Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  En testikel  (läst 22324 gånger)

hejhopp

  • Inlägg: 76
    • Skåne
En testikel
« skrivet: 21 feb-11 kl 10:27 »
 >:( förbannad, ledsen ja det är nog bara förnamnet. Köpt en Schäfer besiktad utan anmärkning. Hittar bara en kula på han:( Planen var att testa på och ställa ut han. Det kan man bara glömma nu. Det får bli IPO träning istället. Han är nu 6 mån så den borde ha trillat ner.
Lantlig kvinna som önskar sig att leva på landet.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: En testikel
« Svar #1 skrivet: 21 feb-11 kl 11:18 »
såg ett program på tv med hundtestikelproteser... nauticels eller nåt sånt.. googla på det så kan jycken få en kula till...
Fjäderfän och kaniner

Ann E

  • Inlägg: 289
    • -
    • www.mellis.n.nu
SV: En testikel
« Svar #2 skrivet: 21 feb-11 kl 20:14 »
Kontakta uppfödaren!!
Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

Vargerik

  • Gäst
SV: En testikel
« Svar #3 skrivet: 21 feb-11 kl 20:31 »
Vilken tur för hunden att det blir IPO! Men ge inte upp, kulan kan fortfarande komma trillande. Ett bekymmer kan bli att han blir hunnaful då det produceras för mycket testosteron när en kula sitter för varmt, men det visste du nog redan..

 

sari358

  • Inlägg: 22
    • Jämtland
SV: En testikel
« Svar #4 skrivet: 21 feb-11 kl 20:47 »
Kontakta uppfödaren. Du ska få rabatt på hunden.

Själv har jag en terv som var halvkrypto. Kulan gick att massera ner, men den ville inte stanna kvar. Jag fick välja mellan 1500kr tillbaka eller en ny valp för halva priset. Vilket valde jag?  Självklart en ny valp. :D

Men ett varningens ord. Undersök hunden ofta. Kulan som stannar kvar, har ökat risk för tumör. Det hände hos. En hysterisk matte ringen till veterinär och försöker boka tid till operation. De ville undersöka själv först, trodde att det kunde vara fettknul eller annat, morr och fnys, tyvärr fick jag rätt.
Allt gick bra, den sortens tumörer lär inte sprida sig så lätt.

fauve

  • Gäst
SV: En testikel
« Svar #5 skrivet: 22 feb-11 kl 07:21 »
Kontakta uppfödaren. Du ska få rabatt på hunden.

 

Finns inget "ska" alls.

Det är helt frivilligt för uppfödaren att återbetala pengar i det läget och de flesta gör också det, men det är inget man som köpare ska ta för givet och tro att man kan kräva.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: En testikel
« Svar #6 skrivet: 22 feb-11 kl 12:06 »
Finns inget "ska" alls.

Det är helt frivilligt för uppfödaren att återbetala pengar i det läget och de flesta gör också det, men det är inget man som köpare ska ta för givet och tro att man kan kräva.
finns det inte en 3-årig garanti på en valp? hos seriösa brukar det finnas..eller?
Fjäderfän och kaniner

Tallgrinden

  • Inlägg: 824
    • Uppland
    • Kladdnos kennel
SV: En testikel
« Svar #7 skrivet: 22 feb-11 kl 12:11 »
finns det inte en 3-årig garanti på en valp?

Finns en treårig dolda-fel-försäkring som de flesta uppfödare har. Men en testikel som inte vandrat ner går inte under detta då köparen själv hade kunnat kolla detta vid köpet.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Vilse

  • Gäst
SV: En testikel
« Svar #8 skrivet: 22 feb-11 kl 12:14 »
Man brukar redan vid 8 veckors ålder vid veterinärkontroll kunna säja om bägge är nere eller inte.
Kulorna kan åka upp o ner ända fram till ca 6-8 månaders ålder då denna kanal stabiliseras och den stannar där den är.
Kulorna kan åka upp vid kyla eler rädsla.
Seriösa uppfödare brukar reducera priset eller låta en få annan valp, om man nu vill byta valp.


Jag har följt ett antal linjer med hanhundar som bara har en kula nere o den andra uppe.
Rasregeler säjer att hund ska ha bägge nere.
men det finns inget belägg för at det är arftligt.
Gick igenom en boxer och en schäfer som var dokumenterad i 7-8 led och en massa avkommor och ingen av dom producerade hanvalpar med baar en kula nere.

har hört ofta om att hundens temperament ska kuna bli annorlunda om en kula uppe i värmen, har sökt på detta utan att få belägg.


fauve

  • Gäst
SV: En testikel
« Svar #9 skrivet: 22 feb-11 kl 12:15 »
Att en kula inte trillar ner täcks inte av någon dolda felförsäkring av den enkla anledningen att det inte påverkar hundens egenskaper eller hälsa som sällskapshund och om inget annat specificerats i köpekontraktet, så är det vad alla hundar säljs som enligt skk's kontrakt.

Det är lika vanligt att en kula är nere som att två kulor är det när valparna är 8 veckor = veterinärerna skriver ofta ua på kulstatusen. Lika väl kan en valp som har 2 kulor nere vid 8 veckor sluta med bara en kula nere eftersom kulorna är så små vid den åldern att de "vandrar" lite upp och ner, vilket de kan göra upp till hunden är 4-6 månader. Efter 6 månaders ålder är det otroligt ovanligt att en kula trillar ner i pungen.
« Senast ändrad: 22 feb-11 kl 12:25 av fauve »

Vilse

  • Gäst
SV: En testikel
« Svar #10 skrivet: 22 feb-11 kl 12:16 »
Finns en treårig dolda-fel-försäkring som de flesta uppfödare har. Men en testikel som inte vandrat ner går inte under detta då köparen själv hade kunnat kolla detta vid köpet.

En kula kan gå upp o försvinna även då valpen är upp till halvåret gammal.
man kan då massera ner den, ibland.

valpar som veterinärbesiktigats vid 8 veckors ålder kan få en till att vandra upp senare.
de uppfödare jag känner byter alltid ut valpen eller reducerar priset.

fauve

  • Gäst
SV: En testikel
« Svar #11 skrivet: 22 feb-11 kl 12:26 »
Ja, de flesta återbetalar de 15% som skk rekommenderar, MEN det finns inget som säger att uppfödare måste/är tvungna och att en valpköpare ska ha pengar tillbaka. Ville förtydliga det bara.

Vilse

  • Gäst
SV: En testikel
« Svar #12 skrivet: 22 feb-11 kl 12:31 »
Tror til 99% säkerhet at jag set det i utländska hundvalpsavtal,,men kan INGET om SKK :)

sen så vill inga uppfödare att andra ska veta om at dom fått en valp med bara en testikel så dom fletsa betalar snabbt o hyssjar till det hela.

Vet bland annat at utländska uppfödare tillochmed betalat tillbaka när schäfer inte fått upp bägge öronen i stå.
då har man betalat och skrivit att hunden inte får användas i avel med hängöra.
man vil ju inte riskera att hängörat avlas vidare på.

sen har vi det läskiga när man köper en hund som ska ha ståöron som tex schäfer.
när valpen ömsar tänder så faller nån slags status i valpens kropp o öronen börjar hänga under några veckor o skapar ofta panik hos uppfödaren o valpköparen,,öronen tejpas med stöd för at hållas upe :)

det är naturligt att öronen sviktar i tandömsningsperiod :)

hejhopp

  • Inlägg: 76
    • Skåne
SV: En testikel
« Svar #13 skrivet: 08 mar-11 kl 16:01 »
 ;)men trots allt så blev han BIM-valp på utställningen vi var på i helgen.
Lantlig kvinna som önskar sig att leva på landet.

Vilse

  • Gäst
SV: En testikel
« Svar #14 skrivet: 08 mar-11 kl 18:29 »
;)men trots allt så blev han BIM-valp på utställningen vi var på i helgen.

nu vet ju jag inget om skk o regler,,
jag trode man inte ens fick visa en hahund med bara en testikel att den blev utklassad rakt av????

Amouricas

  • Inlägg: 33
    • Västergötland
SV: En testikel
« Svar #15 skrivet: 08 mar-11 kl 18:50 »
En valputställning är ju alltid inofficiell och då brukar dem inte vara så "hårda".

Ann E

  • Inlägg: 289
    • -
    • www.mellis.n.nu
SV: En testikel
« Svar #16 skrivet: 19 mar-11 kl 22:43 »
En bekant ställde en krypt hane, hon behövde en tvåa för att bli brukschampion (eller nåt)...
Hunden var även några cm. över maxmåttet.

Domaren tyckte så mycket om hunden att han glömde räkna kulorna  ::)
Hunden fick cert och blev BIR, vilket självklart fick konkurrenterna att skrika till....och det slutade med att hunden blev diskad.

Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

Huset Elliot

  • Inlägg: 53
    • Norrbotten
    • Huset Elliots kennel
SV: En testikel
« Svar #17 skrivet: 28 mar-11 kl 19:07 »
Jag har läst någonstans att hanar som får ner sin testikel sent bär på anlag för kryptorchism även om de till sist fått ner båda stenarna, något att beakta om man tänkt använda dem i avel. Precis som någon skriver så ökar risken för tumör hos den testikel som ligger kvar i buken och en del väljer därför att operera bort den. Den testikel som inte vandrar ner blir steril men om hunden har en sten nere, producerar ju den spermier.
Bor i norrländsk by med man, barn, fem hundar, en norsk skogskatt och en liten hushållsflock höns
.

Vilse

  • Gäst
SV: En testikel
« Svar #18 skrivet: 28 mar-11 kl 19:18 »
Jag har läst någonstans att hanar som får ner sin testikel sent bär på anlag för kryptorchism även om de till sist fått ner båda stenarna, något att beakta om man tänkt använda dem i avel. Precis som någon skriver så ökar risken för tumör hos den testikel som ligger kvar i buken och en del väljer därför att operera bort den. Den testikel som inte vandrar ner blir steril men om hunden har en sten nere, producerar ju den spermier.

JAG har sett en boxer som bara hade ena nere.
Han användes i avel och utreddes och han gav inte en enda valp med bara ena nere fast vi pratar om att hans avkommor följts i flera generationer.

Jag hAR en idee om att det är en kosmetisk höja ribban kvalitet att bägge ska vara nere. vara felfritt.
Jag kan ha fel-
Männsikor som baar har ena nere producerar dom barn o barnbarn som har samma problem?

Partax

  • Inlägg: 29
    • Västergötland
SV: En testikel
« Svar #19 skrivet: 28 mar-11 kl 19:21 »
Jag skulle som uppfödare ge halva köpe summan tillbaka, mycket pga att det är stor risk för att man behöver ta bort kulorna... Jag skulle som köpare ta bort dom innan det ev blir obehagligt för hunden.... bara en tanke..... och man får ju ej registrera valpar efter en krypt hane...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

554 gäster, 7 användare (3 dolda)
xaelanar, Caroline Carlsson, reimersro, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser