Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Väcka liv i gammal åker.  (läst 3440 gånger)

Snömannen

  • Inlägg: 21
    • Västerbotten
Väcka liv i gammal åker.
« skrivet: 19 apr-19 kl 16:36 »
Tjenare!

Jag har ca 14ha åkermark som jag vill få fart i, för att på sikt kunna vara självförsörjande med hö. I dagsläget är det mycket grästuvor, mjölkört, lite sälgbuskar och en aningen igenvuxna diken som naturligtvis resulterar i att det blir en smula geggigt om jag ska ner med traktorn.

Nu söker jag en vänlig själ som steg för steg berättar för mig hur jag får allt i ordning igen. Plöja åkern? harva åkern? sprida konstgödsel? spelar tid på året någon roll? Kanske självklara frågor för många, men jag är supernubörjare. Mitt första steg är just nu i alla fall att gräva ur alla diken, efter det står jag handfallen!

Så, hur ska jag göra!? =) Ge mig era bästa tips!
(jag har en John Deere 2250)

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Väcka liv i gammal åker.
« Svar #1 skrivet: 19 apr-19 kl 18:14 »
Jag är just i slutfasen på ett liknande projekt, men jag återtar "bara" två hektar, men å andra sidan så växte det fullvuxna björkar på en del av marken...

Det är helt rätt att börja med dikena, alltså dräneringen.
Finns det gammal täckdikning också?

Det tar mer än en säsong, innan dikena börjar fungera fullt ut igen.

Vet du något om hur stenigt det är? Vet du hur länge sedan man sist brukade jorden?

Det är mycket jobb att få igång marken, oftast mer jobb, ju längre det har stått oanvänt. Du kanske ska dela upp det hela på ett par omgångar, och inte ta alla 14 hektar på en gång, så att du slipper jobba ihjäl dig?

Röj så snart du kan, bort busk och eventuell sly, och kör bort riset. Är det "smått", så bör inte rötterna vålla några problem för nästa steg. Har du regelrätta träd, så får du fundera på hur rötterna ska brytas upp.
Stenar vandrar i marken med tjälen, så det kan finnas stora stenar i massor om du har otur.

Nästa steg är att få bort stenar, rötter, och få det ogräsfritt, så gott det går. Tänk på att sälg och asp, är väldigt livskraftigt, och varje rotbit som blir kvar under ytan, kommer antagligen att försöka börja växa igen, så rötterna måste bort.

Låna eller be/lej en granne med lämpligt redskap, en lite kraftigare kultivator, med gåsfötter, att köra över åkern i ett klokt mönster, så att man kommer ner i jorden och drar med sig stora rotsystem och stenar. Skulle du börja direkt med att plöja, så riskerar du plogen, förutom att du "blandar" jordlagren och skär sönder sälgrötter, som kommer att försöka växa . Det kommer det upp rötter /rothärvor från sälgen, stora stenar m.m., som du får ta bort från den blivande åkern på lämpligt sätt. Här är en traktor med frontlastare, och en stengrep ett väldigt bra hjälpmedel.
Repetera detta steg minst en gång till, och sedan eventuellt fler gånger, tills det inte längre kommer upp "stora saker" som rothärvor och stora stenar.

Efter det här steget kan du plöja, och så harva, och plocka sten och mindre rötter på ett mer "sedvanligt" sätt.

Men du ska inte så än!

Den här säsongen så behöver du låta åkern vara svartträda, alltså hålla jorden öppen ("svart") genom att harva ett flertal gånger under säsongen.
Svartträdan ger flera effekter: den dödar rotogräs, och den luftar jorden och gör att den kommer att kunna fungera igen, dräneringsmässigt och att mikrolivet får förutsättningar att komma igång igen.

Nästa säsong, så kan du odla, gödsla på våren med stallgödsel helst, för att få liv i jorden med de bakterier och svampar, som gör att maskar och annat smått och önskvärt trivs, plöj, plocka sten efter behov, harva, så och välta som vanligt, en börja med spannmål, inte vall helst.

Det bästa är att odla någon form av spannmål, t.ex. vårkorn (utan insådd) första säsongen, och sedan t.ex. så vall så sent som möjligt det året, alternativt så vall nästa år.
Anledningen till att så spannmål, är att få hjälp av den snabbväxande spannmålen att ogräsbekämpa, och att spannmålens rötter fungerar som strukturförbättring för jorden.

Eller så kan du prova att så vall med skyddsgröda (t.ex. vårkorn) på våren nästa år, eller låta svartträdan fortsätta till mitten/slutet på juli år två, och då så vall i renbestånd.

Lycka till!

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Väcka liv i gammal åker.
« Svar #2 skrivet: 19 apr-19 kl 19:15 »
plöj.. harva.. så ärtor och bönor som binder kväve till marken..
Fjäderfän och kaniner

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Väcka liv i gammal åker.
« Svar #3 skrivet: 19 apr-19 kl 19:43 »
plöj.. harva.. så ärtor och bönor som binder kväve till marken..

Det går bra att göra så, på en åker som legat obrukad en tid, och blivit något slags "slarvträda". Det kan också fungera, om man vill odla spannmål/baljväxter etc. i några år innan man sår in en vall.

TS vill ju odla vall för att bli självförsörjande, då gäller du att hitta snabbaste metoden att få fram en vall, som kan ligga 3-7 år sedan...

Om gör det så enkelt för sig, om åkern legat obrukad i 8-10 år eller mer, och är försedd med buskage av sälg eller aspsly i 8-10 cm diameter, så lär det bli svårt att få en fungerande vall av det genom att bara så något kvävefixerande.

Det finns ju kopiösa mängder ogräsfrön i marken, som aktiveras när man plöjer, och så har man alla rötterna och de stora stenarna, som har "vandrat" upp genom tjälskjutning...

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Väcka liv i gammal åker.
« Svar #4 skrivet: 19 apr-19 kl 20:33 »

Skogaliten brukar veta vad hon talar om så lyssna på henne.


Jag är inte bonde men jag har sett bekanta göra sånt där.

-Första steget är att rensa dikena så åkern torkar upp och bär att köra på.
-Sedan gäller det att röja bort stenar och stubbar. En stenkrok som passar på trepunktslyften på traktorn är ett fantastiskt redskap att riva upp stenar och mindre stubbar med. Det gäller bara att den är tillräckligt kraftig. Då stenarna och stubbarna är uppdragna kan man köra bort dem med bakskopa eller om de är stora med bakgafflar på traktorn.

I Västerbottens inland har ni ju de där enorma tuvorna som inte finns här. De kan ju bli nästan meterhöga ibland. Undrar hur man bäst tar bort dem........

-Sedan kan man plöja och harva..... och plocka bort rötter och småstenar varefter de kommer upp till ytan.

Jag tror att en eller två hektar i året är allt du orkar med om du inte vill satsa pengar och ta dit en nyodlingsfräs......
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

 

Snömannen

  • Inlägg: 21
    • Västerbotten
SV: Väcka liv i gammal åker.
« Svar #5 skrivet: 21 apr-19 kl 09:04 »
Tackar för så bra svar! =)

Jag tror att jag klarat mig ganska bra ifrån stenar som vandrat upp, men det återstår ju att se! Sen har man ju fördelen av att ha två barn som kan gå å plocka mindre stenar och rötter, givetvis med en liten belöning i sikte! =)
Verkar som om jag slipper sitta sysslolös under våren/sommarn/höst!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

495 gäster, 2 användare
Tiomilaskogen, Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser