Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bondbönor och köldknyck  (läst 492 gånger)

gorkijs_samovar

  • Inlägg: 5
    • -
Bondbönor och köldknyck
« skrivet: 05 apr-24 kl 17:51 »
Hej!

Jag blötlade en rejäl dos med bondbönor här i odlingszon 1 (Skåne) och så kom det en smärre köldknyck. Jag tror jag har gjort något liknande förut, men tänkte ändå kolla med er, dvs om det är risk att de ruttnar?

Jag blötlade alltså bondbönorna inomhus, temp. ca 22, och satte sedan ut dem dagen efter, därefter kom köldknycken som varade ca två dagar. Vad tror ni? Klarar de sig? Säg att de gör det. Grämer mig lite ... Bondbönor brukar ju vara tåliga, men man vet ju inte.

Blötlade för övrigt även gråärtor/sockerärtor, så de har mött samma öde. Men nog är de lika tåliga som bondbönorna?

Slutgiltig fråga: bör man undvika att blötlägga bondbönor, gråärtor, sockerärtor, så här pass tidigt? Är det alltid bättre att regn osv triggar igång dem?




Skogsvilde

  • Inlägg: 16964
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bondbönor och köldknyck
« Svar #1 skrivet: 05 apr-24 kl 18:54 »
Om jorden redde sig när snön kom nu så var den så pass varm att det är ruskigt svårt att det ska frysa.

Snön som kom blev blöt så fort den hamnade på marken och nu tinar det för fullt.

Så jag tycker att du inte behöver oroa dig.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

 

gorkijs_samovar

  • Inlägg: 5
    • -
SV: Bondbönor och köldknyck
« Svar #2 skrivet: 05 apr-24 kl 18:56 »
Tack, det var knappt snö här, så ok, då är det kanske lugnt! Låt oss hoppas. Eller jag tar ut segern redan nu:  Yess


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

379 gäster, 2 användare (1 dolda)
tuslus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser