Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  michelin vs goodyear erfarenheter  (läst 3613 gånger)

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
michelin vs goodyear erfarenheter
« skrivet: 02 maj-16 kl 17:25 »
Jaha då var det dags att köpa nya sommardäck. Står och väljer mellan Michelin energy och Goodyear efficentgrip. Någon som har erfarenhet av något av dessa däck?

Försökt att kolla olika test m.m och de verkar väldigt lika.


Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: michelin vs goodyear erfarenheter
« Svar #1 skrivet: 02 maj-16 kl 18:56 »
Michelin Energy håller väldigt många mil vet jag av erfarenhet. Hellre ett dyrare Michelin som håller 2 000 - 3 000 mil längre, än ett billigare....
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: michelin vs goodyear erfarenheter
« Svar #2 skrivet: 02 maj-16 kl 19:00 »
Kört på billigare regumerade icke märkesdäck tidigare och tänkte jag skulle lägga några hundralappar extra denna gång på däck. Håller michelin fler mil än Goodyear?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: michelin vs goodyear erfarenheter
« Svar #3 skrivet: 02 maj-16 kl 19:12 »
Båda är ju kvalitetsdäck så jag tror inte du kan välja "fel".

Själv kör jag på billiga hankook  o:)

ARFA

  • Inlägg: 59
SV: michelin vs goodyear erfarenheter
« Svar #4 skrivet: 02 maj-16 kl 23:19 »
Continental

Skickat från ARFA via Tapatalk


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: michelin vs goodyear erfarenheter
« Svar #5 skrivet: 03 maj-16 kl 00:16 »
Bildäcken utvecklas ju (eller åtminstone ändras) för varje år, och det är egentligen omöjligt att just nu förutsäga hur årets däckmodeller kommer att fungera på längre sikt. Det vet vi först om 5-10 år.

Så egentligen är det bara att bestämma sig för vilken "klass" (premium, halvkänt märke, kinaskräp, regummerat) av däck man vill ha och sedan köpa det billigaste märke inom klassen som ens vanliga gummiverkstad har i lager i rätt dimension.

Jag har på senare år mest hållit mig till såna här "halvdana" märken, ofta kända däckkoncerners lågprismärken. T ex Barum, Nordman, Kenda, Yokohama.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: michelin vs goodyear erfarenheter
« Svar #6 skrivet: 04 maj-16 kl 22:53 »
Företagen som regummerar däck tar inte in andra begagnade däck än - just det - Michelin, som de sedan lägger regummeringen på. Man kan ju fråga sig varför...?
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

kaskelottas

  • Gäst
SV: michelin vs goodyear erfarenheter
« Svar #7 skrivet: 05 maj-16 kl 07:14 »
Företagen som regummerar däck tar inte in andra begagnade däck än - just det - Michelin, som de sedan lägger regummeringen på. Man kan ju fråga sig varför...?

Det skulle jag vilja se en källa på :P Mkt svårt att tro.


Jag har köpt billiga däck av obekant märke på däckonline för två år sen, har funkat bra tycker jag man får ny-däckskänslan och de har hållit bra och ser fortfarande fina ut med djupa mönster.
Man spar ju jättemkt pengar. Planerar även köpa nya däck där till traktorn.

Men ibland kan man se jättebilliga goodyear tex på där också som ligger i nästan samma prisklass som de billigaste bara nån hundring mer per däck.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: michelin vs goodyear erfarenheter
« Svar #8 skrivet: 05 maj-16 kl 12:07 »
Företagen som regummerar däck tar inte in andra begagnade däck än - just det - Michelin, som de sedan lägger regummeringen på. Man kan ju fråga sig varför...?

Gäller det en viss specifik regummeringsfirma, alla regummerare i en viss kedja, eller ... ?  Rör det sig om regummerare i Sverige eller något annat land?  Avser det personbilsdäck eller lastbilsdäck?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16893
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: michelin vs goodyear erfarenheter
« Svar #9 skrivet: 05 maj-16 kl 15:40 »
Företagen som regummerar däck tar inte in andra begagnade däck än - just det - Michelin, som de sedan lägger regummeringen på. Man kan ju fråga sig varför...?


Du får nog se till att styrka det där uttalandet.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: michelin vs goodyear erfarenheter
« Svar #10 skrivet: 05 maj-16 kl 17:39 »
Källan bakom detta uttalande är en bekants bekant till mig som jag träffade för ett par år sedan. Han berättade att han arbetade på en stor regummeringsfabrik i Göteborg, och att både hans arbetsplats och deras konkurrenter sedan flera år bakåt i tiden aktivt väljer ut enbart begagnade Michelindäck till sin produktion. Mer än så kan jag inte styrka detta - men å andra sidan har jag goda skäl till att tro på hans ord. Varför skulle han hitta på ett sådant uttalande som anställd i produktionen??
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

ARFA

  • Inlägg: 59
SV: michelin vs goodyear erfarenheter
« Svar #11 skrivet: 05 maj-16 kl 19:02 »
Hur många europeiska tillverkare av metallcord finns det?
Mvh ARFA



Skickat från ARFA via Tapatalk

Skogsvilde

  • Inlägg: 16893
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: michelin vs goodyear erfarenheter
« Svar #12 skrivet: 05 maj-16 kl 19:54 »
Källan bakom detta uttalande är en bekants bekant till mig som jag träffade för ett par år sedan. Han berättade att han arbetade på en stor regummeringsfabrik i Göteborg, och att både hans arbetsplats och deras konkurrenter sedan flera år bakåt i tiden aktivt väljer ut enbart begagnade Michelindäck till sin produktion. Mer än så kan jag inte styrka detta - men å andra sidan har jag goda skäl till att tro på hans ord. Varför skulle han hitta på ett sådant uttalande som anställd i produktionen??

Tja det kan bero på flera orsaker, en kan vara att dom inte hade investerat i utrustning för att kunna kontrollera annat än däck med metallcord.

Hur många europeiska tillverkare av metallcord finns det?
Mvh ARFA



Skickat från ARFA via Tapatalk


Hur tänkte du nu?
Däck precis det mesta kan importeras från hela världen.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ARFA

  • Inlägg: 59
SV: michelin vs goodyear erfarenheter
« Svar #13 skrivet: 06 maj-16 kl 07:33 »
Nu gällde det ju stommar till personbilsdäck att regummera på.

Skickat från ARFA via Tapatalk
« Senast ändrad: 06 maj-16 kl 10:38 av ARFA »

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: michelin vs goodyear erfarenheter
« Svar #14 skrivet: 06 maj-16 kl 08:45 »
Företagen som regummerar däck tar inte in andra begagnade däck än - just det - Michelin, som de sedan lägger regummeringen på. Man kan ju fråga sig varför...?
Min svåger (nu avliden) jobbade hela sitt liv på en större däckkedja. de enda däck som skickades/såldes till regummering var Michelin.
anledning var att de stommarna var överlägsna övriga avseende rundhet o stabilitet. nu finns det ju inte så många regummerare kvar i Sverige och lågprisimporten är stor från utlandet så behovet av regummerade däck sjunker stadigt.
köpte själv däck till min privatbil (Rover) och valet stod mellan 3 premiumdäck. Det blev inte Michelin då jag anser dem vara för mjuka för mitt körsätt utan ett mer racerbetonat höghastighetsdäck från Toyo. orginalet  Dunlop visade sig vara svåranskaffat om man inte köpte på nätet men då uppkom problemet med de gamla.
däckverkstan tar inte emot däck om de inte får sälja motsvarande mängd.montera kunde de men ville inte ha de gamla.Alltså blev det då ett köp av dem.Däck går nämligen inte att lämna på återvinningsstationerna eller centralerna,de ingår i ett retursystem där fabrikanten /agenten har ansvaret för återvinning.
Annars är troligen just Michelin världsledande på kvalitetsdäck och enl. insatta i branschen det däck som har absolut bäst gjorda stommar.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: michelin vs goodyear erfarenheter
« Svar #15 skrivet: 06 maj-16 kl 08:55 »
Visst går det att lämna däck på återvinningsstationerna. Sist jag var inne hade de både container för däck med fälg och utan. Hur skulle man göra med däck som legat i någon bod annars?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: michelin vs goodyear erfarenheter
« Svar #16 skrivet: 06 maj-16 kl 09:00 »
Ja, visst tar återvinningscentralerna emot däck. Men sitter fälgen kvar får man betala en mindre summa, jag antar att de har någon stackare som står och kränger av dom

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: michelin vs goodyear erfarenheter
« Svar #17 skrivet: 06 maj-16 kl 21:08 »
Det är olika på olika håll. I Sundsvall fick man betala för att lämna däck med fälg på återvinningen för 10-15 år sedan, men nu är det gratis att lämna även med fälg. Dock är det olika containrar för kompletta hjul respektive lösa däck.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: michelin vs goodyear erfarenheter
« Svar #18 skrivet: 06 maj-16 kl 21:52 »
Det är olika på olika håll. I Sundsvall fick man betala för att lämna däck med fälg på återvinningen för 10-15 år sedan, men nu är det gratis att lämna även med fälg. Dock är det olika containrar för kompletta hjul respektive lösa däck.

Vilken återvinning?
Den i Timrå?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: michelin vs goodyear erfarenheter
« Svar #19 skrivet: 06 maj-16 kl 22:58 »
Vilken återvinning?
Den i Timrå?

Jag vet inte om det är gratis även i Timrå kommun.
De ställen jag tänkte på är återvinningsstationerna på  Blåberget (Kretsloppsparken) och Johannedal, rimligtvis gäller samma regler även i Svartvik. Se rekosundsvall.com


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

271 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser