Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Färga med rödbetor?  (läst 23594 gånger)

Yvonnes Jordnära

  • Gäst
Färga med rödbetor?
« skrivet: 21 aug-06 kl 10:10 »
Hej !

Jag hittade ett roligt recept i en gammal växtfärgningsbok. Hon använde rödbetor och färgade en rödaktig färg. Man skulle tilllaga rödbetorna först, inte använda de råa.
Är det någon av er som testat detta och isåfall blev det en hållbar färg?

Vänligen
Yvonne

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Färga med rödbetor?
« Svar #1 skrivet: 25 aug-06 kl 21:34 »
Tja, jag har färgat vin med rödbeta, går bra, men hur hållbart det är har jag inte haft tillfälle att kolla.

Rödbetsfläckar SITTER!

Tror att det bara är att prova, kan man inte tvätta bort det på ett anta ggr, så är det nog tillräckligt bra.

Känner inte till om man kan beta så det biter bättre, men det går säkert att få veta av någon.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Guld

  • Inlägg: 639
  • Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
Re:Färga med rödbetor?
« Svar #2 skrivet: 30 aug-07 kl 00:39 »
Jag har kokat rödbetor och rödlök och sedan reducerat för att gör färgen än mer djup och koncentrerad...  Jag ska blötlägga och på så sätt färga laxskinn... Får se hur det går och hur hållbar färgen blir... skinnen är fettgarvade innan.  Ska man ha något salt i vätskan som man har när man färgar tyger?  
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
Re:Färga med rödbetor?
« Svar #3 skrivet: 30 aug-07 kl 11:41 »
har aldrig testat färga med rödbeta...men läste på en sida för ett tag sen där de gjort tester med detta och det bästa var tydligen att tillaga rödbetorna innan i ugnen. sen gör som vanligt då man brukar växtfärga...

Guld

  • Inlägg: 639
  • Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
Re:Färga med rödbetor?
« Svar #4 skrivet: 30 aug-07 kl 13:30 »
Då gjorde jag nog fel. Jag kokade bara rödbetorna tills de var möra och tog sedan ur dem ur kastrullen. Hällde i spad från från rödlök som dragit en vecka, blev som blek jordgubbssaft) ( kokt vatten över rödlöksskivor som sedan svalnat och dragit) Därefter kokade jag ihop, dvs reduserade blandningen, som blev djupt rubinröd. Jag har ännu inte provat att färga med detta. Jag har även börjat med ett gullöksbad... men inte så koncentrerat och jag ska skaffa mer gulllök och göra större sats.
Men hur gör man när man växtfärgar då? Ska det inte koka med och ev läggas i efteråt när man silat av bitar och blad etc så man slipper plocka och rensa. När man växtfärgar, har jag för mig att man har något som betar, kan det vara salt eller är det något annat? Betar man för att det ska fästa och inte färga av sig?
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
Re:Färga med rödbetor?
« Svar #5 skrivet: 30 aug-07 kl 17:38 »
Citera
Skrivet av: Guld  Postad: i dag kl. 01:30:50pm  
Då gjorde jag nog fel. Jag kokade bara rödbetorna tills de var möra och tog sedan ur dem ur kastrullen. Hällde i spad från från rödlök som dragit en vecka, blev som blek jordgubbssaft) ( kokt vatten över rödlöksskivor som sedan svalnat och dragit) Därefter kokade jag ihop, dvs reduserade blandningen, som blev djupt rubinröd. Jag har ännu inte provat att färga med detta. Jag har även börjat med ett gullöksbad... men inte så koncentrerat och jag ska skaffa mer gulllök och göra större sats.
Men hur gör man när man växtfärgar då? Ska det inte koka med och ev läggas i efteråt när man silat av bitar och blad etc så man slipper plocka och rensa. När man växtfärgar, har jag för mig att man har något som betar, kan det vara salt eller är det något annat? Betar man för att det ska fästa och inte färga av sig?
 
Hur man växtfärgar får någon med bättre vetskap än jag svara  8)
jag har inte gjort det på väldigt länge och då inte så mycket.
Men jag har gjort så här hemma, fast om det är riktigt vet jag inte!
Jag har värmt vatten och tillsatt lite ättiksprit och salt samt det jag vill färga av, alltså växten eller lökskal eller vad som helst. sen har jag låtit detta nästan koka upp och sen fått svalna av tills jag fått en så pass låg temperatur att jag kan lägga i ullgarnet. sen har jag båra låtit det ligga i detta typ över natten och sen dagen efter sköjt av det..(jag brukar hänga härvorna i en stång i duschen och duscha av dom)
fast jag kan inte garantera ett perfekt resultat av detta sätt men jag har gjort så iallafall.
om det fungerar med rödbetor har jag inte en aning.

Att de på programmet jag såg hade de i ugnen innan de färgasa tror jag berodde på att drödbetorna skulle bli mjuka och därmed lättare färga av sig och att koka i vatten gör att färgen blir svagare...fast jag minns ej exakt!

Ni som växtfärgar kanske vet mer om detta.

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Re:Färga med rödbetor?
« Svar #6 skrivet: 31 aug-07 kl 11:00 »
Att växtfärga är ganska komplicerat... Mycket kemi är det! Man betar garnet först, för att få färgen att fästa och att stanna kvar i garnet, dvs att det inte bleks med tiden. Vanligast är nog att förbeta med alun. Man kan också använda olika kemikalier för att få olika nyanser av samma växt. Det finns en jättebra bok av Erik Sundström som heter "Växtfärgning". Kolla på bibblan!
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Ulltuss

  • Inlägg: 21
Re:Färga med rödbetor?
« Svar #7 skrivet: 03 sep-07 kl 20:53 »
Min erfarenhet av färgning med rödbeta, blåbär och liknande är:

1) Doppar du frivilligt en tröja i rödbetsfärg så är färgen INTE ljusäkta.
2) Spiller du rödbetsfärg genom olyckshändelse på en tröja så sitter det som berget.

På ett mer "analytiskt" plan tror jag att tricket är att beta med tex alun som forummedlemmar tidigare föreslagit samt eventuellt få till någon form av jäsning av färgen/betorna, vilket man gör med färglav + ko-urin om jag inte missminner mig....

Ullis
"Medan vi vilar oss från potatisupptagningen, plockar vi sten"

Guld

  • Inlägg: 639
  • Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
Re:Färga med rödbetor?
« Svar #8 skrivet: 08 sep-07 kl 23:36 »
Jag har färgat ett laxskinn med reduserat spad av rödbeta och rödlök och fiskskinnet är fettgarvat innan. Det blev jättefint. Vad jag däremot inte vet är om det är beständigt och inte färgar av sig eller om man möjligen kan fetta in skinnet och på det viset "låsa" färgen. Jag hade ingen betning av något slag och inget salt i vattnet.
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

432 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser