Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Anlägga odlingsland där hallonbuskar och mjölkört vuxit?  (läst 793 gånger)

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
Hej har börjat rensa hallonbuskar och mjölkört som fått växa okontrollerat länge där det tidigare var åker. Min plan är att dra upp så mycket som möjligt sen lägga plåt ovanpå och med troligen ojämna mellanrum dra bort plåtarna och rensa det som vuxit upp... sen nästa år kan jag plantera grönsaker där. Har inte tänkt köra jordfräs där. Vill inte heller tillsätta ny jord för ett sätt vore ju då att lägga kartong ovanpå och sen på med jord och odla. Jorden ser mörk och fin ut ganska lös också!
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Anlägga odlingsland där hallonbuskar och mjölkört vuxit?
« Svar #1 skrivet: 31 jul-18 kl 01:42 »
Jag gick ganska hårt åt ett par av våra hallonrager med röjsågen och döm av min förvåning så återkommer dom inte.

I ditt fall då. Jag hade antagligen gjort som du täckt med plåt och till våren byggt ramar ganska högt uppåt 50-60 cm täckt tjockt med tidningar och kartong.
Sedan ett 10-20 cm tjockt lager med sågspån från vedhanteringen.
På det ett tjockt lager stråmatrial ( gärna hästgödsel) som gärna får vara ruttnande och packa det nogsamt. På det jord.
Kan du komma igång med detta tidigt tom redan i höst så kan stråmatrialet och hästdyngan fungera som en varmbädd nästa år.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

464 gäster, 2 användare
xaelanar, Vanerpaddel

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser