Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur isolera vattenfilter mot kondens?  (läst 4282 gånger)

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
Hur isolera vattenfilter mot kondens?
« skrivet: 02 okt-17 kl 17:38 »
Vi har ett par vattenfilter. Järn- och manganfiltret på bilden är störst och värst.
Det blir kondens utanpå både filter och rör. Inte så konstigt, när vattnet är 9°C då det kommer direkt från underjorden
och in i min lilla tvättstugas ca 18°C. Värst är det förstås vid värmeböljor, då det droppar kondens överallt.
I vanliga fall räcker det att jag hänger 2 skjortor på tvättställningen för att hela filtret skall blir fuktigt. (Jodå, jag hänger skjortorna någon annanstans.) Problemet är att det blir så blött överallt.

Jag berättade detta för vår ventilationstekniker. Han sa att ventilation inte är lösningen, men att det finns möjlighet att isolera filtret och rören. Jag vet att det finns rörisolering i olika dimensioner och även skivor som är 1-2 cm tjocka. Mer vet jag inte.

Vad skall det vara för material? Något slags skumgummi? Är detta något som jag skulle kunna klara själv?
Om det finns någon som vet, var snäll och svara.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Hur isolera vattenfilter mot kondens?
« Svar #1 skrivet: 02 okt-17 kl 18:44 »
Man brukar använda nån form av skumplast, antingen den sort som man kan se som isolering på varmvattenrör, eller i form av självhäftande band (tejp). Brukar finnas på t ex Biltema, Jula eller vilket byggvaruhus som helst.
Ett gammalt "klassiskt" varumärke på det där materialet är Armaflex.

Men när man har fukt- och kondensproblem brukar det alltid vara bra att hänga upp en hygrometer så att man kan mäta luftfuktigheten i rummet. Då kan man sedermera dra slutsatser om det t ex skulle kunna göra nytta med bättre ventilation eller en avfuktare.
Det kan också vara bra att läsa på en del om fuktig lufts egenskaper, daggpunkter mm.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: Hur isolera vattenfilter mot kondens?
« Svar #2 skrivet: 02 okt-17 kl 22:59 »
Liggunderlag fungerar bra att klä in den med. Och till rören samma material, men enklast att köpa färdiga.

http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ror-och-rordelar/Tillbehor/Rorisolering-2000023027/
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Friluftsliv-och-camping/Bo-och-sova/Sovsack-och-liggunderlag/Liggunderlag-2000035528/

Sedan kan det ju vara bra att använda filtret som avfuktare, men å andra sidan är det gott med kallt vatten och då är det bra att isolera.

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Hur isolera vattenfilter mot kondens?
« Svar #3 skrivet: 27 maj-18 kl 16:44 »
Tack för goda råd. Jag har nu isolerat mitt järn- och manganfilter med material från ett liggunderlag. Jag fäste ihop skarven med clips och lade en sträng rörisoleringstejp ovanpå. Jag hade också handlat isoleringsrör för rören bakom och bredvid filtret. Det var en förlimmad sort, som var perfekt där det fanns gott om plats, men ett riktigt elände där det var trångt mellan rör och vägg.

Det finns nog fler ställen som behöver isolering, men det finns nästan inget utrymme bakom kopplingar och rörböjar. Jag har funderat på att skaffa en tunnare sorts liggunderlag och skära remsor som går att linda runt. Den där rörisoleringstejpen vill jag inte lägga direkt på rördragningen: tejpen är så kletig att den blir kvar där för evigt.

Filtermontören som servar mitt filter, var här nyligen. Han tyckte att jag skulle isolera den raka delen av filtret, men inte toppen – för att underlätta service, påfyllning, rengöring med mera. Det gjorde jag, men sen knåpade jag ihop en lustig hatt, som ligger löst ovanpå.

Nu får jag avvakta och se om det behövs mer isolering . Luftfuktigheten kommer säkert att öka när vädret slår om. Vintertid har elementet alstrat värme medan filtret alstrat kyla: den motsättningen skall bort!

Natten efter isoleringen hade filtret en backspolning (som vanligt med mycket kallt vatten). Jag var på plats några timmar efter och kollade. Ingen kondens, ingen kyla! Det var en stor förbättring redan då.
« Senast ändrad: 27 maj-18 kl 22:02 av Berberis »

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: Hur isolera vattenfilter mot kondens?
« Svar #4 skrivet: 27 maj-18 kl 19:27 »
Härligt! Det är kul att förbättra.

Stegdämpningsplast, som även används som stötdämpning i paket, är säkert smidig att göra remsor av. Billig är den också. Bra att ha en rulle hemma till allt möjligt. https://www.byggmax.se/golv/undergolv-och-l%C3%A4ggning/underlagsfoam-p13002

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Hur isolera vattenfilter mot kondens?
« Svar #5 skrivet: 02 jun-18 kl 17:13 »
Stegdämpningsplast, även kallad underlagsfoam, var en nyhet för mig. Nu har jag lärt mig att denna plast har egenskaper gemensamt med rörisolering och liggunderlag: Det ett slags polyeten (=polyetylen) som är expanderat, och som kallas EPE. Det är slutna celler, vilket innebär att materialet inte suger åt sig vätska. (Det sjunker inte heller när man lägger en bit i vatten.) Expanderat polyeten är bra att isolera med i både torra och fuktiga lokaler. Dock är det skört - det går lätt sönder - och skall skyddas för fåglar, möss och hårda tag.

När det är 30°C i skuggan, blir det kondens ändå, men inte där jag har isolerat.

 

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Hur isolera vattenfilter mot kondens?
« Svar #6 skrivet: 18 dec-18 kl 18:12 »
Våtrummet blev ett torkrum!
Det ursprungliga problemet var att det blev så fuktigt. Det gick inte ens att torka tvätten i tvättstugan. Vi har en rejäl ventilationsfläkt (FTX) i huset, men det förslog inte.
När jag väl isolerat allt jag kom åt, kom sommarens stora värmebölja. Och det fungerade! Nästan klockrent.
Sedan satte jag in ett ventilationsgaller i dörren till farstun, för att få bättre kontroll över luftströmmarna. Nu gick det bra att torka tvätten och få in en extra torkställning dessutom. (Min hygrometer brukar vara till stor hjälp när jag håller på med sånt här.)

Tack än en gång för goda råd och inspiration!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: Hur isolera vattenfilter mot kondens?
« Svar #7 skrivet: 19 dec-18 kl 10:21 »
Kul att läsa om framgångarna.

Som du skriver så kan man läsa ut en hel del om luftströmmarna i en kåk med hjälp av hygrometern. Jag köpte en liten billig kombi-mätare som mäter temp, luftfuktighet och CO2 för att mäta upp koldioxidhalten i en del rum. Den har sedan stått i mitt hus här och var, och man ser tydligt hur ventilationsflödet och antal personer i huset påverkar både CO2-halten med stora svängningar, men också fukthalten men med svagare svängningar. Så har man samma antal personer i ett hus går det rätt bra att kolla ventilationen med en enkel hygrometer.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

338 gäster, 7 användare (2 dolda)
xaelanar, Tiomilaskogen, von tratt, Ekis, beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser