Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mindre bensindriven flishugg  (läst 8470 gånger)

johan_paz

  • Inlägg: 32
    • Västergötland
Mindre bensindriven flishugg
« skrivet: 31 jul-18 kl 10:37 »
Hej, har en hel del sly att ta hand om både runt gården och bland vackra ekar i skogsbrynet. Att elda allt går bara inte, och det tar allt för mycket tid, så en flishugg verkar vara en bra idé. Min granne är i precis samma situation så vi tänkte köpa en ihop.

Kollade först på bonnet 1500, som verkar vara helt ok, hittade sedan en "gardentec" som verkar säljas under flera namn. Lite kompaktare mått, enklare att använda kopplad på hjulingen och kraftigare däck. Dock utan elstart. Någon som kännt och klämmt på bägge dessa? Är betydligt kortare drivremmar på den sistnämnda, är detta att föredra?

Länk till gardentec
Gardentec bensindriven kompostkvarn https://www.blocket.se/vi/74730116.htm

Mvh Johan

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Mindre bensindriven flishugg
« Svar #1 skrivet: 31 jul-18 kl 12:31 »
Billigt, enkelt och mest miljövänligt, är att lägga det röjda slyet i högar, som bildar "död ved", som är av mycket stor betydelse för den biologiska mångfalden.

Rishögarna bryts ner av viktiga svampar, bakterier och inte minst insekter, som i sin tur blir föda för fåglar, amfibier och mindre däggdjur. Vissa fåglar (t.ex. Gärdsmyg) och däggdjur (t.ex. Igelkott) är väldigt beroende rishögar i naturen.

Så första hands valet bör inte vara att flisa mindre mängder sly, utan att låta naturen ha sin gång.

Handlar det om större mängder sly, alltså röjning av många hektar där det är väldigt igenvuxet för att få fram ett parkliknande landskap eller betesmark, så kan man behöva flytta bort stora delar av riset.
Då kan det vara klokt att köra ut slyet helt till närmaste väg, och sälja det som "GROT" till någon som ägnar sig åt yrkesmässig flisning för att eldas i kraftvärmeverk istället.
I detta fall pratar vi stoora högar, för att det ska bli lönsamt.

Små högar (typ 3x4 meter) med relativt tunt sly (upp till 5-8 cm i stamtjocklek) av huvudsakligen lövträd, är normalt helt ihopsjunkna och försvunna efter 3-5 år.

Så jag rekommenderar: strunta i flishuggen helt enkelt!

Spara pengar, spara tid och fossilt bränsle, samt var miljövänlig istället.

johan_paz

  • Inlägg: 32
    • Västergötland
SV: Mindre bensindriven flishugg
« Svar #2 skrivet: 31 jul-18 kl 13:53 »
Då alternativet är att bränna på hög så anser jag en flismaskin med en förbrukning av ca 40-50 L aspen miljöbränsle per år vara ett bättre alternativ. Flisen skall även användas till odlingar. Att låta de ligga oflisat är ej ett alternativ då markerna skall användas som lekområde för barn.

Så återigen, någon som har någon erfarenhet av dessa?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Mindre bensindriven flishugg
« Svar #3 skrivet: 31 jul-18 kl 15:08 »
Specen på maskinen ser helt ok ut.
Det jag främst funderar på hur kraftigt tugghuset är. Det är juh där den belastas allra mest.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Mindre bensindriven flishugg
« Svar #4 skrivet: 31 jul-18 kl 15:35 »

Små högar (typ 3x4 meter) med relativt tunt sly (upp till 5-8 cm i stamtjocklek) av huvudsakligen lövträd, är normalt helt ihopsjunkna och försvunna efter 3-5 år.

Kanske i södra Sverige, jag skulle inte tycka att det var ett alternativ att låta det ligga och förmultna, tar evigheter här uppe.



Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Mindre bensindriven flishugg
« Svar #5 skrivet: 31 jul-18 kl 15:54 »
Små högar (typ 3x4 meter) med relativt tunt sly (upp till 5-8 cm i stamtjocklek) av huvudsakligen lövträd, är normalt helt ihopsjunkna och försvunna efter 3-5 år.

Kanske i södra Sverige, jag skulle inte tycka att det var ett alternativ att låta det ligga och förmultna, tar evigheter här uppe.



Skickat från min AGM X1 via Tapatalk

Men TS fanns ju i södra sverige, så det är relevant.

Vi har de senaste 5-7 åren restaurerat bortåt 10 hektar mer eller mindre inenvuxen/igenslyad naturbetesmark. Många högar med sly har på inrådan av Länsstyrelsen lämnats kvar i hagarna, mycket grovsly har också körts bort ur hagarna.

Idag finns det inte några högar kvar, av det allra grövsta kan man hitta små stumpar.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Mindre bensindriven flishugg
« Svar #6 skrivet: 31 jul-18 kl 15:54 »
Då alternativet är att bränna på hög så anser jag en flismaskin med en förbrukning av ca 40-50 L aspen miljöbränsle per år vara ett bättre alternativ. Flisen skall även användas till odlingar. Att låta de ligga oflisat är ej ett alternativ då markerna skall användas som lekområde för barn.

Så återigen, någon som har någon erfarenhet av dessa?
Jag har ingen erfarenhet av de maskinerna men hur långt är det till platsen du skall flisa på? Med några rejäla förlängningskablar kan man annars komma en bit med en vanlig elektrisk, jag har cirka 100m förlängningskabel och det fungerar perfekt.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Mindre bensindriven flishugg
« Svar #7 skrivet: 31 jul-18 kl 16:04 »
Då alternativet är att bränna på hög så anser jag en flismaskin med en förbrukning av ca 40-50 L aspen miljöbränsle per år vara ett bättre alternativ. Flisen skall även användas till odlingar. Att låta de ligga oflisat är ej ett alternativ då markerna skall användas som lekområde för barn.

Så återigen, någon som har någon erfarenhet av dessa?

Varför måste rishögar tas bort, om barn ska leka?
Lövris är inte farligt för barn, så länge högarna inte är höga och vingliga, så att barnen kan klättra och ramla.

Om man gör högarna mer utspridda, så försvinner de ännu fortare den naturliga vägen. Det är endast riktigt grovt, som tar tid på sig att "försvinna", alltså decimetertjockt.

Asp, Björk, Sälg, Al, och även Ek (m.fl. lövträd) försvinner raskt. Det som tar tid på sig är framförallt Gran, som om den lyckas torka finns kvar i många år.

Det låter dock som om det handlar om ett ytterst begränsat område till ytan, alltså inte flertalet hektar.
Då kan man lika gärna lasta riset direkt på en kärra efter 4-hjulingen, och flisa (med el eller bensindrivet) alldeles invid odlingarna där man vill ha fliset.
Säckarna med flis måste ju hur som helst hanteras och köras "hem", då är det ofta enklare att köra riset till där man vill flisa.

Gran är inte speciellt lämpligt på odlingarna dock.

addebadde

  • Inlägg: 263
    • Västergötland
SV: Mindre bensindriven flishugg
« Svar #8 skrivet: 31 jul-18 kl 21:55 »
Jag har en bonnet 1500 och den funkar utmärkt. Enda problemet har varit just elstarten då det lilla batteriet laddar ur när man inte använt den en säsong och det sitter lite dumt till. Men den pallar grenar upp till 10 cm.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Mindre bensindriven flishugg
« Svar #9 skrivet: 01 aug-18 kl 08:34 »
Har man maskiner med startbatterier som bara används säsongsvis så duger det inte att bara glömma dem när de står undanställda. Batteriet MÅSTE underhållsladdas då och då, t ex varannan månad. Om batteriet sitter svåråtkomligt till så skadar det inte att dra fram kablar till ett lättåtkomligt ladduttag.

Det bästa är om man också har någon annan maskin med liknande batterityp som används under andra halvan av året, då kan man ha ett och samma batteri och flytta det efter säsong.

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Mindre bensindriven flishugg
« Svar #10 skrivet: 02 aug-18 kl 10:51 »
Rensat tråden från ovidkommande tjafs. Trådskaparen har själv svarat på vad som efterfrågas.

Moderator
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

johan_paz

  • Inlägg: 32
    • Västergötland
SV: Mindre bensindriven flishugg
« Svar #11 skrivet: 02 aug-18 kl 13:59 »
Här har hänt en del i tråden :)

Mycket av det som skall flisas är barrträd, och ytorna som hållas upp beror helt på hur mycket vi orkar köra med röjsågarna, men min skog, i bousländskt bergig terräng är ca 12 hektar, grannens något mindre. Allt ska givetvis inte flisas, men en hel del.

Finns även möjlighet att sälja mindre mängder flis till de många sommarstugorna i närheten, att användas i trädgårdar.

Hade jag haft möjlighet så hade jag gärna dragit ihop för upphämtning, men vägarna här har en begränsning på 12 tons totalt axeltryck, så det är tyvärr uteslutet.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Mindre bensindriven flishugg
« Svar #12 skrivet: 02 aug-18 kl 14:42 »
Här har hänt en del i tråden :)

Mycket av det som skall flisas är barrträd, och ytorna som hållas upp beror helt på hur mycket vi orkar köra med röjsågarna, men min skog, i bousländskt bergig terräng är ca 12 hektar, grannens något mindre. Allt ska givetvis inte flisas, men en hel del.

Finns även möjlighet att sälja mindre mängder flis till de många sommarstugorna i närheten, att användas i trädgårdar.

Hade jag haft möjlighet så hade jag gärna dragit ihop för upphämtning, men vägarna här har en begränsning på 12 tons totalt axeltryck, så det är tyvärr uteslutet.

Funderade en sväng på dina tankar, och jani en del lägen är det bättre att låta ligga och andra bättre att flisa det till olika användnings områden.
Framförallt när det gäller områden där barn leker så ärendet klokt att hålla hög säkerhet och en torkande hög är ett riskmoment som man gärna slipper.

Som jag skrev innan så tycker jag att specen ser hyffsad ut.
Men det är ingen industrimaskin och då måste man fråga sig var dom har sparat.
Det viktigaste är att själva knivhuswt. Det ska vara gediget. Rejäla plåtar och infästningar är A&O.
Sedan får man räkna med att utkastaren kommer behöva lite kärlek allt eftersom.
Att det är snörstart innebär att man slipper underhållsladda.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

johan_paz

  • Inlägg: 32
    • Västergötland
SV: Mindre bensindriven flishugg
« Svar #13 skrivet: 04 aug-18 kl 17:08 »
En flishugg beställd, återkommer med kortare utvärdering.

peger

  • Inlägg: 1
    • Skåne
SV: Mindre bensindriven flishugg
« Svar #14 skrivet: 03 okt-18 kl 11:00 »
Blir det ingen utvärdering?

silverjuggler

  • Inlägg: 43
  • Journalist, författare, nybyggare.
    • Södermanland
    • Sjötuna
SV: Mindre bensindriven flishugg
« Svar #15 skrivet: 06 aug-19 kl 11:27 »
Emotser också gärna utvärdering inkl av hur det gick att sälja till fritidshus i närheten!
Vore fint att vara förändringen en vill se i världen.

 

teufel

  • Inlägg: 406
SV: Mindre bensindriven flishugg
« Svar #16 skrivet: 20 aug-19 kl 15:15 »
Jag beställde en flistugg från ATV-huset förra hösten, och körde med i vintras.
Orkar det mesta men man bör flisa det medan det är färskt. Ligger det och kladdar av sig med jord eller vissnande löv och nederbörd så fastnar det i utkastaren och man får stänga av och rensa.
Det finns en nödbrytare på inkastet som är tänkt att bryta om man kommer när den. Den funkade första veckan innan den gav upp.
Men stark och snål med bränslet, och lätt att flytta efter fyrhjuling eller bil.

fri

  • Inlägg: 2529
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Mindre bensindriven flishugg
« Svar #17 skrivet: 23 jun-22 kl 19:21 »
En flishugg beställd, återkommer med kortare utvärdering.
Hur gick det med flishuggen?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Mindre bensindriven flishugg
« Svar #18 skrivet: 23 jun-22 kl 19:38 »
Jag har också köpt en bensindriven flismaskin från ATV-huset nu. 23K är mycket pengar men det är skönt att kunna köra igenom riset från stora granar på en kort stund och även om man röjer sly eller smågran är det skönt att snabbt bli kvitt materialet. Så jag kan rekommendera maskinen för den som har mycket material som skall flisas. Briggs & Stratton-motor säkerställer att reservdelar kommer finnas när det behövs. Att de tillverkas i Baltikum och inte Kina ser jag också som en fördel. Enda nackdelen är att om man kör både grovt och klent material samtidigt följer de klena kvistarna med igenom utan att flisas. Men det spelar inte så stor roll, det klena ruttnar ju snabbt ner i skogen. Inte som grova grangrenar som fortfarande ligger kvar tio år senare.

https://www.atvhuset.se/redskap/flismaskin/flismaskin-flishugg-pro-14hp

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Mindre bensindriven flishugg
« Svar #19 skrivet: 23 jun-22 kl 22:23 »
Jag har också köpt en bensindriven flismaskin från ATV-huset nu. 23K är mycket pengar men det är skönt att kunna köra igenom riset från stora granar på en kort stund och även om man röjer sly eller smågran är det skönt att snabbt bli kvitt materialet. Så jag kan rekommendera maskinen för den som har mycket material som skall flisas. Briggs & Stratton-motor säkerställer att reservdelar kommer finnas när det behövs. Att de tillverkas i Baltikum och inte Kina ser jag också som en fördel. Enda nackdelen är att om man kör både grovt och klent material samtidigt följer de klena kvistarna med igenom utan att flisas. Men det spelar inte så stor roll, det klena ruttnar ju snabbt ner i skogen. Inte som grova grangrenar som fortfarande ligger kvar tio år senare.

https://www.atvhuset.se/redskap/flismaskin/flismaskin-flishugg-pro-14hp
Dom är sjukt smidiga och gör ett bra jobb.
Har en liknande som var några tusen billigare.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

558 gäster, 3 användare
xaelanar, malle h, kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser