Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Misslyckad" avläggare  (läst 1521 gånger)

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
"Misslyckad" avläggare
« skrivet: 01 aug-09 kl 12:05 »
Verkar som om vi misslyckats få en parad drottning till den avläggare vi bildade för en månad sen. Det var åtminstone en täckt drottningcell där (trodde vi iallafall).

Har nu fått tag på en säljare av parade drottningar så vi tänkte göra ett nytt försök med en liten avläggare som när den är igång placera på den "misslyckade" avläggarens plats. Den misslyckade avläggaren tänkte vi borsta ut på ett lakan en bit bort.

Är risken stor att återvändande bin har ihjäl drottningen?

Det finns några enstaka puckel i den misslyckade avläggaren. Eller ska man offra allihop? Men det är bra mycket bin i den så det känns synd.

Gep

  • Inlägg: 410
    • Blekinge
SV: "Misslyckad" avläggare
« Svar #1 skrivet: 01 aug-09 kl 12:50 »
Jag har provat två gånger med att flytta undan en kupa med äggläggande
arbetsbin eller drönarmor. Gick bra båda gångerna men jag låter bina på
filten behålla lådan. Tror det minskar risken för att äggläggaren flyger hem.
Det samlas en liten klump i ett hörn som blir mindre för varje dygn.
Lägger över filten på natten, onödigt dom fryser. Gissar att hungriga bin lyfter
och hamnar i nya kupan. Äggläggaren och de närmsta supportrarna sitter
kvar och svälter (sorgligt nog) ihjäl. Försöker se det som ett grymt offer för
mängdens bästa.

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: "Misslyckad" avläggare
« Svar #2 skrivet: 01 aug-09 kl 12:51 »
Jag har aldrig testat men hade liknande funderingar tidigare i sommar. Metoden finns beskriven i min bibok (Åke Hansson) och där rekommenderas att man sätter drottningen i en urätningsbur i samband med att dragbina flyger tillbaka.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: "Misslyckad" avläggare
« Svar #3 skrivet: 01 aug-09 kl 12:57 »
Får du drottningen i en utätningsbur så låt henne sitta kvar i den i ett par dagar eller tills bina ätit ur henne (jag brukar pilla bort degen om den fortfarade spärrar efter 2-3 dagar), precis som mille skriver. Enstaka puckelceller behöver inte betyda att du fått en puckelmor, kolla däremot efter celler med flera ägg i varje eller "slarvigt" lagda ägg, för finns det så har du troligen ett äggläggande arbetsbi.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: "Misslyckad" avläggare
« Svar #4 skrivet: 01 aug-09 kl 13:00 »
Andra alternativet är att försöka ge drottningen direkt men det känns lite vanskligt.  ???


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

419 gäster, 1 användare
skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser