Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blomsterbönor  (läst 1281 gånger)

Daggkåpa

  • Inlägg: 17
    • Västergötland
Blomsterbönor
« skrivet: 08 okt-21 kl 20:55 »
Jag får olika svar från olika källor om huruvida blomsterbönor Phaseolus coccineus korspollinerar varandra eller går att fröodla som vanliga bönor Phaseolus vulgaris med bara några meters avstånd mellan sorter. Jag vill gärna veta huruvida det går att hålla en blomsterbönsort sortäkta på ett koloniområde där flera odlar blomsterbönor och isf vilka avstånd som behövs för att en ska vara relativt säker på att blomsterbönorna en skördar är sortäkta.

Sven-Åke

  • Inlägg: 1
    • Finland
SV: Blomsterbönor
« Svar #1 skrivet: 10 okt-21 kl 18:52 »
Rosenböna korspollineras till skillnad från trädgårdsböna effektivt av insekter. Är det någon sällsynt sort du vill hålla ren? Om inte så kanske det inte är något att bry sig om - bra bönor brukar det ju bli hursomhelst :)

Daggkåpa

  • Inlägg: 17
    • Västergötland
SV: Blomsterbönor
« Svar #2 skrivet: 10 okt-21 kl 23:32 »
Jo, riktigt fina bönor blir det ju, även andra året på egenodlade med grannar som odlar andra sorter, så för odlingen för eget bruk kommer jag fortsätta oavsett. Jag frågar mest för att jag vill veta om jag kan erbjuda dem, exempelvis via Sesam eller i en frökedja osv, som en viss sort.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

394 gäster, 3 användare (1 dolda)
Jon.b, ka74

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser