Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Helgjuten pool  (läst 3861 gånger)

oskarsoderberg

  • Inlägg: 60
    • Västmanland
Helgjuten pool
« skrivet: 07 feb-18 kl 21:29 »
Går det att helgjuta en pool? Jag har tänkt gjuta en betongplatta och helgjuta en pool i ena änden. Har kollat en del och funnit att det går att beställa betong med högre täthet. Jag tänker att det borde fungera då bönder gjuter betongcisterner till gödsel, där det är väldigt höga krav på att lekage inte får förekomma?

oskarsoderberg

  • Inlägg: 60
    • Västmanland
SV: Helgjuten pool
« Svar #1 skrivet: 07 feb-18 kl 21:35 »
Jag tänker att detta blir väldigt mycket billigare än att anlita en poolfirma, som dessutom nästan uteslutande svetsar en fejkmosaikplastmatta på insidan. Betongkostnaden har jag räknat till ca 40k kr och då kan jag lägga pengar på ett äkta mosaikkakel på insidan istället. Är jag ute och seglar?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Helgjuten pool
« Svar #2 skrivet: 07 feb-18 kl 23:45 »
Det går bra att göra pool i betong, titta bara på alla stora bassänger i badhusen.

Gika

  • Inlägg: 152
SV: Helgjuten pool
« Svar #3 skrivet: 08 feb-18 kl 09:31 »
Tänker att den kanske fryser sönder på vintern?

Postat med Alternativ.nu´s app


ville79

  • Inlägg: 32
    • Uppland
SV: Helgjuten pool
« Svar #4 skrivet: 08 feb-18 kl 12:32 »
Mosaikpooler måste tömmas på vintern eller hållas uppvärmda, kostar pengar.. Armering och formsättning är inte gratis och eftersom du skriver här tror jag att du inte har den expertisen..
Även med mycket eget jobb så får du lägga på en nolla på din betongkostnad för en betongpool. Men det går att göra!

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Helgjuten pool
« Svar #5 skrivet: 08 feb-18 kl 14:11 »
Om du målar på något vattentätt skikt så borde det gå bra. Många som har koi dammar bygger i lecablock eller gjuter och målar sen med flytande membran. Dessa konstruktion håller med vatten i året om.

Mvh
Magnus

andtol

  • Gäst
SV: Helgjuten pool
« Svar #6 skrivet: 08 feb-18 kl 14:21 »
Mosaikpooler måste tömmas på vintern eller hållas uppvärmda, kostar pengar..

Gäller det även betongpooler? Att man måste värma dem?

Det är väl få som tömmer och värmer sina (större) nergrävda pooler på vintern? Bygger man rätt med isolering osv så expanderar isen uppåt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Helgjuten pool
« Svar #7 skrivet: 08 feb-18 kl 14:35 »
Och det skall vara en mycket liten pool om den bottenfryser.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Helgjuten pool
« Svar #8 skrivet: 08 feb-18 kl 16:08 »
Problemet är att även ytis expanderar i alla riktningar. Så om man inte värmer så bör man i allafall hålla en öppen vak under vintern. Det är åtminstone vad folk berättade för mig när jag byggde dammen.

Mvh
Magnus

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Helgjuten pool
« Svar #9 skrivet: 08 feb-18 kl 16:34 »
Nu har jag varken egna mätningar eller rapporter att hänvisa till, men ytisen ger inte mycket kraft i sidled. Man kan låta båtar frysa in i isen, alla möjliga baljor jag har med vatten som ytfryser klarar sig, jag ser ingen form efter isexpansion i poolerna som står vattenfyllda under vintern, inte heller i dammen. Däremot har jag spräckt kraftiga järnrör när vattnet blir instängt innan det fryser.

Är man osäker (eller rädd om mosaiken) så är det ju bara att hänga i ett tre decimeter djupt band av liggunderlag eller liknande runt innerkanten av poolen. Jag har svårt att se vitsen med en vak, den kan inte avlasta. Och is som blir kallare krymper, det är därför det blir sprickor när det kallnar.


Det finns de som fryser in saft och andra vätskor i glasburkar. Jag har aldrig provat, men de hävdar att det går bra.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Helgjuten pool
« Svar #10 skrivet: 08 feb-18 kl 16:44 »
Lite sprängkraft i sidled har isen, vattenlåsen i skitstolen fryser ibland sönder om det är vatten kvar.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Helgjuten pool
« Svar #11 skrivet: 08 feb-18 kl 16:52 »
Men det kan bero på att vatten blir instängt.

Eller att det fryser så fort uppe hos dig ;D


Förresten, har man skitit rejält så finns inget vatten kvar ;D ;D

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Helgjuten pool
« Svar #12 skrivet: 08 feb-18 kl 16:53 »
Ja här har de flesta med nyare båtar en bubbelridå runt båten vintertid. Så de tillsamman med dammfolket tror att isen kan expandera så pass att det blir ett problem. Äldre båtar är väl byggda för att klara det.

En vak gör att isen har åtminstone ett håll att expandera åt. Huruvida det gör skillnad eller inte beror ju på konstruktionen. Jag håller dessutom vak för gasutbytet då jag har fisk ute året om. Men det antar jag att TS inte skall ha.

Annars så rekommenderar jag att surfa runt på biologiska, badbara dammar. En mer miljövänlig och mindre arbetskrävande lösning.

Mvh
Magnus

oskarsoderberg

  • Inlägg: 60
    • Västmanland
SV: Helgjuten pool
« Svar #13 skrivet: 08 feb-18 kl 21:00 »
Tack för alla svar, jag kommer att bygga växthus över plattan och poolen. Tänker inte låta poolen frysa...

Vad bra att det går att göra den i betong. Vad menar du med att jag måste lägga på en nolla? Menar du för kostnaden att bygga formen att gjuta i, i så fall har jag räknat med det. Men själva kostnaden för betongen borde väl hamna ungefär där jag räknat?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Helgjuten pool
« Svar #14 skrivet: 08 feb-18 kl 21:52 »
Att få en högre kvalitet på betongen brukar inte kosta så mycket. Slå en signal till det närmaste stället och kolla vad de skall ha för en bil ut till dig. Det brukar löna sig att ta den större bilen om de har två storlekar. Och att ha allt klart när de kommer, för det kostar att ha dem stående när de väl är framme. Ett tips är att ha något extra format om det blir en skvätt över. Och att ge dem en bra vägbeskrivning om du bor lite utanför... Här har de flesta kört fel.

Tänk på att raka ytor (väggar) är klenare än böjda. Och att flytande betong lätt spränger för klena formar.

ville79

  • Inlägg: 32
    • Uppland
SV: Helgjuten pool
« Svar #15 skrivet: 08 feb-18 kl 22:51 »
Det jag menar är att det är svårt att få till ett tillräckligt bra resultat själv utan gedigen kunskap och erfarenhet. Därtill kommer diverse tätskikt och annat som kostar multum.  Mosaiken för pooler är snordyr och epoxifog är dyr och inte så lätt att få till. Jag tror att det är svårt utan proffshjälp som kostar.. Men det finns något poolforum där du borde kunna bolla lite idéer och tankar.
Men en mosaikpool är riktigt flådigt men ovanligt pga kostaden och vårt klimat. Jag hoppas du får till det!☺☺

oskarsoderberg

  • Inlägg: 60
    • Västmanland
SV: Helgjuten pool
« Svar #16 skrivet: 18 feb-18 kl 22:39 »
Tätskikt har jag tänkt att slippa med högre kvalitet/täthet på betongen.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Helgjuten pool
« Svar #17 skrivet: 19 feb-18 kl 08:32 »
En dum fråga, varför tätskikt i en pool?
Hur skulle det kunna bli en vattenskada i marken bakom den?

Var och hjälpte en kompis som renoverade ett hus och där var det en gjuten pool utomhus, med vita 15 x 15 cm kakelplattor i.
Det låg några reservplattor i ett uthus och de såg ut som vanliga, som man har inomhus.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Helgjuten pool
« Svar #18 skrivet: 19 feb-18 kl 08:37 »
Om betongen är för mager så tar den in vatten som dels gör att armeringsjärnen rostar, dels spränger betongen när det blir vinter.


ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Helgjuten pool
« Svar #19 skrivet: 19 feb-18 kl 08:46 »
Om betongen är för mager så tar den in vatten som dels gör att armeringsjärnen rostar, dels spränger betongen när det blir vinter.

Varför skulle man ha för mager betong, om man nu kostar på att göra både pool och växthus?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Helgjuten pool
« Svar #20 skrivet: 19 feb-18 kl 08:50 »
För att kunna få en vattenskada i marken bakom ;D ;D

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Helgjuten pool
« Svar #21 skrivet: 19 feb-18 kl 08:50 »
Med sluttande väggar expanderar isen uppåt. Det finns tillsatser till betongen som gör den vattentät.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

393 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser