Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rusta uthus  (läst 4321 gånger)

Bondmoran

  • Inlägg: 485
Rusta uthus
« skrivet: 04 jun-05 kl 20:00 »
Jag vill ha lite åsikter och tankar , förslag på en fungerande lösning. Vårt uthus är nämligen delvist byggt med ett berg till ena väggen, inte av oss utan förre ägaren.
Alltså berget utgör en väggdel med ca 1 meter träplankor till resten av väggen. Problemet är att det blir alltför fuktigt och att regn/smältvatten rinner efter berget.

Vi håller på att rusta upp uthuset bit för bit och närmast står på önskelistan att gjuta ett golv. Vi har två alternativ till väggen. Antingen "flytta" väggen vilket även innebär att vi måste göra om taket och sidoväggarna lite eller så kanske vi skulle kunna dränera under cementgolvet som vi vill gjuta och lägga en såndäringa plastskiva sk platonmatta mot bergsväggen.

Men om det blir mycket vatten ändå under kan golvet frys sönder ? Och hur mycket fuktar/kyler platonmattan ?

Kom gärna med tips och förslag alla lösningar är välkomna.

Bondmoran
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Rusta uthus
« Svar #1 skrivet: 05 jun-05 kl 10:11 »
Och hur mycket fuktar/kyler platonmattan ?

Vad jag kan komma på just nu (och då är jag tyvärr lite skev i skallen), så sätter man platonmatta för att slippa fukt och kyla. T ex förbättras klimatet i en källare om man sätter paltonmattor mot grunden. Vänner gjorde så och fick plötsligt superba lokaler till hobbyarbete.

Men jag kanske missförstår din fråga?
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Bondmoran

  • Inlägg: 485
Re:Rusta uthus
« Svar #2 skrivet: 06 jun-05 kl 01:34 »
Vad jag kan komma på just nu (och då är jag tyvärr lite skev i skallen), så sätter man platonmatta för att slippa fukt och kyla. T ex förbättras klimatet i en källare om man sätter paltonmattor mot grunden. Vänner gjorde så och fick plötsligt superba lokaler till hobbyarbete.

Men jag kanske missförstår din fråga?

Nejdå, inget missförstånd. Men lite skillnad i tillvägagångsättet annars hade jag nog kunnat klura ut  ;) funktionen på platonmattan.

Här skulle den i så fall sitta på insidan av bergväggen, den del som blir inne i uthuset och sen inget mer. Eller bör vi "fylla" på med nått mot platonmattan.
När man lägger mot grunden har man ju fyll på utsidan och betongen på insidan.

Därav min fundering om hur pass stor funktion en sådan variant skulle lösa på vårt uthus.

Vi skulle visserligen kunna flytta ut uthuset en bit men det blir en så dum smatt pga det eländiga berget som envisas med att tillbringa sin levnadstid just där  ;D

Bondmoran
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Mikael Perman

  • Gäst
Re:Rusta uthus
« Svar #3 skrivet: 06 jun-05 kl 09:07 »

Hej.

Tycker att detta låter knepigt på flera sätt. Med så lite information om hur det ser ut i verkligheten, skulle jag inte tro att NÅGON skulle kunna komma med bra råd. Jag tror att en omändring som detta är svår att göra och få till bra och torra uthus.

Min första fråga är förstås om uthuset är byggt på detta underliga viset av någon särskild anledning. Det verar ju minst sagt udda. Men det kanske finns en vettig förklaring?

Den andra frågan är förstås, HUR torrt och bra hade ni tänkt er att det skulle bli? Vad ska ni använda uthuset till, när det är renoverat?

Det tredje jag undrar över är om berget sluttar MOT huset, eller från huset? Det får ju en väldigt stor effekt på hur mycket vatten som verkligen ska ledas bort.

För helt klart, vad som annars är möjligt, så man vill ju få bort så mycket vatten från huset, redan INNAN det når huset, väggen eller grunden. Finns det bra sätt att leda bort vattenmängderna, tex de som kommer vid stora regn?

Du pratar om att använda Platonmattor. Men är det så bra, om inget annat görs? De är i princip inte avsedda att leda bort rinnande vatten, för så mycket kan de inte svälja. Platonmattor är i princip tänkta att ta emot vattenånga, som kan kondenseras till fukt på fel ställe, tex i en vägg.

När du beskriver detta, så kan jag inte annat än att tro att berget finns även UNDER uthuset? Alltså att det är berg både under och vid väggen?

Rent spontant och som gissning, skulle jag INTE tro att det hjälper att gjuta ett betonggolv direkt mot berget. Betongen kommer att bli genomfuktig ändå, och ni får fuktproblem.

Det borde egentligen ligga en ordentlig dränering med rör och singelbädd i grunden, speciellt om ni verkligen har fuktproblem.

Ni pratar om att ni inte vill flytta huset, men kan ni HÖJA det? Alltså i princip lägga på en ordentlig singelbädd med riktiga dräneringsrör i, och höja så att ni slipper bergväggen som en del av huset. Alltså minst 40 cm singel.

Ovanpå singlet kan ni lägga en gjuten platta. Om ni ska ha riktigt, riktigt torrt, som bostadsrum, kan ni sedan lägga inomhusplaton, som i sin tur ventileras,

Men om nu berget står så högt att ni inte kan få bort bergväggen som en boningsvägg? Täcker berget HELA väggen, eller bara en del av väggen? Alltså, bergväggen måste ju först ordnas som jag skrev ovan, att allt vatten som rinner/forsar mot väggen måste bort först åt något annat håll.

När det är gjort kan man ju fråga sig, är bergväggen tät? Troligen inte, så det kommer fortfarande både fukt och framför allt kyla från bergväggen.

Det kanske inte gör något som sagt, beroende på vad ni ska göra där? Men om det gör det, kan ni inte överväga en lösning där ni inte flyttar huset i sig, men reser nya stående stolpar (som jag gissar att det är, och gör en nisch in på väggen, så att det luftar ordentligt mot bergväggen, och den fukt som kommer, rinner ner i singelbädden?

Alternativt, flyttar hela väggen, men låter huset stå kvar i övrigt? Vad jag pekar mot är att huset skulle se ut lite som om det hade en smalare bas, men sen sträckte sig utåt ovanför bergväggen till sin ursprungliga bredd. Möjligt, men knepigt byggnadstekniskt i ett existerande hus.

Ett annat sätt att göra detta, som jag sett på många lador och liknande, är förstås att höja huset rejät. Då talar vi om ett par, tre meter, genom att lägga uthuset i sutteräng, dvs marknivån går direkt in i ladan på ena sidan, och sedan är det stolpar/pelare som är på nersidan, som kan användas som tex vagnslider eller liknande.

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

För att summera, det är ingen lätt sak ni tänker er att åstadkomma. Är det säkert att ni inte kan flytta uthuset istället?

Och ta inte mitt inlägg som några sanningar, för det är det inte, utan bara som ideer och löst flum, för vidare tankar och seriös undersökning.

Mikael Perman.

 

Bondmoran

  • Inlägg: 485
Re:Rusta uthus
« Svar #4 skrivet: 06 jun-05 kl 15:31 »
MIKAEL

Det som är vårt problem här är just att det är så mycket berg. Och där det inte är berg är det bete.

Vadan anledningen till det märkliga bygget är vet jag inte eftersom det var före vår tid och han som bodde här har gått vidare till nästa liv.

Från början var det ett litet bygge en bit ifrån berget där de hade en ko och en gris eftersom detta är ett gammalt torparställe. Sen kom sommargäster och det enda jag vet är att han var oerhört snål så jag kan tänka mig att det är snålheten som sarade några kronor.

Jag vill ha full användning av uthuset. Kunna förvara både saker och ev ha djur där. Alltså ingen fukt.

Berget sluttar mot huset. Mest vatten kommer det in på våren när snön smälter och då är det alltid en tjock kaka med is inne på bergväggen. Berget är knagligt så det är nog svårt att kunna gjuta en kant för att stoppa vattnet. På våren står det vatten på jordgolvet i uthuset. Det var bättre i år eftersom gubben grävde upp jordgolvet lite. Men om jag tar ett ex och skulle ge mig på att förvara en fodersäck med pellers därinne så blir den först mjuk och sen möglig. Jag har mätt upp till 90 % luftfuktighet därinne på sommaren.

Berget inuti uthuset är däremot rakt sedan, precis som en vägg. Ca 1,50 cm högt sen ligger träplankorna nån cm ovanför berget och upp en bit sen ligger det ett eternittak på som går en liten bit utanför huset.

Hur mycket jordmån som finns under huset innan det är bergigt vet jag inte det är inte så att vi ser berget inne i uthuset men det går ju att ta reda på.

Husets grund består av stenar som hörnstolparna står på och de måste ändå "stenas" om eftersom det putar ut lite här och där. Stommen i sig är i bra skick och det är ju resten också av den delen eftersom den inte är så gammal som den första ursprungliga delen är och där har vi tänk byta ut allt virke under sommaren. Men där har vi inte dessa fuktprobelm.

Vi hade tänkt fylla innan vi skulle gjuta golv men det hindrar ju tyvärr inte vattnet från att rinna via bergväggen.

Jag kan både höja och flytta huset men det är gubben som är lite motsrävig. Han har alltid fullt upp med sitt jobb och jobbar alltid mest under sommarsäsongen så han är lite orolig över att han inte ska hinna med.

Ska vi ta av en del av huset måste vi ha så stort utrymme mellan berget och husväggen så vi kan gå där emellan för underhåll mm och jag tycker att det nog ändå vore den bästa lösningen på detta uthuset.

Att göra ett "typ" vagnslider vore en smart lösning som gubben kanske kunde nappa på eftersom han skulle kunna ställa sin bil där  ;D ;)

Jag förstår att det är svårt att ge råd när ni inte riktigt vet hur det ser ut. Men ideer och löst flum för vidare tankar och seriös undersökning passar mig utmärkt.

Ideerna om att gjuta en kant utanför väggen och platonmatta kommer från en byggfirma som troligtvis inte heller har hela bilden framför sig.

Hoppas mina svar gett lite mer på bakfoten.

Tack !

MVH
Bondmoran









 

Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
Re:Rusta uthus
« Svar #5 skrivet: 06 jun-05 kl 22:56 »
Kanske möjligt att mura en innervägg och använda det fuktiga utrymmet längs berget till jordkällare?

Bondmoran

  • Inlägg: 485
Re:Rusta uthus
« Svar #6 skrivet: 07 jun-05 kl 07:24 »
Kanske möjligt att mura en innervägg och använda det fuktiga utrymmet längs berget till jordkällare?

Tanken har fallit mig in men vi en gammal jordkällare redan och jag vill/behöver utrymmet till annat.
Fast ett kallutrymme är inte heller ivägen så .......
Problemet är att vattnet ändå skulle rinna in från berget.

Men inget beslut är taget än utan vi skissar på lite olika lösningar.

Bondmoran
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Bondmoran

  • Inlägg: 485
Re:Rusta uthus
« Svar #7 skrivet: 07 jun-05 kl 07:26 »
Oppppps Var visst lite för snabb. ;D
Med en murad innervägg så försvinner ju vattenproblemet.

Bondmoran
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

551 gäster, 5 användare (2 dolda)
Mahok, tuslus, markus1984

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser