Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  (Nästan) klart för vintern!  (läst 1067 gånger)

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
(Nästan) klart för vintern!
« skrivet: 28 sep-08 kl 17:42 »
Idag har min man slungat årets sista honung och jag har gått igenom alla samhällen inför vintern.

Det såg bra ut i nästan alla samhällen, alla drottningar var kvar o fodret var nerdraget. Två av samhällena (som delades från ett stort och fick nya drottningar i augusti) behöver mer foder, de har nog gjort av med en del av vinterfodret till yngel. Ett samhälle är väldigt litet och med det vet jag inte vad jag skall göra ???

Det känns iaf skönt att vara så gott som klar för i år. Nu blir det en paus i biodlandet innan det är dags att planera för nästa säsong.

Tack för alla råd o tips som jag fått under året. Vad skulle jag gjort utan alternativ.... ??? ;)
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

wictor

  • Inlägg: 763
SV: (Nästan) klart för vintern!
« Svar #1 skrivet: 28 sep-08 kl 21:34 »
Ge mer foder till de svaga. Och det svagaste - nja endera slå samman med ett annat.

Eller fodra och se vad som händer, det är förvånansvärt vad de klarar av bara de har foder.

Överlever det svaga har du ju ytterligare ett samhälle. Slår du samman det med ett annat har du ett samhälle mindre. Om du inte slår samman det och det istället dör - så har du även då ett samhälle mindre.

(Men det är lite bök på våren med döda samhällen, de skall rensas och vaxet tas om hand... men det fixar sig på en 10-15 minuter)

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: (Nästan) klart för vintern!
« Svar #2 skrivet: 28 sep-08 kl 22:54 »
Hej wictor,

De två samhällen som behöver foder skall få i veckan, så snart jag köpt mer socker...

Det lilla samhället har fått en egen tråd och jag låter det nog vara. Precis som du skriver så har jag ju inget att vinna på att inte försöka övervintra det.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

506 gäster, 5 användare (1 dolda)
von tratt, Kengus89, karsan, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser