Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  katsura frön  (läst 3681 gånger)

amatör

  • Inlägg: 10
    • Östergötland
katsura frön
« skrivet: 08 mar-13 kl 19:58 »
Hej!
Jag har varit och plockat frön från Alnarps E-plantsamling av katsura (kakträd) och det blev visst väldigt många frön jag hittade i fickorna när jag kom hem... :) så tanken slog mig att nån annan kanske skulle vilja ha några frön...? Kanske har du några andra frön att byta med, gärna ätbara växter; grönsaker o.dyl. men vad som helst går bra ! (minst zon 2) Om du bara vill ha lite frön utan att byta mot något annat går det såklart också att lösa!

kontakta mig gärna på mejl Anneli_LS@hotmail.com

Katsuran är vacker och doftar gott om hösten, härdig till zon 4 och vill ha det lite fuktigt; gärna vid vattendrag, kärr, dammar eller liknande.
läs mer på
http://www.odla.nu/artiklar/ute/prydnadstrad/katsura

Stellan_J

  • Inlägg: 882
  • Våga vägra dv. kochin
    • Halland
SV: katsura frön
« Svar #1 skrivet: 08 mar-13 kl 20:18 »
Får man verkligen samla frö i Alnarps E-plantssamling?  (:)


Katsura växer snabbt och det blir ett litet vackert träd efter några år. Skulle vilja ha ett träd men orkar inte dra upp ett från frö
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Huggorm

  • Gäst
SV: katsura frön
« Svar #2 skrivet: 08 mar-13 kl 20:47 »
Min katsura blev ringbarkad av fejande rådjur, men den sköt på nytt från stubben. Och nu såg jag att den blivit ringbarkad igen, denna gång av barkätande möss  :-\

Absolut ett trevligt träd. I Göteborgs botaniska trädgård står ett enormt exemplar, och i beståndsarboretet just utanför står en hel dunge av ganska stora träd. Skall vara lätta att gro från frö också sägs det, så jag hoppas någon tar erbjudandet och försöker

Stellan_J

  • Inlägg: 882
  • Våga vägra dv. kochin
    • Halland
SV: katsura frön
« Svar #3 skrivet: 08 mar-13 kl 20:52 »
Min katsura blev ringbarkad av fejande rådjur, men den sköt på nytt från stubben. Och nu såg jag att den blivit ringbarkad igen, denna gång av barkätande möss  :-\

Absolut ett trevligt träd. I Göteborgs botaniska trädgård står ett enormt exemplar, och i beståndsarboretet just utanför står en hel dunge av ganska stora träd. Skall vara lätta att gro från frö också sägs det, så jag hoppas någon tar erbjudandet och försöker

Har du testat att ta sticklingar? Jag har bara en känsla av att det funkar bra men har inte testat
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Huggorm

  • Gäst
SV: katsura frön
« Svar #4 skrivet: 08 mar-13 kl 20:56 »
Nej jag har inte testat, men det är ju läge att göra det nu...

Stellan_J

  • Inlägg: 882
  • Våga vägra dv. kochin
    • Halland
SV: katsura frön
« Svar #5 skrivet: 08 mar-13 kl 20:59 »
Nej jag har inte testat, men det är ju läge att göra det nu...

Menar du nu direkt eller kan man vänta tills imorgon?
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

 

Huggorm

  • Gäst
SV: katsura frön
« Svar #6 skrivet: 08 mar-13 kl 21:03 »
Jag menade mest att det är läge för mig nu när jag har en ringbarkad katsura att ta sticklingar från  ;)

Stellan_J

  • Inlägg: 882
  • Våga vägra dv. kochin
    • Halland
SV: katsura frön
« Svar #7 skrivet: 08 mar-13 kl 21:12 »
Jag menade mest att det är läge för mig nu när jag har en ringbarkad katsura att ta sticklingar från  ;)

Jag vet ett träd där jag kan ta sticklingar så det är inte lika akut för mig :)
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

bokeliden

  • Inlägg: 217
    • Västergötland
SV: katsura frön
« Svar #8 skrivet: 08 mar-13 kl 21:38 »
jag har ett katsuraträd, bara att komma o smyga med sekatören....
jag är inte konsekvent, gillar inte konsekvenser....

amatör

  • Inlägg: 10
    • Östergötland
SV: katsura frön
« Svar #9 skrivet: 09 mar-13 kl 08:29 »
hehe, jaa, jag kom på att det lät lite "olagligt" det där med att "plocka frön från alnarps E-plantsamling"...  :P men eftersom till och med lärarna på skolan sagt att det går alldeles utmärkt och att det inte är mer än att dra av fröna från grenarna så tror jag inte  jag ska åka dit på det här...?  ;) det lär väl märkas...

Jag tänkte i alla fall så lite frön, så om några år kanske jag har lite större träd/buskar att erbjuda också. Tänkte plantera ut några framöver vid ett kärr i trädgården därhemma :)

Lilla Zoo

  • Inlägg: 605
    • Västergötland
SV: katsura frön
« Svar #10 skrivet: 10 mar-13 kl 18:02 »
har mailat dig, hoppas det nått fram
mvh Lilla zoo
En konstnärssjäl som bor i husvagn, är odlare och hönsgalen...
Allt kan ha ett annat användningsområde,det är fantasin som styr....

amatör

  • Inlägg: 10
    • Östergötland
SV: katsura frön
« Svar #11 skrivet: 13 mar-13 kl 18:28 »
har mailat dig, hoppas det nått fram
mvh Lilla zoo

Det har inte nått fram nåt mejl från Lilla zoo... försök igen!?  :)
Anneli_LS@hotmail.com

Vallagård

  • Inlägg: 90
    • Västerbotten
SV: katsura frön
« Svar #12 skrivet: 13 mar-13 kl 18:57 »
Jag köpte katsura planta 2011. Bor i zon 5-6.
Första vintern klarade den och vi hoppas denna vintern har varit snäll med plantan.
Den finns under 50 cm snö än.
Brahma blandad grupp * Stor Silkes * röd * svart-blå * Spättad grå * vit * Dvärgkochin blandad grupp *Dvärg Wyandotte silver svart randad *Dvärg wyandotte gul columbia * RIR * Ölandsdvärg * Islands * Maran * Isbar * Japanska dvärgvaktlar * Fasan *


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

544 gäster, 8 användare (2 dolda)
Mahok, Tli, Burn0ut, von tratt, Besksöta, Westerbergarn

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser