Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ögoninfektion katt?  (läst 4370 gånger)

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
Ögoninfektion katt?
« skrivet: 24 jan-20 kl 20:26 »
Hej
Vår ena katts ögon ser märkliga ut. Som att hon börjat skela. Hon kisar en del oxå. Ögonen ser lixom lite deformerade ut. Ögoninfektion eller vad tror ni?

Vad göra? Veterinären antar jag kommer vilja ta massa prover osv och på en oförsäkrad bondkatt springer prislappen iväg snabbt. Finns det något man kan prova att göra själv innan vi skuldsätter oss? 🙂

Tacksam för svar.

aralia

  • Inlägg: 52
    • Södermanland
SV: Ögoninfektion katt?
« Svar #1 skrivet: 25 jan-20 kl 07:41 »
Så här skriver veterinärer "Tecken på ett sjukt öga
Tecken på att något är fel kan omfatta rinnande ögon, varigt gult sekret, att katten kniper med ögat eller är ljuskänsligt, tredje ögonlocket faller fram i ögat, hornhinnan är grumlig, röd och irriterad bindhinna och slemhinna"
Du har flera katter, du kanske jämför,  men katternas ögon ser olika ut.
Katten gnuggar med tassen om ögat är irriterat, då rinner det även vätska och bildar skorpa runt ögat.

Hur menar du att ögonen ser deformerade ut  ?
Hälsningar Helena

Tossefarmors

  • Inlägg: 256
    • Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
SV: Ögoninfektion katt?
« Svar #2 skrivet: 25 jan-20 kl 08:21 »
Om katten helt plötsligt fått problem med sina ögon, så är det ju en veterinär som måste titta på det. Du kan få många olika bra tips, men när man inte vet vad det är så, kan det ju i vissa fall få en annan effekt än vad som var tänkt. En bondkatt får ju också kosta i veterinärpengar. Så för att få veta vad det verkligen är, kontakta en veterinär.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Ögoninfektion katt?
« Svar #3 skrivet: 25 jan-20 kl 08:42 »
Jag tror du ska åka direkt till veterinären

kentaur47

  • Inlägg: 85
    • Dalsland
SV: Ögoninfektion katt?
« Svar #4 skrivet: 25 jan-20 kl 09:34 »
Köp en ögonskölj på apoteket. Skölj flera ggr om dagen, minst 3-4 ggr. Droppa i receptfria ögondroppar sentrx, eyedrops för katt, morgon och kväll. Håll på minst 14 dagar. Katten kommer protestera men vänjer sig, på med handskar . Om det inte hjälper så måste du nog ha någon form av penecillin till katen.
Finns på gård med förhoppningen att bli allt mindre beroende, och allt mer självförsörjande. Har en go gubbe och
4  biologiska barn( varav två utflugna), samt flera andra ungar som står mitt hjärta nära. Djur och odling för eget bruk.

 

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Ögoninfektion katt?
« Svar #5 skrivet: 25 jan-20 kl 20:38 »
Tack för svar alla!

Maria Burman

  • Inlägg: 1
SV: Ögoninfektion katt?
« Svar #6 skrivet: 02 feb-20 kl 08:37 »
Med bestörtning läser jag era förslag på att använda humanmedicin på andras djur.  INTE alltid en så bra ide!  Du kan tex ge din katt svåra problem genom att ge den en bit ur en huvudvärkstablett - du ger den hemolytisk anemi.
Det finns en djurskyddslag som kräver att vi inte laborerar med våra husdjur och undanhåller veterinärmedicinsk expertis när det behövs.
Inom veterinärmedicinen så är ÖGONPROBLEM/SKADA ALLTID AKUT och djuren ska undersökas omgående!

Konsultera din veterinär per telefon och inte forum på nätet.
Vänligen, veterinärteknikern.

Ciccia

  • Inlägg: 3
    • -
SV: Ögoninfektion katt?
« Svar #7 skrivet: 03 feb-20 kl 07:38 »
Med bestörtning läser jag era förslag på att använda humanmedicin på andras djur.  INTE alltid en så bra ide!  Du kan tex ge din katt svåra problem genom att ge den en bit ur en huvudvärkstablett - du ger den hemolytisk anemi.
Det finns en djurskyddslag som kräver att vi inte laborerar med våra husdjur och undanhåller veterinärmedicinsk expertis när det behövs.
Inom veterinärmedicinen så är ÖGONPROBLEM/SKADA ALLTID AKUT och djuren ska undersökas omgående!

Konsultera din veterinär per telefon och inte forum på nätet.
Vänligen, veterinärteknikern.
Nu tror jag att veterinärteknikern kanske förhastade sig lite och blev bestört helt i onödan ;)

Ingen har rekommenderat humanmedicin vad jag kan se.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Ögoninfektion katt?
« Svar #8 skrivet: 03 feb-20 kl 11:31 »
Veterinärteknikerns inlägg ser ut som ett typiskt inlägg från en som försöker rädda arbetstillfällen för sitt skrå. Vi brukar ju se likartade saker även från andra sorters hantverksskrån (sotare, elinstallatörer, kyltekniker, gummiverkstäder, bilglasmästare m fl), i synnerhet då dåliga tider närmar sig och skråledningen beslutar att det måste dras igång en kampanj för att upprätthålla medlemsföretagens omsättning.
Det faktum att det är en ny medlems första och hittills enda inlägg stärker misstankarna.

Fridsam

  • Inlägg: 35
    • Uppland
SV: Ögoninfektion katt?
« Svar #9 skrivet: 03 feb-20 kl 16:39 »
Själv tror jag veterinärteknikern helt enkelt snubblat över detta forum och blivit ärligt bestört. Med perspektiv från den humana sjukvården blir jag själv orolig över vissa saker som (säkerligen med största välvilja) rekommenderas här. :-\

Tossefarmors

  • Inlägg: 256
    • Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
SV: Ögoninfektion katt?
« Svar #10 skrivet: 03 feb-20 kl 20:23 »
Men det var väl inte veterinärtekninkern som frågan gällde. Alla har väl rätt att lämna sin åsikt?
Om katten plötsligt fått problem med sina ögon, är det alltid en veterinär som skall titta på katten. Man kan få många bra tips, men så länge som man inte vet vad det verkligen är, så kan man göra mera skada än nytta.
Hur har det gått för din katt?

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Ögoninfektion katt?
« Svar #11 skrivet: 12 feb-20 kl 20:54 »
Bestämde oss för att vänta till måndagen eller hur det var, men hon blev snabbt bättre och är nu sitt vanliga jag igen. Tackar som frågar!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

607 gäster, 5 användare (2 dolda)
xaelanar, ekont22, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser