Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ovillig hane  (läst 5485 gånger)

@nkmamma

  • Inlägg: 13
    • Medelpad
ovillig hane
« skrivet: 17 jun-10 kl 13:17 »
Jag har en långhårig schäfertik som är 5 år. Hon har haft en kull förut.
Vi hade planerat in en parning med en mycket ståtlig o snygg hane (långhårig schäfer) 4år.
Dag 11 på löpningen åkte vi till hanen, och tiken ställde genast upp sig. Hanen nosade lite bak, sedan ville han bara leka. De fick vara tillsammans i 4 dagar och hon ställde upp sig och vek undan svansen hela tiden men hanen försökte inte ens bestiga henne.
Vad kan det här bero på?
3 Hästar, 2 hundar,höns (blomme, hedemora o blandraser) ankor (cayuga) , kaniner (teddydvärgvädur o löwen),katt, kakadua, undelater och naturligtvis mina 5 barn :)

Gräbban

  • Inlägg: 674
    • -
SV: ovillig hane
« Svar #1 skrivet: 17 jun-10 kl 21:08 »
 Det låter som en  oerfaren hane. Dom förstår inte alltid vad det går ut på, utan ska leka istället. Är hanen lite osäker kan leken va ett sätt att "blidka"tiken och lätta upp stämningen, som han kanske upplever som lite obehaglig. Om han har parat förr, kan det bara va så att han inte vill para henne.
Man ska inte heller låta dom va tillsammans så länge om det inte händer nåt. Det är bättre att dela på dom, åka hem å prova igen nästa dag.
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

JonasWess

  • Inlägg: 199
  • En konstnärssjäl, djurälskare & drömmare i livet.
    • Närke
SV: ovillig hane
« Svar #2 skrivet: 11 sep-11 kl 23:26 »
Ja problemet kan vara att hon inte enligt hanen var redo för parning. Kan faktiskt vara så enkelt att hon skulle behövt vänta några dagar till innan det skulle paras eller som föregående talare skrev att han var oerhört oerfaren, men hundar även där brukar veta hur det ska gå till & när tiken är redo.
En mysig & snäll gaykille. Jag har utbildning från Naturbruksgymnasium & Konstskola. Älskar djur & natur! Delar mitt liv med 2 hundar & 1 katt. Jag har tidigare jobbat med hästar, får, kor & hundar, men intresse finns hos många djursorter.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: ovillig hane
« Svar #3 skrivet: 23 sep-11 kl 21:49 »
Deta låter kanske barockt men vissa hanar är kräsna och parar inte tikar med ett för dom annorlunda utseende ::)

Har en kompis som hade en storpudelhane som inte parade vita tikar, bara svarta och bruna. Det kanske är så att han inte gillar långhåriga tjejer  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

bopålandet

  • Inlägg: 11
    • Västergötland
SV: ovillig hane
« Svar #4 skrivet: 31 okt-11 kl 13:47 »
Det är inte alla individer som vill para sej med varann det händer.
Sen finns det tikar som har långa löp.
Min schäfer tik som är avels tik.
Tar emot 15 dyngnet tills 23 dyngnet.

 

Guran

  • Inlägg: 330
    • Lappland
SV: ovillig hane
« Svar #5 skrivet: 31 okt-11 kl 13:53 »
Det finns också hannar som har lägre könsdrift; de parar hel enkelt inte.
Ytterligare en anledning kan vara att något traumatiskt hänt vid tidigare parning/ar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

644 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, bergh, docswood, Besksöta

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser