Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Märkligt kattbeteende  (läst 30425 gånger)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Märkligt kattbeteende
« Svar #20 skrivet: 14 feb-11 kl 11:08 »
Bind fast handtaget till hinken!  Och fyll den, så orkar katten (?) inte välta den ens om han sitter på kanten.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Iskristall

  • Inlägg: 83
    • Västerbotten
SV: Märkligt kattbeteende
« Svar #21 skrivet: 28 maj-11 kl 00:32 »
Kapar tråden och frågar om ett skumt kattbeteende vår hane har:
När han gjort nr 2 på lådan så hämtar han saker att lägga över :S
Vantar, ett hörn på gardinen som är närmast lådan, små handdukar.
Man hittar allt möjligt när man rensar lådan!
Haft katt sen jag var bebbe och aldrig hört talas om det här beteendet!

Mycket irriterande när man sen får gå utan vantar till jobbet :P

Hahahahaha!! ;) Mycket roligt!!

Jag har haft en del katter som skrapar, en del inte. Har inte tänkt så mycket på det mer än olika vanor från tidigare, ute, inne, trygghet... (har varit jourmatte). Men nu när jag tänker efter så är det de katter med ras i sig som har skrapat mest, medan vanliga "hus/bondkatter" inte gör det. Har ni märkt något liknande?

Kapar också tråden med en liten fråga:
Min katt vill inte äta när den är ensam. Och nu pratar vi inte att det är någon annan i lägenheten utan man måste sitta precis bredvid och eventuellt också klappa på honom för att han ska äta, även om han är väldigt hungrig. Han har fri tillgång till torrfoder och får blötfoder (rå nötfärs) på kvällen. Anledningen till att han inte får vanligt blötfoder är att han inte äter det. Han slickar i sig såsen och lämnar det. Hur får man honom att äta?
Sargad flyttfågel som finner tröst i naturen.

K@rene

  • Inlägg: 181
  • Ønsker kontakt med alt.bönder i Väst-Värmland.
    • Värmland
SV: Märkligt kattbeteende
« Svar #22 skrivet: 28 maj-11 kl 08:34 »
På kattspråk betyder detta: Gräv ner skiten !

Du får köpa godare mat helt enkelt ;)

2 av mine 7 gjør det samme. Jeg tolker det på samme måte.
Men siden jeg er sjefen så blir maten stående, og som oftest er den spist til slutt.

Kokt/stekt/rå mat er best, gjeren våt, helst hjemmelaget. Billig frossenmat blir kattedelikatesser enkelt.
Karene
Gård i V-Värmland - 5 katter och 6 tuppar&höns - skog och mark - reser mellan världen och landet

Egge

  • Inlägg: 93
    • Uppland
SV: Märkligt kattbeteende
« Svar #23 skrivet: 30 maj-11 kl 08:12 »

Kapar också tråden med en liten fråga:
Min katt vill inte äta när den är ensam. Och nu pratar vi inte att det är någon annan i lägenheten utan man måste sitta precis bredvid och eventuellt också klappa på honom för att han ska äta, även om han är väldigt hungrig. Han har fri tillgång till torrfoder och får blötfoder (rå nötfärs) på kvällen. Anledningen till att han inte får vanligt blötfoder är att han inte äter det. Han slickar i sig såsen och lämnar det. Hur får man honom att äta?

Min katt vill oxå ha sällskap när den äter. Klappa eller stå bredvid. Ibland ber han om tillåtelse om att äta, utom när det vankas fisk  ;D. Skrapar runt maten gör han dock inte. Men har en massa andra egenheter som vi inte tar här.

//Egge

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Märkligt kattbeteende
« Svar #24 skrivet: 30 maj-11 kl 08:36 »
Min katt vill oxå ha sällskap när den äter. Klappa eller stå bredvid. Ibland ber han om tillåtelse om att äta, utom när det vankas fisk  ;D. Skrapar runt maten gör han dock inte. Men har en massa andra egenheter som vi inte tar här.

//Egge

Vår katt är också lustig med maten. Normalt sett så älskar ju katter räkor, ost, ostbågar... vår gamla katt kunde ligga och sova på ovanvåningen men när jag stod nere i köket och skalade räkor så vaknade han och kom rusande. Vet inte om han hörde ljudet eller kände doften...
Vår nya katt äter ingenting alls utom sitt torrfoder. När hon var liten var hon knepig i magen och vi gav henne ett "Sensitive foder", hon blev bra i magen och äter endast detta! Det går inte att få henne att äta annat. Okey hon fångar flugor och fjärilar men ...
Vem har väl någonsin hört talas om en katt som inte äter räkor?

Egge

  • Inlägg: 93
    • Uppland
SV: Märkligt kattbeteende
« Svar #25 skrivet: 30 maj-11 kl 14:11 »
Vår katt är också lustig med maten. Normalt sett så älskar ju katter räkor, ost, ostbågar... vår gamla katt kunde ligga och sova på ovanvåningen men när jag stod nere i köket och skalade räkor så vaknade han och kom rusande. Vet inte om han hörde ljudet eller kände doften...
Vår nya katt äter ingenting alls utom sitt torrfoder. När hon var liten var hon knepig i magen och vi gav henne ett "Sensitive foder", hon blev bra i magen och äter endast detta! Det går inte att få henne att äta annat. Okey hon fångar flugor och fjärilar men ...
Vem har väl någonsin hört talas om en katt som inte äter räkor?

Min äter inte heller räkor :).. men däremot kan han smaska i sig vitlökssåsen på kebab ( när jag nån gång äter det) fast han får pyttelite eftersom det inte är bra. Gröt äter han oxå :).. förutom fisk, mjölk och torrfoder är han väldans kräsen.

//Egge

Svarthönan

  • Inlägg: 922
    • Skåne
    • Sorbiska ägg
SV: Märkligt kattbeteende
« Svar #26 skrivet: 30 maj-11 kl 14:40 »
...olika vanor från tidigare, ute, inne, trygghet... (har varit jourmatte). Men nu när jag tänker efter så är det de katter med ras i sig som har skrapat mest, medan vanliga "hus/bondkatter" inte gör det. Har ni märkt något liknande?
Har bara haft bondkatter, alla hittekatter med okänt/trassligt/traumatiskt förflutet. Ingen har någonsin skrapat, de bara slukar maten så fort det går.

K@rene

  • Inlägg: 181
  • Ønsker kontakt med alt.bönder i Väst-Värmland.
    • Värmland
SV: Märkligt kattbeteende
« Svar #27 skrivet: 02 jun-11 kl 08:35 »
Min katt vill inte äta när den är ensam. Och nu pratar vi inte att det är någon annan i lägenheten utan man måste sitta precis bredvid och eventuellt också klappa på honom för att han ska äta, även om han är väldigt hungrig. Han har fri tillgång till torrfoder och får blötfoder (rå nötfärs) på kvällen. Anledningen till att han inte får vanligt blötfoder är att han inte äter det. Han slickar i sig såsen och lämnar det. Hur får man honom att äta?

Det er vel derfor vi elsker katter....
Min første katt var en stor skjønnhet og hun visste det godt selv!
Innimellom fikk hun anfall av diva-ism og kunne ikke spise selv - hun måtte håndfores.
Men når jeg hadde koset og klappet og foret for hånd en stund og foret også hennes ego med oppmerksomhet så gikk det som regel over (hun glemte seg?) og begynte å såise som vanlig.
Kanskje din katt har et slags forbigående diva-anfall?
Gård i V-Värmland - 5 katter och 6 tuppar&höns - skog och mark - reser mellan världen och landet

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Märkligt kattbeteende
« Svar #28 skrivet: 16 feb-12 kl 18:45 »
Är det ok att kapa tråden med en fråga som kanske, kanske inte, rör samma sak?

Hankatten, sex år, gräver runt vattnet så att det skvimper ut över hela golvet. Vi byter vatten ofta och håller skålen ren och fin, har bytt skål också, men han fortsätter. Maten gräver han dock inte runt. Han har inga problem med att honkatten dricker vattnet, så det borde väl inte vara en revirmarkering? Och han betedde sig likadant när vi bodde på ett annat ställe, med helt annan kvalitet på vatten, så jag tvivlar på att det har med smak att göra.

Har du vattenskålen bredvid matskålen? En del katter vill inte äta och dricka på samma ställe, testa att flytta vattnet en bra bit.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

FiaKatten

  • Inlägg: 6
    • Västergötland
SV: Märkligt kattbeteende
« Svar #29 skrivet: 19 feb-12 kl 12:52 »
Varför katten puttar på vattenskålen kan enkelt förklaras med att de inte ser vattenytan och vill få till lite vågor eller krusningar så han/hon kan bedöma var ytan är innan de stoppar ner nosen. Kanske har fått en kallsup någon gång. Lösning på detta vet jag inte, man får väl prova sig fram. Finns små vattenfontäner har jag sett på vissa djurbutiker, (för dyra för mig) men kan vara en lösning. En av våra katter vill bara dricka vårat vatten ur glas på bord eller rinnande ur kranen. Vilket har resulterat i att det står vattenglas lite här och var i fönsterkarmar osv och vi människor dricker ur glasflaskor.

Att katten krafsar bredvid matskålen kan säkert ha flera betydelser, våra katter drog ut maten på golvet och åt därifrån. Vilket jag fick förklarat var pga matskålens kanter som morrhåren tar emot vilket katten ogillar, problemet försvann när vi köpte större skålar. Prova olika skålar helst glas eller porslin, och även olika platser, kanske inte vill äta bredvid någon annan.
Katten vill gärna vara trygg när den äter, står den upp med öronen vinklade bakåt är den på spänn och redo att fly, en lugn katt sitter ner och äter med öronen i normalt läge. Blötmat i konserv eller tetra varierar mycket i populäritet. Ibland eller vissa sorter vill dom bara ha såsen/gelen vilket jag löst genom att mosa klumparna och röra om till gegga, inte så smakligt men man vänjer sig. Äter inte katten blötmat utan bara torrfoder är det viktigt att den får i sig mycket vatten, gör fler små vattenhål i närheten av kattens favoritplatser. Brukar fylla på dom när jag ändå vattnar blommorna (skippa växtnäringen då, ha inget annat än vatten i flaskan/kannan).

Att katten hämtar grejer och gräver ner i toan har jag aldrig hört förut.  ;D Prova byta sand, kanske inte abrorberar eller döljer lukten tillräckligt.

SoloQwist

  • Inlägg: 748
    • -
SV: Märkligt kattbeteende
« Svar #30 skrivet: 19 feb-12 kl 13:22 »
Har du vattenskålen bredvid matskålen? En del katter vill inte äta och dricka på samma ställe, testa att flytta vattnet en bra bit.

Min maine coon-hona flyttar ofta runt vattenskålen på egen hand genom att sätta ena tassen på botten i skålen och sedan försöka balansera och dra den fulla skålen en bit ifrån matplatsen. Det innebär att man rätt som det är snubblar över skålen när den hamnat någon annanstans än där den borde stå. Annars är nog det "godaste vattnet" det man, som katt, hittar på helt andra ställen än där det ska vara som på blomfat, vattenhinkar under stuprören, någon droppe som skvätt i badrummet eller liknande.

« Senast ändrad: 22 feb-12 kl 11:23 av SoloQwist »
har hellre en minigris i sängen än en mansgris i soffan!

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Märkligt kattbeteende
« Svar #31 skrivet: 22 feb-12 kl 10:35 »
Annars är nog det "godaste vattnet" det man, som katt, hittar på helt andra ställen än där det ska vara som på blomfat, vattenhinkar under stuprören, någon droppe som skvätt i badrummet eller liknande.
...eller så drar man bort gallret på golvbrunnen inne på toan och dricker... ::)
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

gnällvis

  • Inlägg: 154
    • Jämtland
SV: Märkligt kattbeteende
« Svar #32 skrivet: 22 feb-12 kl 11:36 »
Är det ok att kapa tråden med en fråga som kanske, kanske inte, rör samma sak?

Hankatten, sex år, gräver runt vattnet så att det skvimper ut över hela golvet. Vi byter vatten ofta och håller skålen ren och fin, har bytt skål också, men han fortsätter. Maten gräver han dock inte runt. Han har inga problem med att honkatten dricker vattnet, så det borde väl inte vara en revirmarkering? Och han betedde sig likadant när vi bodde på ett annat ställe, med helt annan kvalitet på vatten, så jag tvivlar på att det har med smak att göra.
Vi har också en hankatt som gör på samma sätt, oavsett vart och hur vattnet serveras. Han dricker ur hinkar, badar tassar i allt vad vatten är och smiter in i duschen så fort han kan. Totalt okänslig för regn och blask, de andra katterna går runt pölar men han går rakt igenom och plaskar gärna lite när han ändå är där. Han har alltid gjort så och då får det väl vara så, tänkte vi.
Underbar katt för övrigt och det enda negativa är väl att när man inte ser att herrn har skvimpat runt så kliver man i pölen....

norrlisa

  • Inlägg: 6
  • 55 år
    • Norrbotten
SV: Märkligt kattbeteende
« Svar #33 skrivet: 07 mar-12 kl 22:53 »
Båda mina gräver och gräver kring matskålarna. Jag trodde att det kunde ha med maten att göra, dålig mat som någon var inne på. Så jag bytte till ett dyrare foder men det är samma sak. Jag har en hona och en hane, beteendet är mest utpräglat på hanen.

Jag har aldrig sett detta beteende förut, trots att jag har haft katt i hela mitt liv. Det kanske är som någon sa ett 'försök' att gräva ner den till ett senare tillfälle.
Lever i hyreshus med 3x5 m 'tomt' m 2 katter, drömmer om ett alternativt 'kolloni'liv m små hus delvis på hjul, mycket odling och frigående fjäderfä.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Märkligt kattbeteende
« Svar #34 skrivet: 10 mar-12 kl 11:22 »
...eller så drar man bort gallret på golvbrunnen inne på toan och dricker... ::)
Underbar katt för övrigt och det enda negativa är väl att när man inte ser att herrn har skvimpat runt så kliver man i pölen....

;D  Vad gör man inte för sina nöjen ...  ::)

Det kanske är som någon sa ett 'försök' att gräva ner den till ett senare tillfälle.
Men han är väl ingen hund heller? ???  Katter äter ju pinfärsk mat ...
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

504 gäster, 3 användare
Lillskiten, Kelly Moroney Björkskär, Bustera

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser