Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varmvatten tank  (läst 3373 gånger)

torptomte

  • Inlägg: 33
    • Västergötland
Varmvatten tank
« skrivet: 08 okt-17 kl 17:23 »
Nu blir jag lite fundersam.. Har en vedpanna och tillhörande vattentankar och värmen går till element plus golvvärme. Eldat nu och satte i sladdarna till golvvärmen, då hörs givetvis vatten som börjar strömma genom rören osv. Men nu började det låta dubbelt så högt som innan plus ett litet pysande ljud kan nog förklaras. Blev orolig så drog ur kontaken och då sluta ljudet. Testa sätta i igen, då låter de lika illa. Nu är kabeln ur och funderar på vad detta kan vara?


Postat med Alternativ.nu´s app


Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Varmvatten tank
« Svar #1 skrivet: 08 okt-17 kl 17:53 »
Sitter det en separat cirkulationspump till golvvärmeslingan på stickkontakt? Så man förstår hur det ser ut. Och är slingan sluten mot värmeväxlare i acktank?

Enda jag kommer på om det inte är nått genaralfel är luft i systemet.

Är det nyinstallerad eller stått av länge?

Men jag kan inte golvvärme så bra. Så finns nog bättre idéer.

Postat med Alternativ.nu´s app


torptomte

  • Inlägg: 33
    • Västergötland
SV: Varmvatten tank
« Svar #2 skrivet: 08 okt-17 kl 17:55 »
Har stått hela sommaren, eldade en gång men starta ej systemet, men bara för att få igång pannan så att säga. Fyllde på vatten i tankarna och sotade ur för att förbereda inför vintern

Postat med Alternativ.nu´s app


torptomte

  • Inlägg: 33
    • Västergötland
SV: Varmvatten tank
« Svar #3 skrivet: 08 okt-17 kl 17:58 »
Såhär ser det ut

Postat med Alternativ.nu´s app


Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Varmvatten tank
« Svar #4 skrivet: 08 okt-17 kl 17:59 »
Jag gissar på luft i systemet. Nytt vatten avger gaser som måste luftas ur. Hur man löser det beror på system.

Postat med Alternativ.nu´s app


Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Varmvatten tank
« Svar #5 skrivet: 08 okt-17 kl 18:01 »
Förutom att lufta ur systemet, så är frågan om det är trefas el till cirk-pump? Om ja, snurrar pumpen bakåt?
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

torptomte

  • Inlägg: 33
    • Västergötland
SV: Varmvatten tank
« Svar #6 skrivet: 08 okt-17 kl 18:02 »
Förutom att lufta ur systemet, så är frågan om det är trefas el till cirk-pump? Om ja, snurrar pumpen bakåt?
Det är det nog inte, det är två vanliga stickkontakter nämligen

Postat med Alternativ.nu´s app


torptomte

  • Inlägg: 33
    • Västergötland
SV: Varmvatten tank
« Svar #7 skrivet: 08 okt-17 kl 18:03 »
Jag gissar på luft i systemet. Nytt vatten avger gaser som måste luftas ur. Hur man löser det beror på system.

Postat med Alternativ.nu´s app
Okey, det låter logiskt. Men hur man gör det måste ju pluggas på isåfall

Postat med Alternativ.nu´s app


torptomte

  • Inlägg: 33
    • Västergötland
SV: Varmvatten tank
« Svar #8 skrivet: 08 okt-17 kl 18:38 »
Trott att denhär "centralen" hört till själva elsystemet. (går köra golvvärmen på el också nämligen)  som synes på ena bilden är det en strömbrytare högst upp som är avstängd. Men följer man rören så syns det ju att det är dit det de går från själva vedpannan också. Stod lite info men inget om luftning. Tydligen relativt "nytt" system. 2005, så det är ju inte uråldrigt.

Postat med Alternativ.nu´s app


ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Varmvatten tank
« Svar #9 skrivet: 08 okt-17 kl 18:49 »
Luftningen bör sitta högst upp i systemet.
Det är inte bara pumpen som låter, eftersom den stått still ett tag?
Du har en stor blank skruv på pumpen, mitt i den svarta gaveln med text.
Skruva lös den och se om ljudet försvinner och om pumpen snurrar, det droppar lite vatten, men det gör inget

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Varmvatten tank
« Svar #10 skrivet: 08 okt-17 kl 18:49 »
Har systemet och tankar varit  tömt?  Eller var det bara lite för lite vatten?  Du har en trycktank med gummiblåsa, ser jag. Om systemet stått med för lite vatten kan det behövas fylla på luft för att expantionstanken ska fungera. Pumpa i luft till rätt tryck med en kompressor. Det finns en bildäcksventil på den, ibland gömd under en plastknapp. Du får kanske tappa  lite vatten för att det ska fungera. Då kan du göra det genom din övertycksventil. Hos oss är både sotare och rörfirmor hjälpsamma och kunniga när det gäller pannor och system.
kretslopp

torptomte

  • Inlägg: 33
    • Västergötland
SV: Varmvatten tank
« Svar #11 skrivet: 08 okt-17 kl 19:24 »
Har systemet och tankar varit  tömt?  Eller var det bara lite för lite vatten?  Du har en trycktank med gummiblåsa, ser jag. Om systemet stått med för lite vatten kan det behövas fylla på luft för att expantionstanken ska fungera. Pumpa i luft till rätt tryck med en kompressor. Det finns en bildäcksventil på den, ibland gömd under en plastknapp. Du får kanske tappa  lite vatten för att det ska fungera. Då kan du göra det genom din övertycksventil. Hos oss är både sotare och rörfirmor hjälpsamma och kunniga när det gäller pannor och system.
Det har inte varit tömt utan bara för lite vatten. Kruxet är ju att tankarna som varmvattnet är i är inbyggda bakom en vägg. Vet ej varför men det är inget man kommer åt och kolla på. Däremot så finns det ett vattenrum ute i en annan byggnad. Där hydrofontanken och pump osv är. Därute vet jag hur luftningen fungerar och det är gjort med jämna mellanrum. Men är dom sammankopplade så man luftar därute eller? 

Postat med Alternativ.nu´s app


kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Varmvatten tank
« Svar #12 skrivet: 08 okt-17 kl 19:48 »
Vattensystemet och värmesystemet år två olika system. Enda kontaktpunkten är när du fyller på vatten i värmesystemet. Systemet kan till största delen vara självavluftande, då behöver det lite tid på sig att flytta luften. Låt det stå och gå ett par timmar innan du eldar så bör det lufta ur sig färdigt.
kretslopp

torptomte

  • Inlägg: 33
    • Västergötland
SV: Varmvatten tank
« Svar #13 skrivet: 08 okt-17 kl 21:04 »
Vattensystemet och värmesystemet år två olika system. Enda kontaktpunkten är när du fyller på vatten i värmesystemet. Systemet kan till största delen vara självavluftande, då behöver det lite tid på sig att flytta luften. Låt det stå och gå ett par timmar innan du eldar så bör det lufta ur sig färdigt.
Jag vet ju att jag aldrig tidigare behövt lufta. Enda varit att fylla på vatten eller fylla på något med golvvärmen(kommer inte ihåg om de är luft eller vatten men tryck klockan ska stå på 1 vet jag och bara behövt fylla på en gång) inget med luftning.  om systemet ska lufta sig självt är det bara när de är kallt som de är okey att göra?  Och vad kan hända Worst case scenario om de skulle visa sig att systemet INTE är själv avluftande och man låter de stå och gå?

Postat med Alternativ.nu´s app


Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Varmvatten tank
« Svar #14 skrivet: 09 okt-17 kl 01:42 »
Tror inget behöver gå sönder direkt iallafall inte utan att slå på elen. Men det är ju inte bra att ha vatten i systemet för då funkar det kanske inte. Jag skulle haft pumpen igång för att se om inte luften kommer ut efterhand. Testa att öppna skruven på cirkulationspumpen so det står ovan. Sen kolla om det finns nån avlyfntnigsnippen. Automatisk eller ej. Högst upp i det systemet. En automatisk kanske man kan känna/höra nått från.  Kanske knacka lite försiktigt på. Men det där beror väl på om jordvärmen går i en egen slinga och inte blandas med tank vattnet.  Då borde man rimligtvis behöva fylla den slingan om det kommit luft i den. Dvs ersätta luften med vatten.

 Längs upp till vänster är det en säkerhetsventil eller et spillrör. Ser ut att leda ner i en liten burk. Är det nått bredvid den också?

Postat med Alternativ.nu´s app



Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Varmvatten tank
« Svar #16 skrivet: 09 okt-17 kl 01:48 »
Nr 20 längst upp till vänster är avluftning om det nu är denna du har




Postat med Alternativ.nu´s app

torptomte

  • Inlägg: 33
    • Västergötland
SV: Varmvatten tank
« Svar #17 skrivet: 09 okt-17 kl 09:09 »
Nr 20 längst upp till vänster är avluftning om det nu är denna du har




Postat med Alternativ.nu´s app
Inte den ja har, i min beskrivning står inget om avluftning nämligen. Och det är inte härifrån det låter någonting.  Det är i andra änden av rummet där de sitter reglage för golvvärmen och vatten påfyllning och en tank på golvet. De är dom stora rören som går in till badrummet som det låter i om ja enklast förklarar det så.. 

Postat med Alternativ.nu´s app


torptomte

  • Inlägg: 33
    • Västergötland
SV: Varmvatten tank
« Svar #18 skrivet: 09 okt-17 kl 09:14 »
Det är härifrån det låter. Nu till en ny fråga. Jag har som synes två kontakter att sätta i, den längst till höger måste vara golvvärmen eftersom när den kopplas i så visar klockan att de skickar in si och så mycket värme, det låter INTE konstigt när den kopplas i, utan de är när den längst till vänster kopplas in. Är den enbart till varmvatten i dusch osv då eller är det någon form av cirkulation eller något som gör att dom två måste arbeta ihop och vara ikopplade samtidigt?

Postat med Alternativ.nu´s app


torptomte

  • Inlägg: 33
    • Västergötland
SV: Varmvatten tank
« Svar #19 skrivet: 09 okt-17 kl 09:16 »
Bilden kom inte med, här är den

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

643 gäster, 7 användare (2 dolda)
ärt, alternaiv, xaelanar, von tratt, Frida Hagman

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser