Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Har jag förstört mitt köksgolv?  (läst 4278 gånger)

HsEgen

  • Inlägg: 3
    • Småland
Har jag förstört mitt köksgolv?
« skrivet: 01 apr-18 kl 22:25 »
Hej. Här verkar finnas en hel del kunniga när det gäller golvbehandlingar.
Jag har låtit lägga in ett vackert furugolv i mitt nya kök. Var i en butik häromdagen och rådfrågade om behandlingar och kom ut därifrån med trälut och vitsåpa.
När jag hade lutat golvet var det ljust rosa vilket kan ha blivit berott på den lilla kalk som var med i flaskan. Jag ville helst inte ha den rosa tonen så jag använde källans linoljesåpa kvällen efter som behandling. Dagen efter var golvet alldeles gult med dragning åt rött och även grönt... Nu har jag såpat det fyra gånger efter det för att mätta golvet men det är ju inte alls så blekt som jag hade önskat trodde ju definitivt inte det skulle bli mörkare av behandlingen..
Vad kan man göra?
Kommer det blekna? Någon med samma erfarenhet?
TACKSAM för svar!
Bifogar före och efter-bilder

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Har jag förstört mitt köksgolv?
« Svar #1 skrivet: 02 apr-18 kl 08:04 »
Det ser fint ut tycker jag. Har svårt får stå varför du inte är nöjd. Nu har du ett tåligt vackert golv.
kretslopp

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Har jag förstört mitt köksgolv?
« Svar #2 skrivet: 02 apr-18 kl 08:32 »
Det är väl ganska nära furans naturliga färg?

HsEgen

  • Inlägg: 3
    • Småland
SV: Har jag förstört mitt köksgolv?
« Svar #3 skrivet: 08 apr-18 kl 21:17 »
Ja det är ju furans naturliga färg men hade väl hoppats att det skulle förbli ljust ett tag till det var det jag pratade med butikssäljaren om. Jag hade ingen aning om att luten drar fram kärnan i brädan. Nu har det dock bleknat väldigt mycket, jag har vitsåpat flera gånger med två olika såpor.
Kommer det bli motståndskraftigt som ett skurgolv trots att det är lutat? Om man skurar ofta?

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Har jag förstört mitt köksgolv?
« Svar #4 skrivet: 09 apr-18 kl 20:15 »
Möjligen är det på grund av att kärnan innehåller en betydligt högre koncentration av naturliga hartser du fått detta resultat.
Furuvirke skiftar alltid i rött mot mitten, vill man ha en mer homogen färg bör man välja gran i stället, men personligen gillar jag furugolv bättre, jag har själv gamla bredsågade furugolv som är mer än 100 år gamla här, de blir bara finare med åren tycker jag. :)

Lut bör man generellt vara försiktig med då det lätt ger en ful dassgrå ton om man gör fel, samma om man använder för hett vatten direkt på virket, då blir det fult väldigt fort.






Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

HsEgen

  • Inlägg: 3
    • Småland
SV: Har jag förstört mitt köksgolv?
« Svar #5 skrivet: 09 apr-18 kl 22:06 »
Jag kommer då aldrig råda någon att luta sitt golv. Men gjort är gjort och nu hoppas jag bara att golvet går att få till ett bra och motståndskraftigt skurgolv trots lutningen. Jag skurar på... :

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Har jag förstört mitt köksgolv?
« Svar #6 skrivet: 09 apr-18 kl 22:23 »
Kom ihåg att aldrig skura med hetvatten bara, endast kallvatten och fast oljesåpa (natursåpa), gråa golv ser äckliga ut i mitt tycke, de var aldrig sådana förr.

Hoppas att någon kan hjälpa dig att få kärnan ljusare, har ni talat med försäljaren ni köpte de gamla produkterna av?

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Har jag förstört mitt köksgolv?
« Svar #7 skrivet: 11 apr-18 kl 16:14 »
Furugolv är rödare än grangolv. Grangolv är ljusare, inte lika tåliga och är känsligare för fläckar.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

596 gäster, 3 användare
xaelanar, Be, köksträdgård

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser