Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vaktande gårdshund  (läst 69400 gånger)

Akå

  • Inlägg: 12
    • Småland
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #80 skrivet: 16 aug-10 kl 11:36 »
Boerboel. Härlig ras. Lugn, snäll mot familjemedlemmar, skräckinjagande för främlingar.  Gäller bara att kolla upp höfter ordentligt innan man köper en sådan.
Bor på landet med en fin karl, två katter, två hundar, en ardenner som tror han är hund, en nordsvensk som helst hade velat vara en sengångare, samt lite dvärghöns och en stolt tupp. Livet kan inte bli så mycket bättre än såhär!

randigko

  • Inlägg: 41
    • Övriga världen
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #81 skrivet: 05 okt-10 kl 21:58 »
Vi har en genomsnäll Rottweiler som gosar ner allt han ser.. men det vet ju inte eventuella inkräktare. Gårdstrogen är han också, iaf där vi har testat (nämligen svärmors tomt).
Dono ferrum!

Cederqvist

  • Inlägg: 42
    • Gotland
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #82 skrivet: 07 nov-10 kl 15:00 »
ramlar in när tråden dött.
Vi har american bulldog, tre egna och en som bor här längre tid. Dom håller både räv och människor på avstånd. Grannarna har fått nattlig påhälsning ett antal ggr men inte vi. Det verkar som närmare 200 kilo hundar håller de flesta pundare på behörigt avstånd.

Anna.D

  • Inlägg: 278
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #83 skrivet: 09 dec-10 kl 20:37 »
jag har Rhodesian Ridgeback  och är så nöjd med henne. Hon gillar inte främmat folk och säger i från när det kommer folk på gården. Är ganska skarp inne i huset om hon är själv hemma .Ingen kan gå in då.Här har varit så mycket inbrott i gårdarna runt om men vi har sluppit. Hon är alltid med mig lös ute när jag jobbar i stallen. Är så snäll vid våra barn. På vintern har hon ju såklart lite lite päls men jag har täcke på henne.

 

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #84 skrivet: 06 jan-11 kl 23:06 »
Hihi fick oväntat besök häromdagen... mina snälla lurvar ställde den stackarn som en älg bredvid sin bil :) Och när jag kommer ut ur huset säger jag till dem att det är ok - springer de fram och hälsar som om de känt männskan i hela sitt liv.... underbart!

Det låter ju verkligen toppen! Funderar lite på vad för ras som skulle passa om vi skulle känna att vi behöver en vakt när vi flyttat ut till landet. Vill att det skall vara en ras som inte secklar massa slem på en - blääää :P - och som har bra med päls för att vara ute året om, och som helst vill vara ute också, men som inte kräver mycket pälsvård, och som är mer självständig än andra hundar. Söker alltså ingen kelgris, utan en mer eller mindre ren vakt som naturligtvis får vara med när man är ute och grejar och så, men kräver så lite som möjligt annars om man jämför med "vanliga" raser. Och så måste den gå ihop med andra djur förstås. Fick upp raserna Tibetansk mastiff och Landseer när jag gjorde ett test. Någon som har någon erfarenhet av dem? Eller tips om något liknande ras?
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #85 skrivet: 10 jan-11 kl 07:34 »
Tibetansk Mastiff är ju en av de raser som använts som boskapsvaktare. Har själv varit sugen på att skaffa en. De har bra päls och tikarna löper bara en gång om året (under vintern).
Har själv en pyrenéer, en maremma/pyrre och har haft estrela och pyrre/estrela korsningar. De har levt här som boskapsvaktare med våra får. De tål uteklimat året runt (gillar inte värme) och har bra vaktegenskaper utan att vara aggressiva.
Intelligenta och självständiga hundar, men man måste vara bestämd och tydlig när de är valpar, så de lär sig vad som är ok och inte. Man  bör vara en tydlig flockledare. När hunden sedan är vuxen är den tämligen självgående. Men man måste ha med i beräkningarna att de är nattaktiva och kan skälla en del då. Deras skall är väldigt dovt, så man störs inte så mycket. Det kan däremot finnas grannar som kan störas av det.

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #86 skrivet: 10 jan-11 kl 22:58 »
Låter ju bra. En fast hand har jag inga problem att ge. Gäller detta att de kan skälla på natten alla raserna? Vad är skillnaderna mellan raserna? Hur mycket pälsvård behöver de?
« Senast ändrad: 10 jan-11 kl 23:05 av Paradisgården »
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #87 skrivet: 12 jan-11 kl 14:27 »
Pälsvården varierar mellan raser och individer. De jag pratat med som har tibetansk mastiff poängterar ofta att deras päls är väldigt självgående. Genomgång behövs ibland. De ska heller inte lukta "hund". Min gamla pyrre stinker hund för det mesta. Men hon rullar sig i allt äckligt hon kan hitta också. Förr om åren kunde hon gå i gyttjediken och sedan lägga sig på "tork" ett par timmar och hon var ren igen. Men det har avtagit med åldern, så nu (hon är 9) är det mer pyssel. Däremot har hon alltid haft lätt att få tovor bakom öronen.

Skällandet sker oftast i skymning och gryning (då rovdjuren rör sig) och yngre hundar skäller mer än äldre. De lugnar ner sig med åldern. Detta varierar också mellan individer och raser, men helt tysta är de inte. Men de skäller inte som vissa hundgårdshundar gör: hela tiden. Snarast är de tysta under långa perioder. Kommer det däremot något som stör dem (en räv eller så) så drar de igång och markerar att de finns och upptäckt hotet.

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #88 skrivet: 13 jan-11 kl 01:43 »
Okej. Tack så mycket för dina svar. Tibetansk mastiff verkar onekligen intressant.. Men där jag läst stod
det att de gillar att gräva. Stämmer det? Man vill ju liksom inte ha massa stora gropar i gräsmattan, köks-
landen etc. ;) . Finns det förresten några något mindre raser än dessa som har liknande egenskaper,
men bara lite mindre i storleken? Hur är akita t.ex.? Finns det fler i typ den storleken?
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #89 skrivet: 13 jan-11 kl 07:12 »
Har haft chow chow och de är många gånger en väldigt bra gårds/vakthund. Bara man inte får tag i en valp som är avlad för jakt :-\ Det finns vissa som sysslar med det för att ta bort vaktinstinkten. De hundarna blir opålitliga.
Annars är det en väldigt lugn, balanserad hund, som också kräver en fast hand. Vaktar bra och är lagom stora. Vår hund hade inga tendenser att gräva och var lätt att hålla innanför ett normalt trägårdsstängsel. De har många likheter med boskapsvaktarna och en hel del egen vilja, så man bör prägla dem tidigt på det de ska vakta.

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #90 skrivet: 13 jan-11 kl 20:47 »
Jaha, är de en sån ras, det visste jag inte, men kan jag tänka mig nu när du säger det. Det kanske vore något..
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #91 skrivet: 06 feb-11 kl 17:38 »
Nu har jag läst om alla möjliga raser som kan passa och tycker bl.a. cane corso låter väldigt intressant.
"Problemet" är pälsen - klarar de att vara utomhusvistandes gårdshundar? Visst behövs det väl en
isolerad hundkoja/utrymme i uthus eller liknande till så släthåriga hundar?
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

SecretQ

  • Inlägg: 524
  • att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #92 skrivet: 06 feb-11 kl 18:17 »
Glöm inte kolla om raserna är godkända om ni ska ta med dem utomlands...... på semester eller så   :D


Nu har jag läst om alla möjliga raser som kan passa och tycker bl.a. cane corso låter väldigt intressant.
"Problemet" är pälsen - klarar de att vara utomhusvistandes gårdshundar? Visst behövs det väl en
isolerad hundkoja/utrymme i uthus eller liknande till så släthåriga hundar?

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #93 skrivet: 06 sep-11 kl 08:20 »
Citera
Glöm inte kolla om raserna är godkända om ni ska ta med dem utomlands...... på semester eller så   :D
Varför ska man ta med en hund utomlands? Om man ställer ut kan jag förstå, men annars? En vakthund brukar ogillaatt fara omkring för mycket, då den ju missar "jobbet" då och inte kan ha koll.

Hundens Husse

  • Inlägg: 243
    • Västergötland
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #94 skrivet: 06 sep-11 kl 19:31 »
Varför ska man ta med en hund utomlands? Om man ställer ut kan jag förstå, men annars? En vakthund brukar ogillaatt fara omkring för mycket, då den ju missar "jobbet" då och inte kan ha koll.

Mjae, jag har varit inne på att skaffa en hund av vaktigare ras (tittat en hel del på boskapsvaktarraserna som grupp) och då ställt bland annat just den frågan till några uppfödare, ägare och rasklubbsrepresentanter, vad hundarna generellt tycker om att "hänga med ut" på äventyr utanför reviret. Många, jag tror till och med alla, som har svarat på det har varit i eld och lågor och svarat att hundarna brukar tycka att det är jättekul att få vidga sina vyer lite och undersöka världen. Sen beror det ju så klart väldigt mycket på hur man uppfostrar hunden också, men det är nog väldigt få hundar som inte kan uppskatta att gå på upptäcksfärd (jaktutflykt).

Ställa ut går precis lika bra att göra inom Sverige, åtminstone om man inte siktar på ett internationellt championat. Men skaffar man en hund för att ha som arbetshund så kanske man inte i första hand tänker sig att lägga tiotusentals kronor på ett dylikt, utan då kan jag tänka mig att de flesta nöjer sig med de utställningar som finns inom lagom resavstånd om man alls väljer att ställa ut. Då är att ta hunden med sig på semestern nog vanligare, även om - så klart - det ena inte behöver utesluta det andra!
Han tomten med långt hår och två stora hundar i det röda huset vid ladan.

Gaia38

  • Inlägg: 1
    • Småland
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #95 skrivet: 08 sep-11 kl 10:00 »
Boerboel är en härlig hund. Rekommenderas varmt!

Brokullen

  • Inlägg: 440
    • Dalsland
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #96 skrivet: 08 sep-11 kl 10:01 »
Tyvärr får dom väl ofta problem med leder  ???
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

SecretQ

  • Inlägg: 524
  • att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #97 skrivet: 08 sep-11 kl 11:45 »
Varför ska man ta med en hund utomlands? Om man ställer ut kan jag förstå, men annars? En vakthund brukar ogillaatt fara omkring för mycket, då den ju missar "jobbet" då och inte kan ha koll.

Varför man ska ta med sig hunden utomlands......  jo för att de inte ska behöva vara ensamma hemma!  ;D när husse och matte drar iväg med husbilen tex , och för att slippa att inackordera dem på pensionatet !  Mina dogs stormtrivs i husbilen  jag behöver bara öppna dörren så ligger de i nedersta sängen som e deras   :D

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #98 skrivet: 08 sep-11 kl 14:35 »
jo, men vitsen med en boskapsvaktare är ju just att den är hemkär och vaktar där den ska! Man bör ju inte lära den att den ska lämna allt, då får de ju helt fel indikationer. dessutom ska de inte ränna omkring på (jaktutflyckt).

Då bör man välja en annan ras!

SecretQ

  • Inlägg: 524
  • att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #99 skrivet: 09 sep-11 kl 08:05 »
jo, men vitsen med en boskapsvaktare är ju just att den är hemkär och vaktar där den ska! Man bör ju inte lära den att den ska lämna allt, då får de ju helt fel indikationer. dessutom ska de inte ränna omkring på (jaktutflyckt).

Då bör man välja en annan ras!

Jag tror inte att alla här som har vaktande hundar har dem ute dygnet runt.......   utan att det även fungerar som sällskap. Mina fungerar bra som sällskap och  i husbilen och vaktar gården (familjemedlem), jag tycker ofta att det inte alltid är rasen som gör vad man ska ha dem till utan deras mentalitet /psyke.  Det finns ju stora variationer i varje ras eftersom det är olika individer, och det tycker jag ofta man glömmer.  Vad som är bra eller dålig får man ju liksom läsa av på resp individ   ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

733 gäster, 3 användare
xaelanar, von tratt, Svarthönan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser