Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad Göra med vattenbrunnen???  (läst 2619 gånger)

PLIN

  • Gäst
Vad Göra med vattenbrunnen???
« skrivet: 12 aug-05 kl 14:18 »
För ca 1 år sedan köpte jag och min man ett torp ute i skogen. Vi fick veta att dem som haft det tidigare borrat en "brunn", eller ett hål i marken. Pumpen var en (innomhus pump) som verkade sprucken på vissa ställen. Hur som hellst gick det att pumpa ut vatten ett tag och vattnet var gul, rost och vitfärgat. I slutet av förra sommaren kom det nästan inget mer vatten, kanske för att pumpen gått isönder eller så har vattnet helt enkelt sinat?
Eftersom vi båda har tummen mitt i handen och ingen kunnskap alls vad gäller detta "problem" önskar jag att någon som vet och kan, kanske kan hjälpa till med lite tips.

Tacksama för alla tips vi kan få!!! ???
 ???

Grumphy

  • Gäst
Re:Vad Göra med vattenbrunnen???
« Svar #1 skrivet: 12 aug-05 kl 20:24 »
Tja !

Om pumpen är av inomhustyp så finns chansen att du skulle kunna komma åt axelnen mellan motorn och pumphuset (OBS stäng av strömmen först ockey) den ska gå att rotera förhand med viss ansträgning, på så vis kan du kontrollera att den inte har skurit och sitter fast.

Har du möjlighet att titta i brunns hålet ?, kolla om det finns vatten och kontrollera att inloppet på slangen till pumpen i brunnen inte har tätnat (fullt med skräp), starta pumpen om den inte startar kolla säkringarna, om säkringarna är hela och pumpen inte stratar så kan det vara relät vid hydrofonen som e kaput detta går ju också att kolla men man bör ha kunskap om det elektriska innan man börjar pulla med detta.

Om det finns vatten och pumpen startar och det inte är skit i insugningsfilltret kan man behöva fylla slangen mellan pumpen och brunnen med vatten för att pumpen ska kunna "få tag igen" du får alltså medelst rörtång eller stor skiftnyckel lossa slang anslutningen vid pumpen och hälla på en hinkvatten eller två och sedan ansluta slangen igen och sätta igång pumpen och se om den får tag igen.

Jo just det det ska finnas en backventil vid insugningsfilltret kolla så att den är hel, den ska förhindra att vattnet rinner ner i brunnen igen efter det att pumpen slagit ifårn då hydrofonen har uppnått sitt inställda frånslags tryck.

I västa fall får du ringa den lokala rörläggarn och höra vad han ska ha för att fixa problememet.



PLIN

  • Gäst
Re:Vad Göra med vattenbrunnen???
« Svar #2 skrivet: 13 aug-05 kl 10:17 »
Hej,

Tack så jätte mycket för svaret! Jag måste säga att jag varit otydlig, vad gäller pumpen, det är alltså en handpump inte el driven, då det inte finns någon el alls på tomten. Allt sköts manuellt och där hålet är sticker det upp ett stålrör ur marken som är ca 5 cm i diameter och höjden är ca en halv meter.
Det är svårt att se ner.
Vid pump slangens slut finns det som en slags sil som borde sila vattnet från skräp.
...Ja du kanske märker att vi är totala amatörer och inte alls vet hur vi skall göra...
Mvh Petra

Grumphy

  • Gäst
Re:Vad Göra med vattenbrunnen???
« Svar #3 skrivet: 13 aug-05 kl 13:56 »
Aha en gamal goding alltså, nåja även dessa kan behöva fyllas ovan ifrån.

Efter silen som du nämner eller i neder änden på pumpen så ska backventilen sitta.

Ni skulle nog behöva ta loss och demontera pumpen så att ni ser att den inte rostat sönder invändigt, det kanske inte finns något som pumpar längre.

Om man nu har tummen på olämpligt ställe så kan man ju köra iväg hela rasket till någon hantverkare som förstår sig på det hela, om man har bil då villsäga.

Hoppas att det löser sig !


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

444 gäster, 4 användare
LivsBygge, Vem-Hunden, DaisyMalone, eremit1

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser