Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Otät list till frysen hur laga/fixa  (läst 12018 gånger)

ensamvarg_17

  • Inlägg: 207
    • Dalarna
Otät list till frysen hur laga/fixa
« skrivet: 03 jan-19 kl 18:37 »
Har ett kombinerat kyl och frysskåp där tätningslisten till frysdelen glipar med ordentlig frostpåbyggnad som följd.
Hur ordnar man det på ett bra sätt? Jag har provat att lägga i repstumpar i vecket på listen där glipan finns och visst blir det bättre men hur fixar man det mera varaktigt, listen är ju hel men tydligen ojämn.

Postat med Alternativ.nu´s app

Söker med ljus och lykta efter min andra halva som vill bo i skogen med mig ;-)

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Otät list till frysen hur laga/fixa
« Svar #1 skrivet: 03 jan-19 kl 19:23 »
Kolla noga om det ligger smuts i listens veck som hindrar den att röra sig fritt. Eller, om det är en ihålig list, om det verkar vara fullt med is i den.

Om du kan lämna frysen avstängd ett tag, så prova att låta den stå något dygn i rumstemperatur med öppen dörr och se om listen går till sig.

Problem med otäta dörrar på kyl och frys beror ibland på att hela skåpet har blivit skevt för att det står på ojämnt golv eller de justerbara fötterna är olika utskruvade så det inte så att säga står jämnt på alla fyra hörnen.

piggetröska

  • Gäst
SV: Otät list till frysen hur laga/fixa
« Svar #2 skrivet: 04 jan-19 kl 01:15 »
Problem med otäta dörrar på kyl och frys beror ibland på att hela skåpet har blivit skevt för att det står på ojämnt golv eller de justerbara fötterna är olika utskruvade så det inte så att säga står jämnt på alla fyra hörnen.
Just att hela skåpet blivit skevt har jag också hört skall vara en förklaring till att fryskyl dörrar inte sluter tätt. Vidare hört att förutom att justera fötterna så kan det behövas en justering av gångjärnen. Det senare, hur man nu gör det?

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Otät list till frysen hur laga/fixa
« Svar #3 skrivet: 04 jan-19 kl 08:37 »
Det förutsätter ju att gångjärnen överhuvudtaget är justerbara, och det tror jag inte är så vanligt. Man kan ju börja med att titta närmare på hur de är gjorda och om det verkar finnas några inställningsmöjligheter.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Otät list till frysen hur laga/fixa
« Svar #4 skrivet: 04 jan-19 kl 09:31 »
Vårt sorgebarn, en kyl/frys från Husqvarna, har det gått att lägga brickor vid gångjärnen men de är kanske av nyare modell?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

ensamvarg_17

  • Inlägg: 207
    • Dalarna
SV: Otät list till frysen hur laga/fixa
« Svar #5 skrivet: 04 jan-19 kl 09:49 »
Det är inte så att det står snett eller liknande utan det är listen som i överkant inte håller tätt, den är så att säga bågformad så den tätar lite längst ut mot kanterna men på mitten blir det en glipa på ca 4-5 mm

Postat med Alternativ.nu´s app

Söker med ljus och lykta efter min andra halva som vill bo i skogen med mig ;-)

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Otät list till frysen hur laga/fixa
« Svar #6 skrivet: 04 jan-19 kl 11:44 »
Ofta går det ju att köpa listen som reservdel också, om skåpet inte är av alltför udda märke. Kolla hos de vanliga reservdelsnasarna för vitvaror på nätet, t ex Reservex.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

753 gäster, 5 användare (2 dolda)
Tiomilaskogen, Kerstin Nilsson, tuslus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser