Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  sänks taxeringsavgiften vid omgjord till jordbruksfastighet?  (läst 2062 gånger)

KimM87

  • Inlägg: 14
    • Värmland
Hej.

Vi funderar på att starta en egen firma med jordbruk. Detta dels för att det ska bli lättare att någon gång kunna ta över jordbruk efter min far. Vi vill också smygstarta med egen verksamhet och tänker det blir lättare med firma.

För att starta firman krävs väl en jordbruksfastighet (?) och vi tänker då ev göra om hus med lite mark till just det. Läste någonstans att det kan minska värdet på huset med minskad taxering. stämmer detta?

Vi försöker just nu rusta/byggnadsvårda det gamla huset så vi vill inte ha ett minskat taxeringsvärde. Inte just nu i alla fall.

En parantes är väl att huset förut hörde till jordbruksfastigheten som vi i framtiden kommer köpa eller ärva men att vi styckade av den då.

Huset är 15 min till stad, 10 min till tätort.

tacksam för alla råd

Postat med Alternativ.nu´s app


KimM87

  • Inlägg: 14
    • Värmland
autokorrekt dummade sig. Jag menar taxeringsvärde och inget annat

Postat med Alternativ.nu´s app


teinarsson

  • Inlägg: 65
    • Uppland
    • S.R. Häst- och Ryttarutbildning
Ni behöver ingen jordbruksfastighet för att starta firma. Ni kan starta ett företag och odla grönsaker på er villatomt om ni vill det. Det är dock förmodligen mer lönsamt att sälja det privat då man för tillfället får tjäna en hel del pengar skattefritt på sin privatbostad. Om ni däremot ska arrendera annan mark för att bedriva jordbruksverksamhet så är det lämpligt att starta ett företag från början. Som ni är inne på kan det möjligen också bli lite mindre krångel när ni tar över jordbruksfastigheten om ni redan har ett företag och bedriver jordbruksverksamhet. Ni kan inte heller göra om er fastighet till en jordbruksfastighet hur som helst. Om den inte redan är registrerad som jordbruksfastighet så behövs det sannolikt mer mark och även om ni skulle få köpa närliggande mark är det inte säkert att lantmäteriet tycker att det är lämpligt att slå samman marken med er fastighet.

För att få lämpliga råd är det bra om du berättar mer ingående om er situation och era planer. Hur stor är er nuvarande fastighet? Vilken typ av verksamhet tänker ni bedriva nu och på vems mark? Hur tänker ni att verksamheten ska se ut i framtiden?


Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
Ursäkta trådlånet, men var kan man läsa om max summa man får tjäna privat utan att beskatta och andra villkor kring det?
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
Ursäkta trådlånet, men var kan man läsa om max summa man får tjäna privat utan att beskatta och andra villkor kring det?
skatteverket.se

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


Skogsola

  • Gäst
Ursäkta trådlånet, men var kan man läsa om max summa man får tjäna privat utan att beskatta och andra villkor kring det?
Det lär vara etthundra kronor. Undantaget försäljning av bär,svamp eller kottar. Då är det 12500:-

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
Ursäkta trådlånet, men var kan man läsa om max summa man får tjäna privat utan att beskatta och andra villkor kring det?

Det är samma avdrag som man får göra för uthyrning, dvs 40 000 kr.  Du får sälja produkter som kommer direkt från fastigheten, dvs ved, frukt, potatis etc.  Däremot inte bin och honung.
Om du både hyr ut och säljer produkter så är avdraget ändå max 40 000 tillsammans.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

 

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
Ohh, det kan inte stämma! Tjäna 40000 kr om året skattefritt!! Har du en källa på det?

När jag kollade upp hobbyverksamhet för nåt år sedan så skulle allt överskott från första kronan skattas. Däremot så fick man göra avdrag för föregående 5 års förluster

Mvh
Magnus

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
Ohh, det kan inte stämma! Tjäna 40000 kr om året skattefritt!! Har du en källa på det?

När jag kollade upp hobbyverksamhet för nåt år sedan så skulle allt överskott från första kronan skattas. Däremot så fick man göra avdrag för föregående 5 års förluster

Mvh
Magnus


Nej, det är en tämligen okänd regel.  Det finns alltså ett schablonavdrag på 40 000 kr.  Men då får du inte göra några andra avdrag för kostnader du haft.

https://www.skatteverket.se/privat/fastigheterochbostad/hyrautbostad/forsaljningavprodukterfranenprivatbostad.4.361dc8c15312eff6fd1e57.html


http://www.dt.se/allmant/dalarna/tjana-upp-till-50-000-kronor-och-slipp-skatten
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

583 gäster, 4 användare (1 dolda)
polyamorista, xaelanar, Schnurrbart

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser