Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kallrörd rabarbersaft  (läst 19181 gånger)

Granbackstove

  • Inlägg: 814
    • Uppland
SV: Kallrörd rabarbersaft
« Svar #20 skrivet: 03 jul-10 kl 10:11 »
Men glöm för all del inte att märka kartongerna! Fryst äppelmos, rabarbersaft och flädersaft är förvånsnasvärt likt i färg och struktur när man fryser på detta sätt. Har fler än gång tagit fram mos när jag skulle ha saft och vice versa. (Har dock blivit bättre på att märka med åren...)
Har genbank för bland annat sybehör och blomkrukor från 1900-talet.

Mamsingen

  • Inlägg: 1666
    • Småland
SV: Kallrörd rabarbersaft
« Svar #21 skrivet: 03 jul-10 kl 10:36 »
Men glöm för all del inte att märka kartongerna! Fryst äppelmos, rabarbersaft och flädersaft är förvånsnasvärt likt i färg och struktur när man fryser på detta sätt. Har fler än gång tagit fram mos när jag skulle ha saft och vice versa. (Har dock blivit bättre på att märka med åren...)

Tar till mej det tipset åxå, genast!
Satte förresten en laddning med flädersaft igår:) ska bli mumsigt!
Om du börjar känna dig lite annorlunda, kan det bero på att du börjar vara dig själv:)

Om man står och funderar för länge på nästa steg, kan man bli stående på ett ben... har jag hört.

carinalil

  • Inlägg: 119
    • Småland
    • Kackelsidan
SV: Kallrörd rabarbersaft
« Svar #22 skrivet: 03 jul-10 kl 11:09 »
Måste få fråga- skulle så gärna vilja plocka fläder och göra saft av men en kompis har varnat mig att det finns falsk fläder som är giftig- hur ser man skillnad? Jag bor i KAlmartrakten och kan åka över till Öland och plocka också- vill bara itne ta fel....

häln Carina
Stora höns: Orpington: gul,Skånska blommehöns
Fransk Vädurskaniner

Mamsingen

  • Inlägg: 1666
    • Småland
SV: Kallrörd rabarbersaft
« Svar #23 skrivet: 03 jul-10 kl 11:18 »
Måste få fråga- skulle så gärna vilja plocka fläder och göra saft av men en kompis har varnat mig att det finns falsk fläder som är giftig- hur ser man skillnad? Jag bor i KAlmartrakten och kan åka över till Öland och plocka också- vill bara itne ta fel....

häln Carina

Just nu blommar den fläder, som är lämplig att göra saft på , i södra sverige, skåne småland blekinge halland, den andra flädern blommar senare.. och jag tror kunna hitta bildlänkar som visar på skillnaden åxå...
Om du börjar känna dig lite annorlunda, kan det bero på att du börjar vara dig själv:)

Om man står och funderar för länge på nästa steg, kan man bli stående på ett ben... har jag hört.

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Kallrörd rabarbersaft
« Svar #24 skrivet: 03 jul-10 kl 11:19 »
Måste få fråga- skulle så gärna vilja plocka fläder och göra saft av men en kompis har varnat mig att det finns falsk fläder som är giftig- hur ser man skillnad? Jag bor i KAlmartrakten och kan åka över till Öland och plocka också- vill bara itne ta fel....

häln Carina


http://www.alternativ.nu/index.php?topic=92522.0
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Mamsingen

  • Inlägg: 1666
    • Småland
SV: Kallrörd rabarbersaft
« Svar #25 skrivet: 03 jul-10 kl 11:21 »
Om du börjar känna dig lite annorlunda, kan det bero på att du börjar vara dig själv:)

Om man står och funderar för länge på nästa steg, kan man bli stående på ett ben... har jag hört.

Guld

  • Inlägg: 639
  • Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
SV: Kallrörd rabarbersaft
« Svar #26 skrivet: 03 jul-10 kl 13:21 »
Måste få fråga- skulle så gärna vilja plocka fläder och göra saft av men en kompis har varnat mig att det finns falsk fläder som är giftig- hur ser man skillnad? Jag bor i KAlmartrakten och kan åka över till Öland och plocka också- vill bara inte ta fel....

häln Carina
Köp en egen planta för 100 kr hos plantskolan eller gör en häck av dem men ställ dem mkt glest gärna 2 m mellan så kan de växa bra. Så skir grönska med vackra blad och härliga blomklasar men dem tar man ju när de slagit ut helt...
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Kallrörd rabarbersaft
« Svar #27 skrivet: 03 jul-10 kl 15:00 »
Köp en egen planta för 100 kr hos plantskolan

Låter hemskt dyrt för något som växer som ogräs överallt! Som att köpa kirskål eller maskrosor på plantskolan ;)
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Granbackstove

  • Inlägg: 814
    • Uppland
SV: Kallrörd rabarbersaft
« Svar #28 skrivet: 03 jul-10 kl 19:28 »
Låter hemskt dyrt för något som växer som ogräs överallt! Som att köpa kirskål eller maskrosor på plantskolan ;)
Det beror på var man bor i Sverige. Här i Norduppland växer det bara druvfläder vilt, men medan jag bodde i sthlm plockade jag i kanten till Nackareservatet bl a.
Har genbank för bland annat sybehör och blomkrukor från 1900-talet.

Mamsingen

  • Inlägg: 1666
    • Småland
SV: Kallrörd rabarbersaft
« Svar #29 skrivet: 03 jul-10 kl 19:39 »
I skåne, i alla fall i södra delarna, ja från strax ovanför kristianstad o nedåt så Vimlar det av fläder just nu:)
Om du börjar känna dig lite annorlunda, kan det bero på att du börjar vara dig själv:)

Om man står och funderar för länge på nästa steg, kan man bli stående på ett ben... har jag hört.

Granbackstove

  • Inlägg: 814
    • Uppland
SV: Kallrörd rabarbersaft
« Svar #30 skrivet: 03 jul-10 kl 19:44 »
Jag köpte min fjärde buske i fjol och det är den första som har överlevt vintern. Är så glad över de spirande skotten, även om det nog kommer att dröja några år innan jag får tillräckligt mycket blomning för att göra saft på egna blommor.
Har genbank för bland annat sybehör och blomkrukor från 1900-talet.

Guld

  • Inlägg: 639
  • Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
SV: Kallrörd rabarbersaft
« Svar #31 skrivet: 04 jul-10 kl 01:43 »
Man vill ju inte plocka överallt som nära vägar och på andras tomter därför bästa att köpa själv.
Jag vet inte om man kan göra sticklingar av dem eller går det bara från bären som får gro???
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Mamsingen

  • Inlägg: 1666
    • Småland
SV: Kallrörd rabarbersaft
« Svar #32 skrivet: 04 jul-10 kl 08:19 »
Man vill ju inte plocka överallt som nära vägar och på andras tomter därför bästa att köpa själv.
Jag vet inte om man kan göra sticklingar av dem eller går det bara från bären som får gro???

Aldrig testat, men känner man nån som har ett "buskage" av fläder kan man ju kanske få prova ta ett rotskott eller ett litet träd..
Att gro från bären skulle ju vara kul också att prova, men tar ju sin lilla tid innan man har ett träd såklart:)
Om du börjar känna dig lite annorlunda, kan det bero på att du börjar vara dig själv:)

Om man står och funderar för länge på nästa steg, kan man bli stående på ett ben... har jag hört.

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Kallrörd rabarbersaft
« Svar #33 skrivet: 04 jul-10 kl 14:03 »
Den här tråden började glida över till flädersaft i stället. Det finns trådar som behandlar detta redan, gör dessa inlägg där i stället och låt den här tråden handla om rabarber.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Mamsingen

  • Inlägg: 1666
    • Småland
SV: Kallrörd rabarbersaft
« Svar #34 skrivet: 04 jul-10 kl 15:10 »
Yes rabarbersaft är gott!!!
O enkelt att göra.
Gott blir åxå att göra blandsaft rabarber/jordgubb, mums!
Om du börjar känna dig lite annorlunda, kan det bero på att du börjar vara dig själv:)

Om man står och funderar för länge på nästa steg, kan man bli stående på ett ben... har jag hört.

Trasslan

  • Inlägg: 277
  • Drömmar är till för att förverkligas☺
    • Medelpad
SV: Kallrörd rabarbersaft
« Svar #35 skrivet: 04 jul-10 kl 16:12 »
Milde tid vad god den blev :o Jag är annars inte så förtjust i rabarber, men detta receptet blev kanon. Tänker också ta efter mjölkkartongsknepet.
Helsingefår genbank, lite blandade höns, hundar och katt.

Granbackstove

  • Inlägg: 814
    • Uppland
SV: Kallrörd rabarbersaft
« Svar #36 skrivet: 04 jul-10 kl 19:23 »
Milde tid vad god den blev :o
Ja, inte sant!?
Har genbank för bland annat sybehör och blomkrukor från 1900-talet.

Trasslan

  • Inlägg: 277
  • Drömmar är till för att förverkligas☺
    • Medelpad
SV: Kallrörd rabarbersaft
« Svar #37 skrivet: 16 maj-11 kl 14:41 »
Puttar upp denna tråd så här i rabarbertider :D sagolikt god saft, ett tips är att blanda ut saften med "bubbelvatten" i ett högt glas med is, uppskattas stort av gäster eller husfolk en varm dag :P
Helsingefår genbank, lite blandade höns, hundar och katt.

Varg-älva

  • Inlägg: 1298
    • Finland
SV: Kallrörd rabarbersaft
« Svar #38 skrivet: 16 maj-11 kl 19:43 »
Jag skalar rabarbern, skär i små bitar (kanske 1 cm) och häller kokande sockerlag över.
Låter det stå några dagar.

När jag silat bort saften torkar jag rabarberbitarna. Blir fint godis!

Hönapönan

  • Inlägg: 73
    • Södermanland
SV: Kallrörd rabarbersaft
« Svar #39 skrivet: 08 maj-12 kl 19:05 »
Lyfter denna tråd  då den nu "ligger i tiden" ;D

Finns det Fler rabarberrecept att dela med sig av?
Tänkte knycka några rabarber av grannen i helgen :-[
C
En glad familj på landet som just blivit med kanin och
...drömmer om höns i trädgården!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

759 gäster, 1 användare
Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser