Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bara en fundering  (läst 4145 gånger)

Archibald

  • Inlägg: 302
bara en fundering
« skrivet: 14 okt-05 kl 12:13 »
fick Luna katalogen häromdagen och där så visar de hur de sponsrar olika motorsporter.
Motorsporter är för mig visserligen teknikutvecklande, men ett j-a slöseri med bensin och skulle upphöra BUMS.

vad jag saknar är någon form av tävling med milstolpar så som i fordonsindustrins begynning.
varför kommer inte någon med belöningar som är sporrande nog för tillverkarna, vilket kommer leda till fungerande effektiva motorer för normala fordonsindustrin.

Första formel ett med gas/etanolbilar/el där de uppnår en viss prestanda.
motorcykelrace med samma krav
båt...---"----
skoter ---"---
osv....

vi måste bort från den nuvarande slöserianvändningen för rent underhållande bruk.
jag ser ingen annan väg förren det måste lagstiftas bort.

vad tycker/tror ni?

Zigge

  • Inlägg: 601
    • 24volt.eu
Re:bara en fundering
« Svar #1 skrivet: 14 okt-05 kl 14:41 »
Jag tycker motorsport är kul och i jämförelse med vad exempelvis rusningstrafiken i Stockholm förbrukar och spyr ut, torde motorsportens synder vara en fjärt i rymden. Hur långa är förresten köerna in från E4:an nu om morgnarna?

När det gäller motortävlingar skulle jag gärna se den typ av tävlingar du talar om, prestandatävlingar för "energibilar". Vi som debatterar här kan väl dra igång karusellen? Själv väljer jag då att ställa upp i solcellsbilsklassen.   8)

Rizz

  • Gäst
Re:bara en fundering
« Svar #2 skrivet: 14 okt-05 kl 15:23 »
Många som håller på med motorsporter börjar gå över till etanol nu. (Eller vill om det inte är lagligt)
Anledningen till det är helt enkelt att etanol är ett överlägset bränsle och man kan få ut mer effekt ur motorn. Tävlingar för elbilar finns också. (Läs tråden om Solcellsbilar)

Det är fel att säga att det inte kommer några nya motorer då många nya som Pivotalmotorn och några turbin motorer och sextaktare etc. Det är bara det att det är fruktansvärt dyrt att utveckla en ny bra motorsort så antingen kan man ha tur och lyckas eller så skiter det sig helt. Att göra en ny motor eller förbättra är inget man kan göra ute i garaget utan det krävs dyra instrument osv
« Senast ändrad: 14 okt-05 kl 15:29 av Rizz »

Mullvaden

  • Inlägg: 130
Re:bara en fundering
« Svar #3 skrivet: 14 okt-05 kl 21:02 »
det är ingen slump att de snabbaste klasserna i dragrace kör på etanol..........

Humle_o_Dumle

  • Gäst
Re:bara en fundering
« Svar #4 skrivet: 25 nov-05 kl 20:51 »
Det är väl bara rallycross och supermoto som kör på bensin. Formel1 och indycar kör metanol. Vilket ju inte är helt lyckat med tanke på att bilarna blir rätt varma och att metanol är extremt lättantänligt och brinner utan synlig låga. Men de lyckas ju för det mesta att tanka ändå  :)

Är man emot bilsport så är det väl inte direkt för att de förbrukar just bensin utan för att de förbrukar mycket energi i vilken form det än är. Således även solcellsracen de har. Hur mycket energi har det inte gått åt till att framställa de extremt effektiva solcellerna och hur mycket används bilarna?

Dock får jag säga som Zigge. Det är förbannat kul att kolla på motorsport  ;)

ulf

  • Inlägg: 45
Re:bara en fundering
« Svar #5 skrivet: 26 nov-05 kl 13:23 »
Det finns en annan typ av motor också. Den drivs på komprimerad luft och ger inte ifrån sig några avgaser, förrutom renare luft. Ett filter rengör luften som den använder.
Kolla mer på www.theaircar.com

Korta race skulle det bli men kolla in placeringen av ratten, klart kollast...
Ha d

statustrött

  • Inlägg: 160
Re:bara en fundering
« Svar #6 skrivet: 26 nov-05 kl 23:28 »
  Visst är det många motorsporter som kör på bensin och det skulle säkert vara teknikdrivande med regler som gynnade sparande på bränsle och avvändning av förnyelsebara bränslen.
 Men att se motorsporten som ett "rött skynke" kanske inte är rätt. Om man ser till hur mycket bränsle de aktiva förbrukar om de är ett cirka 50 stycken så är det inte mycket i jämförelse med publiken som kommer för att se dem.
 Detsamma gäller alla stora evenemang hur mycket bränsle gör besökarna till hockey-elitserien av  med tillsammans, eller besökarna till alla stora marknader i sverige på ett år?

Wehrem Fimmer

  • Gäst
Re:bara en fundering
« Svar #7 skrivet: 23 mar-06 kl 22:06 »
God afton!  "Rizz" nämnde namnet på en motor; PIVOTALMOTORN.   Kan någon förklara för mig vad detta är för motor? Jag är helt ovetande! För upplysningen är jag mycket tacksam.  W.F

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:bara en fundering
« Svar #8 skrivet: 23 mar-06 kl 22:20 »
Jag hade heller aldrig hört talas om den motorn.

Vad gör man då?

Man googlar:

http://www.pivotalengine.com/
 
 
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Wehrem Fimmer

  • Gäst
Re:bara en fundering
« Svar #9 skrivet: 24 mar-06 kl 06:03 »
GOD MORGON!  Tack, "Zeke", nu skall jag stappla mig fram på ett för mig okänt område. Den av "Rizz" nämnda sextaktsmotorn känner jag till; den fanns för länge sedan i en variant som jag tror hette Rollason-Beck, men eftersom den var 50% tyngre än fyrtaktaren och man på den tiden icke förstod att en "renare" bränsleblandning tålde högre kompression hade den tydligen ingen större framgång. Nu finns det betydligt bättre varianter, kan jag tänka mig! Jag var inne på ämnet någon gång, men minns inte adressen; tror stt jag helt enkelt slog upp " sextaktsmotor" på "Google."    Hälsningar.  W. F.

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:bara en fundering
« Svar #10 skrivet: 24 mar-06 kl 09:43 »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

carneveganen

  • Gäst
Re:bara en fundering
« Svar #11 skrivet: 26 mar-06 kl 23:05 »

Ståhl

  • Gäst
Re:bara en fundering
« Svar #12 skrivet: 28 mar-06 kl 23:30 »
Ingen som nämnt min avlidne idol smokey yunick :-[.....och hans "hot weapor cycle engine".....ett geni före sin tid

Ståhl

  • Gäst
Re:bara en fundering
« Svar #13 skrivet: 29 mar-06 kl 17:28 »
Har visst stavat fel :-[...."vapor" ska det ju naturligtvis va


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

426 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser