Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur stor verkstad behöver man?  (läst 9183 gånger)

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Hur stor verkstad behöver man?
« Svar #20 skrivet: 07 okt-17 kl 23:31 »
Jag skulle bygga innertaket som ett tredingstak för att få längsgående ventilation ovanpå isoleringen till ventiler högs uppe på gavelröstena. Vid ryggåstak stiger varm fuktig luft uppåt i luftspalten men slipper inte ut om man inte har en massa dyra ventilatorer med läckagerisk.

120 mm väggar räcker gott och väl bara du hittar ett sätt att få byggnadstillstånd. Staten har ju bestämt att vi skall spara energi genom att isolera så tjockt att alla byggnader måste hållas varma hela tiden för att inte mögla.
Kontrollera med nybyggnadsreglerna........ eller hitta ett sätt att flyga under radarn för allt som myndigheter inte vet lider de inte av.

220mm isolering i taket låter litet i tunnare laget tycker jag.

8-16 fungerar säkert under plattan. Att jämna 8-32 för frigolit är väl i stort sett omöjligt.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Hur stor verkstad behöver man?
« Svar #21 skrivet: 08 okt-17 kl 08:09 »
BYGG MAX är inte billig på virke, jag köper betydligt billigare på sågen.
Annat byggmaterial kan vara dyrare där också.
I våras köpte jag en plywoodskiva och den var billigare på K-RAUTA

boonzo

  • Inlägg: 73
    • Gästrikland
SV: Hur stor verkstad behöver man?
« Svar #22 skrivet: 21 nov-17 kl 01:17 »
Glömde bort den här tråden, men tackar så mycket för svar, Jag har ritat upp det nu i storlek 6x8,4 m och det kommer bli kanon, har dock ändrat mig ang ryggåstaket, det får bli takstolar.

Ang isolering under plattan så kan man tydligen köra både utan armering, isolering och dränerande gruslager  ::)
http://www.bilgalleri.dk/fotoalbum/billeder/50kvm-garage--vaerksteds-projekt/85469

Skämt och sido! Tackar för svaren! :)

Anders Flix

  • Inlägg: 1700
  • Lever för att leva!
    • -
SV: Hur stor verkstad behöver man?
« Svar #23 skrivet: 22 apr-20 kl 15:45 »
Hej, hur gick det?

Blev det någon verkstad?
Om alla vore 5% mer positiva skulle världen vara 50% gladare.

Problemet är att de som behöver vara mer positiva aldrig förstår detta.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Hur stor verkstad behöver man?
« Svar #24 skrivet: 27 apr-20 kl 13:02 »
Har cirka 32-34 kvadrat det går men är trångt. Hade jag haft 50 kvadrat hade jag nog förmodligen varit rustad för livet.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16882
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur stor verkstad behöver man?
« Svar #25 skrivet: 27 apr-20 kl 14:06 »
Jag hade en verkstad på 300 kvm under en period.
Det var perfekt då man kunde man ha flera projekt i gång samtidigt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: Hur stor verkstad behöver man?
« Svar #26 skrivet: 27 apr-20 kl 17:58 »
Och jag byggde mitt första garage med plattan 3,3x5,8 m i tron att jag skulle renovera en hundkoja som jag var intresserad av en gång i tiden. Berodde också på att jag hade virke i den dimensionen. Någon hundkoja blev det inte men trångt... men ack så skönt att ha ett utrymme med betonggolv och möjlighet till värme.

Håller på och förbereder ett brandsäkert bygge på 12x4,5 m. Tanken startade på 15x6m men viktigare att det blir av än att det blir perfekt. Kompromiss, men kassan är begränsad och den ungdomliga energin har sinat en aning...

boonzo

  • Inlägg: 73
    • Gästrikland
SV: Hur stor verkstad behöver man?
« Svar #27 skrivet: 07 maj-20 kl 12:07 »
Hej, hur gick det?

Blev det någon verkstad?

Hej!

Allt har dragit ut på tid, men vi har börjat med markarbetet lite smått nu här under våren, så det blir av!  :) Den blir 6 x 8,40 m i 45x145 virke.
Och med en isolerad platta med 200 mm S100EPS isolering, byggs av L-element.

Kan slänga ut en följdfråga; Vilken typ av armering bör man ha tro? Det tyngsta som ska in är ju traktor grävaren på drygt 4 ton. Lär man ha 8100 armeringsnät eller klarar man sig på grannare? Antar 6150 blir för klent?


Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Hur stor verkstad behöver man?
« Svar #28 skrivet: 07 maj-20 kl 18:58 »
Hej!

Allt har dragit ut på tid, men vi har börjat med markarbetet lite smått nu här under våren, så det blir av!  :) Den blir 6 x 8,40 m i 45x145 virke.
Och med en isolerad platta med 200 mm S100EPS isolering, byggs av L-element.

Kan slänga ut en följdfråga; Vilken typ av armering bör man ha tro? Det tyngsta som ska in är ju traktor grävaren på drygt 4 ton. Lär man ha 8100 armeringsnät eller klarar man sig på grannare? Antar 6150 blir för klent?
Vill du plattan ska vara fribärande så bör du armera mer och gå upp i betong och isoleringskvalitet. Ett smidigare alternativ är att lägga en eller två voter/nedsänkningar mellan eller under tänkt hjulspår så du får 15 eller 20 cm betong"balk" där.

Anders Flix

  • Inlägg: 1700
  • Lever för att leva!
    • -
SV: Hur stor verkstad behöver man?
« Svar #29 skrivet: 08 maj-20 kl 11:18 »
Vill du plattan ska vara fribärande så bör du armera mer och gå upp i betong och isoleringskvalitet. Ett smidigare alternativ är att lägga en eller två voter/nedsänkningar mellan eller under tänkt hjulspår så du får 15 eller 20 cm betong"balk" där.

Vad betyder fribärande?
Om alla vore 5% mer positiva skulle världen vara 50% gladare.

Problemet är att de som behöver vara mer positiva aldrig förstår detta.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Hur stor verkstad behöver man?
« Svar #30 skrivet: 08 maj-20 kl 22:22 »
Vad betyder fribärande?
Som ett valv, vanlig cellplast klarar ingen vidare belastning. Så man kan inte räkna att den klarar någon vidare belastning om man inte har räknat på det.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Hur stor verkstad behöver man?
« Svar #31 skrivet: 09 maj-20 kl 10:43 »
Som ett valv, vanlig cellplast klarar ingen vidare belastning. Så man kan inte räkna att den klarar någon vidare belastning om man inte har räknat på det.

Om man använder sån där rosa eller blå som dom har vid vägbyggen då?

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Hur stor verkstad behöver man?
« Svar #32 skrivet: 09 maj-20 kl 12:17 »
Om man använder sån där rosa eller blå som dom har vid vägbyggen då?
Beror ju på konstruktionen under, och även om den är rosa eller blå är ingen garant för att den är klassad högre, även om det oftast är så. Låt en konstruktör räkna på det, eller ta i med hängslen och livrem. Jag la två extra rännor i mitt verkstadsgolv där jag armerad mer och fick 15 (eller 20 kommer inte ihåg)  cm betong. Det har inte satt sig, har iofs inte belastat det med mycket mer än en 4,5 tons traktor.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: Hur stor verkstad behöver man?
« Svar #33 skrivet: 09 maj-20 kl 13:32 »
De rosa eller blå har i alla fall 200-klass (om det inte är något konstigt med fulimport). Då har du ju långtidsvärde på ca 5 ton per kvadratmeter (om jag kommer ihåg rätt), korttidsvärde 20 ton/m2. Den vita har ju oftast klass 80 eller 100 och har då 8 eller 10 ton per kvadratmeter i korttidsbelastning, men långtidsbelastningen är betydligt sämre, förmodligen kring 2 ton. Men betongen fördelar trycket rätt fint, så oftast är det inte något problem. Det viktigaste som jag tycker är att man inte snålar så mycket att man tar cellplast som inte är anpassad för mark, för den tar åt sig vatten som en svamp, och då går isolervärdet ner rejält och man kan få mögelproblem.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16882
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur stor verkstad behöver man?
« Svar #34 skrivet: 09 maj-20 kl 14:22 »
De rosa eller blå har i alla fall 200-klass (om det inte är något konstigt med fulimport). Då har du ju långtidsvärde på ca 5 ton per kvadratmeter (om jag kommer ihåg rätt), korttidsvärde 20 ton/m2. Den vita har ju oftast klass 80 eller 100 och har då 8 eller 10 ton per kvadratmeter i korttidsbelastning, men långtidsbelastningen är betydligt sämre, förmodligen kring 2 ton. Men betongen fördelar trycket rätt fint, så oftast är det inte något problem. Det viktigaste som jag tycker är att man inte snålar så mycket att man tar cellplast som inte är anpassad för mark, för den tar åt sig vatten som en svamp, och då går isolervärdet ner rejält och man kan få mögelproblem.


Kan få? Jag skulle säga att mögelproblemen kommer med samma träffsäkerhet som postmord leverar de försändelser man gett dom möjlighet att slarva bort.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

boonzo

  • Inlägg: 73
    • Gästrikland
SV: Hur stor verkstad behöver man?
« Svar #35 skrivet: 09 maj-20 kl 20:06 »
Tack så mycket för svar! :)

Hmm, enligt nissen vi pratade med så skulle eps 100 räcka gott och väl till våra behov?
Tyngsta traktorn vi har väger 3 ton, traktorgrävarn 4- 4,5 ton kanske, men den kan man skruva med utanför :)

Intressanta tankar i denna tråd angående isolering och dess hållbarhet: https://www.byggahus.se/forum/threads/cellplastkvalitet-eps-80.301144/
Där verkar resonemanget vara att där räcker gott med eps 80 för ett 3 ton tungt fordon.
Även tankar om "fribärande platta".  Va tycks om resonemangen i den diskussionen?

Edit: EPS 100 klarar 10 ton i kortidslast och 4 ton i långtidslast.  XPS 200 klarar korttidslast 20 ton och långtidslast 9 ton.
« Senast ändrad: 09 maj-20 kl 20:18 av boonzo »

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: Hur stor verkstad behöver man?
« Svar #36 skrivet: 10 maj-20 kl 01:08 »
Inte behöver du hålls ute med traktorgrävaren, 1 ton per hjul. För du skall väl inte snåla ner på betongen så plattan blir lövtunn?


von tratt

  • Inlägg: 1708
    • Skåne
SV: Hur stor verkstad behöver man?
« Svar #37 skrivet: 13 maj-20 kl 21:34 »
Hur stor verkstad behöver man?

Ca 8 kvm mer än man har brukar räcka.

 ;D
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

fri

  • Inlägg: 2527
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Hur stor verkstad behöver man?
« Svar #38 skrivet: 03 dec-21 kl 23:12 »
Tack så mycket för svar! :)

Hmm, enligt nissen vi pratade med så skulle eps 100 räcka gott och väl till våra behov?
Tyngsta traktorn vi har väger 3 ton, traktorgrävarn 4- 4,5 ton kanske, men den kan man skruva med utanför :)

Intressanta tankar i denna tråd angående isolering och dess hållbarhet: https://www.byggahus.se/forum/threads/cellplastkvalitet-eps-80.301144/
Där verkar resonemanget vara att där räcker gott med eps 80 för ett 3 ton tungt fordon.
Även tankar om "fribärande platta".  Va tycks om resonemangen i den diskussionen?

Edit: EPS 100 klarar 10 ton i kortidslast och 4 ton i långtidslast.  XPS 200 klarar korttidslast 20 ton och långtidslast 9 ton.
Hur går bygget?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

boonzo

  • Inlägg: 73
    • Gästrikland
SV: Hur stor verkstad behöver man?
« Svar #39 skrivet: 15 dec-21 kl 00:07 »
Började gräva för platta, ändrade oss sedan angående placeringen och började gräva på ”rätt ställe” i våras.  ::) Nu har vi kommit så långt att vi väntar ytterpanel, sen är det klart utvändigt. 8 meter bred och 10 meter lång vart den tillslut. Färdig takhöjd invändigt blir 3,85m.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser