Det jag har är en 600cc Kubota industrimotor på ca 12hk @ 3200 rpm och en Mercedes 190D-motor på 1900cc och ca 70hk. MB-dieseln är stor, tung och behöver växlas ner ordentligt för att gå snålt. Att sätta den i saaben vore en stor utmaning oavsett val av växellåda. Den lilla 12-hästarsmotorn lär inte ge mycket mer än mopedbilsfart men räcker sannolikt till för stadstrafiken.
Då slog det mig att "jojjokörning" med en relativt överdimmensionerad standardmotor ju är en metod som tycks kunna spara en del bränsle, förutsatt att man utövar tekniken optimalt. Om man då förlänger viloperioderna för bilens originalmotor genom att knuffa på med en liten lätt dieselmotor som får jobba med full belastning borde man kunna spara mer bränsle än vid "vanlig" jojjokörning. Genom att viloperioderna blir längre ökar också vinsten av att helt stänga av huvudmotorn mellan dess arbetsperioder och besparingen ökar ännu mer.
I de fall man är nöjd med en lägre hastighet, t.ex. i stadstrafik, kan den lilla hjälpmotorn säkert klara jobbet ensam. Har man inget behov av detta blir drivningen enklare att ordna och man minskar dessutom vikt och friktionsförluster av en växellåda. Å andra sidan kan en enkel lågväxel med kilrem på hjälpmotorn vara ovärderligt den dag huvudmotorn lägger av i ösregnet...
En sådan hjälpmotor kan monteras på dragkroken/bakre stötfångaren, i ett hål i bagageutrymmets golv eller under baksätet. (min Kubota har liggande cylindrar och är väldigt platt) Drivningen för en inbyggd motor kan ske via separat hjul eller till ena bakhjulet (på framhjulsdrivna bilar) om man byter dess hjulspindel mot en drivaxel. Att testa konceptet görs ju enklast med motorn på stötfångaren och med ett kedjedrivet femte hjul. Man behöver inte ens ha någon koppling.