Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fodermängd  (läst 2859 gånger)

calle4630

  • Inlägg: 55
    • Halland
Fodermängd
« skrivet: 30 jan-12 kl 00:41 »
Jag har tre finullstackor och jag undrar lite om vad som
E lagom med foder för dom? Just nu så får dom fri tillgång
Med hösilage o det går en 30 kg bal varannan vecka
Men allt äter dom ju inte för de blir ju alltid lite spill
Och lite strån dom struntar i. Sen får dom ca 1 kg havre o 1 kg fårpellets var kväll
Samt en saltsten o slicka på alltid! Är det lagom med foder eller hur mycket får era
Finullsfår?
Livet är fullt av möjligheter :)

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Fodermängd
« Svar #1 skrivet: 30 jan-12 kl 09:02 »
Grovfodermängden låter litet och kraftfodermämgden låter mycket. Är de lösa i magen? :o  ;D
30 kg varannan vecka innebär 2,14kg/ dag till tre tackor och så spill på det... (07 hg/tacka)
Jag hade velat se dom äta 1-1,5 kg grovfoder.
Men antagligen har de inte plats med grovfodret, eftersom de får så mycket annat... Delar du upp den kraftfodergivan på 2 ggr?
Allt beror på när de ska lamma!
1 kg kraftfoder veckorna innan lammningen är OK på finullsfår, som kan få väldigt många lamm... Om de får för mycket kraftfoder för tidigt i dräktigheten, så är risken för kalkförlamning överhängande ca 4-6 v innan lamningen.
Havren gör varken till eller ifrån...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

calle4630

  • Inlägg: 55
    • Halland
SV: Fodermängd
« Svar #2 skrivet: 30 jan-12 kl 09:41 »
hejsan. lösa i magen är dom inte utan det är fina pärlor. det är vanliga fårpellets dom får och inte det som heter kraftfoder men du menar väl vanliga pellets antar jag.
men då kanske jag ska börja ge dem 0,5kg pellets istället per dag. dom får pelletsen och havren på kvällen bara. beräknad lamning bör vara i april eller maj.
Livet är fullt av möjligheter :)

Feffe

  • Inlägg: 85
    • Gotland
SV: Fodermängd
« Svar #3 skrivet: 30 jan-12 kl 09:49 »
Hej,

Våra 10 finullstackor, som nu är i mitten av dräktighetstiden får 3,5 småbal hö (=3 kg per tacka) varje dag, vilket är precis vad de äter upp inklusive en del spill. Vi kommer inte ge dem kraftfoder förrän 2-3 veckor innan lammning och då havre och rapskaka.

//Feffe
Bor tillsammans med frun på en liten gotländsk gård och har Finullsfår, Blekingeankor, Skånsk blommehöna, ett par bikupor och två randiga småtigrar.

calle4630

  • Inlägg: 55
    • Halland
SV: Fodermängd
« Svar #4 skrivet: 30 jan-12 kl 09:51 »
ja då har jag ju varit alldeles för generös mot mina små tackor ju. dom blir ju så glada när man kommer med havre o pellets till dom så det e svårt o låta bli haha.
Livet är fullt av möjligheter :)

Feffe

  • Inlägg: 85
    • Gotland
SV: Fodermängd
« Svar #5 skrivet: 30 jan-12 kl 10:13 »
Vi tycker att vi gav dem mat alldeles för ofta förra året; vi gav hö två gånger per dag och kraftfoder två gånger, ibland mer. Det innebar att de skrek åt oss varje gång de såg oss, vilket inte var så trevligt. I år har vi som ambition att ge dem så få gånger som möjligt även om vi måste dela upp kraftfodergivorna på två när de blir för stora, men att ge hö och kraftfoder samtidigt. På så sätt hoppas vi att slippa skrikandet :-)
Bor tillsammans med frun på en liten gotländsk gård och har Finullsfår, Blekingeankor, Skånsk blommehöna, ett par bikupor och två randiga småtigrar.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Fodermängd
« Svar #6 skrivet: 30 jan-12 kl 10:47 »
Jag tycker att du ska trappa ner fårpelletsen, 0,5 hg är verkligen "gott nog". Tänk på att de då behöver mer grovfoder, eftersom du har fyllt buken med pellets innan. Trappa ner långsamt, för att inte störa magens rytm.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

irma56

  • Inlägg: 108
    • Småland
SV: Fodermängd
« Svar #7 skrivet: 30 jan-12 kl 11:10 »
"det är vanliga fårpellets dom får och inte det som heter kraftfoder men du menar väl vanliga pellets antar jag."

Vad finns det för fårpellets som inte är kraftfoder?

calle4630

  • Inlägg: 55
    • Halland
SV: Fodermängd
« Svar #8 skrivet: 30 jan-12 kl 13:07 »
På lantmännen här så har dom kraftfoder till får som kostar typ 500kr för 25kg så det är
Nåt koncentrat! Men de jag köper heter fårfor pellets o innehåller
Mest malt grönt o spannmål om man läser på innehållet!
Livet är fullt av möjligheter :)

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Fodermängd
« Svar #9 skrivet: 30 jan-12 kl 16:13 »
Fårpellets=kraftfoder
Det andra är koncentrat som är avsett att blandas med spannmål för att det ska bli rätt balans i det.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

374 gäster, 4 användare (2 dolda)
Tur-Johan, Niklas Nyström

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser