Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frontmannahus ?  (läst 5219 gånger)

Gröfre Slissing

  • Gäst
Frontmannahus ?
« skrivet: 12 feb-06 kl 10:00 »
God morgon!  I Finland förekommer s.k. frontmannahus. Kan någon för mig beskriva dessa hus?   Vänligen,  G.S.

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Frontmannahus ?
« Svar #1 skrivet: 13 feb-06 kl 03:23 »
Hittade en beskrivning med bild:

http://www.ingvesback.fi/main.php?page=1&lang=swe&sub=2&obj_id=5

Det var tydligen hus som byggdes för evakuerade karelare efter kriget.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Linda Y

  • Inlägg: 32
    • Lappland
Re:Frontmannahus ?
« Svar #2 skrivet: 26 feb-06 kl 17:43 »
Hej!

Frontmannahusen eller rintamamiestalot som de kallas på finska byggdes ungefär 1940-1960. Då var det brist på bostäder och byggnadsmaterial efter kriget, så de byggdes i trä. De byggdes runt ett horm eftersom det var brist på tegel och är därför fyrkantiga. Det är typiskt 1½ våning med sal och kök och ev. sovrum nere och övervåningen kunde inredas efter behov för hyresgäster eller med sovrum. De finns nog på de flesta håll, både på landsbyggden och i städer.

Här i Lappland så blev det mesta nerbränt så de äldsta husen är frontmannahus och dem finns det massor av här. Vi har ett sånt hus som vi bor i nu.  :)


H. Linda

Gröfre Slissing

  • Gäst
Re:Frontmannahus ?
« Svar #3 skrivet: 26 feb-06 kl 19:16 »
God afton!  Tack, "Linda Y." Nu vet jag bättre!  Det var intressant att få veta vad " frontmannahus" är. Namnet fick mig att anta att det var hus som hade anknytning till vinter- och/eller fortsättningskriget ; kanske att det var för att underlätta för hemvändade soldater och deras familjer, eller  för stupades anhöriga, som dess byggdes! Så var det ju inte. Nu måste jag citera Dig! "De byggdes runt ett horm ". Vad menas? Är det ett tryckfel, eller ett ord jag aldrig hört? (horm)  Har Du tid och lust att förklara?   Tacksam för vad Du redan skrivit!  Hälsningar! G.S.

Linda Y

  • Inlägg: 32
    • Lappland
Re:Frontmannahus ?
« Svar #4 skrivet: 27 feb-06 kl 08:02 »
Ah, översatte slarvigt från finska  ::) runt en skorsten. För att spara på tegel.

Gröfre Slissing

  • Gäst
Re:Frontmannahus ?
« Svar #5 skrivet: 27 feb-06 kl 08:44 »
God morgon!  Tack, "Linda Y",  nu är jag nöjd och tacksam över Ditt svar!     Hälsningar!  G.S

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1631
    • -
SV: Frontmannahus ?
« Svar #6 skrivet: 14 mar-18 kl 18:17 »
Här är jag igen !
Jag startade denna ”tråd” 12 feb-06 kl 10:00 , och har/hade inte glömt den, så det är dags för mig att vidaretjafsa!
Nedan kommer litet närmare upplysningar!

https://sv.wikipedia.org/wiki/Frontmannahus

Att jag återigen kom att tänka på detta var att jag i Canada, där jag är då och då, fick reda på att där finns motsvarande hus som byggdes för hemkomna soldater och/eller deras anhöriga! Jag har sett några av dessa hus, och tyckte inte att de kunde vara från 1918 eller strax därefter;  måste ha tillkommit efter Andra Världskriget! Troooor jag, men det skall jag ta närmare reda på.
Hälsningar!
G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

 

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Frontmannahus ?
« Svar #7 skrivet: 22 mar-18 kl 20:59 »
Intressant, dedär påminner ju mycket om en del villaområden från ungefär samma tid uppe i Västernorrland, undras om det finns någon koppling till detta byggande?
(Antagligen har det dock i Sverige att göra med arbetarbostäder tror jag).
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Frontmannahus ?
« Svar #8 skrivet: 23 mar-18 kl 07:15 »
Intressant, dedär påminner ju mycket om en del villaområden från ungefär samma tid uppe i Västernorrland, undras om det finns någon koppling till detta byggande?
(Antagligen har det dock i Sverige att göra med arbetarbostäder tror jag).

https://sv.wikipedia.org/wiki/Egnahemsr%C3%B6relsen

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1631
    • -
SV: Frontmannahus ?
« Svar #9 skrivet: 23 mar-18 kl 07:38 »
Tack,"Kurt!" Intressant! Mitt föräldrahem, i vilket jag nu bor, ligger inte i något "villaområde", men tycks av ritningarna att döma vara av sådan typ som beskrives. Det är byggt 1925. Jag minns att min fader nämnde att det fanns flera hus som var likadana. Nu blev jag intresserad, jag har sett ritningar till detta hus, och minns min faders ord när man frågade efter saker i huset ."Dä ska finns nånnstans!" Det vet jag att det gör; jag haaaar, som jag nämnde,sett ritningarna! Det blir "utgrävningar!"
Hälsningar!
G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

372 gäster, 7 användare (1 dolda)
tuslus, reimersro, Jon.b, ärt, Numera, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser