Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hållbarhet på chutney  (läst 13218 gånger)

louise

  • Gäst
hållbarhet på chutney
« skrivet: 22 aug-09 kl 13:01 »
Chutnye innehåller ju nästan inget socker, hur funkar hållbarheten? vågar man hälla på burkar och ställa kallt? Med lite konserveringsmedel i?

boerperd

  • Inlägg: 89
SV: hållbarhet på chutney
« Svar #1 skrivet: 24 aug-09 kl 15:24 »
Hoppas det...
Kokade i lördags. Står i kylen! Men jag ska nog frysa ner en del.

sudden_82

  • Inlägg: 8
SV: hållbarhet på chutney
« Svar #2 skrivet: 29 sep-09 kl 20:33 »
Jag kokade min senaste ladning för ungefär ett år sedan. Paketerade i vanliga rena och varma glasburkar. Använde inget konserveringsmedel heller. Har stått i vanligt köksskåp hela tiden och smakar underbart. Är inte expert på konservering men det är ju lite socker och vinäger i, kanske det som gör susen. Enligt handboken River Cottage Preserves ska chutneyn konsumeras inom två år.

Uddabudda

  • Inlägg: 1327
  • Mitt hem på jorden
    • Västergötland
SV: hållbarhet på chutney
« Svar #3 skrivet: 29 sep-09 kl 21:54 »
Om du har möjlighet att koka in burkarna borde de ju hålla nästan hur länge som helst, i alla fall minst 1 år. Utan konserveringsmedel.

Chutnye innehåller ju nästan inget socker, hur funkar hållbarheten? vågar man hälla på burkar och ställa kallt? Med lite konserveringsmedel i?
Självhushåll till nytta och nöje

 

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
SV: hållbarhet på chutney
« Svar #4 skrivet: 29 sep-09 kl 22:19 »
I mina recept är det både mycket ättika/vinäger och socker. Verkar hålla sig hur bra som helst över 1 år.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: hållbarhet på chutney
« Svar #5 skrivet: 30 sep-09 kl 03:54 »
Problemet är nog att det finns olika recept, och att en del verkar behandla socker och ättika som kryddor, och inte som de konserveringsmedel de är.

namaste

  • Inlägg: 7
SV: hållbarhet på chutney
« Svar #6 skrivet: 18 okt-17 kl 12:01 »
Hej :) hur länge brukar den hålla öppnad?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

811 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, Palle500, von tratt, Banelinjen, Rostig

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser