Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dvärggetters beteende  (läst 2112 gånger)

trassla

  • Gäst
Dvärggetters beteende
« skrivet: 04 apr-16 kl 13:08 »
Jag funderar på att skaffa dvärggetter. Har de lika stor revirdrift som större getter? Har träffat dvärggetter på en lantgård, och där tyckte jag inte att de var så "elaka" mot varandra, eller var det bara tillfället?
Hur är dessa små getter i övrigt?

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Dvärggetters beteende
« Svar #1 skrivet: 04 apr-16 kl 19:57 »
Du kanske menar rangordning när du skriver revirdrift? Jag tror att det är ungefär samma som hos större getter. En tid hade jag hand om en dvärggetsfamilj med bock, ett par getter och deras killingar och märkte inga direkta skillnader mer än att dvärggetterna lätt blev feta och att de brunstar året om.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Dvärggetters beteende
« Svar #2 skrivet: 04 apr-16 kl 20:12 »
Skillnaderna är säkert större mellan individer av samma ras än mellan raser, men mitt intryck är att dvärggetter är tuffare i temperamentet än svenska lantrasgetter, för att inte tala om angoragetter.

  Kanske inte rätt tråd, men om du funderar på olika getraser, så kasta ett (get)öga på de utrotningshotade nordiska allmogeraserna!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

675 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser