Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Luftfuktighet och temperatur-detta är vad jag kommit fram till  (läst 50143 gånger)

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Luftfuktighet och temperatur-detta är vad jag kommit fram till
« Svar #20 skrivet: 12 jun-10 kl 01:59 »
En av mina kycklingar pickade hål på ägget och pep som en tok, men den kom aldrig ut. Och när jag skulle ta bort den så levde den fortfarande men den satt benhårt fast i skalet... Tyckte så synd om den... :(
 
/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

shelale

  • Inlägg: 474
    • Västergötland
SV: Luftfuktighet och temperatur-detta är vad jag kommit fram till
« Svar #21 skrivet: 12 jun-10 kl 09:51 »
Stackarn!
men skulle man inte kunna droppa på lite vatten på just såna kycklingar. kanske t.o.m doppa ägget i vatten? så länge man inte dränker dem. händer det mig ska jag iallafall ge ett försök. eftersom mittförsta kläck var totalt isslyckat så ska jag iallafall ha en levande kyckling!!!!

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Luftfuktighet och temperatur-detta är vad jag kommit fram till
« Svar #22 skrivet: 12 jun-10 kl 11:52 »
Stackarn!
men skulle man inte kunna droppa på lite vatten på just såna kycklingar. kanske t.o.m doppa ägget i vatten? så länge man inte dränker dem. händer det mig ska jag iallafall ge ett försök. eftersom mittförsta kläck var totalt isslyckat så ska jag iallafall ha en levande kyckling!!!!

Doppa ägget tordes jag ju inte, men jag sprayade med en blomspruta lite, men det hjälpte inte...  :'(

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Luftfuktighet och temperatur-detta är vad jag kommit fram till
« Svar #23 skrivet: 07 jul-10 kl 20:21 »
Puttar upp den här igen eftersom jag visst råkade FÅ ett gäng gröna ägg som bara var tvungen att åka ner i kläckaren  ;D

Nu har jag inte hällt nåt vatten i kläckaren, men lagt i lite blöta Wettex-bitar (tack för tipset Jenny!) och nu i början av ruvningen ligger fuktigheten på ca 30%. Tänkte öka till 60% på dygn 18, för att sen kanske öka ytterligare. Ska man öka på dag 21 eller tidigare? Eller behöver jag inte öka mer än till 60%? Eller ska jag öka mer direkt?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

shelale

  • Inlägg: 474
    • Västergötland
SV: Luftfuktighet och temperatur-detta är vad jag kommit fram till
« Svar #24 skrivet: 07 jul-10 kl 21:42 »
jag hade nu 35% luftfuktighet fram tills dag 18 höjde jag till 45% och nä de började kläckas slängde jag in trasor så att luftfuktigheten hamnade på 60%. jag öppnade upp kläckaren ofta och lyfte ut kycklingarna en efter en. det blev aldrig någon problem med fuktigheten. så fort jag stängde luckan gick fuktigheten upp igen. ibland var den på 55%.
Men jag fick iallfall 100% kläckning!!!
Trots ett ägg med en jättestr spricka i som jag tejpat på 7:e dagen och ett ägg som min dotter hade skakat så hårt så hinnan i ägget hade lossnat från skalet. och de mår finfint fortfarande 8 dagar efter kläckning!

chickadee

  • Gäst
SV: Luftfuktighet och temperatur-detta är vad jag kommit fram till
« Svar #25 skrivet: 07 jul-10 kl 22:15 »
Intressant att läsa. Grattis till det fina resultatet!

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Luftfuktighet och temperatur-detta är vad jag kommit fram till
« Svar #26 skrivet: 07 jul-10 kl 22:52 »
jag hade nu 35% luftfuktighet fram tills dag 18 höjde jag till 45% och nä de började kläckas slängde jag in trasor så att luftfuktigheten hamnade på 60%. jag öppnade upp kläckaren ofta och lyfte ut kycklingarna en efter en. det blev aldrig någon problem med fuktigheten. så fort jag stängde luckan gick fuktigheten upp igen. ibland var den på 55%.
Men jag fick iallfall 100% kläckning!!!
Trots ett ägg med en jättestr spricka i som jag tejpat på 7:e dagen och ett ägg som min dotter hade skakat så hårt så hinnan i ägget hade lossnat från skalet. och de mår finfint fortfarande 8 dagar efter kläckning!

Grattis!! Läste om tejpningen av sprickan i en annan tråd tror jag?! Kul att det lyckades.

Ja men då låter min plan ganska bra. Hoppas bara att tuppen/tupparna har gjort sitt jobb också nu då  ;D
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

hönstokan

  • Inlägg: 335
    • Jämtland
SV: Luftfuktighet och temperatur-detta är vad jag kommit fram till
« Svar #27 skrivet: 08 jul-10 kl 19:32 »
sen jag läst denna tråd så fattar jag mycke lite. i min bok Höns står att fuktigheten ska vara55-60% första 18 dagar och sen höjas till 80 %. Jag stökar på för att få fuktigheten till 80% de sista dagárna med mycket dåligt resultat. Nu har jag köpt en Suro och där står 45% första dagarna och sen 65% Jag får oftast dåligt kläckresultat  utom när jag har surhöna, då är det 100% kläckresultat på befrukade ägg. Min första kläckning i Suro var det sämsta jag nånsin haft. 7 kycklingar av 20 befrukade.

Jennydalby

  • Inlägg: 277
    • Jämtland
SV: Luftfuktighet och temperatur-detta är vad jag kommit fram till
« Svar #28 skrivet: 08 jul-10 kl 19:38 »
så här gjorde jag i min suro.
45% tills dag 18
och sedan 65% tills det kom kycklingar.
då åkte luftfuktigheten automatiskt upp i 75-80%
jag hade bra befruktning och skickade ägg och fick av 24 ägg
15 kycklingar. två va döda foster sista dagen tror jag, för de va utvecklade kycklingar i dem.
Jag och min sambo bor i ytterocke i jämtland. vi driver ett krav/Ekologiskt lantbruk med mjölkkor. Har svensk gul anka ( genbank ), vaktlar och höns.

Marleéne

  • Inlägg: 260
    • Jämtland
    • Fårskallarnas Ägg & Bacon Farm
SV: Luftfuktighet och temperatur-detta är vad jag kommit fram till
« Svar #29 skrivet: 08 jul-10 kl 20:45 »
Jag har också en Suro och vid första kläckningen så hade jag 45% tills dag 18 och sedan höjde jag till 65%. När första hålet dök upp fick jag lite ångest över fuktigheten då jag läst att den skulle vara högre, så jag höjde till 74%
Öppnade kläckaren och plockade ut kycklingarna som kom allt eftersom de blev torra.
Fick 9 kycklingar av 21 ägg. 8 ägg var döda fullgångna kycklingar, 4 var tomma. Alla ägg stod med spetsen nedåt under ruvning.

Vid andra kläckningen i Suron bestämde jag mig för att låta bli att öppna och ha mig då jag fick för mig att det var det som gjorde att kläckningen var så dålig.
Hade 45% till dag 18 och sedan höjde jag till 65% och lät det vara så.
Av 17 ägg så kläcktes 12. 1 innehöll fullgången kyckling, 1 innehöll kyckling som dött tidigare, 3 var tomma. Alla ägg som inte kläcktes låg ner i kläckaren under ruvning, medan alla utom ett av de som kläcktes stod med spetsen nedåt under ruvningen. (dvs bara 1/5 liggande som kläcktes, kan ha haft något med resultatet att göra också)

Denna gång vet jag inte vad som har hänt för Suron har problem att hålla 45%, ligger på ca 48-55% istället. Får se hur det går. Har bara gått en vecka ännu, men jag hoppas att Suron stabiliserar sig lite mer snart. Kommer att höja till 65% på dag 18 även denna gång och låta bli att öppna tills kläckningen är klar.

Alla mina ägg har skickats långväga med post.
Erika, Jämtland
Uppfödare av Ragdoll, Genbank Helsingefår & Klövsjöfår, Genbank Linderödsvin & Höns
http://www.amunra.se  http://lillgumman.blogspot.se/  http://www.amunra.se/eggbacon

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Luftfuktighet och temperatur-detta är vad jag kommit fram till
« Svar #30 skrivet: 08 jul-10 kl 21:11 »
Men om de står uppe eller ligger ner borde inte ha så mycket inverkan? Under hönan så ligger de ju ner...

Hur utvecklas förresten kycklingen i liggande resp stående ägg? Det känns som att den borde utvecklas längst ner i ägget? Men då blir det väl trångt när de står upp? Jag = ett stort frågetecken   ???
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

hönstokan

  • Inlägg: 335
    • Jämtland
SV: Luftfuktighet och temperatur-detta är vad jag kommit fram till
« Svar #31 skrivet: 08 jul-10 kl 21:21 »
just nu har jag 14 fifty five flower ägg i suron som har åkt långt med posten. lyste dom nu ikväll dag 6 och alla är befruktade. nu ska jag inte röra kläckaren (hur nu det ska gå till) bara ändra fuktigheten på dag 18 och hoppas att väldans många kläcks. jag blev väldans orolig när jag läste ang fuktigheten men det kanske var olycksfall i arbetet att det inte blev flera kycklingar i suron. jag flyttade alla äggen från en gammal kläckare till suron på dag 18. Alla äggen var fullgångna, en kläcktes och dog.

Fredrikslund

  • Inlägg: 2768
    • Södermanland
SV: Luftfuktighet och temperatur-detta är vad jag kommit fram till
« Svar #32 skrivet: 08 jul-10 kl 21:35 »
Har aldrig haft problem med fuktigheten i min suro.. Har gjort precis som alla andra till dag 18 (ca 42%) och höjt till ca 65%.. Har bara  haft super kläckning och nästan alltid mellan 90-100% kläckning och har ändå 2 st

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Luftfuktighet och temperatur-detta är vad jag kommit fram till
« Svar #33 skrivet: 09 jul-10 kl 00:36 »
Men om de står uppe eller ligger ner borde inte ha så mycket inverkan? Under hönan så ligger de ju ner...

Hur utvecklas förresten kycklingen i liggande resp stående ägg? Det känns som att den borde utvecklas längst ner i ägget? Men då blir det väl trångt när de står upp? Jag = ett stort frågetecken   ???

Nej, nu när jag lyser mina ägg som står upp i äggvändaren från Högberga så ser man kycklingarna sparka och röra sig högst upp vid luftblåsan, så det spelar nog ingen roll om dom ligger eller står, kycklingen utvecklas på den plats i ägget där groddskivan sitter på äggulan.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Marleéne

  • Inlägg: 260
    • Jämtland
    • Fårskallarnas Ägg & Bacon Farm
SV: Luftfuktighet och temperatur-detta är vad jag kommit fram till
« Svar #34 skrivet: 09 jul-10 kl 08:36 »
Egentligen ska det väl inte spela någon roll om äggen ligger eller står upp i kläckaren, men just när det gäller ägg som skickats med post eller liknande så kan det tydligen spela roll.
Om de trådar som håller saker och ting på plats har gått sönder så hamnar inte saker där de ska och bland annat luftfickan stannar inte på plats om jag lägger äggen ner.

Hade ju som sagt bara 5 ägg liggande och bara en av dem blev något. Och med tanke på att jag hade 8 Dv. Wyandotteägg i kläckaren och alla kläcktes utom det enda ägget som låg ner och innehöll en kyckling om dött runt dag 10-15, så kanske det har något med äggplaceringen att göra. Men det kan ju vara slumpen också, vem vet.

Finns en tråd om detta någonstans på forumet, att det blev bättre kläckresultat när man hade skickade ägg stående under ruvning.
Erika, Jämtland
Uppfödare av Ragdoll, Genbank Helsingefår & Klövsjöfår, Genbank Linderödsvin & Höns
http://www.amunra.se  http://lillgumman.blogspot.se/  http://www.amunra.se/eggbacon

gernsö

  • Inlägg: 2034
    • Skåne
SV: Luftfuktighet och temperatur-detta är vad jag kommit fram till
« Svar #35 skrivet: 10 jul-10 kl 11:22 »
Det stämmer att skickade ägg bör stå upp under kläckningen för att få bättre resultat.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Luftfuktighet och temperatur-detta är vad jag kommit fram till
« Svar #36 skrivet: 10 jul-10 kl 14:34 »
Det stämmer att skickade ägg bör stå upp under kläckningen för att få bättre resultat.

Just det... tänkte inte på skickade ägg då jag aldrig har haft såna.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

hönstokan

  • Inlägg: 335
    • Jämtland
SV: Luftfuktighet och temperatur-detta är vad jag kommit fram till
« Svar #37 skrivet: 27 jul-10 kl 08:33 »
Av mina 14 befruktade FF ägg kläcktes 12 stora kycklingar, en hade knackat hål i mot botten av kläckaren och tog sej inte ut och ett var inte fullgånget. Vilket bra resultat. Jag plockade ut kycklingarna eftersom de var torra, dom var ju´så stora och dom sparkade på dom andra äggen

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Luftfuktighet och temperatur-detta är vad jag kommit fram till
« Svar #38 skrivet: 27 jul-10 kl 08:49 »
Av mina 14 befruktade FF ägg kläcktes 12 stora kycklingar, en hade knackat hål i mot botten av kläckaren och tog sej inte ut och ett var inte fullgånget. Vilket bra resultat. Jag plockade ut kycklingarna eftersom de var torra, dom var ju´så stora och dom sparkade på dom andra äggen
Vad kul! Står FF för fiftyfive flowery? Vad fick du i sådana fall för könsfördelning på dem?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Luftfuktighet och temperatur-detta är vad jag kommit fram till
« Svar #39 skrivet: 27 jul-10 kl 10:40 »
Den här omgången har jag kört med låg luftfuktighet, runt 20-25, till dygn 18 ungefär. Då ökade jag till runt 60-65 och sen tror jag att jag skvätte i nån till så att det hamnade på runt 70.

Från att ha haft resultat på 50% kläck förut så har jag nu ute 7 kycklingar av 8 och den åttonde kämpar för fullt.

Jag har dessutom varit fanastiskt noga med att INTE öppna locket nånting. En gång öppnade jag för att ta ut de trasiga äggskalen.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

523 gäster, 9 användare (1 dolda)
xaelanar, Radar, e bergman, per.martinsson, ärt, Tur-Johan, sayerbýr, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser