Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Eftersöker historier om alternativa drömmar som gick åt pipsvängen  (läst 10977 gånger)

x-lab

  • Gäst
Den mest anmärkningsvärda  drömmen jag har hört talas om är nog han i Dalarna som hade byggt en egen vätgas bil som han körde omkring med på tror det var på 80-talet, och länstyrelsen fick nyss om detta och försatte honom i körförbud, då tanken inte var testad för 600-bars tryck och dom ansåg att den var en samhällsfara då dom ansåg att den kunde explodera. Men det är vad jag hört iaf

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
I övergångsperioden för moderna gasdrivna bilar så fanns det en typ av LPG (Propan/Butan, etc) drivna bilar (de är fortfarande ganska vanliga i staterna för mindre fordon) men tankstationerna för vätgas, som håller avsevärt högre tryck hade av någon obskyr anledning samma påfyllnings system som de äldre LPG bilarna (Ytterligare ett exempel på Murphys släde...) vissa företag och andra använde, vilket i några fall resulterade i att om man tankade fel och fyllde vätgas kunde man råka ut för en rätt kraftig explosion.


Tror folket i byn är vana det mesta här sedan tidigare, å andra sidan har väldigt få personer velat besöka mig sedan jag flyttade hit permanent...  ;D
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
LPG är ju fortfarande populärt i många länder nere på kontinenten (bl a Polen och Italien). Tyvärr är tankningsanslutningarna inte riktigt standardiserade, och olika i olika länder (det finns adaptrar att köpa om man behöver). Något land, vet ej vilket, användes samma slags koppling för LPG som i Sverige används för biogas (CNG) med många gånger högre tryck.  Det har inträffat explosioner då intet ont anande utlänningar har försökt tanka en LPG-bil vid svensk biogasmack.

Sen har det ju visat sig att biogasbilar har vissa explosionstendenser även om de tankas med rätt bränsle och även om de är typprovade och godkända enligt alla konstens regler. Det har hänt mer än en gång att t ex tankar har nötts sönder av grus och stenar som har lagt sig mellan tank och skyddsplåt, eller att lågt placerade utvändiga tankar på sopbilar har bucklats sönder av alltför aggressiva farthinder.

Den mest anmärkningsvärda  drömmen jag har hört talas om är nog han i Dalarna som hade byggt en egen vätgas bil som han körde omkring med på tror det var på 80-talet, och länstyrelsen fick nyss om detta och försatte honom i körförbud, då tanken inte var testad för 600-bars tryck och dom ansåg att den var en samhällsfara då dom ansåg att den kunde explodera. Men det är vad jag hört iaf

Länsstyrelsen har ingen befogenhet att utfärda körförbud för en bil (om den någonsin har haft sådan befogenhet, så upphörde den långt före 80-talet). Körförbud får bara polisen och bilprovningen utfärda (undantag: militärfordon, alla motorbefäl inom Försvarsmakten har rätt att sätta körförbud på vilket militärregistrerat fordon som helst).

x-lab

  • Gäst
LPG är ju fortfarande populärt i många länder nere på kontinenten (bl a Polen och Italien). Tyvärr är tankningsanslutningarna inte riktigt standardiserade, och olika i olika länder (det finns adaptrar att köpa om man behöver). Något land, vet ej vilket, användes samma slags koppling för LPG som i Sverige används för biogas (CNG) med många gånger högre tryck.  Det har inträffat explosioner då intet ont anande utlänningar har försökt tanka en LPG-bil vid svensk biogasmack.

Sen har det ju visat sig att biogasbilar har vissa explosionstendenser även om de tankas med rätt bränsle och även om de är typprovade och godkända enligt alla konstens regler. Det har hänt mer än en gång att t ex tankar har nötts sönder av grus och stenar som har lagt sig mellan tank och skyddsplåt, eller att lågt placerade utvändiga tankar på sopbilar har bucklats sönder av alltför aggressiva farthinder.

Länsstyrelsen har ingen befogenhet att utfärda körförbud för en bil (om den någonsin har haft sådan befogenhet, så upphörde den långt före 80-talet). Körförbud får bara polisen och bilprovningen utfärda (undantag: militärfordon, alla motorbefäl inom Försvarsmakten har rätt att sätta körförbud på vilket militärregistrerat fordon som helst).

Länstyrelse hade mandat för att förbjuda en lösning (i detta fall var det H-tanken som inte hade testas i tillräcklig stor utsträckn ) så dom kan förbjuda om dom inte anser att det är säkert enl dom
Läs hela mitt tidigare inlägg så hade du inte behövt skriva

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
Nå, vet man vad man håller på med så är det nemas problemas att göra egna tankar sett ur rent teknisk synvinkel (dock skulle jag beställa själva tryckbehållaren hos en legitimerad firma som kan svetsa högtryckstankar), men byråkratin ser troligen ut som den gör av nämnda orsaker.

Fast borde kanske gå att få den besiktigad i efterhand på något vis, ungefär som dykartuber?
Kraven är ju trots allt inte högre än så, snarast lägre tryck och mindre risk än en dykartub med komprimerad högtrycks luft.
Vissa typer av dykartuber kan ju hålla över 350 bars tryck när man laddar den menar jag (de är visserligen inte svetsade dock, men borde kunna hålla andra typer av gas om man monterar korrekt typ av koppling tycker man.

Kanske läge för en egen tråd om gasdrivna hemmabyggen...  :)
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
Överhuvudtaget är gasformiga bränslen som förvaras under tryck ett ganska stort riskmoment när oväntade händelser inträffar. Ska man driva en bil på gasformigt bränsle, bör man se till att göra anläggningen så att bränslet aldrig behöver lagras i gasform utan att förgasningen sker i samma takt som motorn förbrukar bränslet, och att gasen aldrig befinner sig vid ett högre tryck än atmosfärstrycket.
Exempel på säkra lösningar ur den aspekten är gengas, karbidgasverk och järnkarbonylförgasare.

docswood

  • Inlägg: 192
    • -
Här är i alla fall en där de konventionella drömmarna gick åt pipsvängen. Heltidsjobb i Stockholm och en etta i förorten, gymkort och onlinedejting. Jobbet blev bara stressigare och stressigare och jag fick diverse hälsoproblem - bältros, musarm, någon mystisk inflammationssjukdom i vänster arm som ingen kunde sätta diagnos på. Jag hade vänner där förstås, men samtidigt hade jag aldrig känt mig mer isolerad. Ideliga pendeltågsförseningar och kunder som bokstavligen kunde skicka jobb med deadline igår, öppet kontorslandskap och kollegor som inte kunde hålla lågmäld samtalston. En sommar där jag landade med två personers arbete och i princip gick sönder av stress, och hade chefer som tog mig och min kapacitet för givet. Allt kulminerade i psykisk sjukdom, terapi och när det inte funkade, medicin. Och jag hade svårt att umgås med vänner som rekreation, för efter jobbet var jag så trött av stressen att jag knappt orkade med någon social fritid.

Så vandrade jag på Dag Hammarskjöldsleden i Lappland. Tio dagar helt utan internetuppkoppling, bara jag och naturen och folk jag träffade på vägen. När jag kom ner till T-centralen i Stockholm och stod omgiven av främlingar som hastade förbi, videoreklam och buller och betong och stress, insåg jag att nu fick det vara nog. Jag hatade ju mitt liv som det blivit. Det var 16 augusti. 18 december låste jag upp dörren till mitt hus på en gård i Hälsingland. Mycket tack vare att jag sålde lägenheten med god förtjänst.

Nu har jag bott här i en månad och blivit så otroligt varmt välkomnad till trakten att jag inte kan tro det. På mina fyra år i Stockholm hade jag kanske en gäst i kvartalet. Nu har jag ibland så många gäster i stöten att jag inte vet om jag har tillräckligt med stolar åt alla. Här stämmer det verkligen att främlingar är vänner man inte lärt känna.

Så får vi se hur det går. Jag tänker försöka bli självförsörjande på grönsaker, mejeriprodukter och kött, odla ekologiska grönsaker till försäljning och frilansa ihop de extra pengar jag behöver så man har nog med pengar att lägga undan till pensionen. Vi är redan några smågårdar som tänker gå ihop och hjälpas åt vid behov, och till exempel rotera tjur emellan oss så varje gård inte behöver ha sin egen. Men jag vet att Stockholm flyttar jag aldrig tillbaka till.


Vilken underbar berättelse. Tack!


Postat med Alternativ.nu´s app

VS

  • Gäst
Jag vill bara instämma med föregående talaren. Vilken storartad agerande av Riskan med stil, en "real deal" så ska det vara, en riktig höjdare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

773 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, beekeepern, Ahlman, Banelinjen, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser