Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Finskt segt rågbröd?  (läst 24823 gånger)

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Finskt segt rågbröd?
« skrivet: 14 sep-03 kl 03:33 »
Av Anders Johansson (Anders) onsdag den 13 juni 2001 - 06.22:  

Finskt segt rågbröd

Är det någon som vet hur man bakar sådant där gott, hårt och segt rågbröd? (typ Fazers rågkusar och rallarhalvor)Jag har provat en massa recept, men inte hittat det jag letar efter...

MVH Anders

-----------------------------------------------------------
Av sara onsdag den 31 oktober 2001 - 11.56:  


I den äldre versionen av "Annas mat" finns recept på ett gott finskt rågbröd.



Ebba

  • Inlägg: 105
    • Småland
Re:Finskt segt rågbröd?
« Svar #1 skrivet: 25 jul-04 kl 19:48 »
Har sett att Petter lämnat ut recept på ett platt rågbröd, men lämnar iallafall ett recept som jag tycker är mycket bra. Jag har fått receptet av min mamma, men vet inte var hon hittat det. Antagligen i Tidningen Vi eller Land.

Jag räknar mig väl till de experimentella bagarna och nyttjar sällan konkreta recept. Istället litar jag på min känsla. Dock verkar det som många på forumet efterlyser noggrannare recept.

Jag ser ofta recept som en inspiration, men innan man kommit dithän att man känner sig säker på sin sak, dvs vet hur degen skall kännas när den har tillräckligt med mjöl, salt, kryddor mm är recept utsökta. De har även den fördelen att det brukar smaka likadant från gång till gång om man följer dem!

Rallarkakor 20st
Dessa bröd tycker jag är det närmaste man kan komma Fazers runda rågkakor, men dessa är godare.

Surdeg: (fuskvariant, har du egen ta den)
Dag 1
25 g jäst
2 dl ljummet vatten
1 dl grovt rågmjöl
1 dl rågsikt
Röres ihop i skål. Täcks över med lock eller plastfolie och får stå 1 dygn i rumstemperatur

Dag 2
4 dl ljummet vatten
25 g jäst
2 tsk salt
2 msk kinesisk soja
8 dl grovt rågmjöl
5 dl rågsikt
Häll ljummet vatten och läg smulad jäst i surdegen från dag 1. Rör så att jästen löser sig. Tillsätt salt, soja och allt rågmjöl. Tillsätt 4 dl av rågsikten och arbeta degen smidig. Jäs i 45-60 min.

Sätt ugnen på 275 grader
Knåda degen på bakbordet. Dela i 2 bitar. Rulla varje bit till en längd och dela i tio bitar. Rulla varje bit till bullar och platta utmed handen till 1 cm tjocklek. Lägg på smord plåt och nagga. Ingen jäsning!
Grädda i 14-15 minuter. Låt svalna på galler under bakduk. Skär med vass kniv runt kanten och riv itu.

Lycka till /Ebba




 


Dela detta:

* Inloggade just nu

427 gäster, 5 användare
ekoqueer, skräptanten, Luffsen, TindraTyra, sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser