Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mjölka hushållsko.  (läst 2644 gånger)

Omit

  • Inlägg: 2
Mjölka hushållsko.
« skrivet: 29 jul-18 kl 11:33 »
Hej alla kunniga, jag har en fråga när det gäller att mjölka en hushållsko av fjällras. Om jag låter kon gå med kalven hela dagarna och enbart mjölkar kon på kvällen, bli det någon mjölk över till mig då? Går det annars att sära på ko och kalv så jag kan mjölka kon på kvällen eller går det bara att sära på dem på natten för att mjölka på morgonen?

novemberblå

  • Inlägg: 17
    • Medelpad
SV: Mjölka hushållsko.
« Svar #1 skrivet: 29 jul-18 kl 12:55 »
Hej hej, ha kalven avskiljd på natten och mjölka på morron det du vill ha. Resten får kalven plus äta resten av dagen. Så skulle jag ha gjort. Vänligen Lena

Harriet S

  • Inlägg: 118
SV: Mjölka hushållsko.
« Svar #2 skrivet: 25 dec-18 kl 17:41 »
Ni som har/ska skaffa en hushållsko, hur många liter räknar ni att få per dygn och under hur många månader per år?

Nina W

  • Inlägg: 3995
    • Värmland
SV: Mjölka hushållsko.
« Svar #3 skrivet: 25 dec-18 kl 19:42 »
Ni som har/ska skaffa en hushållsko, hur många liter räknar ni att få per dygn och under hur många månader per år?
[/q

Om du läser vad som tidigare skrivits här på forumet så får du svar på det och allt annat om att ha hushållsko också. Om du tänker dig en ko av lantras som alltså inte är avlad för att producera massor med mjölk så kan du bara räkna med ca 10 liter mjölk om dagen och kalven behöver minst hälften av det. Hon mjölkar mest första tiden efter kalvningen och sedan sjunker mängden. Å andra sidan behöver du inte ge kon en massa kraftfoder för att hon ska orka med. Kor ska vara i sin = ha mjölkuppehåll de sista 2 månaderna innan hon kalvar.
« Senast ändrad: 25 dec-18 kl 21:30 av Nina W »

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Mjölka hushållsko.
« Svar #4 skrivet: 26 dec-18 kl 10:23 »
Ni som har/ska skaffa en hushållsko, hur många liter räknar ni att få per dygn och under hur många månader per år?

För många år sedan fick vi köpa en ko som hade för ovana att dia andra, trots att hon fick metallpiggar på mulen, så lyckades hon dia via mungipan......hon drack lika mycket som hon mjölkade.
Nåväl, vi köpte henne för att ha som hushållsko och jag mjölkade henne för hand.
Hon hatade det, var ju bara van vid mjölkmaskin...vi fick samla hela trakten varje gång hon skulle mjölkas, det behövdes många händer för att hålla henne stilla. Ofta sparkade hon ur spannen när jag var klar...
Hon kunde ge upp till 30 liter mjölk om dagen, så det var lite problem med vad en skulle göra med all mjölk.
Det är inte helt enkelt med hushållsko.

Nina W

  • Inlägg: 3995
    • Värmland
SV: Mjölka hushållsko.
« Svar #5 skrivet: 26 dec-18 kl 18:54 »
För många år sedan fick vi köpa en ko som hade för ovana att dia andra, trots att hon fick metallpiggar på mulen, så lyckades hon dia via mungipan......hon drack lika mycket som hon mjölkade.
Nåväl, vi köpte henne för att ha som hushållsko och jag mjölkade henne för hand.
Hon hatade det, var ju bara van vid mjölkmaskin...vi fick samla hela trakten varje gång hon skulle mjölkas, det behövdes många händer för att hålla henne stilla. Ofta sparkade hon ur spannen när jag var klar...
Hon kunde ge upp till 30 liter mjölk om dagen, så det var lite problem med vad en skulle göra med all mjölk.
Det är inte helt enkelt med hushållsko.

Vilket slit ni hade med den där kossan! Provade ni sparkbåge? Ja, en "riktig mjölkko" mjölkar lätt trettio liter om dagen och till och med ännu mer. Då måste hon självklart ha massvis med näringsrikt ensilage och kraftfoder för att orka med. Annars mjölkar hon ur sig och blir mager, blir inte dräktig och i värsta fall så blir hon sjuk. Massvis med ladugårdar står tomma så det är lätt att hitta en gammal vacumpump och mjölkspann men gummi åldras med tiden så det behöva ett nytt sett med spengummin mm. En fördel med att maskinmjölka kossan är också att då är det lättare att hitta någon som kan byta av er så att ni kan åka bort. Handmjölkning är en konst och dessutom jobbigt! Jag har inte gjort det på länge så jag skulle knappast orka mer än några liter.
« Senast ändrad: 27 dec-18 kl 05:34 av Nina W »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

765 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser