Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Underbara flädersaft!!!!!  (läst 10341 gånger)

kossan

  • Inlägg: 1158
  • Var sak har sin tid!
    • Bohuslän
    • www.bokedalensparadis.blogspot.com
Underbara flädersaft!!!!!
« skrivet: 02 jul-10 kl 02:16 »
Har i sen afton gjort flädersaft!!!!

Skall bli gott att avnjutas!!!!
 Anna :) :)



« Senast ändrad: 08 jul-10 kl 00:42 av kossan »
Avlar på faverolle, svart koppar maran och vaktlar! Har katterna Rosa och Kurt!
www.bokedalensparadis.blogspot.com

Björn T

  • Inlägg: 41
    • Skåne
SV: Underbara flädersaft!!!!!
« Svar #1 skrivet: 02 jul-10 kl 22:20 »
Sådär, nu har jag också satt en dubbel sats med fläderblomssaft. Nu är det bara att vänta 5 dagar  8)

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: Underbara flädersaft!!!!!
« Svar #2 skrivet: 02 jul-10 kl 22:27 »
Härligt! Jag ska plocka fläder på måndag, det blir nog en omgång saft och resten hamnar i frysboxen!
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

carinalil

  • Inlägg: 119
    • Småland
    • Kackelsidan
SV: Underbara flädersaft!!!!!
« Svar #3 skrivet: 03 jul-10 kl 11:10 »
Vad går ni efter för recept när ni gör fl-saft? Har bara gjort rårörd jordgubbsaft och rabarbersaft....
Finns det falsk fläder som är giftig? har blivit varnad för det...

häln Carina
Stora höns: Orpington: gul,Skånska blommehöns
Fransk Vädurskaniner

Björn T

  • Inlägg: 41
    • Skåne
SV: Underbara flädersaft!!!!!
« Svar #4 skrivet: 03 jul-10 kl 11:18 »
Att se skillnad på fläder finns det beskrivning på i den här tråden: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=92522.0

Receptet jag använder innehåller:
40 fläderblommor
2 L vatten
2,5 kg socker (kan ha varit 2,25 också ska försöka hitta receptet och kolla)
50 g citronsyra
3 st citroner

Sköljer blommorna från insekter. Tvättar och skivar citronerna (i orginalreceptet använder de rivet skal plus saft). Lägger blommorna i en stor kastrull med citronskivorna över.
Koka upp vattnet, rör i först socker tills det löst sig och sedan citronsyra.
Häller sockerlagen över det andra och sedan får det hela stå kallt i fem dagar innan det silas.
« Senast ändrad: 03 jul-10 kl 11:37 av Björn T »

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Underbara flädersaft!!!!!
« Svar #5 skrivet: 03 jul-10 kl 12:21 »
Jag ska plocka fläder på måndag, det blir nog en omgång saft och resten hamnar i frysboxen!
Funkar det bra att frysa in blommor? Vet du hur det är att använda torkade blommor?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Tant Jansson

  • Inlägg: 249
    • Östergötland
SV: Underbara flädersaft!!!!!
« Svar #6 skrivet: 03 jul-10 kl 13:17 »
Det går jättebra att göra saft på frysta blommor. I mitt fall är problemet mer att i vinter komma ihåg att göra den.  :-[

Att torka blommor har jag aldrig provat. Men jag kan inte se att det skulle vara några problem med det. I alla inte för te.
Tant inte fru, om jag får be. :D

vargahagen

  • Gäst
SV: Underbara flädersaft!!!!!
« Svar #7 skrivet: 03 jul-10 kl 18:17 »
senaste fläderbullentinen från blekinge::  en sats saft satt ;D ;D ;D ;D ;D

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Underbara flädersaft!!!!!
« Svar #8 skrivet: 03 jul-10 kl 18:37 »
Och jag går och väntar på att blommorna ska slå ut...

(Lite skoj är det att bilden längst upp heter syrensaft ;D)
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Guld

  • Inlägg: 639
  • Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
SV: Underbara flädersaft!!!!!
« Svar #9 skrivet: 04 jul-10 kl 01:40 »
Har gjort 6,5 satser fläder saft i kväll och mer är på busken men de klasarna måste slå ut först. Minst lika mycket kvar. Tidigt i år det brukar vara vid nästa månadsskifte eller tredje veckan i juli.
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Underbara flädersaft!!!!!
« Svar #10 skrivet: 04 jul-10 kl 13:45 »
Här (södra vätterbygden) är allt flera veckor försenat...  :(
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Underbara flädersaft!!!!!
« Svar #11 skrivet: 04 jul-10 kl 21:01 »
Nu har jag gjort första saften för i år! Rev citronskalet och pressade halvor för att få ut maximal citronsmak.


Men... i vår källare är det 15 grader, är det svalaste stället jag kommer åt, har inte plats i kylen! Är det för lång tid att låta det stå i tre dygn då??
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Guld

  • Inlägg: 639
  • Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
SV: Underbara flädersaft!!!!!
« Svar #12 skrivet: 04 jul-10 kl 23:05 »
Här (södra vätterbygden) är allt flera veckor försenat...  :(
Det var försenat tidigare men nu har det gått förbi till att vara för tidigt, (södra vätterbygden).
Vi brukar få skynda oss att göra saften för att vi varit på semester i slutet av juli, men i år är skörden nu i min trädgård...Får vänta en dag till innan vi kan ta en eller två satser till och ytterligare ett par dagar till det sista men det har slagit ut så mycket sedan i går...har inte baljor/kastruller så det räcker... ???
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

februaribarn

  • Gäst
SV: Underbara flädersaft!!!!!
« Svar #13 skrivet: 05 jul-10 kl 07:28 »
Här i norra småland så tycker jag att flädern är ett par veckor (minst) senare än normalt. Har iallafall gjort två omgångar saft hittills, lite av det åker ner i frysen :)

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Underbara flädersaft!!!!!
« Svar #14 skrivet: 05 jul-10 kl 08:51 »
har inte baljor/kastruller så det räcker... ???

Skaffa en sån plasttunna man jäser eget vin i, kostar inte många tior!
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

tench

  • Inlägg: 764
    • -
    • Solrot
SV: Underbara flädersaft!!!!!
« Svar #15 skrivet: 05 jul-10 kl 15:29 »
Är det ingen som använder bären? Kan man göra något spännande med dem?
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Elisabeth A

  • Inlägg: 63
    • Gästrikland
SV: Underbara flädersaft!!!!!
« Svar #16 skrivet: 05 jul-10 kl 15:36 »
Du kan göra saft på bären också. Ica-kuriren har på sin hemsida ett recept på fläderbärssylt, hittade det här om dagen så jag har inte provat det själv:

http://www.icakuriren.se/Mat-Dryck/Recept/?TypeId=9&IncludeText=fl%E4der&RecipeId=4479
« Senast ändrad: 05 jul-10 kl 15:43 av Elisabeth A »

carinalil

  • Inlägg: 119
    • Småland
    • Kackelsidan
SV: Underbara flädersaft!!!!!
« Svar #17 skrivet: 05 jul-10 kl 16:02 »
Att se skillnad på fläder finns det beskrivning på i den här tråden: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=92522.0

Receptet jag använder innehåller:
40 fläderblommor
2 L vatten
2,5 kg socker (kan ha varit 2,25 också ska försöka hitta receptet och kolla)
50 g citronsyra
3 st citroner

Sköljer blommorna från insekter. Tvättar och skivar citronerna (i orginalreceptet använder de rivet skal plus saft). Lägger blommorna i en stor kastrull med citronskivorna över.
Koka upp vattnet, rör i först socker tills det löst sig och sedan citronsyra.
Häller sockerlagen över det andra och sedan får det hela stå kallt i fem dagar innan det silas.



Jättetack för alla tipsen- nu ska jag ut o leta fläder och göra saft :-)))
Stora höns: Orpington: gul,Skånska blommehöns
Fransk Vädurskaniner

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Underbara flädersaft!!!!!
« Svar #18 skrivet: 05 jul-10 kl 16:31 »

Jättetack för alla tipsen- nu ska jag ut o leta fläder och göra saft :-)))


Fast jag tycker det ser ut som hemskt mycket socker!

Jag kör efter samma recept, men bara 1,25-1,5 kg socker, blir sött!

Recept finns här http://www.dansukker.com/default.aspx?ID=38&ProductPage=1&ProductID=1571&GroupID=56


Här är förresten ett annat recept som jag inte testat, men som låter gott!
http://www.tasteline.com/recept/jordgubbs-fladerblomssaft
« Senast ändrad: 05 jul-10 kl 16:35 av Weasel »
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Guld

  • Inlägg: 639
  • Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
SV: Underbara flädersaft!!!!!
« Svar #19 skrivet: 05 jul-10 kl 22:24 »
Skaffa en sån plasttunna man jäser eget vin i, kostar inte många tior!
Var får man tag i sådana? Är det inte en liten öppning på dem?
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Guld

  • Inlägg: 639
  • Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
SV: Underbara flädersaft!!!!!
« Svar #20 skrivet: 05 jul-10 kl 22:29 »
Weasel, ta i stora citroner eller någon några till om det är för sött  :)
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: Underbara flädersaft!!!!!
« Svar #21 skrivet: 05 jul-10 kl 22:33 »
Jag har gjort första omgången saft idag! Jag har 20 klasar fläder, 2 liter vatten, 2 citroner och 1-2 kilo socker. Det blir lagom tycker jag!

En sats flädersirap blev det också och så tolv påsar med blommor till frysen och vinterns saftkok!
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Underbara flädersaft!!!!!
« Svar #22 skrivet: 06 jul-10 kl 09:10 »
Var får man tag i sådana? Är det inte en liten öppning på dem?

Tex på ica maxi eller liknande. Många ställen nu i saft-tider! Jo där är en liiiten öppning ca 0,5cm i diameter, men där har jag tryckt i en bomullstuss bara.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Guld

  • Inlägg: 639
  • Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
SV: Underbara flädersaft!!!!!
« Svar #23 skrivet: 06 jul-10 kl 12:21 »
Flädersaft finns på flaska i affären men den är uppblandad med äpple. I annat fall är det bara att fråga runt bland dem som har i sina trädgårdar. Det finns sådana med som blivit vilda, jag menar att de växer i någon öde-trädgård.
 I annat fall köp en planta eller fler i någon handelsträdgård för en hundralapp stycket, brukar höra till grundsortimentet och tas in regelbundet.
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Guld

  • Inlägg: 639
  • Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
SV: Underbara flädersaft!!!!!
« Svar #24 skrivet: 06 jul-10 kl 16:47 »
Fått tag i 30 L hink med lock för vin produktion, köpte till ett jäsrör så det blir tätt. Hoppas det förslår...får tömma över de 6,5 satserna i den och göra nya i kastrullerna. I nödfall får man väl ta och frysa in klasarna i vatten och pressa citronerna och göra saften senare.
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

vargahagen

  • Gäst
SV: Underbara flädersaft!!!!!
« Svar #25 skrivet: 06 jul-10 kl 20:52 »
Jag har gjort första omgången saft idag! Jag har 20 klasar fläder, 2 liter vatten, 2 citroner och 1-2 kilo socker. Det blir lagom tycker jag!

En sats flädersirap blev det också och så tolv påsar med blommor till frysen och vinterns saftkok!


hur fryser du blommorna? med eller utan vatten?

Guld

  • Inlägg: 639
  • Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
SV: Underbara flädersaft!!!!!
« Svar #26 skrivet: 08 jul-10 kl 00:21 »
Plockade fjorton satser till i kväll så nu är jag uppe i tjugo totalt och det är ändå lite kvar kanske två satser till, puh. Var tvungen att frysa in sex satser som ska tas direkt när jag fryst in de andra tjugo...
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Johanna Sareklint

  • Inlägg: 615
    • Blekinge
    • Johannas hörna
SV: Underbara flädersaft!!!!!
« Svar #27 skrivet: 08 jul-10 kl 00:29 »
Jag ska med göra min älskade fläderblomssaft, imorgon. Ska plocka nya blommor, för de jag plockade häromdagen blev liggande, fåren rymde och så fick jag hoppa in och jobba extra..... eftersom blommorna är torra och fula är det nog lika bra att plocka nya. Här dignar det av dem, tycker att de blommar exakt samma tid som förra året.

Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

kossan

  • Inlägg: 1158
  • Var sak har sin tid!
    • Bohuslän
    • www.bokedalensparadis.blogspot.com
SV: Underbara flädersaft!!!!!
« Svar #28 skrivet: 08 jul-10 kl 00:43 »
Har i sen afton gjort flädersaft!!!!

Skall bli gott att avnjutas!!!!
 Anna :) :)
Ha ha ha........såg nu att jag har döpt bilden till syrensaft.....lovar att det är fläder!!!!!!! ;D
Avlar på faverolle, svart koppar maran och vaktlar! Har katterna Rosa och Kurt!
www.bokedalensparadis.blogspot.com

Tant Jansson

  • Inlägg: 249
    • Östergötland
SV: Underbara flädersaft!!!!!
« Svar #29 skrivet: 08 jul-10 kl 07:15 »

hur fryser du blommorna? med eller utan vatten?

När jag fryser blommorna så stoppar jag dem bara i en fryspåse och suger ur luften. I varje påse ligger rätt antal enligt receptet. I mitt fall 30 stycken.
Tant inte fru, om jag får be. :D

vargahagen

  • Gäst
SV: Underbara flädersaft!!!!!
« Svar #30 skrivet: 08 jul-10 kl 17:24 »
När jag fryser blommorna så stoppar jag dem bara i en fryspåse och suger ur luften. I varje påse ligger rätt antal enligt receptet. I mitt fall 30 stycken.


smart! påsarna tar ju inte så mycket plats då,ska göra likaledes ;)

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: Underbara flädersaft!!!!!
« Svar #31 skrivet: 08 jul-10 kl 20:17 »
När jag fryser blommorna så stoppar jag dem bara i en fryspåse och suger ur luften. I varje påse ligger rätt antal enligt receptet. I mitt fall 30 stycken.

Ja, så gör jag med! Det funkar jättebra!
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Jorlan

  • Inlägg: 230
    • Skåne
SV: Underbara flädersaft!!!!!
« Svar #32 skrivet: 09 jul-10 kl 20:54 »
Vad gör ni med alla djur som trivs så bra i flädern? Pelar bort dom? Ignorerar dess existens?

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: Underbara flädersaft!!!!!
« Svar #33 skrivet: 09 jul-10 kl 22:07 »
Vad gör ni med alla djur som trivs så bra i flädern? Pelar bort dom? Ignorerar dess existens?
I år har det varit väldigt lite ohyra på den fläder som jag plockat. Annars så petar jag väl på blommorna och de som råkar hamna i saften skummar jag bort...
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

497 gäster, 1 användare
Mathias.

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser