Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stånds  (läst 5644 gånger)

rimfrost

  • Inlägg: 135
    • Småland
Stånds
« skrivet: 02 jul-13 kl 15:01 »
Blir tokig på alla vilda olika gula blommor som dykt upp på våra marker sen vi fick hem matjord för två år sen. Hur känner jag igen stånds? Finns det andra snarlika sorter? Jag har en som liknar den på bladen men inte är högre än max 30 cm när den går i blom.
Har en liten gård i Småland med fyra hästar, katter, hund, kanin, höns, vaktlar och får. Håller på med NH och älskar att pyssla i trädgården.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Stånds
« Svar #1 skrivet: 02 jul-13 kl 18:58 »
Stånds ska inte blomma förrän i slutet på juli .

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/astera/senec/senejac.html

rimfrost

  • Inlägg: 135
    • Småland
SV: Stånds
« Svar #2 skrivet: 01 sep-13 kl 12:06 »
Hur vanligt är det med stånds? När jag var i blekinge i somras fanns just den blomman som jag är rädd är stånds i drivor utmed vallar, får och kohagar. Vad jag förstått äter inte djuren den färsk men om den torkas eller ensileras känner de inte smaken. Om de äter stånds blir utgången dödlig??
Konstigt att de lät det växa utmed vallarna då eller?
Har en liten gård i Småland med fyra hästar, katter, hund, kanin, höns, vaktlar och får. Håller på med NH och älskar att pyssla i trädgården.

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Stånds
« Svar #3 skrivet: 18 maj-18 kl 14:15 »
På tal om stånds är det nån som har nån bra bekämpningstaktik mot dessa?

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: Stånds
« Svar #4 skrivet: 19 maj-18 kl 14:51 »
Jag kan inte uttala mig om hur vanligt Stånds är i Blekinge men vet att många förväxlar Stånds med bl.a. Klofibbla.
Genbank för Gotlandshöns

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Stånds
« Svar #5 skrivet: 19 maj-18 kl 14:57 »
Jag kan inte uttala mig om hur vanligt Stånds är i Blekinge men vet att många förväxlar Stånds med bl.a. Klofibbla.

I mitt fall är det inte klofibbla

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: Stånds
« Svar #6 skrivet: 19 maj-18 kl 18:14 »
På tal om stånds är det nån som har nån bra bekämpningstaktik mot dessa?
Det går säkert att använda diverse äckliga gifter som Glyfosat annars är det nog uttröttning som gäller. Gräva upp rötter, rensa bort allt grönt och framförallt se till att de aldrig får fröa. Jag skulle nog välja taktik två eftersom jag gillar bin.
Genbank för Gotlandshöns


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

759 gäster, 2 användare
Lillskiten, addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser