Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tupp med ful nacke  (läst 2215 gånger)

Linjerat

  • Inlägg: 20
  • Obotlig lantlivsromantiker.
    • Västergötland
Tupp med ful nacke
« skrivet: 27 sep-17 kl 18:46 »
Hej! Skulle bli så fantastiskt tacksam om någon kunde säga mig vad som hänt min tupps nacke. Han är pigg, äter bra och så vidare men jag tycker att det ser skumt ut. Kanske vet någon vad detta kan bero på? Krister bor med sex hönor och ingen av dessa ser skumma ut...


Gamina

  • Inlägg: 914
SV: Tupp med ful nacke
« Svar #1 skrivet: 27 sep-17 kl 19:10 »
Bilderna är väldigt små men jag skulle gissa att den antingen ruggar eller så har den blivit plockad.
Genbank för Gotlandshöns

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Tupp med ful nacke
« Svar #2 skrivet: 28 sep-17 kl 00:27 »
Det är någon höna som plockar av honom när de sitter på pinnen.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Tupp med ful nacke
« Svar #3 skrivet: 28 sep-17 kl 08:26 »
Instämmer till fullo,inte alls ovanligt att hönor får den dumma iden, och tuppstackaren , gentleman som han är,  kan inte hindra det.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Tupp med ful nacke
« Svar #4 skrivet: 28 sep-17 kl 23:58 »
Jag tror det är något socialt som hönorna har för sig, min tupp blir också plockad utav sin favorithöna.

Antingen är det något som gör att banden mellan dem stärks eller så är det ett tvångsbeteende från hönan.

inget ovanligt men det ser lite fult ut.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Tupp med ful nacke
« Svar #5 skrivet: 29 sep-17 kl 08:39 »
Jag tror att det är ett putsningsbeteende som har gått överstyr. Kanske tuppen hade matrester i fjädrarna på halsen . Och så har hönan upptäckt att de utväxande piggarna är goda och näringsrika.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Linjerat

  • Inlägg: 20
  • Obotlig lantlivsromantiker.
    • Västergötland
SV: Tupp med ful nacke
« Svar #6 skrivet: 29 sep-17 kl 20:40 »
Tusen tack för alla svar. Så värdefullt för en nybörjare som mig <3

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Tupp med ful nacke
« Svar #7 skrivet: 13 feb-18 kl 08:13 »
Tack!!! Precis detta har hänt tuppen här hemma nu, sökte svar här och hittade. Han ser ut som en gamnacke.. ska man sätta undan honom nattetid för att bryta beteendet? Inte helt säker på vilken av hönorna det är även om jag har starka misstankar..

Postat med Alternativ.nu´s app


MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Tupp med ful nacke
« Svar #8 skrivet: 13 feb-18 kl 14:07 »
En hönsuppfödare tipsade mig en gång att stryka på stubbtjära. Det var mycket effektivt. Hönorna hackade aldrig mer, varken på tuppen eller varandra.

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Tupp med ful nacke
« Svar #9 skrivet: 13 feb-18 kl 16:30 »
Låter inte helt riskfritt?

Finns det fler saker man kan testa månntro?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

422 gäster, 3 användare (2 dolda)
LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser