Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Basutrustning för vin  (läst 18086 gånger)

Snickarn

  • Inlägg: 1290
  • One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
Basutrustning för vin
« skrivet: 13 sep-07 kl 19:56 »
Hej

Jag bara undrar vad basutrustningen för vinframställning är? Två jäshinkar har jag hört är bra 33 liters. JAg bor nära Humlegården så jag köper allt där i sånafall.

Vad ska man ha för sin första framställning.

Vinjäst. Vilken sort är bra, jag har inte bråttom, vill ha god smak
Jäststopp, vilken sort.

Är det något mer man behöver? Tänkte börja med äppelvin.

Tack å hej

JAg har förresten gjort en 15 liters sats med mjöd förut som smakade åt portvin hållet :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
Re:Basutrustning för vin
« Svar #1 skrivet: 13 sep-07 kl 20:45 »
Antalet jäshinkar ska vara en mer än så många som står på jäsning.
Vilken jäst-typ som passar bäst till vad har du en förteckning här. http://www.vinboken-online.com/recept.html Scrolla ner till recept i vänstra spalten. Vilket fabrikat söm är bäst är nog en smaksak. Av en långsamt jäsande får man ett bättre vin sägs det. "Humlegården" har ju tag in olika jäster nu så det bästa är nog att prata med sakkunskapen där.

Jag måste nog slå ett slag för hemsidan jag håller på med. http://home.swipnet.se/hosradar/ Om du tittar på procedurerna jag har länkat till och "Bilder" får du en god uppfattning om vad som behövs.

Välkommen till denna stimulerande hobby.
« Senast ändrad: 13 sep-07 kl 20:46 av Radar »
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
Re:Basutrustning för vin
« Svar #2 skrivet: 21 sep-07 kl 18:39 »
Flaskor, korkar, korkpåsättare, korkskruv med hävstångsprincip (har aldrig lyckats med en vanlig korkskruv som finns på t.ex. fickknivar) och hävert.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
Re:Basutrustning för vin
« Svar #3 skrivet: 22 sep-07 kl 12:28 »
frågar under denna tråd då det hör till vin  ;D

om jag nu vill göra ett vin på sån där lättdryck ex kaktus/lime...ja såna du radar använde till ex brezzer..kan jag då göra som du gjorde med brezzer fast ska jag då öka sockermängden för att få ett vin?
tänkte köra med en sån där "sats" där allt jäst mm finns i...

har idag tappat upp mitt äppelvin på flaskor så nu är alla flaskor slut  :(
så jag lär ju köpa in lite flaskor misstänker jag till de andra vinsatserna.. Om man tappar på 2,5 liter alt 5 litersdunk då måste man väl dricka upp allt typ direkt så det inte blir förstört? för det är väl bara tetra som har funktionen att hålla sig längre?

Snickarn

  • Inlägg: 1290
  • One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
Re:Basutrustning för vin
« Svar #4 skrivet: 22 sep-07 kl 18:29 »
apropå flaskor.. vart köper man det, eller använder ni uppdruckna vinflaskor från systemet?
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
Re:Basutrustning för vin
« Svar #5 skrivet: 22 sep-07 kl 19:58 »
frågar under denna tråd då det hör till vin  ;D

om jag nu vill göra ett vin på sån där lättdryck ex kaktus/lime...ja såna du radar använde till ex brezzer..kan jag då göra som du gjorde med brezzer fast ska jag då öka sockermängden för att få ett vin?
tänkte köra med en sån där "sats" där allt jäst mm finns i...

har idag tappat upp mitt äppelvin på flaskor så nu är alla flaskor slut  :(
så jag lär ju köpa in lite flaskor misstänker jag till de andra vinsatserna.. Om man tappar på 2,5 liter alt 5 litersdunk då måste man väl dricka upp allt typ direkt så det inte blir förstört? för det är väl bara tetra som har funktionen att hålla sig längre?


Det är riktigt att du bara behöver öka sockermängden. Hur mycket beror på hur starkt det ska bli.
I tråden om Oechslevikten finns en länk. Följ den och titta igenom sidorna, så får du veta hur bl.a. hur man räknar ut hur mycket socker det ska vara till en viss styrka till en viss mängd vin. Det kan kännas krångligt till en början men försök. Känns det fortfarande tveksamt kan jag försöka hjälpa dig.

Vin i plastdunkar håller sig inte lika länge som i "Bag-in-box". Jag antar det är dessa du menar med "tetra". Anledningen är att i dunken får vinet kontakt med syre och oxiderar. En "Bag-in-box" så att säga "kollapsar". Plastsäcken i kartongen vecklar ihop sig efter hand man tömmer och inget syre kommer in i stället för vin. Eller en mycket liten mängd.


Och detta eviga bekymmer med flaskor. Kanske kan man fråga på någon restaurang om de vill slippa kasta sina. Jag börjar skarpt fundera på att sätta ut en låda vid återvinnings-stationen tillsammans med en lapp om att jag gärna tar hand om tomma vinflaskor.
En del affärer och web-shopar har till salu, men jag tycker det blir hutlöst dyrt. Minns inga priser men minns att jag tyckte det var för mycket. Visserligen återanvänds dom åtskilliga gånger, men ändå.
Flaskor för mousserande drycker blir man nog tvungen att köpa ändå om man tänker ge sig på något champagneliknande. Det skulle vara skoj att prova några liter.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
Re:Basutrustning för vin
« Svar #6 skrivet: 24 sep-07 kl 09:34 »
Citera
apropå flaskor.. vart köper man det, eller använder ni uppdruckna vinflaskor från systemet?

hittills har jag använt mig av sådana men nu e de slut...det går ju åt många till saft och dricka på hösten....sen ska man ha till viner med en..så nu e det tvärslut hemma ...och hos kompisar och släkt..
har funderat över glasåtervinningen men inte vågat med tanke på att jag ej vet vad som funnits i flaskorna...ex lösningsmedel m.m.
någon som vågat göra det?
har funderat lite på att faktiskt beställa en sats flaskor på nätet...en länk radar hade i våra jäsningar..då har man ju en laddning flaskor att använda och återanvända..fanns snygga flskor där...lite trevligt att ställa fram en snygg flaska  :D
fast dom kostade ju en del  :o
 Iden radar hade att sätta upp en lapp och ställa en kartong vid återvinningen var ju bra!!!!
Citera
Det är riktigt att du bara behöver öka sockermängden. Hur mycket beror på hur starkt det ska bli.
I tråden om Oechslevikten finns en länk. Följ den och titta igenom sidorna, så får du veta hur bl.a. hur man räknar ut hur mycket socker det ska vara till en viss styrka till en viss mängd vin. Det kan kännas krångligt till en början men försök. Känns det fortfarande tveksamt kan jag försöka hjälpa dig.

Vin i plastdunkar håller sig inte lika länge som i "Bag-in-box". Jag antar det är dessa du menar med "tetra". Anledningen är att i dunken får vinet kontakt med syre och oxiderar. En "Bag-in-box" så att säga "kollapsar". Plastsäcken i kartongen vecklar ihop sig efter hand man tömmer och inget syre kommer in i stället för vin. Eller en mycket liten mängd.
jag har undvikit det där med Oechslemätning då jag inte fattat det hela..men det är väl mest av löathet och jag förstår att jag måste nog sätta mig ner och läsa igenom det och börja räkna...jag förstår säkert bara jag väl har gett mig in i det...
Jag får göra en uträkning ikväll och kanske kan du sen kolla om detta är rätt räknat och uppfattat av mig?



Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
Re:Basutrustning för vin
« Svar #7 skrivet: 24 sep-07 kl 09:35 »

hittills har jag använt mig av sådana men nu e de slut...det går ju åt många till saft och dricka på hösten....sen ska man ha till viner med en..så nu e det tvärslut hemma ...och hos kompisar och släkt..
har funderat över glasåtervinningen men inte vågat med tanke på att jag ej vet vad som funnits i flaskorna...ex lösningsmedel m.m.
någon som vågat göra det?
har funderat lite på att faktiskt beställa en sats flaskor på nätet...en länk radar hade i våra jäsningar..då har man ju en laddning flaskor att använda och återanvända..fanns snygga flskor där...lite trevligt att ställa fram en snygg flaska  :D
fast dom kostade ju en del  :o
 Iden radar hade att sätta upp en lapp och ställa en kartong vid återvinningen var ju bra!!!!jag har undvikit det där med Oechslemätning då jag inte fattat det hela..men det är väl mest av löathet och jag förstår att jag måste nog sätta mig ner och läsa igenom det och börja räkna...jag förstår säkert bara jag väl har gett mig in i det...
Jag får göra en uträkning ikväll och kanske kan du sen kolla om detta är rätt räknat och uppfattat av mig?



tetra fanns att köpa på färghandeln...36:- per tetrabag tror jag det var...+ ytterhölje... lite dyrt kanske?
plastdunka hade jag faktiskt till cidern...då jag är så rädd för expolosion...

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
Re:Basutrustning för vin
« Svar #8 skrivet: 24 sep-07 kl 10:35 »
Idag är en fridag från mitt lönearbete så jag tittar in då och då för att kolla om du fått fram några beräkningar. Jämför mina sidor om vin- och breezerbryggningen och samtidigt läsa om oechslemätningen.

Jag tänkte starta ett extractöl idag och dokumentera så även den sidan kommer igång. Lite annat pyssel i "bryggeriet" och här hemma står på dagordningen också.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Rafiki

  • Inlägg: 220
  • Sörmjölebo i förskingringen
    • Odling i staden
Re:Basutrustning för vin
« Svar #9 skrivet: 24 sep-07 kl 11:01 »
---
har funderat över glasåtervinningen men inte vågat med tanke på att jag ej vet vad som funnits i flaskorna...ex lösningsmedel m.m.
någon som vågat göra det?
---

Jag hämtade ölflaskor ur återvinningsbehållarna på vårt område till min cidertillverkning. Jag har rätt känsligt doftsinne, så jag luktade i alla och de som luktade "gammal ölfylla" sparade jag ;) och de som hade någon annan lukt kastade jag tillbaka (några luktade även parfym...)

Så jag skulle bara lukta i flaskorna om jag vore som du, och gå efter "survinsdoften". Lägg tillbaka alla som du inte är helt säker på.

Diska dem ordentligt och lägg dem i ugnen i 100 grader ett tag precis som när man gör med blivande syltburkar och saftflaskor, så dör det mesta.

"Gratis är bäst"  ;D

Det finns många skyddsmedel mot frestelser. Det bästa är feghet.
– Mark Twain

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
Re:Basutrustning för vin
« Svar #10 skrivet: 24 sep-07 kl 14:37 »
Jag har läst igenom och skrivit ut länken...men fattar inget  :-[
recept:
3,8 l vatten
8 dl lime/kaktus konc
2 dl citron konc
2 dl fläder konc
(=1,2 l konc varav innehåller 6% socker )
Totalmängd 5 L
ocmätaren visade på +38 då jag blandat detta.

blir det då typ 5Lx11%x17 gr socker= 935 gr socker - de 6% som redan finns??? väldans mycke!
räkna på ett annat sätt innan och fick 385gr socker - de 6% som redan finns...men vette fan hur jag gjorde då ::)

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
Re:Basutrustning för vin
« Svar #11 skrivet: 24 sep-07 kl 14:57 »
gick ut mätte äppelvinet som jag fyllt på flaska...visa på +8..
(lite kallt kanske...ca 11-15 grader där ute..)
och jag bad killen smaka och han sa surt! men det är väl lite för sött då det visa +8???
kan själv ej smaka då jag inte har smaklökar ju pga förkylning

Rafiki

  • Inlägg: 220
  • Sörmjölebo i förskingringen
    • Odling i staden
Re:Basutrustning för vin
« Svar #12 skrivet: 24 sep-07 kl 15:56 »
Jag har läst igenom och skrivit ut länken...men fattar inget  :-[
recept:
3,8 l vatten
8 dl lime/kaktus konc
2 dl citron konc
2 dl fläder konc
(=1,2 l konc varav innehåller 6% socker )
Totalmängd 5 L
ocmätaren visade på +38 då jag blandat detta.

blir det då typ 5Lx11%x17 gr socker= 935 gr socker - de 6% som redan finns??? väldans mycke!
räkna på ett annat sätt innan och fick 385gr socker - de 6% som redan finns...men vette fan hur jag gjorde då ::)

Om jag förstått detta rätt så kan man antingen räkna som du gjort först:
5x11x17=935  => 935 g socker behövs. Det som redan finns är 6% av 1,2 l konc => 0,72 dl. På nätet hittade jag, och det stämde ok med kontrollvägning, att 1 dl socker väger ca 85 g. Det innebär alltså att det redan finns 61,2 gram socker i din vinblandning och det saknas 935 g-61,2 g=874 g.

Men om man räknar på ett annat sätt så blir det så här:
Du har mätt upp oeschle +38 grader. Du vill ha ett färdigt vin med 11% alkohol. Man dividerar oeschlegraderna med 8 och kvoten blir alkoholen, dvs om oeschlegraderna är det okända X blir formeln: X/8=11% => X=8x11 => X=88, alltså önskat oeschle ska vara +88. Ditt vin ska ökas från +38 till +88 vilket är en höjning med 50 grader. Du behöver 2,7 gram socker för att höja 1 liter 1 grad. Det ger att 50 graderx2,7 gramx5 liter=675 g. Du ska tillsätta 675 gram socker.

Den första uträkningen stämmer inte med den andra, men jag antar att det förutom socker i koncentratet ingår sötma från frukten eller så?
Jag skulle tillsätta 675 gram socker uppplöst i lite av vinvätskan (sockret måste vara löst för jästens skull) och sedan återigen mäta oeschle. Det ska ju vara +88 innan jäsningen börjat, om vinet ska jäsa ut helt till 0 och du vill ha 11% alkohol.

Pust  ;)
Det finns många skyddsmedel mot frestelser. Det bästa är feghet.
– Mark Twain

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
Re:Basutrustning för vin
« Svar #13 skrivet: 24 sep-07 kl 15:56 »
Du har +38 från början.
Jag förstår det som att du vill ha ca 11% alkohol?
5 liter vätska.
I länken används 8  som konstant.

Om du vill ha 11% räknar du: 8x11=88. Så många Oe vill du jäsa ut.
Vi antar att det jäser ner till –10 Oe.
88-10=78. Du vill ha ett Og (Original gravity) på 78 Oe.
78-38=40. Du vill söta upp 40 Oe.

2,7 gram socker ger 1° Oechsle i 1 liter vätska

2,7x5x40=540. Lös upp 540g socker som tillsätts.

Jag räknar på detta sätt med de förutsättningar som anges.

Att det smakar surt kan bero på om sura äpplen använts. Det borde även smaka sött med 8 Oe. Säg åt honom att försöka bortse från surheten och försöka känna om det smakar torrt eller sött.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
Re:Basutrustning för vin
« Svar #14 skrivet: 24 sep-07 kl 15:59 »
oj...vilka uträkningar!!!!!!
men vad kommer 8 från? eller e det ett magiskt tal bara liksom???

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
Re:Basutrustning för vin
« Svar #15 skrivet: 24 sep-07 kl 16:01 »

alltså önskat oeschle ska vara +88. Ditt vin ska ökas från +38 till +88 vilket är en höjning med 50 grader. Du behöver 2,7 gram socker för att höja 1 liter 1 grad. Det ger att 50 graderx2,7 gramx5 liter=675 g. Du ska tillsätta 675 gram socker.

Den första uträkningen stämmer inte med den andra, men jag antar att det förutom socker i koncentratet ingår sötma från frukten eller så?
Jag skulle tillsätta 675 gram socker uppplöst i lite av vinvätskan (sockret måste vara löst för jästens skull) och sedan återigen mäta oeschle. Det ska ju vara +88 innan jäsningen börjat, om vinet ska jäsa ut helt till 0 och du vill ha 11% alkohol.

Pust  ;)

Du glömmer att det brukar jäsa ner till under 0. I övrigt är jag överens med dig om räkneövningarna.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Rafiki

  • Inlägg: 220
  • Sörmjölebo i förskingringen
    • Odling i staden
Re:Basutrustning för vin
« Svar #16 skrivet: 24 sep-07 kl 16:04 »
men vad kommer 8 från? eller e det ett magiskt tal bara liksom???


Det verkar vara ett magiskt tal  ;) Jag hittade det överst på sidan: http://www.oechslevikten.com/oechslevikt_sockertillsatt.htm
"Uppjästa Oechslegrader delat med 8 = volym% alkohol" Och det stämde efter kontrollräkning i en annan tabell jag hade hittat förut, så magiskt är det  ;D Har ingen aning om hur "de" kommit fram till detta tal.
Det finns många skyddsmedel mot frestelser. Det bästa är feghet.
– Mark Twain

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
Re:Basutrustning för vin
« Svar #17 skrivet: 24 sep-07 kl 16:06 »
Citera
Det verkar vara ett magiskt tal   Jag hittade det överst på sidan: http://www.oechslevikten.com/oechslevikt_sockertillsatt.htm
"Uppjästa Oechslegrader delat med 8 = volym% alkohol" Och det stämde efter kontrollräkning i en annan tabell jag hade hittat förut, så magiskt är det   Har ingen aning om hur "de" kommit fram till detta tal.

något jag missat i min hysteriläsning  8)

Rafiki

  • Inlägg: 220
  • Sörmjölebo i förskingringen
    • Odling i staden
Re:Basutrustning för vin
« Svar #18 skrivet: 24 sep-07 kl 16:06 »
Du glömmer att det brukar jäsa ner till under 0. I övrigt är jag överens med dig om räkneövningarna.

Det var därför jag lade till den sista "brasklappen" om att jäsa ut till 0  ;) Jag har ingen aning om hur vin uppför sig. Men jag har förstått att det också beror på den typ av jäst man tillsätter... eller  ???
Det finns många skyddsmedel mot frestelser. Det bästa är feghet.
– Mark Twain

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
Re:Basutrustning för vin
« Svar #19 skrivet: 24 sep-07 kl 16:07 »
oj...vilka uträkningar!!!!!!
men vad kommer 8 från? eller e det ett magiskt tal bara liksom???

Ja. 8 är en konstant som någon kommit fram till. Personligen använder jag 7,5 som jag blivit rekommenderad av någon. Ingen aning om vad som är mest rätt. I alkoholsvaga drycker har det ju inte så stor betydelse. Differensen blir liten. I starkare drycker skiljer det ju mer.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
Re:Basutrustning för vin
« Svar #20 skrivet: 24 sep-07 kl 16:08 »
Det var därför jag lade till den sista "brasklappen" om att jäsa ut till 0  ;) Jag har ingen aning om hur vin uppför sig. Men jag har förstått att det också beror på den typ av jäst man tillsätter... eller  ???

Ja olika jäster jäser ut olika. Vinjästen på vanliga affären brukar jäsa till -10.
« Senast ändrad: 24 sep-07 kl 16:09 av Radar »
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
Re:Basutrustning för vin
« Svar #21 skrivet: 24 sep-07 kl 16:20 »
Ja olika jäster jäser ut olika. Vinjästen på vanliga affären brukar jäsa till -10.

Jag måste korrigera mig. Jag blandade ihop det med jästen i vinsatserna jag brukar göra. Ett ögonblick ska jag kolla mina bryggloggar.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
Re:Basutrustning för vin
« Svar #22 skrivet: 24 sep-07 kl 16:22 »
jag har vanlig vinjäst + jästnäring iallafall.
har nu blandat ihop hela rasken....antar att jag nu ska mäta igen....
och det visar 78 nu...det är rätt va?

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
Re:Basutrustning för vin
« Svar #23 skrivet: 24 sep-07 kl 16:28 »
Det stämmer bra.
 Har kollat lite nu. I mina loggar varierar Fg (Final gravity) mellan -2 till -5. Så Ditt vin borde nu sluta på 10-10,5 % ungefär.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
Re:Basutrustning för vin
« Svar #24 skrivet: 24 sep-07 kl 16:34 »
Det blir helt perfekt det!
TACK så väldans väldans mycke för hjälpen!!!!
tror det blir ett gott vin, det luktar väldigt gott iallafall  :P
så jag kan lika gärna dubbla satsen tycker jag  ;)

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
Re:Basutrustning för vin
« Svar #25 skrivet: 24 sep-07 kl 16:42 »
Tummen upp!! ;D
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
Re:Basutrustning för vin
« Svar #26 skrivet: 24 sep-07 kl 16:44 »
ja vad f-n...det tar ju sån tid att få det klart så man ska väl inte mesta med 5 liter bara då , någon flaska vill man ju kunna lagra också :P

Rafiki

  • Inlägg: 220
  • Sörmjölebo i förskingringen
    • Odling i staden
Re:Basutrustning för vin
« Svar #27 skrivet: 24 sep-07 kl 19:42 »
Ja. 8 är en konstant som någon kommit fram till. Personligen använder jag 7,5 som jag blivit rekommenderad av någon. Ingen aning om vad som är mest rätt. I alkoholsvaga drycker har det ju inte så stor betydelse. Differensen blir liten. I starkare drycker skiljer det ju mer.


Nu har jag hittat ytterligare en länk till en massa info om hydrometrar:
http://www.vinland.se/Tips/Vinbryggning/Vinsats_Hydrometer.htm
Där skriver de precis som du säger Radar, att konstanten ska vara lägre än 8. Någonstans mellan 7,3 och 7,7 och de väljer 7,4. 7,5 är ju jämt och bra, så jag ska räkna på det i fortsättningen. Och komma ihåg att det jäser till minus  ;)
Det finns många skyddsmedel mot frestelser. Det bästa är feghet.
– Mark Twain

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
Re:Basutrustning för vin
« Svar #28 skrivet: 24 sep-07 kl 21:37 »
Nu får man sträcka på sig lite extra och sätta upp näsan i vädret.  8)

Där fick man förklaringen till varför jag föredrar att använda 7,5 när jag räknar. Den länken sparar jag till hemsidan http://home.swipnet.se/hosradar/brygg/Bryggeriet.htm
när jag ska lägga ut länkar.
Samlingen börjar bli ganska komplett nu, så den läggs väl snart ut.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
Re:Basutrustning för vin
« Svar #29 skrivet: 27 sep-07 kl 18:17 »
Citera
jag har vanlig vinjäst + jästnäring iallafall.
har nu blandat ihop hela rasken....antar att jag nu ska mäta igen....
och det visar 78 nu...det är rätt va?

shit! och HJÄLP!!!!!!
jag kom precis nu att undra om jag verkligen hade i socker då jag dubblade satsen!!!! :-[ :-X
alltså jag vet jag hade i socker i de första 5 litrarna...men sen dubbla jag ju och hade i mer vätska...frågan e nu alltså om jag verkligen hade i sockermängden också...och det kan ni ju inte svara på så klart  ;D
men kan jag mäta det på något sätt?????? det har ju nu jäst i 3 dygn!

mätaren visade nu 65....
« Senast ändrad: 27 sep-07 kl 18:25 av färnäskullan »

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
Re:Basutrustning för vin
« Svar #30 skrivet: 28 sep-07 kl 10:19 »
Det är svårt att veta hur mycket socker som jäst ut på dessa dagar. Det beror på hur gynnsamt det varit och hur pigg jästen är.

Det enda jag kan komma på just nu är att använda en sån där alkoholmätare för vin. Alltså när det slutat bubbla i jäsröret. Det borde gå att få en fingervisning om hur starkt det är. En sån mätare ska ju visa mest rätt vid 8-13 %. Ditt vin skulle ju bli 10-11 %. Om det visar under 8 % har du nog glömt sockret. Då är det bara att göra likadant som första sockret. Lös upp det och tillsätt. Jäsningen på det nya sockret borde starta upp ganska snabbt.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Hasse

  • Gäst
Dubblat socker?
« Svar #31 skrivet: 28 sep-07 kl 10:38 »
Om du hade 78 från början och sedan hade dubbelt så mycket vatten så borde hydrometern nu ha visat ett stycke under 39 (hälften). Eftersom den visar 65 och det dessutom jäst i 3 dygn så hade du alltså i dubbelt med socker också.

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
Re:Dubblat socker?
« Svar #32 skrivet: 28 sep-07 kl 10:56 »
Om du hade 78 från början och sedan hade dubbelt så mycket vatten så borde hydrometern nu ha visat ett stycke under 39 (hälften). Eftersom den visar 65 och det dessutom jäst i 3 dygn så hade du alltså i dubbelt med socker också.

Naturligtvis är det så. Måste ha haft någon sorts hjärnblockad som inte tänkte på det enklaste sättet.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Hasse

  • Gäst
Re:Basutrustning för vin
« Svar #33 skrivet: 28 sep-07 kl 11:10 »
Sådant kan hända den bäste. Det vet jag alldeles säkert, för det har hänt mig.   ;D

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
Re:Basutrustning för vin
« Svar #34 skrivet: 29 sep-07 kl 09:32 »
jag blev lite orolig om allt skulle bli bara typ 5%....konstigt vin då  :P
jag är så vimsig ibland då jag gör något ....och dåligt minne på det...ja  8)

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
Re:Basutrustning för vin
« Svar #35 skrivet: 02 okt-07 kl 09:18 »
vinsatsen har fått sitt jäststopp samt omtappat och klarningsmedel tillsatt...ska nu stå kallt för klarning...
Äppelvinet som lagras på flaska har jag ännu ej kunnat testa pga av fortsatt förkylning och inga smaklökar finns  :P
vinet med kaktus/lime mm slutade puttra i jäsröret men enligt jäsmätaren är det långt ifrån färdigjäst så nu flytta jag in det i badrummet och satte på elementet...troligen har jag lite för kallt i huset...så jag hoppas det nu kommer igång igen.

många nämner att de gjort gott svartvinbärsvin där man matar vinet med en sockerbit om dagen under jäsningen men ingen verkar ha något resept kvar på detta så jag efterlyser väl det här då!!

Rafiki

  • Inlägg: 220
  • Sörmjölebo i förskingringen
    • Odling i staden
Re:Basutrustning för vin
« Svar #36 skrivet: 02 okt-07 kl 09:38 »
många nämner att de gjort gott svartvinbärsvin där man matar vinet med en sockerbit om dagen under jäsningen men ingen verkar ha något resept kvar på detta så jag efterlyser väl det här då!!

Så här gjorde min mormor och det blev bra! Mamma gjorde det också några ggr när jag bodde hemma och jag har själv gjort det en gång som vuxen. Har funkat finfint. Vinet blir sött och passar som dessertvin och blir säkert inte så alkoholstarkt men "mungott" blir det, som vi säger hemma  ;D

Vin enligt mormor Elsa
 
2 l svarta vinbär
2 l vatten
6 sockerbitar/dag i 90 dagar
 
Mormor använde en 10 liters svagdricksflaska till vinframställningen.
 
(6 sockerbitar = 20 gram)
Det finns många skyddsmedel mot frestelser. Det bästa är feghet.
– Mark Twain

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
Re:Basutrustning för vin
« Svar #37 skrivet: 03 okt-07 kl 12:49 »
Citera
Så här gjorde min mormor och det blev bra! Mamma gjorde det också några ggr när jag bodde hemma och jag har själv gjort det en gång som vuxen. Har funkat finfint. Vinet blir sött och passar som dessertvin och blir säkert inte så alkoholstarkt men "mungott" blir det, som vi säger hemma  

Vin enligt mormor Elsa

2 l svarta vinbär
2 l vatten
6 sockerbitar/dag i 90 dagar

Mormor använde en 10 liters svagdricksflaska till vinframställningen.

(6 sockerbitar = 20 gram)
alltså bara att blanda ihop detta och ha i sockerbitar i 90 dagar eller ska man typ göra "saft" av vinbären och vattnet först och använda sig av saften?

Rafiki

  • Inlägg: 220
  • Sörmjölebo i förskingringen
    • Odling i staden
Re:Basutrustning för vin
« Svar #38 skrivet: 03 okt-07 kl 15:51 »
alltså bara att blanda ihop detta och ha i sockerbitar i 90 dagar eller ska man typ göra "saft" av vinbären och vattnet först och använda sig av saften?

Bara lägga allt i en damejeanne m jäsrör eller en typ gammal svagdricksflaska med lock med bygel. Det blir ett rejält tryck i flaskan när det jäser som mest men eftersom man inte lägger i så mycket socker åt gången och öppnar varje dag, så går det bra utan jäsrörsarrangemanget. Men behållaren och lock måste hålla för tryck... När 90 dagar gått får det stå och jäsa ut och sedan silar man av bären och häller vinet på flaskor och ställer mörkt och svalt. När man gör börjar på sensommaren brukar det vara drickklart till jul  ;D
Det finns många skyddsmedel mot frestelser. Det bästa är feghet.
– Mark Twain

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
Re:Basutrustning för vin
« Svar #39 skrivet: 10 okt-07 kl 12:10 »
Citera

vinet med kaktus/lime mm slutade puttra i jäsröret men enligt jäsmätaren är det långt ifrån färdigjäst så nu flytta jag in det i badrummet och satte på elementet...troligen har jag lite för kallt i huset...så jag hoppas det nu kommer igång igen.
det kom igång men sen stanna det av IGEN!
nu står jäsningsmätaren på 45
detta vin startades 24 sept....och det är ju 17 dagar sen...borde det inte jäst ut mer då? Vad gör jag för fel...det står ju nu på en plats med mer värme!

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
Re:Basutrustning för vin
« Svar #40 skrivet: 10 okt-07 kl 13:18 »
Nu hitta jag ett recept på potatisvin och tänkte idag fixa iordning potatisen...sen får det stå medan jag är i Thailand :-)

Datte idag även igång svartvinbärsvinet som ska jäsa 3 månader..

Lite lustigt det här hur jag håller på med alla vinexperiment då jag inte dricker själv utan mer bara smakar  :D
fast det är ju experimenterandet som är roligt  :P

Potatisvin
10 L vatten
5 kg socker
1 kg potatis i skivor frysta över natten
2 st skivade citroner
1 stort pak russin
2 tsk hjorthornsalt
1/5 pak jäst
Allt röres samman i ett stort spann ,
Får stå i 4-5 veckor
Silas upp, får stå att sjunka i ytterligare 2 veckor.
Tappas upp på flaskor

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
Re:Basutrustning för vin
« Svar #41 skrivet: 10 okt-07 kl 14:41 »
Är det verkligen gott med potatisvin - eller dricker man det för effektens skull? OBS, det är inte menat som en gliring, undrar verkligen. För jag har ett recept på palsternacksvin, som påstås vara fantastiskt i boken, och ett annat på nässelmjöd. Har bara lite svårt att fatta att såna råvaror kan bli "vin", särskilt som nässlor med annan jäsning lätt blir till stinkande gödningsmedel. Finns det några andra som dricker så ovanliga drycker, så berätta gärna om hur det smakar mm.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
Re:Basutrustning för vin
« Svar #42 skrivet: 10 okt-07 kl 18:20 »
Nu hitta jag ett recept på potatisvin och tänkte idag fixa iordning potatisen...sen får det stå medan jag är i Thailand :-)

Datte idag även igång svartvinbärsvinet som ska jäsa 3 månader..

Lite lustigt det här hur jag håller på med alla vinexperiment då jag inte dricker själv utan mer bara smakar  :D
fast det är ju experimenterandet som är roligt  :P

Potatisvin
10 L vatten
5 kg socker
1 kg potatis i skivor frysta över natten
2 st skivade citroner
1 stort pak russin
2 tsk hjorthornsalt
1/5 pak jäst
Allt röres samman i ett stort spann ,
Får stå i 4-5 veckor
Silas upp, får stå att sjunka i ytterligare 2 veckor.
Tappas upp på flaskor
Jag är heller ingen vindrickare men experimenterar ändå, kan vara roligt att ha i framtiden eller smaka lite nån gång! :D

5 kg socker i 10 liter vatten är väldigt mycket. Det kommer att bli riktigt sött för du är aldrig så jäsa ut allt socker. 5 kg socker borde räcka till 20 liter vin som du sen eftersötar lite. Dessutom tillkommer socker från russin, och stärkelsen i potatisen omvandlas väl också till socker.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
Re:Basutrustning för vin
« Svar #43 skrivet: 10 okt-07 kl 18:59 »
Citera
Är det verkligen gott med potatisvin - eller dricker man det för effektens skull? OBS, det är inte menat som en gliring, undrar verkligen. För jag har ett recept på palsternacksvin, som påstås vara fantastiskt i boken, och ett annat på nässelmjöd. Har bara lite svårt att fatta att såna råvaror kan bli "vin", särskilt som nässlor med annan jäsning lätt blir till stinkande gödningsmedel. Finns det några andra som dricker så ovanliga drycker, så berätta gärna om hur det smakar mm.

jodå det smakar bra...fast nu vet ju inte jag om det är lika som det receptet jag gjort efter för många år sen. Grejen med potatisvin...ja enligt mig då..är att det ska få stå länge, nu pratar vi månader och gärna år.
Har även hört att någon gjort vin på morötter! undrar hur det smakar!!!

Citera
Jag är heller ingen vindrickare men experimenterar ändå, kan vara roligt att ha i framtiden eller smaka lite nån gång!

5 kg socker i 10 liter vatten är väldigt mycket. Det kommer att bli riktigt sött för du är aldrig så jäsa ut allt socker. 5 kg socker borde räcka till 20 liter vin som du sen eftersötar lite. Dessutom tillkommer socker från russin, och stärkelsen i potatisen omvandlas väl också till socker.  

bra du påpeka det! det verkar vara lite mycke socker ja...Jag tar nog hälften av sockret! alltså 2,5 kg till 10 liter...och sen tänkte jag ta starkvinsjäst iställe för hjortronsalt och jäst.

Citera
Vin enligt mormor Elsa

2 l svarta vinbär
2 l vatten
6 sockerbitar/dag i 90 dagar

Mormor använde en 10 liters svagdricksflaska till vinframställningen.

(6 sockerbitar = 20 gram)

jag räkna även på detta...det blir ju totalt 1,8 kg på den lilla satsen...är det rimligt?
kom att tänka på det då jag börja blanda detta idag..3 sockerbitar..eller 1 kg socker totalt känns mer "okej"...eller ska man tillsätta så mycker pga att det görs under så lång tid?

Rafiki

  • Inlägg: 220
  • Sörmjölebo i förskingringen
    • Odling i staden
Re:Basutrustning för vin
« Svar #44 skrivet: 10 okt-07 kl 20:36 »
kom att tänka på det då jag börja blanda detta idag..3 sockerbitar..eller 1 kg socker totalt känns mer "okej"...eller ska man tillsätta så mycker pga att det görs under så lång tid?

Det funkar med antalet sockerbitar. Hur sockerbitarnas vikt stämmer kan jag inte verifiera då jag använde just sockerbitar. Men det är min mamma som vägt sockerbitarna, och jag tror på henne ;)

Däremot stämmer det säkert att allt socker inte jäses ut, för det blir ett sött dessertvin. Dock väldigt gott!
Min sambo (som inte dricker alkohol, apropå er andra som ändå håller på med detta utan att vara storkonsumenter) satte svartvinbärsvin på ett annat sätt i år. Hon satte till socker under få tillfällen, kanske fyra ggr fast det stod vid tre, enligt receptet(!), hon har lite svårt att följa recept ;) Det har jäst luuuugnt, ingen aktivitet har synts i jäsröret, men provsmakningar har visat att det inte smakar vinäger men rätt "surt". Idag kollade vi igen och det smakar rätt ok, lite surt fortfarande, mer som ett vanligt vin, men det behöver mogna ett tag. Kanske är den totala sockermängden mindre i hennes Internethittade recept, än i min mormors recept. Sambon är tyvärr inte hemma, så jag kan inte fråga just nu hur det receptet ser ut.

Så min slutsats är: pröva med mindre socker om du vill ha ett mer "vanligt" vin. Blir det för surt går det väl att tillsätta mer efteråt, antingen om jästen självdött och inte går att skaka liv i eller annars efter att ha tillsatt jässtopp... Fast det är bara en spontan teori  ;)
« Senast ändrad: 10 okt-07 kl 20:38 av Rafiki »
Det finns många skyddsmedel mot frestelser. Det bästa är feghet.
– Mark Twain

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
Re:Basutrustning för vin
« Svar #45 skrivet: 10 okt-07 kl 20:51 »
Jag använde Humles fruktvinskalkylator och mitt kalkylark för vinberäkning. Teoretiskt sett skulle sockermängden till svartvinbärsvinet jäsa ut till över 25%. Det står inget om vilken jäst som används, men det här måste bli ett oerhört sött vin. Speciellt om bakjäst används.


Även tidigare nämnda potatisvin skulle enligt mina beräkningar hamna i samma klass. Där nämns 1/5 paket jäst. Det måste betyda bakjäst. Efter vad jag hört dör bakjäst av alkoholförgiftning vid 7-8%. Resterande socker jäser alltså inte ut.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Rafiki

  • Inlägg: 220
  • Sörmjölebo i förskingringen
    • Odling i staden
Re:Basutrustning för vin
« Svar #46 skrivet: 10 okt-07 kl 21:14 »
Jag använde Humles fruktvinskalkylator och mitt kalkylark för vinberäkning. Teoretiskt sett skulle sockermängden till svartvinbärsvinet jäsa ut till över 25%. Det står inget om vilken jäst som används, men det här måste bli ett oerhört sött vin. Speciellt om bakjäst används.

Det tillsätts ingen jäst i originalreceptet från min mormor. Endast de naturliga jästsvamparna på bären. Och det blir som sagt sött  8)  inget man dricker ett helt glas av, används mer som likör fast alkoholsvagare.  Mycket fyllig svartvinbärssmak, och rätt "tjockt" vin. Vilket i sig tyder på mycket kvarlämnat socker. Jag drack det redan som barn  ;D
Det finns många skyddsmedel mot frestelser. Det bästa är feghet.
– Mark Twain

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
Re:Basutrustning för vin
« Svar #47 skrivet: 10 okt-07 kl 21:38 »
Citera
Det tillsätts ingen jäst i originalreceptet från min mormor. Endast de naturliga jästsvamparna på bären. Och det blir som sagt sött    inget man dricker ett helt glas av, används mer som likör fast alkoholsvagare.  Mycket fyllig svartvinbärssmak, och rätt "tjockt" vin. Vilket i sig tyder på mycket kvarlämnat socker. Jag drack det redan som barn  

jag kör på orginalreceptet! Ett sött deservin kan man väl alltid testa  ;D
och sockerbitar kom vi fram till här är enklare att få i det smala hålet på bryggerikärlet  :D
Citera
Även tidigare nämnda potatisvin skulle enligt mina beräkningar hamna i samma klass. Där nämns 1/5 paket jäst. Det måste betyda bakjäst. Efter vad jag hört dör bakjäst av alkoholförgiftning vid 7-8%. Resterande socker jäser alltså inte ut.

tänkte använda en sån där starkvinjästsats till potatisvinet!
men funderar på att dra ner på sockret där för ett sött sådant är inte gott....

kolaren

  • Inlägg: 190
Re:Basutrustning för vin
« Svar #48 skrivet: 10 okt-07 kl 21:52 »
Nu var jag inne på vintråden oxå, blir inte mycket gjort ikväll, det här äppelvinet blev jag sugen på, står här med otaliga korgar äpplen som jag inte orkar packa in i tidningspapper... Hur gör man? alla tips mottages tacksamt, i synnerhet dem som inte innebär att man måste uppsöka konstiga specialbutiker (förr sålde alltid den lokala målaren allt mellan turbojäst & färdigt destillat men jag vågade inte fråga sist, kändes fjärran från designtapeterna på colorama)

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
Re:Basutrustning för vin
« Svar #49 skrivet: 11 okt-07 kl 09:02 »
Citera
Nu var jag inne på vintråden oxå, blir inte mycket gjort ikväll, det här äppelvinet blev jag sugen på, står här med otaliga korgar äpplen som jag inte orkar packa in i tidningspapper... Hur gör man? alla tips mottages tacksamt, i synnerhet dem som inte innebär att man måste uppsöka konstiga specialbutiker (förr sålde alltid den lokala målaren allt mellan turbojäst & färdigt destillat men jag vågade inte fråga sist, kändes fjärran från designtapeterna på colorama)

jag följde ett recept som fanns med i starkvinsjästsatsen (en förpackning med jäst och lite sånt, allt man behöver alltså  ;D) finns på färgaffären.

starkvin:
16 kg äpplen som jag bara hacka ner i bitar..ganska små bitar för att få ut maximalt med smak. Jag var inte noga hur äpplerna såg ut.
20 liter kokande vatten
1 jäst och 1 jästnäringspåse
totalt 5 kg socker som jag hade i 500gr innan jag sila av samt 3,5 kg efter silningen och 1 kg efter 10 dagars jästning..
sen är förfarande t som vid vanlig vinberedning

vissa silar av frukten efter 5 dygn...jag lät det stå och jäsa ut för att få ut max med smak.


Rafiki

  • Inlägg: 220
  • Sörmjölebo i förskingringen
    • Odling i staden
Re:Basutrustning för vin
« Svar #50 skrivet: 11 okt-07 kl 10:07 »
Sambon är tyvärr inte hemma, så jag kan inte fråga just nu hur det receptet ser ut.

Så min slutsats är: pröva med mindre socker om du vill ha ett mer "vanligt" vin. Blir det för surt går det väl att tillsätta mer efteråt, antingen om jästen självdött och inte går att skaka liv i eller annars efter att ha tillsatt jässtopp... Fast det är bara en spontan teori  ;)


Hittade en massa olika svartvinbärsvinsrecept på nätet. Vi kunde nämligen inte hitta det recept min sambo använt sig av. Hon hade hittat det i ett forum och inte kopierat det. Men hon tror att hon lagt i knappt 3 kg socker till 7 liter vatten och 4 liter svarta vinbär. Jag tycker mig märka att min mormor var väldigt förtjust i sött ;)

Här hittade jag ytterligare ett:
(http://favoritrecept.blogspot.com/2006/07/ltt-svartvinbrsvin-black-currant-wine.html)

Lätt svartvinbärsvin (Black currant wine)
5 liter kokt, avsvalnat vatten
3 liter repade svarta vinbär
8 sockerbitar varje dag i tre månader

1 plastdamejeanne eller en stark glasflaska med patentkork

GÖR SÅ HÄR:

1. Lägg de repade, lätt krossade vinbären i damejeannen
2. Häll över det kokta vattnet som fått svalna till cirka 30 grader
3. Lägg i 8 sockerbitar, skaka och låt stå i rumstemperatur (18-20 grader)
4. Mata vinet med 8 sockerbitar och skaka varje dag i tre månader
5. Mot slutet bör man öppna flaskan försiktigt eftersom trycket är stort
6. Låt vinet vila ytterligare några veckor innan Du silar ifrån bären och häller upp på flaskor

Vinbären ska inte sköljas innan. Då avlägsnar man jästsvamparna som finns naturligt på skalen. Men särskild vinjäst kan förstås tillsättas till denna dryck om man så vill.
Det finns många skyddsmedel mot frestelser. Det bästa är feghet.
– Mark Twain

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
Re:Basutrustning för vin
« Svar #51 skrivet: 11 okt-07 kl 11:05 »
Citera
Jag tycker mig märka att min mormor var väldigt förtjust i sött


 ;D och starkt troligen  ;D

Rafiki

  • Inlägg: 220
  • Sörmjölebo i förskingringen
    • Odling i staden
Re:Basutrustning för vin
« Svar #52 skrivet: 11 okt-07 kl 16:08 »
 ;D och starkt troligen  ;D

Nej, hon var sträng nykterist... Det är nog bara min mormor som lyckats få ihop de här båda delarna  ;)  Hon lär ha sagt:
"Om det blir alkohol så gör det ingenting för det är bara medicin."
Det finns många skyddsmedel mot frestelser. Det bästa är feghet.
– Mark Twain

kolaren

  • Inlägg: 190
Re:Basutrustning för vin
« Svar #53 skrivet: 11 okt-07 kl 20:44 »
Tack för bra tips, äpplena ligger på slaktbänken & jag hoppas bara jag kan hålla mig från att smaka för mycket innan det jäst färdigt denna gången  ;D

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
Re:Basutrustning för vin
« Svar #54 skrivet: 11 okt-07 kl 23:13 »
Tack för bra tips, äpplena ligger på slaktbänken & jag hoppas bara jag kan hålla mig från att smaka för mycket innan det jäst färdigt denna gången  ;D

Du kanske ska göra två laddningar på en gång. Då gör det inte så mycket om det råkar försvinna en del från den ena.  8)
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
Re:Basutrustning för vin
« Svar #55 skrivet: 12 okt-07 kl 10:29 »
Citera
Nej, hon var sträng nykterist... Det är nog bara min mormor som lyckats få ihop de här båda delarna    Hon lär ha sagt:
"Om det blir alkohol så gör det ingenting för det är bara medicin."

min morfar var en renlevnadsmänniska..väldigt hälsosam och åt inget som var onyttigt...yerbate 2 ggr dagligen för att rena kroppen,,,fastade ett par veckor vid 2 tillfällen per år...men sen hade han ett starkt sött vin..troligen svartvinbär,...som han hällde upp i en äggkopp och smutta i sig. fast detta hände väl bara typ till midsommar och jul samt om det florera förkylning runt honom  ;D till medicinst bruk alltså...
trots att jag sällan dricker något själv så kan en whiskey linka ner vid förkylningssymptom samt magsjuka...det bränner nog bort lite bakterier tror jag  :D
vin tycker jag är trevligt att smaka på.. till maten främst...som en smakförstärkare..

Rafiki

  • Inlägg: 220
  • Sörmjölebo i förskingringen
    • Odling i staden
Re:Basutrustning för vin
« Svar #56 skrivet: 12 okt-07 kl 10:38 »
men sen hade han ett starkt sött vin..troligen svartvinbär,...som han hällde upp i en äggkopp och smutta i sig. fast detta hände väl bara typ till midsommar och jul samt om det florera förkylning runt honom  ;D till medicinst bruk alltså...

Ja, de var nog inte helt ute och cyklade med sitt "medicinska vin", det måste krylla av antioxidanter i svartvinbärsvin antar jag med tanke på hur stark svart färg vinbären har  8)


trots att jag sällan dricker något själv så kan en whiskey linka ner vid förkylningssymptom samt magsjuka...det bränner nog bort lite bakterier tror jag  :D

Det tror jag med, om inte annat värmer det gott. Fast jag inte tycker om whiskey, så kan jag ibland ta en en skvätt just när förkylningen bryter ut.
Det finns många skyddsmedel mot frestelser. Det bästa är feghet.
– Mark Twain

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
Re:Basutrustning för vin
« Svar #57 skrivet: 12 okt-07 kl 12:23 »
Citera
Det tror jag med, om inte annat värmer det gott. Fast jag inte tycker om whiskey, så kan jag ibland ta en en skvätt just när förkylningen bryter ut.
jag har lärt mig att tycka om whiskey...tidigare tyckte jag det var vidrigt , så vidrigt att jag tvingades blanda med gingerale  :-[ men sen kom en kompis hem med en riktigt fin whiskey från utlandet...en kvalitetsvara, ingen blended variant. Och då jag smaka den kunde jag verkligen känna all smaker...det där brända och speciella smaker.. så det beror nog MYCKET på kvalitet  :D

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
Re:Basutrustning för vin
« Svar #58 skrivet: 12 okt-07 kl 19:27 »
tänkte tala om att jag skicka en flaska äppelvin till en polare som halsar en del vin samt så smaka jag och dotter vinet idag och här kommer bedömningen, enig ska kanske tilläggas ;):
Himmelskt gott! läskande, inte sött inte surt ytan tamme f-n perfekt!!!
Nästa höst blir det då bara det på alla äpplen  ;D ;D ;D ;D

Rafiki

  • Inlägg: 220
  • Sörmjölebo i förskingringen
    • Odling i staden
Re:Basutrustning för vin
« Svar #59 skrivet: 13 okt-07 kl 10:53 »
Jag undrar hur ni gör med jäsröret efter färdig brygd. Lyckas ni göra rent det eller köper ni ett nytt till nästa gång? Eller gör det inte så mycket om det finns t.ex. lite äppelrester, som i mitt fall, kvar?
Det finns många skyddsmedel mot frestelser. Det bästa är feghet.
– Mark Twain

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
Re:Basutrustning för vin
« Svar #60 skrivet: 06 nov-07 kl 20:38 »
Citera
det kom igång men sen stanna det av IGEN!
nu står jäsningsmätaren på 45
detta vin startades 24 sept....och det är ju 17 dagar sen...borde det inte jäst ut mer då? Vad gör jag för fel...det står ju nu på en plats med mer värme!
när jag nu varit bortrest har detta kaktus/limevin stått och,,INTE jäst!! hade i mer jäst+jästnärsalt igår och nu puttrar det lite...mätaren var på 35..ja ja bara vänta in och se..

"potatisvinet" jag satte igång innan jag åkte har jäst klart och jäsmätaren visa -5??? får se vad alkoholhalten blir där!!?
jag hade i jäststopp efter jag silat av det...borde kanske eftersötas eller?

svartvinbärsvinet där man har i sockerbitar dagligen har min dotter skött om nu och det ska ju stå någon månad till :-)

blanda lite hallon, smultron och jordgubbslikörer också innan jag åkte...ja lika bra då man ändå e borta liksom  ;) och tänkte sila av det ikväll...ska bli intressant att testa de!

Citera
Jag undrar hur ni gör med jäsröret efter färdig brygd. Lyckas ni göra rent det eller köper ni ett nytt till nästa gång? Eller gör det inte så mycket om det finns t.ex. lite äppelrester, som i mitt fall, kvar?

jag har aldrig fått något i mina jäsrör men jag brukar bara skölja ren dom och använda igen..

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Basutrustning för vin
« Svar #61 skrivet: 06 nov-07 kl 21:43 »
Jag undrar hur ni gör med jäsröret efter färdig brygd. Lyckas ni göra rent det eller köper ni ett nytt till nästa gång? Eller gör det inte så mycket om det finns t.ex. lite äppelrester, som i mitt fall, kvar?

Om det skummar när det jäser kan massa klägg följa med upp i jäsröret ... under den kraftigaste första jäsningen kan man täcka kärlet med en ren handduk eller liknande så slipper man riskera att det "jäser över".

Jag diskar alla mina vinpryttlar med kaustiksoda+hett vatten (var försiktig på glasgrejer med hetvatten) och jag lovar att det blir rent. Det fräter bort alla organiska ämnen men skadar inte plast, gummi eller glas.

Skölj 3-4 gånger med rent vatten efter och tvätta händerna noga, luten är uttorkande och i värsta fall frätande. Det räcker med en svag lösning, 1tsk till ett par liter hett vatten.

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
Re:Basutrustning för vin
« Svar #62 skrivet: 13 nov-07 kl 13:28 »
Nu har jag jäst mitt flädervin rött och rosé (andra satsen på samma bär) en månad och håller på att tappa om. Oechslemätaren visar att sockret är borta, dvs gör inget utslag och det gör mig inget för vinet kan gärna vara torrt. Smaken är bra och det är en hel del alkohol i (snurrar i skallen). Måste jag då tillsätta socker eller kan jag låta det stå och jäsa utan socker nu?

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Basutrustning för vin
« Svar #63 skrivet: 13 nov-07 kl 13:38 »
Om vinet har jäst klart och uppnått den styrka du vill ha ska du såklart inte tillsätta mer socker, då kommer det ju att börja jäsa igen istf. att klarna.

Skaka eller vispa så att kolsyran försvinner, låt det sen stå kallt och stilla några veckor så att en bottensats bildas, tappa sen om det igen och låt stå ytterligare ett tag. Om du kan få tag på 'vinsvavla' (kaliumdisulfit/kaliumpyrosulfit, E224) så det en bra ide att tillsätta detta nu så skyddas vinet mot bakterier, oxidering och annat som kan skada det. 0,5-1g per 10 liter är en vanlig dos.

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
Re:Basutrustning för vin
« Svar #64 skrivet: 14 nov-07 kl 10:28 »
Jag bjöd maken på ett smakprov. Ska tillägga att han är lite av en vinkännare. Han tyckte att första omgången flädervin (gjord på 1,2 kg bär redan använda för saftkokning och 1,8 kg oanvända bär samt russin plus portvinsjäst) smakade som ett franskt rödvin ur mellanprisklassen. Den andra omgången på helt återanvända bär (burgunderjäst) smakade mera fruktigt, för tanninsmaken var borta. Och han anser att alkoholhalten ligger på 12-13%. Jättekul att det går så bra att brygga vin!

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
SV: Re:Basutrustning för vin
« Svar #65 skrivet: 12 aug-08 kl 20:57 »
Jag har läst igenom och skrivit ut länken...men fattar inget  :-[
recept:
3,8 l vatten
8 dl lime/kaktus konc
2 dl citron konc
2 dl fläder konc
(=1,2 l konc varav innehåller 6% socker )
Totalmängd 5 L
ocmätaren visade på +38 då jag blandat detta.

blir det då typ 5Lx11%x17 gr socker= 935 gr socker - de 6% som redan finns??? väldans mycke!
räkna på ett annat sätt innan och fick 385gr socker - de 6% som redan finns...men vette fan hur jag gjorde då ::)
tänkte bara tala om att detta vin blev en höjdare!!!!!!

Johan1

  • Inlägg: 94
SV: Basutrustning för vin
« Svar #66 skrivet: 13 aug-08 kl 20:28 »
Jag satte min första vinsats för 8 dagar sen efter att köpt ett startpaket för vinbryggning och en vinsats från docs.

Som nybörjare är jag rädd för att det ska bli fel och bli vinäger :-\ istället för vin.
I instruktionerna stod att det ska jäsa i tre veckor och att det ska bli ca 12 %.
Men när jag idag mäta ocschle-värdet så var det på 0, vid starten var det 80 och det blir väl en alkoholhalt på ca 10,7 %? Jäser det saktare efterhand eller kan det ha slutat jäsa? Det luktar mycket mindre nu och bubblar inte i jäsröret.

Johan

Appeltorp 12

  • Inlägg: 152
SV: Basutrustning för vin
« Svar #67 skrivet: 13 aug-08 kl 22:21 »
Eftersom tråden är ganska gammal men ändå på tapeten igen, så passar jag på att kommentera lite olika grejjer. Man kan väl alltid glädja någon

Citera
Som nybörjare är jag rädd för att det ska bli fel och bli vinäger
Prova att göra vinäger med flit, så ska du se att det inte är helt enkelt.
Det är mycket lättare att göra ett dåligt vin, var noga med hygienen så blir det nästan alltid bra.

Citera
Men när jag idag mäta ocschle-värdet så var det på 0...
Ochle värdet kan gå ned på - tal när man brygger vin, så det är ingen fara. 1080 till 1000 är ganska exakt 10,5 Volym%. (1080 till 998 är 12%)
Låt det stå ett tag till och tappa sedan om det på en ny jäshink och låt det klarna två veckor på sval plats, så ska du nog få ett bra vin.

Vitis förslag tidigare på rengöring med kausticsoda är utmärkt, vill man ha ett annat alternativ så har humlegården Jodfor i litersflaskor. 100ml i ett badkar med 100 liter varmt vatten (4 jäshinkar) rengör lätt sex backar tomglas åt gången och går att köra flera ggr i följd. (och det är ingen fara att doppa armen i det.)
Det beror lite på vad det är man rengör, till damerjaner och övriga jäskar är kaustiksoda svårt att slå, till flaskor där man behöver hantera det mer och kanske skrubba av etiketter osv. föredrar jag jodfor, framför allt eftersom en 1:1000 lösning är bakteriedödande men inte behöver sköljas av efteråt. Kaustiksodan bör man skölja av.

Jag skulle också vilja slå ett slag för flasksköljaren som de har på sin sida; den monteras på en vanlig kran och sen blir det som en sån de har till glas på krogen, man sätter flaskan på den och en kraftig stråle kommer ut, när man lyfter flaskan bryts vattnet. Ett enkelt sätt att rengöra stora mängder flaskor från fast smuts.
Först flasksköljaren sen en timme i jodfor lösning och sen flasksköljaren igen, jag har rengjort ett hundratal flaskor i stöpet på det sättet utan att det har blivit jobbigt, går snabbt och kostar inte särskilt mycket. (testa att rengöra 250 flaskor med flaskborste och ugn...tråkigt och med en sjukt stor klimatpåverkan)
Tänk på att koncentrerad jod missfärgar allt organiskt material, både hud och kläder, men är biologiskt och nedbrytbart.

Citera
apropå flaskor.. vart köper man det, eller använder ni uppdruckna vinflaskor från systemet?
De blå backarna med 50cl tomglas kan man få köpa i matbutikerna om man frågar snällt. 15 flaskor i en back går på 64kr om jag inte mins fel, pengar man får tillbaks om man pantar dem.
Jag har alltid fått köpa i willys butiker, sällan på konsum och ibland på ica. Gå dit när de inte har så mycket att göra, typ på förmiddagen.
Flaskor med metallfolie kring halsen är en mardröm att rengöra  >:(, plocka bort dem redan i butiken. (ett annat klister som inte är vattenlösligt, aceton är din kompis)

Vinare är svårare, det blir till att kolla glasåtervinningen eller vänner & bekanta.
Krogar slänger nästan alltid alla sina flaskor och det är sällan dom är hela. Frågar man snällt kan man få dem att sätta/lägga dem i en låda istället, men man får vara beredd på att hämta dem på studs så fort det blir ont om utrymme, annars går de i soporna illa kvickt.

Citera
Jag undrar hur ni gör med jäsröret efter färdig brygd...
Det är lite olika med det, man kan ju koka dem, men gamla jäsrör är ett lätt sätt att få bakterier i en bryggd. (även packningen är en klassisk skurk)
Om man ändå beställer från t.ex. humlegården, så är en påse jäsrör inte dyrt (typ 20 stycken).
Jag brukar spara använda rör separat från nya och använda dem till jäsningar där hygienen inte är lika viktig eller fylla dem med sprit istället för vatten.

Tycker man att det luktar mycket kan man även fylla röret med aktivt kol, det kräver dock att det man jäser har en viss alkoholhalt och ett kolsyretäcke i jäskaret. (skydd mot infektion och skydd mot oxidering)

Nu klagar frun på att jag skriver för långa inlägg igen.  8) Lyckatill
Restaurang, getter, höns, kaniner, nyfödd dotter, vacker fru, renoveringsprojekt till skånelänga.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

730 gäster, 2 användare
Hokuspokus, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser