Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Box-förvaring"  (läst 4587 gånger)

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
"Box-förvaring"
« skrivet: 27 aug-08 kl 18:26 »
Ja, jag sätter citationstecken eftersom just ordet "förvaring" inte låter så snyggt när det handlar om djur...  ;)

Det är så att jag börjat fundera på hur kaninerna ska få bo i vinter. Dom har ju fått beta på gräsmattan mest hela sommaren (utom när dom fått ungar), men nu börjar det kännas att det är höst på gång, och då kanske man borde vara lite förberedd, så dom inte sitter på gräsmattan i två deci nysnö rätt vad det är...   ::)

Jag hade tänkt ha kaninerna i mitt nya stall/lagård nu under vintern och har filurat på att ha dom i "boxar". Så länge i alla fall. Nästa år blir det nog ett rejält burbygge, men jag kan inte sätta igång med det innan vintern eftersom golvet ska gjutas om, och det kommer vi inte att hinna innan vintern. Nåja...
I det mindre stall-rummet så har jag ett utrymme på ca 3,4x1,7 meter där jag hade tänkt ha fyra hagar. Funkar det? varje hage blir alltså ca 80 cm bred och 1,7 meter djup. Tänkte ha formplyfa runt alltihop så dom inte får så mycket kalldrag från dom murade väggarna. Även formplyfa mellan varje hage så dom inte kommer åt att klättra över till varandra, eller slåss eller bita varandra genom galler. (Behövs det förresten?) Och sen kompostgaller som "grind". Vad tror ni om det?
I lagårn så har jag även "utsett" ett hörn till kaninhage, och det är ca 2x1,8 meter. Två hagar där då förmodligen.
Sen var det ju det här med strö-material... Jag kör ju med köpt kutterspån i burarna jag har ute, men jag funderade på torvströ till boxarna... Mest för att sedan kunna använda det till trädgårslanden till sommaren. (Har väldigt lerig jord.) Kan man använda vanlig torvströ (sån som man köper på Granngården) i landen när man haft det till kaninerna? Helt nybörjare på sånt här...  :-[ Funderade även ett tag på att blanda med lite sågspån i ströt så man lättare kan se hur "skitigt" det blivit...  ;) Och sen köra med ett lager halm uppepå alltihop. Låter det som en bra idé, eller är det nåt jag inte har tänkt på?

Kommentarer, synpunkter och tips mottages tacksamt!  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Oskarsgården

  • Inlägg: 953
  • Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
SV: "Box-förvaring"
« Svar #1 skrivet: 27 aug-08 kl 21:35 »
Jag tänkte göra nåt liknande i vår tomma bagarstuga.. men jag håller på fyrkantsnät mellan kaninerna så de ser varann o får lite sällskap..
Kommer även att använda betesburarna vi byggde inne i huset.. då kan man ju inte använda hela ytan men jag har plats nog iaf..
I dom ska avelshonorna bo som ska ha ungar under vintern..

Boxarna ska finnas till grupper av ungar..

Avelshanarna får bo i de vanliga uteburarna och även de honor som inte ska ha ungar..

Jag lägger sågspån på golven och halm ovanpå det.. men det ska väl inte vara nåt problem med torvströ tycker jag..
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: "Box-förvaring"
« Svar #2 skrivet: 27 aug-08 kl 21:44 »
Men åh! Varför tänkte jag inte på betesburarna!  Dom kan jag ju oxå använda ju! *slår mig för pannan*
Ibland behövs det ju bara nån som påpekar nåt självklart...  :-[
Mina kan jag ju faktiskt skruva isär oxå (dom är byggda av fyra ramar) och använda som skiljeväggar.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Potatisblomma

  • Inlägg: 2404
    • Södermanland
SV: "Box-förvaring"
« Svar #3 skrivet: 27 aug-08 kl 23:58 »
Torvströ fungerar lika bra som spån! Och båda går att använda i landet till sommaren  :)

Rikligt med halm tror jag räcker väl mot kalldrag, men jag skulle ändå sätta hela väggar mellan kaninerna... iaf ungdjursboxarna (ensamma kaniner vill kanske hellre ha nätvägg).

På betesburarna inomhus, skulle jag ta bort nätbottnen så det blir lättare att göra rent (been there, done that  :-[ ).

Landsflykting i storstan...

Oskarsgården

  • Inlägg: 953
  • Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
SV: "Box-förvaring"
« Svar #4 skrivet: 28 aug-08 kl 09:14 »
Ja fast vi har kompostgaller i botten på våra betesburar..och där fastnar inte så mycket..

Tänkte lägga sågspån över hela golvet under burarna och sen ge halm till bäddning mm..

Tänkte man flyttar burarna åt sidan.. krattar undan och lägger på mer spån under..

Där man har fler ungar i samma box kan man ju stänga för med skiva.. ifall man har hanar och honor vägg i vägg..
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Kerstin Linnea

  • Inlägg: 571
SV: "Box-förvaring"
« Svar #5 skrivet: 28 aug-08 kl 12:34 »
Ha inte endast kompostgaller mellan vuxna honor då dom kan bita varann igenom gallret... :-\..
Annars är både torvströ och det andra väldigt bra att vända ner i styv lerjord , det blir mycket mjukare och näringsrikare då...

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: "Box-förvaring"
« Svar #6 skrivet: 28 aug-08 kl 17:52 »
Ha inte endast kompostgaller mellan vuxna honor då dom kan bita varann igenom gallret... :-\..
Annars är både torvströ och det andra väldigt bra att vända ner i styv lerjord , det blir mycket mjukare och näringsrikare då...

Men vanligt fyrkantsnät (svetsat) går väl bra mellan honor, eller?

Va bra att min tanke med att använda ströet som jordförbättring går bra. Då vet jag ju var jag ska göra av allt sen till våren.  ;)

Tror ni förresten att jag behöver ha nåt tak (nät) till boxarna? Jag kommer att hålla hanar och honor i varsinna rum, så inte dom pilska hanarna kan få för sig nåt...  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Kerstin Linnea

  • Inlägg: 571
SV: "Box-förvaring"
« Svar #7 skrivet: 29 aug-08 kl 07:16 »
Jag rekomenderar att antingen väggarna går ända upp till taket eller att du har nättak....
Jag har set kaninungar klättra på nätväggar och vuxna djur hoppa över en mter högt, allt för att få komma ut på äventyr ;)

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: "Box-förvaring"
« Svar #8 skrivet: 29 aug-08 kl 12:58 »
Fast det blir ju inte så mycket till äventyr för dom där inne. Egentligen skulle det nog inte göra så mycket om dom tog sig ut, så länge dom inte hoppar in till nån vresig hona och åker på storstryk... För jag tänkte bara ha honor där inne. Sen får hanarna bo i stallet i sina betesburar.  Allt för att dämpa dom amorösa äventyrslystna hanarna...  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Gösta

  • Inlägg: 1630
SV: "Box-förvaring"
« Svar #9 skrivet: 07 sep-08 kl 10:58 »
En mycket viktig sak vid "boxbygge" på golvet är att minst en vägg måste ha nät hela vägen till golvet alternativt ordentliga luftspalter vid golvet!
Varför undrar säkert några ???
Gödsel och urin bildar gaser som är tyngre än luften. Får inte boxen ordentlig luftväxling fungerar den som effektiv gaskammare :o :'(
Finns flera uppfödare som tyvärr fått erfara detta.
Väggarna bör vara minst 1,2 meter höga för att undvika "klättring" till nästa box. Överst sätts en bräda på ca 100 mm bredd. Kaninen kommer upp till den, men inte över utan ramlar tillbaka i sin egen box 8) Har testat detta och det fungerar alldeles utmärkt

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: "Box-förvaring"
« Svar #10 skrivet: 07 sep-08 kl 21:40 »
En mycket viktig sak vid "boxbygge" på golvet är att minst en vägg måste ha nät hela vägen till golvet alternativt ordentliga luftspalter vid golvet!
Varför undrar säkert några ???
Gödsel och urin bildar gaser som är tyngre än luften. Får inte boxen ordentlig luftväxling fungerar den som effektiv gaskammare :o :'(
Finns flera uppfödare som tyvärr fått erfara detta.
Väggarna bör vara minst 1,2 meter höga för att undvika "klättring" till nästa box. Överst sätts en bräda på ca 100 mm bredd. Kaninen kommer upp till den, men inte över utan ramlar tillbaka i sin egen box 8) Har testat detta och det fungerar alldeles utmärkt

Tack för det rådet. Det hade ju varit väldigt tråkigt att komma ut till en drös döda kaniner en morgon...  :'( Men du tror inte att rummet blir för litet då så att det ändå blir för mycket gaser på golvet? Det är ca 3x3,5 m och jag tänkte ha fyra "boxar" längs den längre sidan. Varje box blir ca 0,85x1,7 m stor. Nät mellan boxarna (med inbyggda hö-häckar) och så nät-"dörr" mot framsidan. Tjockt lager torvströ som bäddar och så halm på det.
I taket finns det en hö-lucka från skullen som jag tänkte ha en glipa i för ventilation, och så kommer dörren att vara öppen några timmar per dag utom när det är jättemånga svinkalla minusgrader på vintern.
Kommer det att funka tror du?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Meissner

  • Inlägg: 162
SV: "Box-förvaring"
« Svar #11 skrivet: 07 sep-08 kl 22:08 »
Jag skulle skydda med mer än hönsnät/fyrkantsnät mellan hagarna. Annars har du garanterat en del trasiga nosar på dina kaniner. Kan ske oavsett om det är två hanar, två honor eller en hona och en hane som bor grannar (har erfarit detta själv!).

Låter förresten underbart att kunna ha så stora hagar till sina kaniner! En vacker dag...
Meissners Kaningård: www.meissners.se
Kontakt: anna@meissners.se

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: "Box-förvaring"
« Svar #12 skrivet: 08 sep-08 kl 00:54 »
Hmm... en två-tums regel med nät på bägge sidor då...? Då ska väl dom rackarna inte komma åt att ha sönder varandra...  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

bondelinda

  • Inlägg: 1741
  • Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
SV: "Box-förvaring"
« Svar #13 skrivet: 08 sep-08 kl 08:22 »
En mycket viktig sak vid "boxbygge" på golvet är att minst en vägg måste ha nät hela vägen till golvet alternativt ordentliga luftspalter vid golvet!
Varför undrar säkert några ???
Gödsel och urin bildar gaser som är tyngre än luften. Får inte boxen ordentlig luftväxling fungerar den som effektiv gaskammare :o :'(
Finns flera uppfödare som tyvärr fått erfara detta.


Hur syns detta? Dör alla djuren på en gång då eller?

Funderar då jag just har haft problem med mina boxar, med ungdjur som dött utan synbar anledning. Men mina väggar är ca 60 höga (80 breda boxar) och så har jag kompostnät över för att förhindra rymlingar.
 
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Gösta

  • Inlägg: 1630
SV: "Box-förvaring"
« Svar #14 skrivet: 08 sep-08 kl 14:18 »
Luftväxlingen fungerar om det finns nät på en sida (då inte mellan boxar). Gasen skall kunna "rinna" ut ur boxen och ventileras bort. Minst 50 cm från golv och uppåt bör det vara nät samt att boxarna är öppna upptill. Personligen försöker jag undvika nät mellan burar/boxar. Kanske inte så mycket för skador, men kaniner är duktiga på att markera andra kaniner. Enkelt uttryckt de pinkar ner varandra ;D
Åtgärdar du detta, Sara så låter det som om dina kaniner får det riktigt bra 8)

Humleblomster

  • Inlägg: 1684
    • Södermanland
    • Sanduddens djur
SV: "Box-förvaring"
« Svar #15 skrivet: 08 sep-08 kl 14:42 »
Finns det regler för hur många ungkaniner man får ha per box? Har också funderingar på "boxförvaring" som jag bygger upp på engångspallar, om jag skaffar pallar som är 1.10 och använder mig av två eller fyra såna per box (tänkte göra boxarna avdelningsbara), vad gäller?
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Meritaton

  • Inlägg: 229
SV: "Box-förvaring"
« Svar #16 skrivet: 08 sep-08 kl 16:38 »
Jag rekomenderar att antingen väggarna går ända upp till taket eller att du har nättak....
Jag har set kaninungar klättra på nätväggar och vuxna djur hoppa över en mter högt, allt för att få komma ut på äventyr ;)

Haha, ja, jag har sett kaniner flyga hur högt som helst bara för å komma över på andra sidan.
Likadant med nät, de är riktiga apor vissa av dem, kliver hur högt som helst.

Humleblomster

  • Inlägg: 1684
    • Södermanland
    • Sanduddens djur
SV: "Box-förvaring"
« Svar #17 skrivet: 08 sep-08 kl 20:51 »
Helt OT, men på tal om apor..

Såg orangutanger häromdan på animal planet. De hade stora hägn med såna på nån slags ö, tror de höll på med nåt "rädda orangutangerna"-projekt. I det ena hägnet var det iaf yngre apor, o det var dom det handlade mest om.
Stängslet såg ut som nån form av viltstängsel med eltrådar högst upp som satt lutande inåt i vinkel. En apa var sugen på att hälsa på dom i andra hägnet o hade klurat ut att elen kanske inte var påslagen den dagen. Han tog en pinne o testade med, när det inte knäppte i den så vågade han sig på att känna försiktigt med handen o sen var det fritt fram!
Kluriga ena, men så brås vi på dom också  ;D
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: "Box-förvaring"
« Svar #18 skrivet: 08 sep-08 kl 21:55 »
Ah... smart...  ;D Det är ju såna här saker som gör forum så himla bra. Då slipper olika personer uppfinna hjulet två gånger liksom!  ;)

Jag ska putsa väggarna i rummet imorgon, och sen är det dags att göra boxar så ninisarna får flytta in snart.  :-*

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Meissner

  • Inlägg: 162
SV: "Box-förvaring"
« Svar #19 skrivet: 10 sep-08 kl 08:05 »
Finns det regler för hur många ungkaniner man får ha per box? Har också funderingar på "boxförvaring" som jag bygger upp på engångspallar, om jag skaffar pallar som är 1.10 och använder mig av två eller fyra såna per box (tänkte göra boxarna avdelningsbara), vad gäller?
Har för mig att för små raser (upp till 3 kg) är det 0,25 kvm per kanin. Vet inte exakta mått för de större raserna, men regler finns det helt klart! Men man ska ju tänka på att reglerna anger minimimåtten, alltså minsta tillåtna mått, och alla kaniner mår bra av så stort som möjligt! =)
Meissners Kaningård: www.meissners.se
Kontakt: anna@meissners.se

Gösta

  • Inlägg: 1630
SV: "Box-förvaring"
« Svar #20 skrivet: 10 sep-08 kl 14:17 »
Eftersom det finns 4 olika regelverk som gäller kaniner, beroende på vad kaninerna används till, ställer det till det för uppfödarna >:( ???
0,25/kanin gäller sällskapsdjur vid transport! Obs enstaka djur!
Vid boxuppfödning finns inget fastställt mått gällande kaniner för animalieproduktion. L100 ger lite vägledning men inte mera. Den rekommendation som finns är att du kan ha 10 ungdjur per kvadratmeter om boxen är minst 2 kvadrat, samt vikten per kanin inte överstiger 2 kg.
Vid vikter mellan 2 - 4 kg rekommenderas max 8 st/kvadrat fortfarande med en minsta yta av 2 kvadrat. Har du en box som är t.ex. 10 kvadrat kan du max ha 80 kaniner i den. OBS att det är maxtal som inte ska överskridas!!

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: "Box-förvaring"
« Svar #21 skrivet: 29 sep-08 kl 09:26 »
Här har vi kört boxförvaring ett antal veckor nu. Lit eför att se om det kan fungera. Än så länge är det lugnt i flocken.

Varje vecka "bygger jag om" i boxen, tillför eller tar bort nåt, bygger stora högar med halm, lägger rör att krypa genom men framförallt får de olika mat, på bilden är det grönsaksbuffé efter att vi rensat trädgårdslandet. Det är inget gruff i flocken. Och den enda hanen som lever med de 19 honorna styr upp sakerna ganska bra. Han är enögd efter en olycka som liten men är fantstiskt snabb på att snappa upp potentiella slagskämpar och så går han emellan. Och snabbt går det. Roligt att studera dem.

Som höhäck har de 4 kompostgaller som jag satt ihop i en kub, på så sätt behöver jag bara fylla på hö varannan dag och alla kommer åt att äta utan trängsel. Det finns även små höhäckar på olika höjd på andra ställen i boxen så att de som vill eller är mindre i växten slipper trängas med de  större.

Det finns 4 stora vattenskålar så att alla kan dricka utan trängsel och det finns upp emot 12 matskålar utspridda över hela boxen. Än så länge ser jag ett samband mellan tillgången på föda och antalet slagsmål, vid varje tillfälle som nya individer introduceras i boxen sker det på samma sätt:

Aldrig en ensam individ utan en hel kull åt gången, samtidigt får kaninerna nåt extra gott, grönsaker, en trädstam med blad eller annat som de kan gömma sig i, på så sätt associerar de gamla i flocken de nya med "godis".  Samtidigt får de nya indivierna en chans att gömma sig.

Men det absolut viktigaste för att hålla lugn i flocken är att det finns ett överflöd av mat till alla. Inte så att man slösar med kraftfodret men att det finns "ät-stationer" lite varstans och att de inte får bli för hungriga mellan utfodringarna för då tenderar de att angripa varandra.

Det får även en bukett med torkade nässlor eller annat gott som hängs upp så att de alla kommer åt och så att det blir lite svårt att äta den (den gungar) på så sätt hålls de sysselsatta och får jobba lite för födan. Ungefär som de fått göra i det vilda.

Det finns en i gruppen som ser dåligt, är ordentligt synskadad och får lukta sig fram till maten,men konstigt nog blir den inte mobbad. De första dagarna var den något tilltufsad men nu verkar övriga flocken acceptera den och tycker inte den är konstig som "vaggar fram" och letar efter maten.

Djuren i flocken består av 6 vit lant, 4 blå wiener 10 gotlands/wiener i åldrarna 8 veckor-5 månader. Hanen  och en av de blå wiener honorna är äldst.

ANtar att jag snart får dela på dem och burbygge är påbörjat för att separera alla honorna men än så länge går det bra. Återkommer om det sker förändringar.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: "Box-förvaring"
« Svar #22 skrivet: 04 okt-08 kl 21:26 »
Än så länge går det bra i boxen. De har fått lite att pyssla med under veckan.

"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Potatisblomma

  • Inlägg: 2404
    • Södermanland
SV: "Box-förvaring"
« Svar #23 skrivet: 04 okt-08 kl 22:29 »
Oj! Här är lönnens löv väldigt röda, om de överhuvudtaget sitter kvar efter senaste blåsdagarna  :)

Landsflykting i storstan...

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: "Box-förvaring"
« Svar #24 skrivet: 04 okt-08 kl 23:08 »
De har börjat gulna här med  :)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: "Box-förvaring"
« Svar #25 skrivet: 05 okt-08 kl 20:48 »
Jag letade idag med ljus och lykta (och sekatören i högsta hugg) efter några grenar med någorlunda gröna löv kvar på när jag skulle släppa in tre nya busfrön i boxen idag... Men icke! Bara gula löv så långt ögat såg!  ::) Så det fick bli såna... Verkade inte bekomma kaninerna så mycket, dom gnagde på allt med stor aptit!  ;)
Dom nya ninerna nosade och blev nosade på i boxen, men allt gick himla lugnt till måste jag säga... Skönt...
(Hoppas bara att dom tar det lugnt inatt oxå...)

Jag har idag fått in alla kaniner utom två till stallet. Det fanns visst risk för snö här inatt... Fjällen var vita idag...  ;D

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

LasseDalom

  • Inlägg: 1025
    • -
SV: "Box-förvaring"
« Svar #26 skrivet: 06 okt-08 kl 09:37 »
Citat från: Attes matte
Bara gula löv så långt ögat såg!  ::) Så det fick bli såna... Verkade inte bekomma kaninerna så mycket, dom gnagde på allt med stor aptit!  ;)

Barken är också god! Sen är det ju roligt för dem att ha något att pyssla med.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: "Box-förvaring"
« Svar #27 skrivet: 16 nov-08 kl 15:35 »
Rapport från boxen:

Det finns "enbart" 15 honor och 1 hane kvar. Några honor har dött av vad jag antar är ett överskott på coccidier. 2 blev avlivade då de fick trumsjuka av någon anledning, alla de döda honorna kom från samma kull, dock finns den förra kullen från samma moder och fader kvar i boxen och de mår bra, detta är en gåta för mig.

Nu verkar dock alla må bra och idag fick de ny omgivning. Flertalet honor ser dräktiga ut och de har börjat bli lite gruff i flocken,framförallt är det en och samma hona som jagar de andra, jag tog ut henne ett par timmar idag och då lugnade det sig i flocken. Måste ordna en egen bur åt henne snarast.

Idag fick kaninerna nya högar med halm och jag satte in lite nya detaljer. Bland annat en grönsaks boll som jag hängde i taket och fyllde med bröd och morötter. De fick kämpa rätt bra för att få tag i den och ta en tugga.

Ska blir spännande att se hur de löser det om någon av dem föder i boxen.

Nu ska jag ut och beskära lite äppelgrenar åt dem.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

810 gäster, 9 användare (2 dolda)
xaelanar, kloge74, EncEnl, eremit1, Björkris, addebadde, Thomas Lindberg

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser