Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  För mycket honung i trågkupan?  (läst 869 gånger)

pjsl

  • Inlägg: 5
    • Värmland
För mycket honung i trågkupan?
« skrivet: 03 maj-23 kl 14:12 »
Har en trågkupa med LN ramar ca 15 st.
I början av april satte jag ner ca 5 st LN ramar fulla med honung från förra sommaren.
Våren är sen här i Värmland, kanske 2-3 veckor sen.
Kollade idag i kupan. ca  5-6 ramar med rätt mycket bin och en del täckta yngel mm. De ramar jag satte ner i början av april är orörda,dvs fullt med honung, förutom 1 som verkar användas.

Nu min fråga. Kan det bli för mycket fulla honungsramar i kupan så att inte samhället utvecklas bra? Bör jag ta bort några ramar med honung ?

Med vänlig hälsning,

Per

pjsl

  • Inlägg: 5
    • Värmland
SV: För mycket honung i trågkupan?
« Svar #1 skrivet: 08 maj-23 kl 20:29 »
Jag prövade för några dagar sedan med att ta bort en ca 4-5 honungsramar och satte ner slungade ramar i stället, bedömer att det finns tillräckligt med honung ialla fall just nu. Så att drottningen har mer plats för äggläggning. Slka kolla under veckan hur det ser ut..


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

427 gäster, 4 användare (1 dolda)
von tratt, Be, Svedjorna1

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser