Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pumpa 300 meter/30 höjdmeter utan att dra elkabel?  (läst 19541 gånger)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Pumpa 300 meter/30 höjdmeter utan att dra elkabel?
« Svar #20 skrivet: 30 maj-18 kl 10:10 »
Ja, det är också något att ha med i beräkningen. Just den där modellen har jag plågat länge, men den har inte flyttat så många kubik. Men det är ju en membranpump, så den har ingen chans när det gäller livslängd per kubik jämfört med en centrifugalpump. Sedan behöver man nog någon form av relä som inte släpper fram strömmen innan solpanelen kan leverera tillräckligt för att motorn skall kunna gå runt. Brukar inte vara bra att en motor står still och blir varm.

Häxan & Trollgubben

  • Inlägg: 70
    • Värmland
SV: Pumpa 300 meter/30 höjdmeter utan att dra elkabel?
« Svar #21 skrivet: 30 maj-18 kl 12:36 »
Alternativt kan var att sätta upp två liknande pumpar som dessa, en halvägs upp och den andra vid odlingarna. Göra ett slags trappsystem  med de mindre modellerna kan kanska spara pengar.

https://www.wexthuset.com/tradgardsskotsel-underhall/vattna-bevattna/solcellsdriven-bevattning/irrigatia-solcellsdrivet-bevattningssystem-sol-c180-1

mangolito

  • Inlägg: 4
    • Dalarna
SV: Pumpa 300 meter/30 höjdmeter utan att dra elkabel?
« Svar #22 skrivet: 30 maj-18 kl 23:22 »
Tack för alla era bra tankar!

Jag ska försöka sammanfatta mina reflektioner efter att ha läst kommentarerna:

Vädurspump/ram-pump hade varit riktigt lockande om vi haft flödande vattendrag att utnyttja, men då det inte är fallet så går det alternativet bort tyvärr. De verkar dessutom inte kunna trycka särskilt många höjdmeter (men det kanske bara är en fråga om storlek?). I varje fall hittar jag inga konkreta exempel som passar min situation.

Att pumpa i två steg är verkligen ingen dum idé, den ska jag fundera mer på! Lite mer logistik blir det såklart, och fler prylar som kan krångla... Å andra sidan priset och stöldrisken (hade jag faktiskt inte tänkt på men den är klart värd att ta i beaktande).

Solpanel är en intressant idé. Men som torpjens skriver blir utmaningen där att hitta en prisvärd (lågspännings-)pump som är stark nog. Kör man i två steg blir det ju en annan femma, men där börjar samtidigt hela lösningen kännas lite väl komplex. Många småsystem som måste fungera och samspela bra. Hmmm. Teoretiskt känns det lockande.

Brandslang/brandpumpsalternativet blir sannolikt för dyrt och verkar onödigt överdimensionerat.

Summa sumarum känns faktiskt bensindrivet elverk + rejäl pump som klarar hela vägen (c:a 4 bar) som det mest rimliga alternativet att börja med. Elverk har man ju som sagt nytta av ändå (när strömmen går).

/mangolito


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Pumpa 300 meter/30 höjdmeter utan att dra elkabel?
« Svar #23 skrivet: 30 maj-18 kl 23:54 »
Det låter som ett bra val, lycka till!

andtol

  • Gäst
SV: Pumpa 300 meter/30 höjdmeter utan att dra elkabel?
« Svar #24 skrivet: 31 maj-18 kl 07:24 »
Vilken slang är billigast/bäst för den lösningen?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Pumpa 300 meter/30 höjdmeter utan att dra elkabel?
« Svar #25 skrivet: 31 maj-18 kl 08:21 »
Definitivt PEM-slang, men sedan vilken dimension man skall välja beror på. 300 meter är så pass lång sträcka att tryckfallet märks av, men å andra sidan kostar 32 mm slang 1200 kr mer än 25 mm slang och är besvärligare att rulla ut.

mangolito

  • Inlägg: 4
    • Dalarna
SV: Pumpa 300 meter/30 höjdmeter utan att dra elkabel?
« Svar #26 skrivet: 31 maj-18 kl 12:02 »
Ang. slangdimension och tryckfallet så tänker jag att jag nog måste köra 32mm slang ändå om jag ska få till en rimlig avvägning mellan vattenflöde och körtid på bensindrivna elverket.

Säg att jag vill kunna fylla en kubiktank på 30 minuter. Det ger ett önskat flöde på 33 l/min. Med 25mm-slang skulle jag enligt tabellen (https://www.rinkabyror.se/sida/hjalp/tryckfallstabell-pem-slang-2/) behöva lägga på 16x3=48 höjdmeter till de 30 riktiga höjdmeter som jag pumpar, och således behöva en mastodontpump. Med 32mm-slang blir det i stället beskedliga 6x3=18 höjdmeter extra som pumpen behöver klara, vilket gör att jag antagligen klarar mig med en enklare 4,8 bars pump.

Eller tänker/räknar jag fel?

Alternativt sänker jag kravet på hur snabbt jag ska kunna fylla en kubikstank, men då får väl elverket stå och puttra halva dagen i stället vilket vore trist.


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Pumpa 300 meter/30 höjdmeter utan att dra elkabel?
« Svar #27 skrivet: 31 maj-18 kl 13:37 »
Om du istället väljer en medelväg i tid, säg 1 timma och 40 minuter för att fylla tanken, så hamnar du på 10 l/minut i beräkningen. Då har du ett dynamiskt tryckfall på ca 0,24 bar i 32 mm ledningen och 0,72 i 25 mm ledningen. Då klarar du dig med vilken som av slangarna.

Men sen har du pumpkaraktäristiken att ta hänsyn till också. En pump som ger 60 l/minut (noll lyfthöjd) och har lyfthöjd 48 meter kan man inte sådär självklart tro att den ger 10 liter per minut vid 37 meter eller ens vid 32 meter. Men det borde den.

Zixten

  • Inlägg: 85
    • Västergötland
SV: Pumpa 300 meter/30 höjdmeter utan att dra elkabel?
« Svar #28 skrivet: 17 jun-18 kl 15:53 »
Hur mycket vatten gör du åt per dygn?

Om du inte har allt för stor åtgång på vatten och tillgång till traktor så finns det pumpar till kraftöverföringsaxlen som skulle funka, skaffa sen en kärra med valfritt antal IBC tankar på så borde det kunna bli en ok lösning, ställer du sen kärran så den är högre än din tomt så får du självtryck...

http://www.nimaab.se/se/art/traktorpump-pto20.php Det finns större pumpar...
Glöm inte att bromsen är fartens värsta fiende.  // Zixten

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Pumpa 300 meter/30 höjdmeter utan att dra elkabel?
« Svar #29 skrivet: 17 jun-18 kl 17:19 »
Det slog mig att det finns en annan lösning, som visserligen blir fri från elkabel men å andra sidan kräver att man lägger en slang till.
Och det är att man använder en ejektorpump - samma lösning som man använder vid djupborrade brunnar där man inte vill ha en elektrisk pump nersänkt i brunnen utan föredrar att ha den åtkomlig ovan jord.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Pumpa 300 meter/30 höjdmeter utan att dra elkabel?
« Svar #30 skrivet: 17 jun-18 kl 20:16 »
Den lösningen dök upp tidigare.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

795 gäster, 7 användare
Banelinjen, xaelanar, Rostig, beekeepern, von tratt, Adels, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser