Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Yngeluppflyttning"  (läst 1713 gånger)

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
"Yngeluppflyttning"
« skrivet: 28 jul-08 kl 23:33 »
Tänkte själv köra på 3/4 Langstoth men fick hem bina på LN (botten plus en låda). Eftersom Langstoth är längre så har jag satt fast en liten skiva under min låda som jag ställt ovanpå LN-lådan.
Nu ska jag snart lämna tillbaka lådorna och bottnarna och funderar hur man på lämpligaste sätt gör rokaden. Jag hade hoppats att drottningen skulle våga sig upp i den nya lådan men det verkar dröja.

Min tanke är följande:
- Sätta min låda på en botten och sopa ner drottningen i den. Placera spärrgaller ovanpå och placera LN lådan ovanpå och invänta att alla bin kläcks.

Mina farhågor:
- Hur sopar man/stöter ner drottningen i lådan utan att man riskerar skada henne? Min fru som gått kurs säger att det är så himla kinkigt att hon inte skadas. Tycker hon verkar tuff och både tåla en flytt.
- Hur stor är risken att bina i den övre lådan tror att det är viselöst? Vill ju absolut inte få nån ungdrottning där som dödar min nya fina drottning! Kan man spana efter nödceller - och hur länge i så fall?

ES

Marcus_Manta

  • Inlägg: 18
SV: "Yngeluppflyttning"
« Svar #1 skrivet: 29 jul-08 kl 02:52 »
Vilka besvär...

För det första.
Jag brukar fånga in mina drottningar inför större ingrepp. Om man tar ett märk-rör (genomskinligt plaströr med skumgummiplugg och nät i ena änden som man kan tvinga drottningen att hålla ryggen mot - finns i bi-handeln) och ställer röret runt drottningen (med nätsidan uppåt) tröttnar hon på att leta i cirklar och klättrar uppåt. Då kan man lätt fånga henne. Det finns även en aluminium-grep att köpa men den ser farlig ut tycker jag. Passa på att vingklippa henne om du vågar, praktiskt när det svärmar! (Om du är osäker - prova på en drönare först.)

För det andra.
A. Be säljaren av avläggaren att vänta med att få sin utrustning tillbaka tills efter skattningen.
B. Köp en ny låda och ramar/vax och lämna tillbaka istället.

För det tredje.
Bina kommer inte att "missa" att de har kvar sin drottning om hon finns i kupan.

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: "Yngeluppflyttning"
« Svar #2 skrivet: 30 jul-08 kl 21:04 »
Vilka besvär...

För det första.
Jag brukar fånga in mina drottningar inför större ingrepp. Om man tar ett märk-rör (genomskinligt plaströr med skumgummiplugg och nät i ena änden som man kan tvinga drottningen att hålla ryggen mot - finns i bi-handeln) och ställer röret runt drottningen (med nätsidan uppåt) tröttnar hon på att leta i cirklar och klättrar uppåt. Då kan man lätt fånga henne. Det finns även en aluminium-grep att köpa men den ser farlig ut tycker jag. Passa på att vingklippa henne om du vågar, praktiskt när det svärmar! (Om du är osäker - prova på en drönare först.)

För det andra.
A. Be säljaren av avläggaren att vänta med att få sin utrustning tillbaka tills efter skattningen.
B. Köp en ny låda och ramar/vax och lämna tillbaka istället.

För det tredje.
Bina kommer inte att "missa" att de har kvar sin drottning om hon finns i kupan.

Hur "skör" är hon egentligen? Hur hårthänta är ni?

ES

wictor

  • Inlägg: 763
SV: "Yngeluppflyttning"
« Svar #3 skrivet: 30 jul-08 kl 22:58 »
nejdå hon är inte speciellt skör, bina tål mer än man tror. (Det är klart, om du ser henne, så ta henne i nypan och flytta ner henne till de ramar jag beskriver nedan)

Flytta kupan åt sidan, ställ en TOM 3/4 LN låda på en LN-botten på den gamla platsen, sopa ner alla bina i tomlådan, ha gärna en assistent bredvid som hela tiden duschar på vatten i lagom dos på dessa (trädgårdsslang med lämpligt finstråligt duschmunstycke, de tål vatten och så slipper de ju flyga...)

Efter en stund har du ju flyttat ner alla bin i denna tomlåda, och knappast några flyger. Drottningen finns nu bland dessa bin.

Sätt på din nya Langstroth 3/4, ett spärrgaller däröver samt därefter sätt tillbaka ynglet i sin gamla låda och sitt gamla format.

Vad händer nu?

De blöta bina och drottningen kryper upp. Börjar sitt värv som vanligt.

Ynglet däruppe kryper ut. Möjligen byggs det någon vicecell, men den kan du ta bort efter 10 dagar, sedan är nog allt lugnt i den lådan för denna säsongen.

Drottningen är tvingad att börja lägga ägg i sin nya Langstroth 3/4 låda.

Och den nedersta nya, som du bara använde som "tratt"???

Den kan du ta bort efter nån vecka... Eller låta den sitta kvar över vintern, så har de luftigt och härligt nertill, precis som i en gammal ihålig trädstam.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

535 gäster, 2 användare (1 dolda)
Sebastian Berggren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser