Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Måla fönster.  (läst 3661 gånger)

  • Gäst
SV: Måla fönster.
« Svar #20 skrivet: 08 sep-18 kl 14:32 »
Jag är sugen på att blanda eget kitt. Jag såg det i en bok på biblioteket. Krita ock lite vatten sen ha i kokt linolja,knåda det tills det inte klibbar.


Sen sökte jag på linolja på svt play.  Det kom fram en del program. Bl. a. ett program där en man kokade linolja ock blandade sin egen färg. Det var intressant.


Jag blandade med egen fönsterfärg en gång. Blandade zinkvitt ock kokt linolja. Jag får kolla upp det när jag hinner. Måste väl bli relativt billig färg om man blandade själv?

Jag tog en gång brochyrer i Fornbyn i Skara. Undrar vart jag la dem? skulle behöva kolla i dem. Det var lokala producenter av linolja ock hur man målade har jag för mig. Undrar om fornbyn har öppet nu?
« Senast ändrad: 09 sep-18 kl 08:58 av Fixasjälvkille »

vasterbys

  • Inlägg: 65
    • Gotland
SV: Måla fönster.
« Svar #21 skrivet: 08 sep-18 kl 21:50 »
Använd kokt linolja för mättnad annars torkar det aldrig. Balsamterpentin gör så att oljan tränger in längre i träet och skyddar bättre mot röta. Se till att du har en låg luftfuktighet och jämn värme. Helst en uppvärmd lokal när du jobbar med fönstrena för bästa resultat. Att göra rätt tar tid och det du fuskar med får du sota för senare. Sen beror det sig på vad det är för virke i fönsterna. Fabriksproducerat är snabbtorkat och betydligt känsligare.

Postat med Alternativ.nu´s app


Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Måla fönster.
« Svar #22 skrivet: 10 sep-18 kl 16:58 »
Å andra sidan tror jag inte någon av mina grannar har målat sina hus med linoljefärg. Det ser inte ut så. Deras hus står kvar. Jag har nog inte sett att de bytt brädor under de 31 år jag bott här.

Vore kul att höra åsikter av de som inte har linoljefärg på sina hus.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Måla fönster.
« Svar #23 skrivet: 10 sep-18 kl 18:25 »
Man kan snegla på min stuga, det hus som går under benämningen "Rucklet" på detta forum.
Byggt 1934 , panelen målades då troligen med linoljefärg.  I mitten av 80-talet, alltså efter ca 50 år, var den så dålig att det var dags att byta ut den och en del av de bättre brädorna hamnade som ny bakvägg på ett uthus (med den oljemålade sidan inåt). Där kan man konstatera att den gamla panelen nog aldrig hade målats om på de 50 år den satt uppe.
Den nya panel som sattes upp på 80-talet målades med slamfärg (Falu rödfärg), den var ca 30 år gammal när jag köpte stället och jag misstänker att om den någonsin hade målats om, så var det bra länge sedan.  Den vägg som var mest utsatt för sol, väder och vind var i stort sett jämngrå, det fanns nästan ingen färg kvar på den.  De minst utsatta ytorna på norrsidan såg delvis helt oklanderliga ut, delvis (ett innerhörn där det har varit dåligt med hängrännor) hade de rätt kraftig beväxning av alger och lav, och enstaka brädor är ganska rötskadade.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

776 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Be, per.martinsson, Björkris

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser