Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pärlhöns-glädjetråden!  (läst 3559 gånger)

nilsegårn

  • Inlägg: 1136
    • Dalsland
    • Blekslätten Gård
Pärlhöns-glädjetråden!
« skrivet: 06 jun-13 kl 17:40 »
Har fått hem våra fina pärlor!! Vilket liv dom för!!! :)):)):-X
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

Eva o Getterna

  • Inlägg: 441
    • Uppland
SV: Pärlhöns-glädjetråden!
« Svar #1 skrivet: 18 jun-13 kl 15:27 »
 ;D mina var bara 10 dagar när jag fick hem dom. ljudet är som genomträngande. Men när dom fick lite sälskap av ander kycklingar blev dom lugna och mycket tystare. så det blir nog bättre när dom känner sej tryggare.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Blekslättens Gård

  • Inlägg: 486
  • Blekslatten gard.se
    • Dalsland
SV: Pärlhöns-glädjetråden!
« Svar #2 skrivet: 18 jun-13 kl 21:13 »
Grattis ;D
Ekologisk pärlhöns uppfödning

Struten

  • Inlägg: 28
    • Västergötland
SV: Pärlhöns-glädjetråden!
« Svar #3 skrivet: 18 jul-13 kl 16:46 »
Jag köpte ägg och kläckte dem i maskin. Dom är 7 veckor nu och i går fick dom lämna buren och beblanda sig med dom "vanliga" hönorna. 
Ut vill dom inte gå ännu, dom kan men väljer att stanna i hönshuset.

Struten

  • Inlägg: 28
    • Västergötland
SV: Pärlhöns-glädjetråden!
« Svar #4 skrivet: 05 nov-13 kl 11:57 »
Hur går det för er med era pärlor?
Jag är lite förvånad över hur sällskapssjuka dom är. Eller nyfikna är kanske ett bättre ord. När jag kommer hem kommer dom ofta tutande och hälsar välkommen hem. Likaså om man gör någonting ute så ska dom alltid vara med och titta på och lägga sig i. Att försöka fånga dem är däremot helt omöjligt, det vill dom INTE, och allt ska vara på deras villkor.

Eva o Getterna

  • Inlägg: 441
    • Uppland
SV: Pärlhöns-glädjetråden!
« Svar #5 skrivet: 15 nov-13 kl 15:07 »
Det går bra för utom att jag fick som börja om då vi haft både räv och någon mink eller nåt som bara lämnade en kvar.
Mina är nog rätt skygga men nyfikna. den äldsta låter som en mistlur. de 3 övriga kvittrar mer som skogsfåglar Och de släpper massor med underbart prickiga fjädrar.
De går och bor med hönsen och var mycket försiktiga med att gå ut ur hönshuset. men när de väl vågade så har de varit ute med hönsen.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Loretta

  • Inlägg: 11
    • Värmland
    • Ahornfarm Håkannäs
SV: Pärlhöns-glädjetråden!
« Svar #6 skrivet: 08 dec-13 kl 19:38 »
Hej,
jag söker avelägg från pärl höns för att köpa den på våren 2014. Kan någon hjälpa mig?

Loretta

nilsegårn

  • Inlägg: 1136
    • Dalsland
    • Blekslätten Gård
SV: Pärlhöns-glädjetråden!
« Svar #7 skrivet: 08 dec-13 kl 19:46 »
Vi kommer att ha så fort det blir säsong!
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

Eva o Getterna

  • Inlägg: 441
    • Uppland
SV: Pärlhöns-glädjetråden!
« Svar #8 skrivet: 17 dec-13 kl 12:21 »
när är säsong? o:)
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Pärlhöns-glädjetråden!
« Svar #9 skrivet: 26 jan-14 kl 22:51 »
när är säsong? o:)
Om jag inte har extraljus så börjar mina pärlor värpa en vecka innan vårdagjämningen och värper till oktober ungefär. Så ser det ut med säsongen hos mig i Skåne i vart fall  :)
 
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Struten

  • Inlägg: 28
    • Västergötland
SV: Pärlhöns-glädjetråden!
« Svar #10 skrivet: 21 mar-14 kl 08:52 »
I dag hittade jag de första pärl-äggen i hönshuset.  :D

Oskar 123

  • Inlägg: 466
    • Dalsland
SV: Pärlhöns-glädjetråden!
« Svar #11 skrivet: 27 mar-14 kl 21:28 »
Idag fick jag hem 12 pärlhönsägg =D
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

arna

  • Inlägg: 8
    • Södermanland
SV: Pärlhöns-glädjetråden!
« Svar #12 skrivet: 13 apr-14 kl 17:25 »
Jag vill också ha ägg eller kycklingar! Har läst att det är svårt att kläcka fram dem i maskin, är det så? Har ingen surhöna just nu..... :(/Lisa

Struten

  • Inlägg: 28
    • Västergötland
SV: Pärlhöns-glädjetråden!
« Svar #13 skrivet: 16 apr-14 kl 10:06 »
Jag tycker inte det var svårare än andra ägg. Jag la dom i kläckaren med samma inställningar som till vanliga hönor och fick 9 kycklingar av 12 befruktade ägg. Dock tar det lite längre tid än vanligt, mina kläcktes på dag 27.
Jag har ju ägg, men jag har ingen aning om hur bra befruktningen är på dom så det är nog bättre att köpa av någon med mer koll.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

512 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser